Retro koutek: Metal Gear Solid - Special Missions

V našem dalším dílu Retra jsme se rozhodli podívat na kultovní pecku Metal Gear Solid, tedy spíše na její datadisk Special Missions, který si pohrává s virtuální realitou.

Když jsem přemýšlel, co si zahrát ze staré klasiky, napadlo mne, že když už se nám blíží ten pátý Metal Gear, mohl bych si splnit jeden opravdu letitý rest v této sérii.

Metal Gear Solid je hra, která prvnímu Playstationu sluší i po takové době a fanoušci na ní nedají dopustit, protože je skvěle hratelná i dnes. Je zajímavé, že nikdo před těmi lety doopravdy nečekal, že titul bude mít tak veliký úspěch. Je to o to pikantnější, že v Japonsku není Metal Gear až tak populární, jako v Evropě a Americe – přitom jde o japonský kousek jako vyšitý.

postscriptum220.jpg

Tak jako tak, MGS se prodalo hnes několik milionů, takže Hideo Kojima a Konami přistoupili v tehdejších dějinách konzolí k velmi ojedinělému kroku. Vytvořili datadisk. A aby to bylo ještě kurióznější, ta nebyl samostatně hratelný, jak by se dalo očekávat.

MGS: Special Missions se prodával samostatně, ale k jeho spuštění jste museli mít v mechanice originální hru. Pokud jste ji do konzole na vyzvání nevložili, prostě jste si nezahráli. Později byly naštěstí k dostání i kompletní edice, respektive v PC verzi byl tento datadisk již integrován. Dnes si tento bonus můžete koupit digitálně a problém je ošetřen.

postscriptum221.jpg

MGS: Special Missions není příběhový datadisk. Jeho rozšíření se týká těch několika málo tréninkových misí, jež byly k dispozici v původním titulu. Zde došlo ke znatelnému nabobtnání obsahu (300 zadání), přidání hned několika nových disciplín a aktivit, jež byste v této sérii asi nečekali. V podstatě jde o jakousi sérii miniúkolů, jako například sestřelit sniperkou XY cílů, projít stealth labyrintem, odpálit nějaký cíl atd.

Při průměrné šikovnosti hra člověku vystačí na solidních osm hodin, přičemž jednotlivá zadání lze splnit do několika sekund – pokud to zvládnete. Pokud ne, opakujete, opakujete a ještě jednou (spíše mnohokrát) opakujete. Zkrátka a jasně – je to spíše logický rychlík. Naštěstí velmi zábavný.

postscriptum222.jpeg

U takto starých her bývá obrovský problém grafika. Obzvláště pokud se bavíme o polygonové 3D grafice z počátků 3D akcelerace (přičemž PSX něco takového ani neměla). 2D hry, nebo hry s předrenderovaným pozadím nebývají problém a jejich věk se docela solidně maskuje. Ale u 3D poznáte každý rok. MGS: SM však času vzdoruje velmi úspěšně.

Díky velmi jednoduché, stylizované grafice jsem ani při hraní na FullHD televizi neměl pocit, že by se vývojáři měli za něco po všech těch letech stydět. Vlastně spíše naopak a byl jsem mile překvapen, jak se stará hra v archaickém rozlišení snáší s moderním LCD. Pamatujte – je to Virtuální Realita, takže maximálně zjednodušené prostředí, složené z jasně ohraničených kostek a jednotlivé levely vymalované v podstatě jen dvěma barvami (černou a jednou ze základních šesti) způsobily, že i dnes se dá na tento titul koukat.

postscriptum223.jpg

Prostě stylovka, řeknete si a dál to neřešíte, protože u podobného typu her grafika opravdu není to nejdůležitější - tady jde o logické rébusy a honbu za setinami vteřin. Věci dost napomáhá velmi oddálená kamera, takže ani nevidíte na dnešní dobu slabé detaily hlavního hrdiny a jeho protivníků.

Poněkud problematické by se pro nováčka mohlo jevit asi ovládání. Snake je docela tuhý (však mu taky říkají Solid), má tendenci lepit se na zeď zrovna v okamžiku, kdy to nejméně potřebujete, a když dojde na milimetrovou přesnost, můžete občas dostat záchvat vzteku, protože jste si byli jisti, že ta kamera/voják vás zaručeně nemohl vidět, ale stejně vám to napíše „mision failed“ a jedete znovu. Střelba z prvního pohledu sniperkou nebo raketometem je pak kapitola sama o sobě.

postscriptum224.jpg

Na druhou stranu citlivost nepřátel a techniky je na podobné výši a systém s tím vyloženě počítá. Výsledkem je tak trochu random hratelnost, kdy většinou vyloženě víte, co a jak musíte udělat, ale občas do toho zasáhne štěstěna. Inu ergonomie ovládání za ta léta pokročila a co stačilo tehdy, může být dnes poněkud neohebné.

Článek budeme brát spíše jako ohlédnutí, než pravou recenzi. Do kolonky „příběh“ nemusím psát vůbec nic. Dialogy - zase nic. Jednu větu zadání před misí nepočítám. Postavy – to samé. Zvuky a hudba? To už je něco jiného. Hudební doprovod je kompletně převzatý z originální hry a ani přes jeho věkovitost, a tedy poněkud jednoduché nástrojové obsazení a slabší bit rate, si nemůžu stěžovat. Dobře se poslouchá, přičemž skvěle doplňuje hru.

postscriptum225.jpg

Zvuková stránka z dnešního pohledu poněkud trpí tím, že jde o pouhé stereo, přičemž občas by se vyloženě hodilo mít prostorový zvuk, abyste lépe odhadli, kde se nachází nepřítel. Na druhou stranu něco takového v tehdejší době asi ani nebylo technicky možné. Krom toho těch nepřátel není zase tak moc, aby si člověk po desátém opakování nezapamatoval jejich trasu.

Něco k bonusům. SM mise nejsou jen o plnění zadání typu „sejmi deset cílů v co nejkratším čase“. Kojima a jeho tým mají smysl pro humor, a tak přidal například deset detektivních miniúkolů. Tři mise se všemi milovaným Ninjou. Fotomód (škoda, že fotografie nelze exportovat do JPG) a hezkou řádku vyloženě „divných“ misí.

postscriptum226.jpg

No a pokud se vám povede udělat hru na sto procent, dostane se vám jedné „confidential“ informace, která v době vydání pěkně zamotala hlavu všem fanouškům. Dnes už je to celkem jedno, ale stejně neprozradím o co jde. Jde sice jen o malý spoiler, ale přesto.

Když jsem SM mise hrál tenkrát před mnoha a mnoha lety (sakra, zdá se to tak dlouho, že si připadám starší než Kladenské uhlí), nedokázal jsem se dostat přes jednu hádanku a k úspěšnému dovršení mi tedy chyběly jen dvě mise. Ani nevím proč jsem se k tomu později nevrátil.

postscriptum227.jpg

Každopádně dnešní zahrání mi udělalo opravdu velikou radost, protože jsem si dokázal, že ani já, ani samotná hra ještě nepatříme do starého železa. Navíc mám ten dojem, že mladší hráči by si ji mohli užít neméně, protože i přes svůj věk stále funguje na jedničku a je chytlavá stylem „ještě jedna mise a jdu spát“.

postscriptum228.jpg

Závěrem smutná poznámka. Je docela nepochopitelné, proč česká pobočka Sony na našem obchodu tolik PSX her nepovoluje pro PS Vitu. Konkrétně právě tento datadisk není povolený, ale původní MGS ano. Bylo by záhodno otevřít příslušný adresář a zaškrtnout ty správné kolonky, abychom to měli stejně jako všude v zahraničí.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A
Harry Potter se vrací, tentokrát s příchutí Pokémon GO

Harry Potter se vrací, tentokrát s pří…

Černá magie společně s Voldemortem se vrací na scénu.

10.  11.  2017 |