Resident Evil Survivor – Tak trochu jiný Doom

Série Resident Evil má za sebou už tři díly, odehrávající se v městečku Raccoon. Po dopadu jaderné hlavice na toto místo je zřejmě původní dějiště horroru vyčerpáno a tak je na čase jít dál. Nejen najít nové postavy, nové dějiště a nový příběh, ale také nový herní styl. Báli jste se u původního RE? A co kdyby byl RES jako doomovka?
Žánr: akční
Paměťové karty: 1 blok
DualShock: ano
Multiplayer: ne
Výrobce: Capcom
Distributor: Eidos

Série Resident Evil má za sebou už tři díly, odehrávající se v městečku Raccoon. Po dopadu jaderné hlavice na toto místo je zřejmě původní dějiště horroru vyčerpáno a tak je na čase jít dál. Nejen najít nové postavy, nové dějiště a nový příběh, ale také nový herní styl. Báli jste se u původního RE? Nuže a co kdyby k vašemu strachu přispělo poněkud reálnější zpracování z vlastního pohledu? RE jako doomovka? Jak vám to zní?

Přiznám se, že mi to zní velice zajímavě. Od Survivora jsem čekal klasickou arkádovou střílečku se zaměřovačem a předpočítanou dráhou pohybu, která se dá ovlivňovat na určitých rozcestích… jak jsem se mýlil! Takhle sice hra víceméně funguje se světelnou pistolí, ale v okamžiku, kdy vezmete do rukou standardní, analogový ovladač, máte tu náhle doomovku jako vyšitou…a ne ledasjakou.

Je sice pravda, že engine hry trpí stejným nedostatkem, jako všechny 3D akce na PlayStationu z poslední doby – vypadá děsivě zastarale – ale na druhou stranu atmosféra a hratelnost jsou zde na takové úrovni, že všechno to nepřiměřené pixlíkování přestanete za chvíli vnímat, mnohem dokonaleji, než například u nedávného Alien Ressurection.

Trochu mne mrzí, že autoři se natolik zahleděli do objeveného enginu, že vynechali Capcomovsky nadstandardně kvalitní renderované animace a příběh vám předkládají v enginových představeních typu Metal Gear Solid. Inspirace touto hrou je tu patrná na každém kroku – i když triky s kamerou jsou sprostě okopírované z MGS, kvalita příběhu mu nesahá ani po podpatky bot (což je u série RE zarážející) a tak vám nijak zvlášť neutkvějí v paměti (na rozdíl od takového úvodního boje s armádou nemrtvých v RE3).

Resident Evil - SurvivorResident Evil - Survivor

Co vám ale jistě v paměti utkvěje dokonale, bude ten ohromný pocit vidět starý známý svět zasaženého městečka (ne, opravdu to není Raccoon, ale to pochopíte až později) z vlastního pohledu. Opravdu je to trochu něco jiného, když se na vás zombie ženou takhle – stejně tak lickeři a hunteři vám takhle mnohem přesvědčivěji zamotají hlavu. Nápad udělat dalšího RE tímto způsobem byl opravdu šťastný – a kromě nepřesvědčivého příběhu s několika zajímavými momenty a zastaralého engine (mimochodem naše verze je podstatně rychlejší a plynulejší, než její americká/japonská předchůdkyně) nic nekazí pravý požitek značky RE.

Bloudíte ulicemi poznamenanými zuřivou a beznadějnou bitvou s nemrtvými, sbíráte munici, doplnění, zbraně (klasická škála od pistolí přes brokovnici a samopal až po granátomet), klíče a záznamy o tom, co se vlastně přesně stalo. Protože v úvodu hry ztratíte paměť při havárii vašeho vrtulníku, je podstatou příběhu hledání vaší identity (ale mohu prozradit, že vaším starým dobrým známým je Leon S. Kennedy z RE2). K tomu přibude starost o nějaké to dítko, co přežilo a pak také v neposlední řadě již klasická povinnost vyhodit do povětří další supertajnou a dokonale zabezpečenou základnu společnosti Umbrella.

Resident Evil - SurvivorResident Evil - Survivor

V tom se vám budou snažit zabránit v první řadě klasické zombie, ale potkáte i staré známe huntery, lickery, pavouky, dále pak aligátora a nezničitelného pana X (mohutná postava v temném plášti z RE2), nově vymyšlené komando zmutovaných zabijáků „čističů“ a nakonec samozřejmě také Tyranta…

Systém míření je kupodivu jednoznačně lepší s normálním ovladačem, neboť levým shiftem se dá aktivovat automatické otáčení čelem k nejbližšímu nepříteli, což je k nezaplacení vzhledem ke skutečnosti, že většinou nebudete mít v zádech bezpečnou zeď – nepřátelé útočí nenadále v duchu infarktových šoků, na které jsme si u RE série zvykli – jen je to z vlastního pohledu jaksi… živější.

Hodně lidí srovnávalo RE Survivora s House Of The Death od Segy. Musím říct, že se s jejich názory neztotožňuji. Zatímco HOTD je opravdu klasická pistolová střílečka, RE Survivor je vážně RE se vším tím sbíráním předmětů a zkoumáním místností, což jej činí možná trochu pomalejším, ale zato jednoznačně zajímavějším.

Resident Evil - SurvivorResident Evil - Survivor

A také je nesrovnatelně hratelnější. I když neexistuje ukládání pozice (pouze stav předmětů a zbraní), máte k dispozici napojení – continue, tak jako v každé správné automatové akci. Ale pokud jste někdy nějakou tu akční hru hráli, patrně nebudete žádná napojení potřebovat, RE Survivor je tak právě na té dokonalé hranici hratelnosti, kdy je vše naaranžováno tak, aby jste tak tak přežili a zadýchaní vybojovali finální bitvu.

Musím uznat, že je to velice dlouho, co jsem naposledy měl v rukou tak hratelnou záležitost. Navíc s perfektní atmosférou a hudbou, což k RE jednoznačně patří. Tahle záležitost je hodná vašeho zájmu, věřte mi.

Grafika: 7/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 9/10
Hratelnost: 10/10
Resident Evil jinak, ale stále stejně přesvědčivě a zábavně.
Celkové hodnocení: 8/10
Diskuze (4) Další článek: Rady začátečníkům: Průvodce nákupem PlayStationu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,