Retro: Metal Gear Solid 2 - malé připomenutí

Než k vám dorazí recenze na závěrečný díl znamenité série pana Kojimy, pojďme se podívat na jeden z nejprůbojnějších dílů.
Retro: Metal Gear Solid 2 - malé připomenutí

Pátý Metal Gear a Kojimovo velké rozloučení už sice máme na stole, ale to neznamená, že by se snad o značce přestalo mluvit. Obzvláště když se teď sám velký mistr více rozmluvil o vývoji druhého dílu a prozradil recept na to, jak udělat překvapivý a hlavně bombastický sequel, který budí úžas i dnes. A že na Kojimových úvahách něco bude dokazuje už jen fakt, že se mu to povedlo nejen před těmi 14 lety, ale i letos.

Aby to bylo jiné

Recept na úspěch podle Kojimy a jeho týmu je přitom prostý. Nic nesmí vypadat stejně jako u předchozí hry. Podle informací byl vývoj druhého dílu dost poznamenám právě úspěchem jedničky a tedy i snahou se vymezit a udělat zase něco originálního. A to se nakonec podařilo nejen díky novému přístupu k vývoji, ale třeba i díky propagaci. Autoři a vydavatel totiž zvolili zajímavý přístup a ven pouštěly pouze informace naznačující zcela standardní pokračování. Veřejnosti a novinářům byla navíc přístupná pouze úvodní část hry na tankeru a zbytek si Kojima zoufale hlídal.

metal-gear-solid2-0828-15.jpg

Výsledek byl totiž něčím daleko větším, než jen klasickým pokračováním a hra nakonec excelovala nejen detaily, ale i technickým záběrem a vypravěčským překvapením. Pokud se ale má na dvojku  kvůli něčemu opravdu vzpomínat, pak to bude umělá inteligence. Vojáci spolupracující navzájem, po vyhlášení poplachu patrolující v týmech a dokonce systematicky prohledávající vaše možné skrýše. To se stalo nejen výkladní skříní celé série, ale i stealth žánru jako takového.

Nebylo to ovšem jen o pokročilé AI. Kojima je známý perfekcionista a ani dvojce tak nechybělo mnoho detailů. Za všechny můžeme vypíchnout třeba vylepšené míření, či možnost zamezit poplachu prostým rozstřelením rádia patrolujícího vojáka. Jednu chvíli chtěl Kojima, aby se třeba vojáci, kteří byli pouze zranění v pozdějších fázích hry znovu objevili na scéně s obvazy. To ale nakonec bohužel nevyšlo.

Metal-Gear-Solid-2-2.jpg

Nakonec vlastně na tom ani tak moc nezáleží. Prostý technický pokrok totiž Kojima zastínil vyprávěním. Po úvodní pasáží totiž na scénu nastupuje Raiden a doslova pobuřuje. Fanoušky bezesporu rozporuplně přijatá postava, která budí kontroverzi i dnes, si ale nakonec své místo v univerzu našla. Možná i proto, že šlo o postavu navrženou podle slov Kojimy jako lákadlo na ženy. Ve své době byl totiž podle autorů první Metal Gear a Kojima to chtěl změnit. Otázkou ale zůstává, nakolik je Raiden skutečně atraktivní...

Byl tady ale ještě jeden důvod. Raiden měl také reprezentovat samotného hráče. Respektive typ hráčů, kteří si užívají vojenské střílečky, ale asi jednoduše nejsou vojáky. I proto byl třeba Raiden v úvodu hry tolik považován za zelenáče a nezkušeného hejska, a s ikonickou postavou Snakea se nemohl měřit.

I na barvě záleží

I přesto, nebo možná právě proto ale autoři okolo Raidena vystavěli bezesporu nejlepší část hry. Hledání C4 schované třeba i pod podlahou a nutnost různě přeskakovat mezi jednotlivými patry budovy, to všechno dělá ve spojení s již zmiňovanou AI téměř dokonalou hru. Škoda jen, že pozdější fáze dvojky už na to nenavázaly a pustily se do více uzavřeného typu hratelnosti s vícero bossy. Důvodem byla především snaha podpořit komplikovaně napsaný příběh, který se snažil vyvracet i samotné základy celé hry.

111725.jpg

Spletitým příběhem je sice série známá, ale dvojka v tom bezesporu excelovala i díky snaze vás co nejvíce zmást. Příběh se tak snažil hráče znejistit třeba i v tom co je vlastně ještě skutečnost. Falešné hlášky o selhání mise, výzvy k vypnutí konzole a příběhové machinace s virtuální realitou dělají z druhého dílu vypravěčský klenot, kterému nechybí ani onen pověstný zvrat v podobě návratu mrtvého záporáka.

Nesejde ani tak na tom, že některé postavy jsou nevykreslené a děsně ploché. To lze ostatně zdůvodnit klidně i faktem, že jsou to pouze entity stvořené umělou inteligencí. Všechno je ale vyváženo velkým závěrem, ve kterém se Kojima finálně zcela vymezuje vůči předchozí hře. Raiden si konečně uvědomuje, že není Snake, přichází o všechny zbraně a jen s katanou čelí nevyhnutelnému. A když celá ta jízda skončí, změní se hlavní menu, obličej Snakea vystřídá právě Raiden a spolu s ním se změní i barevné ladění z červené na modrou. Protože tohle prostě nebyla jenom další hra ze zaběhlé série, ale skutečný a svébytný klenot, který si vydobyl vlastní slávu.

Recenzi na pátý díl série pro vás již připravujeme.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický fotoseriál z výpravy

Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický …

Destiny 2 je hra plná rozporů. Po několika desítkách hodin strávených v jejím světě vám ale můžeme říct jedno. Budete nadávat, ale nebudete se moci odtrhnout.

9.  9.  2017 | | 2 N/A
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
Kontroverze ve hrách napříč časem aneb co to hraješ!

Kontroverze ve hrách napříč časem aneb…

Kontroverzní témata a hry. Něco, co přiláká jak stovky zákazníků, tak moralistů a kritiků. Jak se má situace v moderní společnosti?

20.  9.  2017 | | 5 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A
Humble Bundle má slevy na hry od Bethesdy, Dooma a Wolfa koupíte za pár kaček

Humble Bundle má slevy na hry od Bethe…

Humble Bundle nás často těší skvělým akcemi a slevami na hry starší i nové a nyní se do víru dění přidala Bethesda se svým zástupem hitů.

18.  9.  2017 | | 1 N/A
GTA 5, Fortnite a další herní pecky ve slevové akci digitální distribuce

GTA 5, Fortnite a další herní pecky ve…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku her na PC? Green Man Gaming má pro vás parádní slevy!

13.  9.  2017 |