Retro: Shadows over Riva - Stíny nad Rivou

Od té doby, kdy vyšel třetí díl RPG série Realms of Arcania, Shadows over Riva, se ve velkém měřítku na tuto hru pěla chvála, a to jak ze stran výrobců (pochopitelné), tak především odborných periodik. Následující článek je pro nás velkou neznámou – psát tyto důkladné recenze ověřené časem či nikoliv? Zakuste první porci…
Retro: Shadows over Riva - Stíny nad Rivou
Trilogie RPGček Realms of Arkania se se svými prvními dvěma díly - Blades of Destiny a Star Trail nesmazatelně zapsala do srdcí všech RPG pozitivních hráčů. I já jsem nedočkavě čekal na slíbený závěr trilogie honosící se mnoha vzletnými přívlastky z nejednoho herního časopisu a četných herních preview - Shadows over Riva.

Prezentace produktu je vskutku na úrovni, pěkné animace komentující v nečekaných situacích příběh, úchvatná hudba, již konečně plně 3D pohyb v prostoru, přímo protkané různými dějovými zvraty a krásnou grafikou.

Příběh zde nemá cenu rozebírat, protože je dostatečně rozvinut ve hře, snad jen, jde o soužití lidí a holberků (kříženci elfů a skřetů) a nějaké tajemné snahy o ovládnutí města. První čeho si hráč všimne je přirozeně grafika. Jednoduše skvělá, každá postava má svůj obrázek, jak velký při návštěvě domu, tak menší při dialogu, atmosféra města je prostě perfektní, zkrátka grafikům se podařilo vystihnout jak jednotlivé charaktery (obzvlášť obrázek krysaře je k nakousnutí), tak jednotlivé architekturní (?!) oblasti jako stoky, hrad, doly atd.

Hudba a zvuky rovněž na úrovni, hudba pokládám za patrně nejlepší věc (zde v klasických CD audio tracích) která v této hře je, nejen že skladby mají výborné náměty, ale hlavně, jsou skládány pro jednotlivé lokace, takže sedí opravdu výborně. Hudba vážně nemá chybu, ten chlap je génius. Přímo nádherně jsou namluvena kouzla, a to jak za muže, tak za ženu, prostě, při čarování jednoho z asi dvou set kouzel váš kouzelník či čarodějka pronese nějaké tajemné zaklínadlo, někdy s takovým přízvukem, až vám přeběhne mráz po zádech. Vše je skvěle česky namluveno (teda až na ty kouzla) a téměř každá věc na obrazovce se hlásí (české popisky jsou samozřejmě i u dialogů a předmětů).

V noci, tedy pokud zatmíte někde po cestě, jste v... protože ve hře je opravdu tma a není vidět na krok, sem tam se dá orientovat podle lampiček na hospodách, noclehárnách a nevěstincích, ale radím vám, nevystrkujte v noci nos.

K dispozici jsou stovky předmětů, od desítek druhů zbraní, rostlin, předmětů denní potřeby, přes různé jedy až po třeba kotlík na lektvary které si můžete míchat, mimochodem, spoustu receptů získáte právě v minulých dílech =)! Stále můžete hrát na loutnu po hospodách či krást v obchodě, pořádně se zbořit v přístavní krčmě nebo si jen tak zajít do lázní či nevěstince. Ve štolách a jeskyních často narazíte na hádanky, logické puzzly atd. To je každopádně příjemné osvěžení vašeho putování.

Zůstala zde tradiční možnost (použitá i v předchozích dílech) výběru jak neobvyklých povolání, tak ras, kdo by snad hrál předchozí díly (jako že skoro každý =), tak ten si může přenést postavy s kterými dohrál Star Trail sem (mimochodem, postavy musí být asi na šesté úrovni, aby vůbec měly šanci přežít, ale nebojte se, i když se rozhodnete vlastní postavy si vytvořit zde, budou automaticky povýšeny na šestou úroveň (mimochodem, chudák hráč který má nasavený detailní hru, to pak nedělá tři hodiny nic jiného, než rozděluje vlastností body =), která je zde tedy brána jako startovní). Nutno podotknout že kdo hrál minulé díly, bude mít výhodu především kvůli speciálním artefaktům které si v předchozích částech tak pilně nakřečkoval, hodí se jak magické zbraně, tak bezedné měchy jídla a pití. Kdo je nemá, tak má dvě možnosti, zaprvé projít hru bez nich, což není nic těžkého, anebo si pěkně přehrát i první dva díly, což vřele doporučuji, vypiplat si postavičky (ke kterým si mezitím vypěstuje citový vztah =) a vrhnout se pln očekávání na SOR.

Prostě, na první pohled (zahřátí) by se zdálo, že jde o ráj dungeoňáků na zemi. Tohle všechno. ač naoko skvělé. je po prvních hodinách hraní ještě lepší, hráč míchá lektvary, učí se nová kouzla, vylepšuje si postavičky, škudlí jim na výbavu a vůbec, hraje a hraje a hraje... Jenže uběhne několik dní (u mně konkrétně dva, opakuji DVA, sice tuhé akce ale přece) a SOR je dohraný. Neříkám že jsem se výborně nepobavil, ale, ale... ALE...!

Vloudila se chybka?
Je tu několik ale, které by neměly zůstat bez povšimnutí, protože otravují život i hru a za některé "zlepšováky" byste autorům nejradši... Programové chyby a kiksy zboduju, protože některé z nich mně dokázaly vytočili na maximální míru, bylo by ovšem nefér je v zápalu radosti z vydání dalšího pokračování toužebně očekávané hry nezmínit.

- Především je to ona zmíněná rozsáhlost, respektive "malost" hry, fakt nic moc...

- Nedá se RESTovat (tj. odpočívat, stanovat) tak jako v minulém díle kdekoli! Ano, čtete dobře, vaše banda supergerojů by patrně nocování pod širákem nepřežila, tj. vyspíte se pouze na několika místech ve hře, kde autoři uznali za vhodné, že by se tu asi dalo vyspat. Nezřídka se vám tedy například stane, že při RESTování v domku u řeky (rozměrů bratru 2x3 m) přepadnou vaši bandu (6-7 postav, pokud u sebe zrovna budete mít nějakého externistu) dva lvi ... No uznejte, to je přece úplně normální! Vás snad ještě nepřepadli při spaní ve srubu dva lvi? Pche... to se přece stává dnes a denně...!

- Nejde mi na rozum, proč je starší kanalizace pod městem tak proporcionálně nevyvážená... Prostě, mezi dvěma žebříky v podzemí je sotva pár metrů zdi a vylezete na povrch a jste úplně někde jinde, tj. mezi těmito dvěma místy NAHOŘE je neuvěřitelná vzdálenost, která nemá co dělat s mírnou odchylkou...

- Nedají se sbírat květiny, jak bylo zvykem při odpočinku (patrně to souvisí s chybějící možností se kamkoliv natáhnout) a především, nedají se HLEDAT! To je logické, dříve se to dělalo tím způsobem, že jste postavám určili úkoly a ty se rozběhly je splnit, ten šel lovit, ten zas pro vodu a třetí na kopřivy, ne tak zde. "Hledání" probíhá tím stylem, že jdete po lese, počítač si na binární kostce hodí jedničku a vy jste obšťastněni tabulkou typu... postava Irvik: "hele, támhle roste 20 Mervalů!" a zeptá se vás jestli pro ni chcete vylézt (to když roste na skále). Jestliže řeknete ano, postava sice získá těch x kopřiv pro které tam lezla, ale taky obvykle spadne. Skvělé, tomu říkám dobrý nápad... Čili pro ty méně chápavé, rostliny se tu NEhledají, ale někdy, náhodou, prostě sem tam na nějaké narazíte. Žádné cestování pustinou za vzácnými druhy jako v Star Trail... ach bože, bože...

- Proč jsou chyby v příběhu? Poněkolikáté jsem narazil na bandu Thorwalců (něco jako vikingové) s agresivními choutkami; to že jste je už párkrát porazili, počítači evidentně vůbec nevadí a patrně si říká že opakování = matka moudrosti, když tedy už po několikáté "náhodou" narazíte na tuto skupinku, napadne vás že: 1. Thorwalci mají kousek mimo mapu, zrovna tam kde končí obraz, bečku a po skupinkách se trousí domů, 2. U Thorwalců se pořádá něco na způsob všesokolského sletu, 3. Programátor neměl zrovna den...

- Kde je ten slibovaný rozsah krucinál?! Jedno město, hrst dungeonů a dolů, pár podzemí a hradů a nějaké speciální lokace. Já Stíny nad Rivou dohrál za zmíněné DVA dny! Vlastně ne, kecám, hra se rozhodla mi zpříjemnit hru a rafinovaně prodloužit hrací dobu tím, že odmítala načíst pozici ohodnocenou 977 body z celkového 1000, což předpokládám zas až tak daleko od konce nebylo...

- Další chyba, postavy udělají za hru dvě-tři úrovně, to je snad vtip?! Opačný extrém by mohla být řekněme nová série Might a Magic se svými (klidně) sto úrovněmi na postavu. Ale dvě, to se mi snad zdá! Tj. i kdybyste chtěli, není je v podstatě kde a na ČEM trénovat...

- Další vychytávka - asi dvacet kroků za bránou mně přepadla armáda orků, hlídky ve věžích patrně chrápou nebo sedí na latríně (viz dál), jinak to ale vcelku chápu, kdo kdy slyšel, aby z desetimetrové věže bylo vidět armádu orků za prvním bukem dvacet kroků daleko...

- Proč se s postavami nedá bavit o více věcech? Tj. máte nějakých 5-7 věcí na které se můžete zeptat a postavy se vcelku opakují, resp. asi to nejde jinak, když se ve městě 100x zeptáte na totéž, tak co bych chtěl... Každopádně nějaké přeptávání na práci či na směr k hospodě či chrámu ve stylu Daggerfallu nečekejte. Prostě postavička si prohodí svých pár vět a jde zpátky na latrínu (viz dál, neopakuji se? =)

- Město je absolutně mrtvé - tj. nikoho nepotkáte, pouze v domech, při boji, nebo když vás náhodně někdo osloví, dokonce ani na tržišti neuznali autoři za nutné postavit ke krámku obchodníka... no nic...

- Trpaslíci jsou všem pořádným RPG playerům známí jako zarputilí samotáři, ne tak zde; trpaslíci se rozhodli uspořádat akci "postavme si důl u města" a jak řekli, tak udělali, postavili svůj super důl přibližně 100-150m od města. A navíc toho času je okupován hordami orků... Představa několika desítek orků a skřetů na skok od městské brány je směšná, vždyť už Wizardry VII se snažilo přijít s realistickými proporcemi co se meziměstského cestování týče. Vzpomeňte, co vám dalo práce, než jste mezi lesy našli vchod do Orkogree Castle (na TENTO problém zde opravdu nenarazíte, město zde je totiž jen jedno).

- Je sice fakt že se můžete přehrabovat v dobré stovce zbraní, ale ptám se PROČ, když si v podstatě okamžitě můžete koupit tu nejlepší zbraň a brnění jaké jen vaši lidičkové unesou? (jediným omezením by snad mohla být finanční stránka věci, ale časem si na ně poctivě nakradete (?!). Totéž je s předměty typu talíř, hrnek na kafe, provazový žebřík atd. prostě 95% předmětů je na nic. Jednak je mrzuté, že vás hra vlastně ani nenutí je používat (až na pár výjimek), horší ale je, že vám prostě při hře nechybí! Stejně tak třeba míchání lektvarů - když si vezmete příšerné náklady s tím spojené... tj. určité rostliny, které si NEnajdete, další ingredience a ještě musíte být někde v krčmě aby na to váš divotvorec měl klid... jednoduše se na lektvary vyfláknete, protože tutéž službu za vás vykonají buď zbraně s jedem, kouzla nebo lektvary koupené. Nevyvážené až hrůza.

- Dodnes nevím na co je vlastnost "uzlování" a pár dalších

Jo, s tou latrínou, patrně vás zarazí, že přístavní město má stoku s takovým spádem a přitom tak hluboko, no budiž, proč ne, ale je mi záhadou její velikost, za její rozsah by se nemuseli stydět ani Londýňané v osmnáctém století, a co dělají ty postavičky, je evidentní, protože ty proudy... ehm, no nic... =)!

Pro mně osobně je Riva spíš zklamáním, rozhodně bych nemluvil o nejrozsáhlejším dungeonu všech dob, přece, když už dám za nějakou hru těžký prachy, tak se u ní chci úměrně tomu pobavit, nechápu proč lidi z JRC mrhají talentem k překládání her tohoto typu. Ne že by to nebylo skvělé, ale vždyť přece mohli radši přeložit třeba Daggerfall. Ať si říká kdo chce co chce, Riva má minimální potenciál, co se rozsahu týče (nějaké toulání po lesích se nekoná) i co se hratelnosti týče má mezery jako hrom, na první pohled je viditelný posun směrem k adventuře, často lítáte po městě a nevíte co teď. Vážně bych se divil, kdyby ji někdo hrál už popáté dokola, prostě, třetí díl není ZAS AŽ taková pecka jak se vám ostatní budou snažit (snažili) namluvit.

A vůbec s tím nemá co dělat nějaký časový rozdíl mezi dřívějšími a dnešními hrami. Dodnes zbožňuji Daggerfall, to jsou hry zhruba stejně staré a kdybych je měl srovnat, není tu co řešit, někomu se možná stupidní běhání po městě a stokách v domnění, že narazí na nějakou další část příběhu, líbí, já ale hraju RPG hry pro svobodu, rozsah a příběh který nabízejí, prostě, člověk musí mít pocit, že žije TAM na druhé straně 15" palcového zrcadla. V době kdy jsem začal do příběhu Daggerfallu zvolna pronikat a objevovat jeho nekonečnost byla už Riva dávno dohraná. Kdo si z průměrných hráčů může dovolit vypláznout litránek za hru, která mu nevydrží ani týden?

Co ale Rivu drží každopádně nad vodou je relativní nedostatek dungeonů... Bohužel, každý nýmand dnes programuje 3D super mega hry a na dungeony se docela kašle. Ach jo... jasně, dá se to hrát, ale, ale... ALE!...

Takže si to shrňme, na jedné straně skvělé vychytávky a piplání s detaily typu u prodejce hudebních nástrojů si můžete koupit několik druhů louten, fléten a píšťal, i lyra tam je, na straně druhé nehorázné blbosti v samotném konceptu hry. Rozsah... Cha... jedno město, pár dolů, stok a pár speciálních lokací (pod vodou, loď, sídlo královny). Pokud někdo mluví o patrně nejrozsáhlejším dungeonu všech dob, zaslouží hlubokou lítost. A závěr? U předchozích dílů jsem se bavil mnohem déle, možná jednička byla nedokonalá, s hnusnou grafikou, taky nález pokladu ve stylu 30 piv, 5 lékořicových dřev a 10 pochodní je podezřelý, ale hra měla ROZSAH, když už nic tak aspoň ten rozsah...

Je odtud tedy východiska?
Závěr závisí na tom, jak dobrý jste hráč a nakolik umíte anglicky:

1. Jste hráč dungeonů který nenechá jedinou díru na pokoji (ehm, v zemi samozřejmě!) - Vypůjčete si, přes víkend dohrajte a zapomeňte, je to napůl adventura a herní doba je ostudně krátká, sežeňte si radši Daggerfall a něco z novější série Might and Magic nebo třeba i historický Betrayal at Krondor.

2. Dungeony nehrajete, neumíte anglicky - Hru si rozhodně pořiďte, jedna z mála česky mluvících her, vystačí vám na pár týdnů zábavného hraní. Taktéž vhodný dárek pro hráčská písklata.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A
Harry Potter se vrací, tentokrát s příchutí Pokémon GO

Harry Potter se vrací, tentokrát s pří…

Černá magie společně s Voldemortem se vrací na scénu.

10.  11.  2017 |