Retro koutek: Star Wars Battlefront

Při příležitosti nedávného oznámení nového Star Wars: Battlefront od studia DICE jsme si řekli, že by nebylo od věci zapátrat v minulosti a shrnout si dosavadní vývoj celé série.

Během let vzniklo už mnoho her se Star Wars tématikou. Ne o všech se ale dá říct, že by byly úspěšné nebo povedené. Mezi ty úspěšnější rozhodně patří Knighst of the Old Republic od BioWare, duo Jedi Outcast a Jedi Academy, trilogie LEGO Star Wars, simulátory X-Wing a TIE, a určitě mezi ně patří i série Battlefront. Nyní se značka dočká významného restartu díky nové hře od švédského studia DICE, a než se o ní dozvíme něco pořádného, určitě nebude od věci se vrátit v čase a připomenout si vše, co pod značkou Star Wars: Battlefront dosud vzniklo.

Před dávnými časy, na předalekém bojišti

Série Battlefront odstartovala v září roku 2004, kdy se na pultech obchodů objevil první díl ve verzích pro PC, PlayStation 2 a Xbox (později se objevil i port pro Mac) od studia Pandemic, který si mnoho fanoušků světa Star Wars okamžitě zamilovalo. Žádná jiná hra totiž neumožnila tak efektivní a věrohodné zapojení do nejslavnějších bitev z filmové ságy, i když boje z Epizody 3: Pomsty Sithů samozřejmě chyběly, protože film dorazil do kin až v dalším roce.

Battlefront1_1.jpg

Dějiště předešlých pěti filmů však tehdy bohatě stačilo, a tak se hráči mohli těšit třeba na bitvy o planetu Hoth, Naboo a Geonosis, přítomny byly i planety Bespin, Tatooine (včetně speciální mapy v prostředí Jabbova paláce), Kamino, Endor, Yavin 4 nebo méně známá zasněžená planeta Rhen Var. Ve všech bojích samozřejmě účinkovaly všechny strany konfliktu, tedy armáda klonů Republiky, droidi Separatistů, povstalecká aliance i Impérium.

 

Separatisty mohl podpořit Hrabě Dooku, povstalce Luke Skywalker, Republiku Mace Windu a Impérium Darth Vader

 

Všechny strany navíc měly menší podporu v podobě hrdiny, který se mohl zapojit do boje. Separatisty tak mohl podpořit Hrabě Dooku, povstalce Luke Skywalker, Republiku Mace Windu a Impérium Darth Vader. Za ně však hráč hrát nemohl, musel se tak spokojit s rolí obyčejných vojáků, kteří byli rozdělení do jednotlivých herních tříd s různým zaměřením a vybavením. Během boje bylo navíc k dispozici i množství techniky.

Battlefront1_2.jpg

Pokud jste tak hráli za Impérium, v bitvě o Endor jste si mohli vyzkoušet dvounohý obrněnec AT-ST nebo speederovou motorku (a kromě povstalců likvidovat i mrňavé Ewoky), během boje o Hoth nesměly chybět obří tanky AT-AT ani ikonická vznášedla povstalců, Bespin nabídl stíhačky TIE i X-Wing a na Naboo jste si mohli zajezdit třeba s tankem AAT.

 

Nutno podotknout, že podobnost s Battlefieldem málokomu vadila, spíše naopak

 

Díky tomu, a také díky zaměření na multiplayer a faktu, že základem hratelnosti byl mód Conquest, tedy dobývání klíčových bodů na mapě, se Battlefront dočkal častého přirovnávání k sérii Battlefield od DICE. Podobnost je dodnes jasně viditelná, s trochou nadsázky by se dalo říct, že Battlefront je vlastně Battlefield ve Star Wars prostředí. Nutno podotknout, že podobnost málokomu vadila, spíše naopak.

Battlefront1_3.jpg

Za zmínku ještě stojí, že ačkoliv byl Battlefront primárně multiplayerová hra, dostalo se i na režimy pro jednoho hráče. Nejdůležitější z nich byl asi Instant Action, kde jste si mohli vybrat jakoukoliv mapu, nastavit všechny podrobnosti podle sebe a následně bojovat s boty. Když nic jiného, určitě šlo o dobrý výcvik, a také způsob, jak se naučit všechny mapy a vyzkoušet si všechny možnosti, aniž by vám to kazil nějaký živý hráč. Takhle vám to mohla kazit jen mizerná umělá inteligence botů. Ať už šlo o vaše spojence nebo protivníky, jejich chování bylo často k pláči.

 

První Battlefront zabodoval, v neposlední řadě i díky přítomnosti mnoha ikonických skladeb od Johna Williamse a kvalitního ozvučení

 

Druhý singleplayerový režim byl Galactic Conquest, spočívající v postupném dobývání planet, a nakonec také příběhová kampaň, která však nebyla nic jiného, než postupné procházení bitev podle toho, jak šly za sebou ve filmech, všechno s občasným komentářem. Nešlo tedy o nic výjimečného, a tak se kampaň nesetkala s úplně ukázkovou odezvou. Je to zkrátka podobné jako s novodobými Battlefieldy, kdy se sice vývojáři o nějaký pořádný singleplayer pokusili, ale většinou se jim to moc nepovedlo a hráče stejně zajímal hlavně multiplayer.

Battlefront1_4.jpg

Stejně ale první Battlefront zabodoval, v neposlední řadě i díky přítomnosti mnoha ikonických skladeb od Johna Williamse a kvalitního ozvučení. Mnoho fanoušků Star Wars i obyčejných hráčů na něj dodnes vzpomíná.

Totéž v bledě modrém

Na úspěch Battlefrontu přirozeně bylo třeba navázat pokračováním, a tak jsme se na konci října roku 2005 dočkali titulu Star Wars: Battlefront 2 opět pro PC, Xbox, PlayStation 2 a opět od studia Pandemic. Datum vydání se vám možná může zdát divné, přesto je to tak. Druhý Battlefront byl vydán pouhý rok po originálu, i kvůli nutnosti doprovodit hrou filmovou Pomstu Sithů. Tak krátký vývoj zákonitě musel způsobit jednu významnou nevýhodu, a to minimum pořádných inovací.

Battlefront2_1.jpg

Na první pohled Battlefront a Battlefront 2 rozeznáte jen obtížně, v mnoha ohledech jde přímo o totožné hry, třeba kvůli faktu, že naprostá většina obsahu z prvního dílu je k dispozici i zde. Mapy, jednotky, vozidla, singleplayerové režimy, základy hratelnosti, to nejdůležitější zkrátka najdeme i ve dvojce. Zůstalo i zaměření na multiplayer.

 

Oproti prvnímu dílu tak vzdušná vozidla dostala mnohem více prostoru

 

K nějakým novinkám nicméně přeci jen došlo. Kromě zařazení motivů Pomsty Sithů, v čele s mapou na ohnivé planetě Mustafar a dalšími lokacemi, se fanoušci mohli těšit z nových herních módů a vesmírných bitev. Některé boje už zkrátka neprobíhaly na planetách, ale ve vesmíru a na palubách lodí. Oproti prvnímu dílu tak vzdušná vozidla dostala mnohem více prostoru. Důležitá byla i celistvější příběhová kampaň, v níž se hráč dostal do role imperiálního Stormtroopera, který postupně vzpomíná na službu během Klonových válek i občanské války mezi Impériem a povstalci.

Battlefront2_2.jpg

Tohle všechno ale bylo pro řadu hráčů nic v porovnání s možností konečně ovládat hrdiny, kteří se navíc dočkali významného rozšíření. Kromě čtyř postav z prvního dílu si tak každý mohl zkusit roli Dartha Maula, Imperátora, Obi-Wana Kenobiho Yody, generála Grievouse nebo Boba Fetta. Xbox verze se později dočkala i možnosti hrát za Kita Fista a Asajj Ventress. Ovládání nějakého hrdiny zpravidla připadlo nejlepšímu hráči z týmu a snad netřeba říkat, že pokud nabídku ovládat hrdinu hráč přijal a dokázal využít jeho potenciál, mohl průběh jakékoliv bitvy dost slušně změnit.

 

I díky modifikacím je navíc hra i po letech stále aktivní, s trochou štěstí lze narazit na slušné servery

 

S hrdiny také bylo možné vyzkoušet speciální mód Heroes vs. Villains, v němž proti sobě bojují jen a pouze hrdinové, a to na libovolné mapě, což si hráči velmi často oblíbili. Důležité je také zmínit, že se oba díly od Pandemicu se dočkaly modovacích nástrojů, kterých se PC komunita hned chytla a vytvořila velké množství modů. I díky modifikacím je navíc hra i po letech stále aktivní, s trochou štěstí lze narazit na slušné servery. I o Battlefrontu 2 by se každopádně dalo říct, že uspěl, což mělo za následek například vznik PSP verze. A když už jsem zmínil PSP, je nejvyšší čas se věnovat dvěma handheldovým specialitám.

Battlefront2_3.jpg Battlefront2_4.jpg

S Battlefrontem na handheldy

Ačkoliv dodnes vzpomínáme především na první dva díly od Pandemicu, nesmíme zapomínat ani na další titul v sérii, a to Renegade Squadron exkluzivně pro PSP, který má na svědomí Rebellion. Tentokrát došlo k mnohem většímu zaměření na singleplayer, v němž hráč sleduje tažení speciální jednotky povstalců nazvané Renegade Squadron během nejdůležitějších bitev za dob občanské války proti Impériu.

RenegadeSquadron_1.jpg

Období Klonových válek tedy zcela chybí. Hratelnost přitom byla dost podobná "velkým" Battlefrontům, opět tedy hrálo hlavní roli zabírání kontrolních bodů na principu módu Conquest. Přítomen byl i multiplayer pro 16 hráčů, který byl přijat dost slušně, třeba díky možnosti vytvořit si vlastní postavu, což byl zajímavý rozdíl oproti napevno stanoveným třídám obou velkých Battlefrontů. Navzdory zaměření však singleplayer, mnohdy označovaný jako krátký a nezáživný, moc nezářil.

 

Z hlediska hratelnosti, zasazení nebo herních módů se hra dost podobala předešlým titulům

 

Kromě horšího přijetí hry pro jednoho hráče nebylo ukázkové ani ovládání, které leckomu dělalo obrovské problémy. Proto se nedá říct, že by byl Renegade Squadron přijat tak dobře jako Battlefronty od Pandemicu, ale i tak se titulu u hráčů i recenzentů celkem dařilo.

RenegadeSquadron_2.jpg

Na Renegade Squadron navázal Rebellion v roce 2009 pokračováním nazvaném Elite Squadron, které bylo k dispozici opět pro PSP a díky studiu N-space i pro Nintendo DS. Z hlediska hratelnosti, zasazení nebo herních módů se hra dost podobala předešlým titulům, znovu byl přítomný např. mód Heroes and Villains a příslušní hrdinové, s nimiž jsme se setkali už v Battlefrontu 2. I Elite Squadron však mělo v rukávu jednu velkou novinku, a to možnost se pohybovat mezi bitvami na zemi a ve vzduchu dle libosti. Singleplayer přitom tentokrát předvedl dost netradiční zápletku, v níž hrál hlavní roli klon s označením X2.

EliteSquadron_1.jpg

V průběhu Klonových válek je X2 členem jednotky pod velením mistra Ferrody, kterého hlavní hrdina v průběhu Rozkazu 66 zabije. Postupem času toho ale začne litovat, zradí Impérium a přidá se k povstalecké alianci, díky čemuž se zúčastní všech důležitých bitev v rámci občanské války. Opět nicméně došlo na stížnosti z hlediska ovládání, i když dnes by se dalo říct, že se hra dočkala podobného přijetí jako Renegade Squadron.

EliteSquadron_2.jpg

Sbohem, Battlefronte 3

Byla by škoda, kdyby série zůstala jen u dvou plnohodnotných dílů a dvou handheldových spin-offů, a tak mělo časem dojít i na vydání Battlefrontu 3 od vývojářů ze studia Free Radical. Na něj se bohužel nikdy nedostalo, z neznámých důvodů LucasArts hru nadobro uložilo k ledu. Během let se však na světlo světa dostalo množství obrazových materiálů, z nichž můžeme alespoň odhadovat, co nás ve třetím Battlefrontu mohlo potkat.

Battlefront3_1.jpg

Pokud by hra někdy byla dokončená, opět bychom se v ní vrátili na Hoth, Endor (i s možností hrát za Ewoky), Yavin 4, Kamino i Mustafar, zavítali bychom také na planetu Felucia a do atmosféry Coruscantu při bitvě z úvodu filmové Pomsty Sithů. Znovu bychom také dostali možnost ovládat AT-ST, AT-AT, X-Wingy, TIE, stíhačky rytířů Jedi a možná dokonce Millenium Falcon Hana Sola a Slave I, v němž galaxii brázdil Jango i Boba Fett.

Battlefront3_2.jpg

Boje tak mohly být mnohem rozsáhlejší a detailnější. Což by se nejspíš dalo říct i o singleplayerové kampani, která měla být pojatá mnohem více filmově a v níž by nás čekal další pohled třeba na Rozkaz 66. Z Elite Squadron se mimo jiné měla vrátit postava námezdní lovkyně Shary, potkali bychom i Hana Sola nebo kancléře Palpatina v civilu. Soudě dle starších artworků dokonce Free Radical koketovalo s myšlenkou alternativního vývoje příběhu ve filmech, protože pár obrázků ukazuje temnou verzi Obi-Wana Kenobiho.

Battlefront3_4.jpg

Těžko říct, jestli by to dopadlo dobře nebo špatně, ale mohlo by to být určitě zajímavé. Bohužel, ničeho z toho jsme se dodnes nedočkali, a už nedočkáme, alespoň ne v balení s názvem Battlefront 3. S ním se musíme nadobro rozloučit, nebo alespoň s jeho původní myšlenkou.

Současnost a budoucnost

S výjimkou zpráv o zrušení Battlefrontu 3, jež se postupně objevovaly v posledních letech, byla série dlouhou dobu nečinná. Korunu tomu všemu nasadilo zrušení LucasArts, aby záhy naděje fanoušků opět vzbudilo oznámení, že práva na Star Wars hry odkoupila společnost Electronic Arts a do vývoje nových titulů se pustí nejen BioWare a Visceral Games, autoři série Dead Space, ale i DICE, tvůrci Battlefieldu.

Okamžitě se tak začaly šířit názory, že DICE určitě pracuje na novém Battlefrontu. To následně potvrdila konference EA na letošní E3, v jejímž rámci jsme se dočkali teaser traileru na nový Battlefront. Běžní hráči sice z oznámení nebyli kdovíjak nadšení, protože jeden krátký teaser je dost málo, fanouškům to ale stačilo k četným oslavám.

 

S jistotu víme jen to, že DICE nechce jen pouhý Battlefield ve Star Wars prostředí, že hra využije engine Frostbite 3

 

Zatím však můžeme jen spekulovat, co nás v Battlefrontu od DICE čeká. S jistotu totiž víme jen to, že DICE nechce jen pouhý Battlefield ve Star Wars prostředí, že hra využije engine Frostbite 3 a že se soudě dle teaseru určitě vrátíme do bitevní vřavy na Hothu a znovu se dostaneme do kokpitu AT-AT i povstaleckých vznášedel. Ano, vážně toho není moc, ale lepší než nic.

header-star-wars-battlefront-preview-trailer-e3-2013.jpg

Myšlenka, že DICE využije něco ze zrušeného třetího dílu je totiž krajně nepravděpodobná, nejspíš bude celá hra budovaná od nuly. Určitě jsem ale zvědavý, jestli vývojáři zůstanou jen v rámci bojů z filmové ságy, docela bych totiž uvítal i boje za dob The Old Republic (ideální by byla bitva o Alderaan z druhého cinematic traileru) nebo z období po filmové sáze. V knížkách a komiksech, které toto neméně temné období mapují, najdeme dost lákavých bitev. Tak uvidíme.

 

Naštěstí to, co jde Frostbite nejlépe a co ve většině her spíš ruší, tedy přehnané světelné efekty, ke světu Star Wars tak nějak patří

 

Spíš jsem ale zvědavý, jak si DICE poradí s technickou stránkou. Dodnes se najde spousta hráčů, pro které je Battlefield 3 modla, ale najde se i neméně početné publikum, které poslední přírůstek do slavné série znechutil množstvím technických chyb a upřednostněním co nejlepší grafiky před hratelností, ve které v porovnání s předešlými díly nebylo vše úplně dotažené a domyšlené. Nemluvě o kontroverzní DLC politice a faktu, že ve Frostbite 2 enginu je děr jako v ementálu, a vzhledem k tak krátkému vývoji můžeme jen těžko doufat, že na tom třetí verze bude lépe.

Naštěstí to, co jde Frostbite nejlépe a co ve většině her spíš ruší, tedy přehnané světelné efekty, ke světu Star Wars tak nějak patří, pokud nebudou tak otravné jako doposud. Bohužel se už teď můžeme s největší pravděpodobností rozloučit s podporou modů pro PC verzi. DICE i EA se tomu neustále brání a jen těžko se do vydání nového Battlefrontu něco změní.

Ale to je v současné době asi jediná zaručená nevýhoda, jinak je zbytečné plýtvat pesimismem a automaticky předpokládat, že nový Battlefront dopadne stejně jako Battlefield 3. K tomu zatím není důvod. Musíme zkrátka čekat a doufat, že DICE nebude otálet se zveřejněním pořádných detailů a že si novinka alespoň částečně zachová tvář předešlých dílů. Série Battlefront každopádně žije dál a já jsem rozhodně zvědavý, kam bude díky novým pánům z DICE a EA směřovat. Snad bude její další vývoj alespoň tak dobrý, jako byl doposud.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A