Retro: Metal Gear Solid 2 - malé připomenutí

vytisknout velikost písma
Než k vám dorazí recenze na závěrečný díl znamenité série pana Kojimy, pojďme se podívat na jeden z nejprůbojnějších dílů.
Retro: Metal Gear Solid 2 - malé připomenutí

Pátý Metal Gear a Kojimovo velké rozloučení už sice máme na stole, ale to neznamená, že by se snad o značce přestalo mluvit. Obzvláště když se teď sám velký mistr více rozmluvil o vývoji druhého dílu a prozradil recept na to, jak udělat překvapivý a hlavně bombastický sequel, který budí úžas i dnes. A že na Kojimových úvahách něco bude dokazuje už jen fakt, že se mu to povedlo nejen před těmi 14 lety, ale i letos.

Aby to bylo jiné

Recept na úspěch podle Kojimy a jeho týmu je přitom prostý. Nic nesmí vypadat stejně jako u předchozí hry. Podle informací byl vývoj druhého dílu dost poznamenám právě úspěchem jedničky a tedy i snahou se vymezit a udělat zase něco originálního. A to se nakonec podařilo nejen díky novému přístupu k vývoji, ale třeba i díky propagaci. Autoři a vydavatel totiž zvolili zajímavý přístup a ven pouštěly pouze informace naznačující zcela standardní pokračování. Veřejnosti a novinářům byla navíc přístupná pouze úvodní část hry na tankeru a zbytek si Kojima zoufale hlídal.

metal-gear-solid2-0828-15.jpg

Výsledek byl totiž něčím daleko větším, než jen klasickým pokračováním a hra nakonec excelovala nejen detaily, ale i technickým záběrem a vypravěčským překvapením. Pokud se ale má na dvojku  kvůli něčemu opravdu vzpomínat, pak to bude umělá inteligence. Vojáci spolupracující navzájem, po vyhlášení poplachu patrolující v týmech a dokonce systematicky prohledávající vaše možné skrýše. To se stalo nejen výkladní skříní celé série, ale i stealth žánru jako takového.

Nebylo to ovšem jen o pokročilé AI. Kojima je známý perfekcionista a ani dvojce tak nechybělo mnoho detailů. Za všechny můžeme vypíchnout třeba vylepšené míření, či možnost zamezit poplachu prostým rozstřelením rádia patrolujícího vojáka. Jednu chvíli chtěl Kojima, aby se třeba vojáci, kteří byli pouze zranění v pozdějších fázích hry znovu objevili na scéně s obvazy. To ale nakonec bohužel nevyšlo.

Metal-Gear-Solid-2-2.jpg

Nakonec vlastně na tom ani tak moc nezáleží. Prostý technický pokrok totiž Kojima zastínil vyprávěním. Po úvodní pasáží totiž na scénu nastupuje Raiden a doslova pobuřuje. Fanoušky bezesporu rozporuplně přijatá postava, která budí kontroverzi i dnes, si ale nakonec své místo v univerzu našla. Možná i proto, že šlo o postavu navrženou podle slov Kojimy jako lákadlo na ženy. Ve své době byl totiž podle autorů první Metal Gear a Kojima to chtěl změnit. Otázkou ale zůstává, nakolik je Raiden skutečně atraktivní...

Byl tady ale ještě jeden důvod. Raiden měl také reprezentovat samotného hráče. Respektive typ hráčů, kteří si užívají vojenské střílečky, ale asi jednoduše nejsou vojáky. I proto byl třeba Raiden v úvodu hry tolik považován za zelenáče a nezkušeného hejska, a s ikonickou postavou Snakea se nemohl měřit.

I na barvě záleží

I přesto, nebo možná právě proto ale autoři okolo Raidena vystavěli bezesporu nejlepší část hry. Hledání C4 schované třeba i pod podlahou a nutnost různě přeskakovat mezi jednotlivými patry budovy, to všechno dělá ve spojení s již zmiňovanou AI téměř dokonalou hru. Škoda jen, že pozdější fáze dvojky už na to nenavázaly a pustily se do více uzavřeného typu hratelnosti s vícero bossy. Důvodem byla především snaha podpořit komplikovaně napsaný příběh, který se snažil vyvracet i samotné základy celé hry.

111725.jpg

Spletitým příběhem je sice série známá, ale dvojka v tom bezesporu excelovala i díky snaze vás co nejvíce zmást. Příběh se tak snažil hráče znejistit třeba i v tom co je vlastně ještě skutečnost. Falešné hlášky o selhání mise, výzvy k vypnutí konzole a příběhové machinace s virtuální realitou dělají z druhého dílu vypravěčský klenot, kterému nechybí ani onen pověstný zvrat v podobě návratu mrtvého záporáka.

Nesejde ani tak na tom, že některé postavy jsou nevykreslené a děsně ploché. To lze ostatně zdůvodnit klidně i faktem, že jsou to pouze entity stvořené umělou inteligencí. Všechno je ale vyváženo velkým závěrem, ve kterém se Kojima finálně zcela vymezuje vůči předchozí hře. Raiden si konečně uvědomuje, že není Snake, přichází o všechny zbraně a jen s katanou čelí nevyhnutelnému. A když celá ta jízda skončí, změní se hlavní menu, obličej Snakea vystřídá právě Raiden a spolu s ním se změní i barevné ladění z červené na modrou. Protože tohle prostě nebyla jenom další hra ze zaběhlé série, ale skutečný a svébytný klenot, který si vydobyl vlastní slávu.

Recenzi na pátý díl série pro vás již připravujeme.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project Cars 2 ve 4K: Takovou grafiku jste u závodní hry ještě neviděli

Project Cars 2 ve 4K: Takovou grafiku …

Po včerejším oznámení data vydání a sběratelské edice není od věci si připomenout, jak parádně hra vypadá s maximálním nastavením grafiky.

9.  6.  2017 | | 10 N/A
Nové hry pro rok 2017: všechny novinky z herního veletrhu E3 na jednom místě

Nové hry pro rok 2017: všechny novinky…

Největší herní události roku začala a v tomto článku najdete veškeré informace o tom, co za hry bylo představeno od největších herních tvůrců.

13.  6.  2017 | | 2 N/A
9 nejdražších her historie, které si můžete zahrát

9 nejdražších her historie, které si m…

Přišlo Vám někdy, že za své oblíbené hry platíte nekřesťanské peníze? A napadlo Vás někdy, kolik vývoj hry vlastně stojí? V dnešním příspěvku se podíváme na devět nejdražších her v historii. Pochopitelně z hlediska investovaných financí do samotného vývoje.

16.  6.  2017 | | 2 N/A
Assassin

Assassin's Creed Origins vrací sérii k…

Assassin's Creed se vrací. Barevnější, novější a historičtější. Máme se na co těšit?

12.  6.  2017 | | 3 N/A
Nejlepší herní pecky výstavy E3, pro které brzy poběžíme do obchodu

Nejlepší herní pecky výstavy E3, pro k…

E3 je největší herní akcí roku a nových chystaných titulů přibylo přímo exponenciálně. Rozhodli jsme se, že vybereme 15 největších herních pecek, které se na konferencích ukázaly.

21.  6.  2017 | | 10 N/A
E3 2017: Záznam konference Microsoftu

E3 2017: Záznam konference Microsoftu

Největší herní svátek je tu. Sledujte s námi odhalení nejnovějších herních pecek Microsoftu včetně českého komentáře.

11.  6.  2017 | | 1 N/A
Takhle vypadá Call of Duty: WW2. Podívejte se na ukázku multiplayeru

Takhle vypadá Call of Duty: WW2. Podív…

Po příběhovém odhalení tu konečně máme i první plnohodnotné záběry z multiplayeru očekávané vojenské akce Call of Duty: WW2.

14.  6.  2017 | | 4 N/A
Další várka 4K obrázků z herní výstavy E3 láká na chystané pecky

Další várka 4K obrázků z herní výstavy…

Výstava E3 pomalu ale jistě končí, my ale máme stále dost parádního obsahu na rozdávání. Podívejte se na čerstvé obrázky z her.

17.  6.  2017 |