Retro: Crusaders of Might and Magic – když ze strategie uděláte akci

Obvykle se v retru věnujeme hrám, které jsou i přes starší grafické vzezření dodnes nesmírně kvalitními tituly a mají co nabídnout. I když toto o Crusaders of Might and Magic říct nemůžeme, díky své výjimečnosti v sérii jsme jim přeci jen věnovali prostor.

O fantasy světě Might and Magic snad někdy slyšel každý z našich čtenářů. Svou hromadou tahových strategií Heroes of Might and Magic (nyní Might and Magic Heroes) se právoplatně zapsal do herní historie. Aby však tento fantasy svět nebyl považován pouze za kolébku strategií, vydali vývojáři ze studia The 3DO Company v roce 1999 akční hru Crusaders of Might and Magic.

Mám pocit, že Crusaders of Might and Magic upadlo spíše do zapomnění a není se čemu divit. Jedná se totiž o bojovou hru, která ani v tomto ohledu nedokázala své konkurenty překonat. Přesto se ale jedná o akční hru ze světa Might and Magic, která má v sobě jakési kouzlo, které nás vedlo k napsání tohoto retra.

maxresdefault.jpg1424299-61654.jpg8911_full.jpgCRUSADERSOFMNM.jpg

Příběh vás uvede do role Drakea, jehož vesnice byla vypálena nemrtvou armádou vedenou nekromancerem Necrosem. Drake se pak po vzoru pravých akčních hrdinů ze starších filmů rozhodne strávit celý svůj život pomstou a zabíjením jednoho nemrtváka za druhým. V době, kdy už se mu na hlavě objevují šediny, ho ale kostlivci dostanou a umístí do vězení ve Východním Strongholdu, kde se nachází hlavní základna Necrose.

 

Ve chvíli, kdy ale kostlivci nedávají pozor a nechají otevřenou mříž, ve které se nacházíte (ostatně tuto scénu jsem nikdy moc nepochopil), příležitosti využíváte, zabíjíte je a vydáváte se na útěk. Poté, co vyprášíte pár kostlivců, vás osloví kapitán Ursan, který vás informuje o křižácích v Citadele, jež vede půvabná Celestie. Nalezení Citadele pro vás pak neznamená nic jiného, než vzrušující cestu plnou nebezpečí.

Pokud se vám zdá příběh jednoduchý, máte pravdu. Neříkám však, že je špatný. Bohužel kvůli absenci vedlejších úkolů a nemožnosti ovlivňování příběhu z vaší strany působí skutečně slabě. Nutno ale uznat, že pohlížíte-li na hru jako na odraz tehdejších populárních zvyků ve fantasy, půvab v něm zajisté najdete.

Hlavní úlohu hry ale zabral bojový systém. V něm je škoda, že nenabízí možnost větší manipulace. Vždy máte v ruce štít a meč. Styl boje je tedy založen na tom, že se bráníte nepřátelským útokům a poté údery vracíte. Systém však nefunguje jako v Assassin's Creed 3 či Ryse: Son of Rome, kde protiútok navazuje hned po obraně. Boj je tedy pomalejší, ale docela mě zaujal, a to i dnes.

Hra je totiž dle nastavení obtížnosti docela příjemnou výzvou. Vždy mě těšil ten krásný pocit, když jste vašeho nepřítele rozsekali, zvláště když hra brala vaše zabití za majestátní a oslavila to zvučnými fanfárami. V boji vám pomáhala i magie, která mimo klasických ohnivých koulí disponovala i jinými specialitami, jako například vyvoláním pomocníka v boji, což jste vlastně vy, ale duch.

crusaders_3.jpgcrusaders_1.jpgcrusaders_2.pngcrusaders_4.jpg

Šedou skvrnou na bojovém systému je ale nemožnost použít například obouruční zbraně, stejně tak luky a kuše. Boj je vždy stejný a i když na vás hra nasype mnoho různých stylů jednotek, začne být brzy stereotypní.

Stereotypnosti dodává hlavně krajina. Crusaders of Might and Magic je hrou kráčející, bohužel však krajina mohla být o něco bohatší a hra vás nemusela tolik nutit chodit stále do těch samých míst. S horší grafikou se pak tato bariéra bohužel ještě prohloubila a most přes ní vám může postavit pouze nostalgické vzpomínání.

I přes to všechno má ale hra své nepopsatelné kouzlo, které však ocení pouze pamětníci. Je sice pravda, že ani po stránce boje, příběhu, či hlášek se nemůže rovnat například nedávno v retru popsanému Gothicu. Je to však akční hra ze světa Might and Magic, která sice i ve své době sbírala podprůměrné recenze, zapomenutí si ale určitě nezaslouží.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Playstation 4 je na konci svého životního cyklu, říká šéf konzolové divize

Playstation 4 je na konci svého životn…

Konzole PS4 už se pomalu blíží konci cesty a za rohem začíná vykukovat další generace.

22.  5.  2018 | | 17 N/A
Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Pomalými krůčky se k nám dostává léto a s ním i období sucha. Květnový line-up tomu ale rozhodně neodpovídá.

11.  5.  2018 |
Wargaming pod palbou kritiky: podvodník jako kontributor World of Tanks?

Wargaming pod palbou kritiky: podvodní…

Českou a slovenskou komunitou světoznámého MMO World of Tanks otřásá skandál. Co se stalo?

včera | | 12 N/A
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

21.  5.  2018 | | 7 N/A
Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si boty železné (recenze)

Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si bo…

Dohráli jste všechny tři díly videoherního Zaklínače a ságu i s povídkami znáte stránku po stránce? Pak je na čase vyzkoušet deskovou hru Zaklínač: Dobrodružná hra, která vás přenese do zaklínačského světa plného strig, graveinů, ghúlů a dalších starých známých.

22.  5.  2018 | | 8 N/A
Marvel v herním průmyslu: nastává zlom po vzoru filmů?

Marvel v herním průmyslu: nastává zlom…

Jednomu ze dvou největších komiksových vydavatelství světa se to v poslední době daří jak na poli komiksů, tak na filmovém plátně. Co se ale týče produkce počítačových her, nikdy na tom nebylo extra dobře. To se ale možná v blízké budoucnosti změní a my si tak užijete s našimi oblíbenými superhrdiny a záporáky také nějaké pořádné herní dobrodružství.

20.  5.  2018 | | 2 N/A