Retro: Serious Sam - historka jednoho blázna

Jsou dny, kdy přijdete domů a chcete si odpočinout u oblíbené hry. A pak jsou dny, kdy prostě musíte něco rozstřílet. A právě proto je tady Serious Sam.

Na přelomu tisíciletí byly na vzestupu hry tvořené ve 3D enginech a v oblibě byly hlavně střílečky. A roku 2001 vznikla hra Serious Sam od chorvatských vývojářů z Croteamu. Na první pohled sice celkem hranaté FPS, ale po chvilce hraní si nešlo nevšimnout, že občas si jen tak zastřílet je hodně fajn. A to jak v době vydání, tak i po 15 letech.

První díl byl rozdělený na dvě části. First a Second Encounter běžely pod vlastním enginem Croteamu s názvem Serious Engine. Asi vám došlo, že byl vytvořen exkluzivně pro Sama. Povedlo se jim docílit slušné dohlednosti a obrovského množství pohybujících se objektů na obrazovce, což asi v sérii vždy hrálo prim. Díky téměř žádné umělé inteligenci si mohli dovolit věci, které by byly jinak náročné na výkon. A navíc k tomu je to pořádná dávka zábavy. Už sám hlavní protagonista Sam "Serious" Stone vám dokáže vehnat úsměv do tváře. Chvilkama hází hlášky, potom si zas píská do kroku, zatímco rozstřeluje desítky kostnatých nepřátel před sebou. A co teprve, když jste s sebou vzali kamarády? To je teprve sranda.

15331-7.jpg

Abyste to pochopili, Sam je takový typ hrdiny jako třeba Duke Nukem, jen s tmavými vlasy a nepotkává na každém rohu spoře oděné děvy. Nic jiného vědět nepotřebujete. Ani na příběh tady moc nenarazíte. Prostě jdete, zabíjíte malé, střední a velké potvory. Občas na to používáte celkem bizarní zbraně. No řekněte, kdo by nechtěl rozstřelit hlavu nějakého potvoráka lodním kanónem. Ale kdybyste se chtěli během hraní dozvědět něco víc, můžete si otevřít popisy zbraní, nepřátel, různých budov a tak dále. I když to dneska nemusí znít jako něco extra, tehdy to byl obrovský hit, který získal nejedno ocenění za hru roku.

 

Bylo tomu o 3 roky později, kdy se pod záštitou vydavatele 2K Games dostala na pulty obchodů skutečná dvojka

 

A lidi z Croteamu si to zasloužili i vzhledem k tomu, že vývoj nebyl úplně jednoduchý a táhl se přes 5 let. Naštěstí to i po takové době nevzdali a po úspěchu First Encounteru o rok později vydali i druhou část. Ta obsahuje nová prostředí, zbraně a další stovky a stovky vystřílených nábojů. Běží ale na stejném enginu, a tak vypadá celkem podobně. Úspěch se i přesto opakoval a za chvíli už byl na cestě skutečný druhý díl.

2-gallery.jpg

Bylo tomu o 3 roky později, kdy se pod záštitou vydavatele 2K Games dostala na pulty obchodů skutečná dvojka. Tentokrát běžela na značně vylepšeném Serious Enginu druhé generace a ani dneska se nemá za co stydět. Na příběh je tady kladen už větší důraz. Samozřejmě nečekejte nic vážného. Sama si tentokrát povolají tři vědátoři, kterým se zbláznil kamarád a plánuje zničit vesmír. Pro jeho záchranu musí zastavit šíleného vědce, a to dokáže jen pomocí amuletu. Ten ale musí nejdřív najít a navíc je ještě rozdělený na kousky.

Celkem jich je 5 a pátrání po jednotlivých částech vás pokaždé zavede na jinou planetu. Cestou tak potkáte různé kultury, různé nepřátele (vybuchující klauni jsou vážně creepy) a k tomu máte k dispozici řadu zbraní. Bossové, kteří střežili úlomky amuletu dali občas pořádně zabrat. Po souboji ale stojí za to oslava s vděčnými vesničany, zatímco se na pozadí otáčí na grilu obří potvora, do které jste před chvílí vypálili několik set nábojů.

Serious_Sam_3_Seite_1_unten_links.jpg

Jednou z věcí, na kterých také můžete strávit nějakou chvíli, jsou Easter eggy. Těch najdete hromady jak v prvním, tak ve druhém díle. Vývojáři se nebojí udělat srandu i sami ze sebe. Hned na začátku prvního dílu tak můžete postřílet lidi z Croteamu. Najít všechny easter eggy není nic jednoduchého. Občas jsou na nedostupných místech nebo někde, kde byste je v životě nečekali. Po jejich nalezení ale vždy čeká odměna. To občas může vytrhnout trn z paty, když třeba trpíte nedostatkem nábojů. Někdy to ale může být nemilé překvapení, když proti vám vyběhne páreček sebevražedných postaviček, které nenapadne nic jiného, než explodovat před obličejem.

 

Trojka si musela nějakou chvíli počkat a v letech 2009/2010 vyšly HD předělávky obou částí prvního dílu

 

Člověk by řekl, že na Serious Enginu 3 poběží třetí díl. Proč bych ale tohle psal, kdyby tomu tak bylo? Trojka si musela na svou chilku na trhu nějakou chvíli počkat a v letech 2009/2010 vyšly HD předělávky obou částí prvního dílu. A bylo to to, co asi každý čekal. Všechno je krásnější a pořád stejně zábavné, struktura Serous Sama zkrátka nestárne.

maxresdefault.jpg

A o rok později přišel zatím poslední regulérní díl. Serious Sam 3 vypadal více reálně, než dvojka, která byla spíš barevnější. Pořád je to ale ta samá rubanice a tentokrát daleko brutálnější. Krev stříhá všude kolem. Obzvlášť, když Sam vezme do rukou kladivo. To je potom z nepřátel sekaná. I bez kladiva se obejde. Většina řadových nepřátel se dá zabít holýma rukama. A když z nich třeba něco vytáhnete, můžete to hodit po dalším. Ale samozřejmě budete většinou držet v ruce nějakou pořádnou zbraň. Sam občas hodí do placu nějakou tu hlášku a opět pokračuje v masakru. Je to prostě další dávka zběsilé akce.

Tady se naskýtá jedna důležitá otázka. Nebylo už toho dost? Popravdě řečeno, bylo. Krom hlavních dílů vyšlo ještě pár spin-offů a je to vlastně prakticky to samé dokola. Jen se mění vzhled, zbraně a nepřátelé. Když už máte projité první díly, pokračování vám může připadat jako to samé v jiném kabátě. Podobně je na tom série Painkiller. Dá se říct, že je to temnější verze Serious Sama a také má spousty dílů a předělávek. Podobných her ale moc v dnešní době nevzniká, tak se alespoň máme stále k čemu vracet.

2560x1600_fCdxvw.jpg

Ale jestli jste psychopat a taková nálož je vám pořád málo, tak zkuste zabrousit na modérské stránky. U každého dílu Serious Sama byl připojen i level editor, ve kterém se dalo celkem dobře pracovat. Zkušení modeři tak vytvořili spoustu modifikací, které určitě stojí za vaši pozornost. Všemožné vylepšení vzhledu, vychytávky do multiplayeru a další tuna obsahu. Třetí díl a předělávka druhého navíc podporují Steam Workshop, takže máte jednoduchou možnost, jak se k modům dostat.

Nakonec bych určitě měl dodat, že Serious Sam rozhodně není pro každého. Pokud si potrpíte na hlubší a vážnější příběh, radši se téhle sérii vyhněte. Ale jestli máte chuť si občas jen tak zablbnout, ať už sami nebo s kamarády, Sam je velice dobrá volba.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A