Retro koutek - UFO: Enemy Unknown

Země už byla mnohokrát v ohrožení mimozemskou rasou, ale ne vždy nás zachránili agenti J a K. Hlavní ofenzívu proti šmejdu z vesmíru tvoří už mnoho let organizace X-COM, která vznikla jako soukromá vojenská skupina financována hlavními státy Země. X-COM měla za úkol najít řešení proti stále rostoucímu počtu útoků mimozemských ras na Zem a skoncovat s tímto ohrožením jednou pro vždy.

Kdybychom žili za velkou louží ve Spojených státech, mohli bychom oslavovat plnoletost této legendární hry. Ano, už je to 21 let od prvního útoku Sectanů, Mutonů, Floaterů a dalších mimozemských ras na naší modrou planetu. Od té doby se toho hodně událo, nyní klepe na dveře dokonce nejnovější pokračování, ale legenda zůstala taková, jakou si jí můžeme pamatovat z mládí nebo dětství. Jako komplexní hru, která v sobě úspěšně pojí několik herních žánrů s poutavou grafikou. A to se nepodaří každé hře. 

Jako velitel organizace X-COM jste dostali na začátku přehled o celé planetě Zemi, na které po vytvoření základny svítil malý čtvereček. Když jste si kolem něj udělali pomyslné kolo v průměru pár centimetrů, dostali jste území, které zvládly monitorovat základní malé radary. Ty byly vybudované hned po založení vašeho útočiště. V případě, že jste si chtěli základnu upravovat, otevřelo se budovatelské/manažerské rozhraní, na kterém jste viděli celou základnu s rozmístěním budov a volby činností. Takovýchto základen jste mohli postavit celkem osm, ale museli jste na ně mít dostatek financí, údržba také něco stála. Od tohoto propracovaného konceptu se v novém XCOMu upustilo.

UFO_Enemy_Unknown_geoscape.png

Na základně jste měli hrstku vojáků, vědců a techniků, k tomu dva bojové letouny a jeden přepravní. Počet budov byl zredukován jen na to nejnutnější. Stejně tak zásoba munice a zbraní. První kroky tedy vedly k vybudování obytných prostor a skladů a pak jste se mohli vrhnout na to nejdůležitější v budovatelské části hry. K výzkumu, který odkrýval nové a silnější zbraně nebo technologie. V pozdější fázi hry bylo možné provádět pitvy nebo výslechy ufounů, které odhalily důležité informace o mimozemských rasách, technologiích nebo kultuře.

Poté, co jste opustili budovatelské rozhraní, vrátila se hra do geografického pohledu, kde jste čekali na nějakou pořádnou akci, která na sebe nenechala dlouho čekat. Radar vám oznámil výskyt neidentifikovatelného létajícího objektu přelétajícího poblíž základny. Vy jste na něj mohli poslat bojovou stíhačku, nebo v případě, že přistál výsadkové letadlo. To jste mohli poslat ve většině případů i na sestřelené UFO, pokud nespadlo do vody. A tady začala pro mě osobně ta nejlepší fáze hry. Tahová strategie.

UFO1-enemy-Unknown-screen3.jpg

Po přistání nebo zřícení mimozemského plavidla jste dostali do rukou ovládání svých vojáků, které jste si před každou misí mohli vyzbrojit, a pak už na vás čekala velká mapa, která měnila svůj vzhled a vegetaci podle geografického umístění. Pokud jste přistáli na poušti, mohli jste očekávat písek, duny a malé pyramidy, v džungli vegetaci, na Antarktidě sníh a led. Vše bylo detailně zpracované, skoro vše šlo navíc zničit, což byl příklad následovaný i nejnovějším dílem.

Každá mise začala v letadle a každému svému vojákovi jste museli určit, kam má jít a zda si má pokleknout nebo zůstat stát. K tomu bylo určeno několik hodnot, jako třeba Akční body, Energie, Zdraví nebo Morálka. Akční body určovaly počet pohybů, které mohl voják vykonat za každé kolo hry. Energie na tom byla podobně, ale tady platilo, že čím více pohybu a čím více odehraných kol, tím více klesala. I když jste tedy měli hodně akčních bodů bez energie, nepohnuli jste se. Zdraví byl údaj o tom, kolik váš voják vydržel a morálka ovlivňovala chování. Pokud byli všichni naživu, každý voják byl s morálkou na maximu. I tyto aspekty se přenesly do nejnovějšího ztvárnění značky.

ufo-remake-02.jpg

Pokud vám ufon zabil kolegu, morálka se snížila. A pokud překročila určitou hranici, mohl voják zpanikařit, nebo ho bylo možné ovládnout. Tato hodnota byla asi tím nejdůležitějším faktorem v bitvě. Se slabou morálkou jste mohli mít problém dokončit misi. Ve velice vypjatém momentu se totiž mohlo stát, že váš voják zpanikařil, odhodil zbraně a rozeběhl se někam, kde čekal ukrytý mimozemšťan, který ho pak zabil. V případě teroru městečka nebo útoků na základny byla morálka hodně rozhodující.

Nakousl jsem zde typy misí. Vzhledem k tomu, že hra byla vytvořená před 21 lety, nemůžeme zde hledat zázraky v různorodosti. Prakticky vzato jste museli plnit hlavně klasické mise s mimozemskou lodí, kde stačilo pozabíjet nebo zajmout všechny ufony. Jednou za čas pořádali navíc útoky na města, která jste museli zachránit. A pak tu byla ještě situace, kdy si vytvořili základnu někde na Zemi a vy jste ji museli zničit, protože vláda toho postiženého státu s nimi podepsala smlouvu a vám nedala ani dolar. Jednou za hodně dlouhou dobu se vám mohlo dokonce stát i to, že ufoni přepadli vaší základnu. To se pak boj odehrával tam a hra hned dostala jiný rozměr. Byla pak osobnější.

Další důležitou částí hry byl výzkum a výroba. Vědci měli spoustu věcí ke zkoumání, inženýři vyráběli zbraně, stroje a munici jako na běžícím páse a vy jste si vše mohli prohlédnout v encyklopedii. Zde byla pojmenovaná jako UFOpedia. Pokud si pamatujete na první díl série Civilization, která vyšla shodou okolností od stejných tvůrců ve stejném roce, tak z ní byl čerpán námět na tuto sbírku veškerých poznatků. A že toho bylo na zkoumání hodně. Byl tu dostatek mimozemských druhů (Sectoid, Muton, Floater, Chryssalid, Snakeman a další), lodí a technologií, které vám odhalily záměry mimozemšťanů, jejich historii a jejich hlavní základnu.

x3q1f.jpg

Každý výzkum vám zabral nějakou dobu, která byla odvozená podle počtu vědců a stejně tak tomu bylo i v případě výroby. Dalo se to vyřešit, ale dostali jste se tak před dilema. Pokud jste postavili více budov pro výzkum, zkrátila se vám doba zkoumání, ale už se vám na základnu nevešly sklady nebo obrana. A to ani nemluvím o nákladech na provoz základny a o zmenšujícím se stavu vašeho konta.

O hře by se dala napovídat ještě spousta věcí, ale lepší by bylo, kdybyste si ji sami vyzkoušeli. Pokud si ji budete chtít koupit, musíte se připravit na trochu zmatku. Tato hra má totiž dva názvy. Na evropském trhu se můžete setkat s názvem UFO: Enemy Unknown. Na americkém trhu a na Steamu se hra prodává pod názvem X-COM: UFO Defense. Hra dostala i pokračování z roku 1995 jménem X-COM: Terror from the Deep a X-COM: Apocalypse z roku 1997. Série měla dva spin-offy, které se bohužel nepovedly podle očekávání. My se teď těšíme na zcela nový XCOM 2, který byl před nedávnem oznámen. A co vy?

Diskuze (5) Další článek: Komiksový Disney Infinity 3.0 představuje sadu figurek Rise Against the Empire

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,