Resident Evil Zero: remake jak se patří (recenze)

Máte rádi horory? A jste ze staré školy? Jste na správném místě.

Resident Evil patří k nejúspěšnějším herním sériím vůbec. O tom ostatně svědčí i fakt, že Capcom do světa vyslal více než dvacítku her s nálepkou RE. Letošní rok vedle nové hry (a to sice Umbrella Cops pro PC a Playstation 4) připravil lahůdku pro milovníky old-schoolových adventur – HD remake Resident Evil Zero.

Co je nového?

Současná herní generace bere remaky jakožto běžnou součást herního průmyslu. Ačkoliv je jich na náš vkus až přespříliš, když se remake či reedice povede, rozhodně je dokážeme ocenit. Není třeba si nic nalhávat – i Capcom s Resident Evil Zero co do předělání hry do HD formy uspěl nadmíru dobře. My jsme testovali Xbox One verzi hry, a ta vypadala opravdu skvostně.

Capcom totiž nechal hru v podstatě od základu předělat do HD, takže textury jsou ve vysokém rozlišení, vedle toho přidal spoustu dodatečných speciálních efektů, a udělal ne drobný, nýbrž opravdu znatelný facelift i po všech ostatních stránkách – modely postav, detailnost prostředí a tak dále. Výsledek? Čtrnáct let stará hra vypadá lépe než mnohé současné herní trháky. A to už je co říct!

Resident Evil Zero HD remake konečně disponuje i prostorovým zvukem, uzpůsobeným pro sestavy 5.1

Vyhlazení proběhlo i po audio stránce. Resident Evil Zero HD remake tak konečně disponuje i prostorovým zvukem, uzpůsobeným pro sestavy 5.1. Oceňujeme i možnost hrát ve video formátu 16:9, ale rovněž v původním 4:3. Záleží už na hráči samotném, co preferuje.

Tak trochu netradičně jsme započali recenzi hodnocením technického zpracování, že? Nechali jsme si totiž to důležitější a chutnější do její druhé půlky.

Poutavý příběh

Resident Evil Zero je hrou, která klade velký důraz na příběh. I proto je hráč už v samotném počátku konfrontován s ústřední dvojící – sestávající z policistky Rebeccy Chambers a několikanásobného vraha Billyho Coena – která ho / ji / vás jednoduše dostane. Obě postavy se totiž skvěle doplňují. Jsou výborně propracovaným hnacím motorem, a to ve více než líbivých, a skvěle fungujících, kulisách – zombie apokalypsa, hororové cut-scény, mutanti, kultovní městečko Raccoon City a elitní policejní jednotky. Zkrátka Resident Evil.

Dvě hlavní postavy tu nejsou náhodou – obě totiž budete nejen moct, nýbrž muset střídavě ovládat. Každá z nich má jiná specifika – Rebecca je mrštnější a zručnější ve výrobě předmětů, ale celkově slabší, Billy zase silnější, avšak zrovna filuta to není. Mezi oběma můžete přepínat libovolně, jeden bez druhého existovat nemůže. Fajn je, že se oba charaktery skvěle doplňují a levely jsou navrženy tak, aby došlo na zužitkování schopností obou.

Resident Evil Zero je adventurou ze staré školy, a tak se připravte na zavřené dveře a hledání klíčů

Střídání postav, které je součástí hratelnosti, jejímž jádrem jsou ale klasické logické hádanky, hledání souvislostí v rámci virtuálního světa, sledování příběhu a i střídmě dávkovaná akce, funguje více než obstojně. Jak již bylo řečeno, Resident Evil Zero je adventurou ze staré školy, a tak se připravte na zavřené dveře a hledání klíčů, nízký počet slotů v inventáři, náročnější práci s uložením hry a další prvky, které můžete buď vnímat jako ty klasické, old-schoolové, zároveň ale také jako nedostatkové, jako ty přežité. Že třeba budete mapou procházet tam a zpátky půl hodiny bez nalezeného řešení, není nic neobvyklého.

Old-school nade vše?

Paradoxně právě tahle old-schoolovost (dále třeba v zachovaném tradičním ovládání, trošičku těžkopádném a zpomaleném sbírání předmětů, v nutnosti vracet se pro některé předměty o několik lokací zpět, či loadování každého prostoru zvlášť) může být u spousty hráčů tím, co Resident Evil Zero zlomí vaz. Doba totiž postoupila a dnešní hráč už je zmlsaný automatickým ukládáním pozice, auto uzdravováním, lineárním průchodem úrovněmi a dalšími libůstkami současného herního průmyslu. Na tohle všechno HD remake Resident Evil Zero rezignuje. A to je – podle nás – jedině dobře. Zachovává si totiž svou původní tvář.

Hra má spád, líbil se nám především důraz kladený na dějovou linku, která funguje perfektně. Hráč se v rámci ní octne na nejrůznějších lokacích – ať už je to zběsile uhánějící vlak, výcvikové centrum jednotek Umbrella či podzemní katakombové komplexy. Nechybí ani tradiční plejáda zbraní (pistole, nože, brokovnice, Molotovův koktejl a další, plus příslušný crafting) a nepřátel (zmutovaní psi, zombie, šílené opice či obří slizáčtí pavouci a brouci). Brr, ještě teď nám jde mráz po zádech. Na závěr si Capcom pro hráče, kteří hrou úspěšně projdou, připravil malé, ale milé překvapení. A to v podobě oblečků pro ústřední postavy a Wesker módu, v němž si můžete celou hru projet po boku Weskera.

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: Akce | Akční adventura
Výrobce: Capcom
Začátek prodeje: 19. ledna 2016
  • Technické zpracování
  • Old-school hratelnost
  • Atmosféra
  • Nemusí sednout každému
  • Místy krkolomné ovládání

V Resident Evil Zero se jde ke kořenům nejen série, ale také adventurního žánru. Takže pokud patříte mezi opravdové milovníky old-schoolového dobrodružství se vším všudy (včetně jeho negativ), u kterého musíte přemýšlet, chcete si trochu zastřílet a trochu se i bát, pak jste na správném místě. Jako remake se RE 0 povedl ukázkově!