Retro: Metal Gear Solid 2 - malé připomenutí

vytisknout velikost písma
Než k vám dorazí recenze na závěrečný díl znamenité série pana Kojimy, pojďme se podívat na jeden z nejprůbojnějších dílů.
Retro: Metal Gear Solid 2 - malé připomenutí

Pátý Metal Gear a Kojimovo velké rozloučení už sice máme na stole, ale to neznamená, že by se snad o značce přestalo mluvit. Obzvláště když se teď sám velký mistr více rozmluvil o vývoji druhého dílu a prozradil recept na to, jak udělat překvapivý a hlavně bombastický sequel, který budí úžas i dnes. A že na Kojimových úvahách něco bude dokazuje už jen fakt, že se mu to povedlo nejen před těmi 14 lety, ale i letos.

Aby to bylo jiné

Recept na úspěch podle Kojimy a jeho týmu je přitom prostý. Nic nesmí vypadat stejně jako u předchozí hry. Podle informací byl vývoj druhého dílu dost poznamenám právě úspěchem jedničky a tedy i snahou se vymezit a udělat zase něco originálního. A to se nakonec podařilo nejen díky novému přístupu k vývoji, ale třeba i díky propagaci. Autoři a vydavatel totiž zvolili zajímavý přístup a ven pouštěly pouze informace naznačující zcela standardní pokračování. Veřejnosti a novinářům byla navíc přístupná pouze úvodní část hry na tankeru a zbytek si Kojima zoufale hlídal.

metal-gear-solid2-0828-15.jpg

Výsledek byl totiž něčím daleko větším, než jen klasickým pokračováním a hra nakonec excelovala nejen detaily, ale i technickým záběrem a vypravěčským překvapením. Pokud se ale má na dvojku  kvůli něčemu opravdu vzpomínat, pak to bude umělá inteligence. Vojáci spolupracující navzájem, po vyhlášení poplachu patrolující v týmech a dokonce systematicky prohledávající vaše možné skrýše. To se stalo nejen výkladní skříní celé série, ale i stealth žánru jako takového.

Nebylo to ovšem jen o pokročilé AI. Kojima je známý perfekcionista a ani dvojce tak nechybělo mnoho detailů. Za všechny můžeme vypíchnout třeba vylepšené míření, či možnost zamezit poplachu prostým rozstřelením rádia patrolujícího vojáka. Jednu chvíli chtěl Kojima, aby se třeba vojáci, kteří byli pouze zranění v pozdějších fázích hry znovu objevili na scéně s obvazy. To ale nakonec bohužel nevyšlo.

Metal-Gear-Solid-2-2.jpg

Nakonec vlastně na tom ani tak moc nezáleží. Prostý technický pokrok totiž Kojima zastínil vyprávěním. Po úvodní pasáží totiž na scénu nastupuje Raiden a doslova pobuřuje. Fanoušky bezesporu rozporuplně přijatá postava, která budí kontroverzi i dnes, si ale nakonec své místo v univerzu našla. Možná i proto, že šlo o postavu navrženou podle slov Kojimy jako lákadlo na ženy. Ve své době byl totiž podle autorů první Metal Gear a Kojima to chtěl změnit. Otázkou ale zůstává, nakolik je Raiden skutečně atraktivní...

Byl tady ale ještě jeden důvod. Raiden měl také reprezentovat samotného hráče. Respektive typ hráčů, kteří si užívají vojenské střílečky, ale asi jednoduše nejsou vojáky. I proto byl třeba Raiden v úvodu hry tolik považován za zelenáče a nezkušeného hejska, a s ikonickou postavou Snakea se nemohl měřit.

I na barvě záleží

I přesto, nebo možná právě proto ale autoři okolo Raidena vystavěli bezesporu nejlepší část hry. Hledání C4 schované třeba i pod podlahou a nutnost různě přeskakovat mezi jednotlivými patry budovy, to všechno dělá ve spojení s již zmiňovanou AI téměř dokonalou hru. Škoda jen, že pozdější fáze dvojky už na to nenavázaly a pustily se do více uzavřeného typu hratelnosti s vícero bossy. Důvodem byla především snaha podpořit komplikovaně napsaný příběh, který se snažil vyvracet i samotné základy celé hry.

111725.jpg

Spletitým příběhem je sice série známá, ale dvojka v tom bezesporu excelovala i díky snaze vás co nejvíce zmást. Příběh se tak snažil hráče znejistit třeba i v tom co je vlastně ještě skutečnost. Falešné hlášky o selhání mise, výzvy k vypnutí konzole a příběhové machinace s virtuální realitou dělají z druhého dílu vypravěčský klenot, kterému nechybí ani onen pověstný zvrat v podobě návratu mrtvého záporáka.

Nesejde ani tak na tom, že některé postavy jsou nevykreslené a děsně ploché. To lze ostatně zdůvodnit klidně i faktem, že jsou to pouze entity stvořené umělou inteligencí. Všechno je ale vyváženo velkým závěrem, ve kterém se Kojima finálně zcela vymezuje vůči předchozí hře. Raiden si konečně uvědomuje, že není Snake, přichází o všechny zbraně a jen s katanou čelí nevyhnutelnému. A když celá ta jízda skončí, změní se hlavní menu, obličej Snakea vystřídá právě Raiden a spolu s ním se změní i barevné ladění z červené na modrou. Protože tohle prostě nebyla jenom další hra ze zaběhlé série, ale skutečný a svébytný klenot, který si vydobyl vlastní slávu.

Recenzi na pátý díl série pro vás již připravujeme.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro Nintendo Switch

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro N…

Nintendo Switch představuje nový svěží herní zážitek, který se velmi liší od hraní na Xbox One a PS4. Přinášíme vám 10 důvodů, proč byste si tuto konzoli měli koupit.

12.  7.  2017 | | 16 N/A
TES Online: Morrowind – návrat do známého světa (recenze)

TES Online: Morrowind – návrat do znám…

MMORPG The Elder Scrolls Online se dočkalo svého nového rozšíření Morrowind, díky kterému se hra obohatila o nový pestrý svět a o novou třídu. Stojí za to vrátit se do Tamrielu?

10.  7.  2017 | | 2 N/A
10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switch ještě počkat

10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switc…

Nintendo Switch je velmi zajímavá konzole, což nás inspirovalo k článku o tom, proč byste si tuto konzoli měli koupit. Z jiného úhlu pohledu však trpí mnoha chybami, kvůli kterým byste si ji naopak určitě kupovat neměli.

17.  7.  2017 | | 5 N/A
Virtuální realita na E3: nejzajímavější pecky veletrhu

Virtuální realita na E3: nejzajímavějš…

Na letošní E3 se nezapomnělo ani na fanoušky virtuální reality. Na konferencích se jim sice nevěnovalo valné množství pozornosti, ale i tak se mezi oznámenými tituly objevilo pár dobře vypadajících kousků. Je libo pecky od Bethesdy jako je Fallout nebo Doom ve VR? A co takhle nějaké exkluzivity na PSVR? To všechno tady najdete.

14.  7.  2017 |
Apple znovuobjevil rozšířenou realitu. Vývojáři už předvádí parádní aplikace

Apple znovuobjevil rozšířenou realitu.…

Apple pravděpodobně přetransformuje další důležitý segment - rozšířenou realitu.

16.  7.  2017 | | 2 N/A
Need for Speed Payback: E3 dojmy z Rychle a Zběsile

Need for Speed Payback: E3 dojmy z Ryc…

Série Need for Speed se opět vrací po roční pauze s dílem Payback, který by měl sérii opět přinést její zašlou slávu. Bylo nám toho naslibováno hodně, ale je to vůbec to, co hráčská komunita od této kultovní série požaduje?

9.  7.  2017 | | 2 N/A
Nový rekord! Valve po letní slevové akci zabanovalo přes 40 tisíc uživatelů

Nový rekord! Valve po letní slevové ak…

Anti-Cheat systém společnosti Valve se překonal, zabanováno bylo rekordních 40 tisíc uživatelů.

11.  7.  2017 | | 5 N/A
Podívejte se na 20 minut z Xbox One X verze nového Assassin

Podívejte se na 20 minut z Xbox One X …

Nový asasín vypadá opravdu výborně a GAME nyní nabízí další 4K záběry z Xbox One X verze hry, která má být jednou z graficky nejkvalitnějších.

8.  7.  2017 | | 6 N/A