Poslední dobou se herní scéna vrací k žánrům, které byly hojně rozšířené zhruba před dvaceti lety. Proto dnes úspěšně vycházejí hry jako Legend of Grimrock 2, Might and Magic X, Realms of Arkania: Blade of Destiny, popřípadě přicházející slovenský Vaporum a další díl Bran Skeldalu. My se ale zaměříme na hru, která měla revoluční zpracování, přinesla do žánru něco netradičního a vytvořili ji tvůrci, kteří už v té době měli zkušenosti v tomto herním stylu.
Stejně jako praotec 3D FPS her Doom, ani první díl série Lands of Lore nebyl prvním dungeonem. Před ním (před rokem 1993) tu byla spousta podobných her, například Eye of the Beholder od stejných tvůrců, dva díly Isharu nebo legendární Dungeon Master 1 z roku 1987, který definoval žánr procházení se s družinou válečníků v zatuchlých kobkách a jeskyních. Ale pouze tato hra ve mně zanechala vzpomínky až dodnes, kdy jsem si ji z nostalgických důvodů prostě musel koupit na GoGu a pak i na Originu.
Jedním z hlavních důvodů mé obliby mimo jiné bylo a je renomé tvůrců, protože společnost Westwood Studios už mělo v této době na kontě hity jako Legend of Kyrandia nebo Dune a Dune 2: The Building of a Dynasty, u kterých jsem trávil spoustu času. A když přišlo první LoL, které bylo ještě navíc vizuálně podobné sérii o Kyrandii, tu hru jsem prostě musel mít.
Za sedmero horami
Po vzoru výše jmenované Kyrandie, i zde je příběh situovaný pohádkově. Zlá čarodějka Scotia našla magický prsten Nether Mask, který jí dodává obrovskou sílu, a protože touží po moci, vydala se zabít krále Richarda, vládce království Gladstone. Toho se jí podařilo pouze otrávit, ale nezabít. A do toho přicházíte vy a vašim úkolem není nic menšího, než najít protijed a porazit Scotii. Nebojte, nebudete na to sami, cestou vás bude provázet několik spolubojovníků (např. Baccata) a potkáte i pár pomocníků (např. Draracle).
Láska na první pohled
Co při spuštění hry hned zaujme je animace, která ukazuje Scotiu nalézající prsten. Vše je pohádkově stylizované, příjemně navodí atmosféru a dokáže zaujmout už na první pohled.
Po vizuální stránce je hra nejvíce podobná druhé Kyrandii, což dokazuje i vzhled dívky Dawn v Gladstonu, která připomíná čarodějku Zanthii z druhé Kyrandie. Tím to ale nekončí. Prostředí před hradem je krásně barevné a líbivé, dokáže člověka nadchnout už na první pohled. V porovnání s většinou (i pozdějších) dungeonů jde o obrovskou změnu, protože hráč začíná v lese a ne v nějakém vězení nebo kobce.
Rozvržení herní obrazovky je jednoduché a přehledné, aby bylo vše po ruce a aby hráč mohl plynule používat a střídat kouzla s fyzickými útoky. Dále je zde kompas, automapa a petrolejka, lehce nepřehledný inventář (nepřehledný v případě, kdy během většího souboje hledáte lahvičky s lektvarem zdraví a nemáte je seřazené vedle sebe) a šipky na chůzi. Tady jedině vidím problém, který ale není ojedinělým případem.
Hru si vychutnáte hlavně na numerické klávesnici, protože jen tam můžete použít šipku pro otočení tělem. Pokud si chcete zahrát hru na notebooku jako třeba já a nemáte numeriku, musíte si buď připojit externí, nebo musíte klikat myší na šipky pohybu. To je ale v soubojích nepraktické a něco takového jako nastavení klávesnice tu ještě v té době nebylo.
Vrátíme-li se ke hře samotné, musím zmínit i putování po světě. Je velice příjemné a rozmanité. Začínáte v lese, jdete do hradu, pak přicházejí jeskyně, bažiny, bílé království atd. Každá lokace má jiné textury, jiný typ nepřátel, jinou atmosféru. Vše pak působí uceleně, skoky mezi lokacemi nebijí do očí, vše je takové, jak má být a stále si to zachovává tu pohádkovou stylizaci.
Shrnutí
Lands of Lore nebylo první. Ani nebylo první s venkovními lokacemi., Ale skloubením toho všeho dohromady, ve spojení s krásnou grafikou a atmosférou, vznikla hra, která se zapsala do herních dějin. Navíc LoL nezůstalo samo. Trvalo ale celé čtyři roky, než vyšlo pokračování, které už bohužel ztratilo kouzlo prvního dílu. Poslední díl vyšel o dva roky později, v roce 1999. Rok před vydáním hry byla firma zakoupená společností Electronic Arts a v roce 2003 zrušená.
Po vydání LoL vyšlo ještě několik dungeonů. Ať už to bylo pokračování legendárního Dungeon Mastera 2 nebo Stonekeep, žádný neměl takovou pohádkovou atmosféru jako Lands of Lore 1. Jediná hra, která se jí přiblížila, byl vynikající český dungeon Brány Skeldalu. Poté se žánr na dlouhou dobu pozastavil, dokud nedávno nedostal druhou mízu.