Retro: Gothic – nechť Spáč procitne!

Když se řekne RPG, tak si většina lidí vzpomene na Zaklínače nebo Dragon Age. Velkým klenotem se ale mohou pochlubit i vývojáři z německého studia Pyranha Bytes, kteří v roce 2001 vydali hru Gothic.

Království Myrtana, sjednocené králem Rhobarem II., dokázalo čelit a porazit všechny své nepřátele… až na jednoho. Tím nepřítelem jsou klasicky skřeti. Král k obraně potřebuje zbraně, které se vyrábí ze speciální magické rudy, jejíž doly se nachází na ostrově Khorinis. Aby se ruda vytěžila rychle, nechal král do dolů poslat všechen trestance, ať byl jejich zločin sebemenší. A aby trestanci nemohli utéct, nechal kolem celé trestanecké kolonie vytvořit magickou bariéru – cokoli může dovnitř, ale nic se nedostane ven.

Něco se ale pokazilo a bariéra se rozrostla mnohem víc, než se předpokládalo a uvěznila i mágy, kteří ji vytvořili. Trestanci využili nepozornosti královské armády a převzali kontrolu nad kolonií. Král neměl na vybranou, potřeboval rudu a tak se rozhodl s trestanci jednat. Za to, že mu budou nadále dovážet rudu, jim král dopraví to, co vyžadují.

V tento moment vstupujete do hry vy. V roli bezejmenného trestance dostanete za úkol doručit zprávu nejvyššímu mágovi ohně. Po pádu do bariéry dostanete nakládačku a Diego, který agresory zastraší, vás uvede do celého zločinného světa.

Gothic je velmi temné RPG, jak myslím zaznívá už ze samotného úvodu. Celý svět je tajuplný, plný všelijakého nebezpečí. Lidé s vámi zachází tvrdě a jsou vám ochotni rozbít hubu i kvůli 10 nugetům. Vy pak nacházíte útěchu v jednom ze tří táborů, díky kterým se snažíte splnit svůj primární, leč nepsaný úkol, a to dostat se skrz bariéru ven.

Přemítání ohledně bariéry je pak hlavním rozdílem mezi tábory. Ve hře nejdříve potkáte Starý tábor. Jedná se o největší a nejstarší z táborů. Lidé zde věří, že se z kolonie nelze dostat ven a tak pod velením Gomeze obchodují s králem a snaží si zdejší život zvelebit. Vy ve frakci můžete začít jako stín a vypracovat se až na strážce nebo ohnivého mága. Ohniví mágové jsou pak v táboře poměrně zajímavá frakce, která si vydobyla respekt díky znalostem magie a právě jim máte předat již zmiňovaný dopis.

Old_Camp.jpg

Hlavním rivalem Starého tábora je Nový tábor. V něm mají hlavní slovo mágové vody, kteří věří, že když nashromáždí velké množství rudy a odbouchnou ji, tak výbuch zničí bariéru. Vy v táboře můžete začít jako bandita a vypracovat se na žoldáka, v pozdějších fázích hry i na vodního mága. Lidé se v táboře chlubí tím, že jsou nezávislí a každý si může dělat, co se mu zachce.

new_camp.jpg

Poslední tábor je pak naprosto odlišný. Jedná se o Sektovní tábor, také se mu ale říká Bažinný tábor, poněvadž se nachází v bažinách. Lidé zde věří v boha Spáče, se kterým se mohou spojit pomocí drogy – trávy z bažin. Na rozdíl od ostatních táborů netěží rudu, ale masivně produkují již zmiňovanou trávu z bažin, kterou distribuují i do ostatních táborů. Podle jejich učení se mohou dostat ven z bariéry díky uctívání Spáče. Vůdci tábora jsou pak kouzelníci Guru. Vy v táboře můžete začít jako novic a dotáhnout to na templáře.

swamp_camp.jpg

Troufám si říct, že příběh hry je velmi zajímavý a rozložení táborů tomu plně přispívá. Příběh je samozřejmě vždy stejný, ale krapet se liší dle toho, k jaké frakci se přidáte. Liší se hlavně v úhlu pohledu, poněvadž například jako stín nevnímáte Spáče jako boha, v případě novice se k němu naopak modlíte. Je to příjemné okořenění, které však stojí na tom, že příběh vás vtáhne svou spletitostí a temnou atmosférou, mnoha zvraty a chytře vymyšlenými úkoly.

U úkolů nečekejte žádné mazlení. Sami musíte najít člověka, který vám je zadá a najít lokaci, kde se konají. Úkoly v Gothicu hodně dbají na důvtip a pochopení zadání, ale i vnímání světa a představivosti. V dnešních hrách vám vyskočí ukazatel a vy úkol můžete splnit bez jakéhokoli přemýšlení. Ale v Gothicu jste si museli vystačit sami, což mi u dnešních her občas chybí.

Zajímavé je, že svět Gothica je poměrně malý, zato využitý do nejmenších detailů. Mně se tento styl hrozně líbí, poněvadž svět díky němu dostane tvář a i obyčejná opuštěná skalní štěrbina pro vás může něco znamenat. Ostatně i po letech se dokážu po Gothicu pohybovat i bez mapy a užívám si luštění záhad starodávných chrámů, kterému je zasvěcená skoro celá jedna kapitola příběhu.

Pokud chcete příběh, ale i celý svět prozkoumat na maximum, musíte vyzkoušet všechny frakce. Tím se zakousnete i do různých herních stylů. Je sice pravda, že například žoldáci a strážci se moc neliší, ale zato mágové či novicové – za ně se hra hraje úplně jinak.

gothic_1.jpggothic_2.jpggothic_3.jpggothic_4.jpg

Bojový systém je však krapet speciální. Pomocí myši zaměříte nepřítele a pak pomocí šipek nebo WSAD určujete, zda se budete krýt, uhnete či z jakého směru zaútočíte. Pro hru je charakteristické učení se efektivnosti boje. Ať se jedná o boj na blízko nebo střílení z luku, jste zpočátku zelenáč, ale můžete se vypracovat na elitního bojovníka.

Klasicky pak také zvyšujete svou sílu (schopnost nosit silnější zbraně), obratnost (nosit lepší luky a kuše), v případě mágů také manu, ale hlavně kruhy magie, které vám umožní sesílat ta nejničivější kouzla.

Počítejte ale s tím, že Gothic je těžká hra a rada neustále ukládat rozhodně není od věci. Je tedy dobré vydělat hodně peněz na lepší vybavení, k čemuž je základní pravidlo sbírat veškeré věci, které po cestě uvidíte a nebát se vrhnout na jakýkoli nabídnutý kšeft.

No a po toulkách světem a plnění úkolů nutno upozornit také na hlášky. V Gothicu je mnoho vtipných hlášek, na které se můžete podívat ve videu pod odstavcem z youtubového kanálu serveru gothicz.net (pozor, můžou tam být spoilery). Já si však vždy užíval hlavně přemýšlení o záhadách, které jsou pravděpodobně dílem žertování ze strany vývojářů. Ať mluvíme o záhadném světle v bažinách, skřetí aréně, troskách lodě či horské pevnosti, Gothic je takovými místy přeplněný.

Závěrem zmíním ještě módy. Je sice pravda, že módy proslul spíše Gothic 2, každopádně například mód Temná tajemství určitě stojí za to. Hlavní je ale stáhnout si nástroje pro utáhnutí Gothicu na Windowsu 8 a 10, které můžete najít například na stránce gothicz.net.

O Gothicu bych mohl mluvit ještě dlouho. Jedná se o hru se silným příběhem, promyšlenými frakcemi, trávou z bažin a zábavným bojovým systémem. Grafika vás sice dnes již neohromí, ale má své kouzlo, které vás přenese do světa plného trestanců s mizivou šancí na útěk.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 českých her, které úspěšně prorazily i do zahraničí

10 českých her, které úspěšně prorazil…

Ačkoli se nemůžeme měřit s většími zeměmi, pár skvělých her od nás se do světa podívalo. Pojďme se podívat na ty největší šťastlivce.

6.  9.  2017 | | 12 N/A
8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
Běžící pás AAA produkce aneb konec velkých her tak, jak je známe dnes

Běžící pás AAA produkce aneb konec vel…

Také se vám zda, že herní průmysl pomalu ale jistě klesá do prachsprostého mainstreamu? Máme stejný pocit.

5.  9.  2017 | | 18 N/A
Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický fotoseriál z výpravy

Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický …

Destiny 2 je hra plná rozporů. Po několika desítkách hodin strávených v jejím světě vám ale můžeme říct jedno. Budete nadávat, ale nebudete se moci odtrhnout.

9.  9.  2017 | | 2 N/A
Herní agenda: konec okurkové sezóny

Herní agenda: konec okurkové sezóny

Tak jsme přežili letošní okurkovou sezónu a pomalu ale jistě se k nám dostávají tituly, na které jsme se takovou dobu těšili. Je libo strategii, čistokrevnou akční jízdu nebo pohodovou adventuru? To všechno se objevilo během minulého měsíce.

8.  9.  2017 |
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
9 tipů na ty nejulítlejší hry, které si můžete zahrát

9 tipů na ty nejulítlejší hry, které s…

Nejlépe hodnocené? Nejrozsáhlejší? S nejrealističtější grafikou? Kdepak. Nejulítlejší! Nejšílenější! Nejbizarnější!

4.  9.  2017 | | 2 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A