Retro: Tomb Raider - první dobrodružství se špičatými prsy

vytisknout velikost písma
Když v roce 1995 začalo šest vývojářů z CoreDesign vytvářet Laru Croft, asi ještě netušili, že se jejich dílo stane jednou z nejslavnějších her všech dob. Nemluvě o popularitě samotné Lary Croft, kterou zná téměř každý.

První svého druhu

Když první Tomb Raider spatřil světlo světa, začala se psát herní historie akčních adventur. Právě první dobrodružství anglické archeoložky Lary Croft je považováno za první tohoto žánru a mezi hráči sklidilo náležitý ohlas.

Hra vyšla v roce 1996 pro MS-DOS, PS1, Sega Saturn a později i pro první herní telefon Nokia N-Gage. Za krátký čas se stala fenoménem a začala tak kariéra archeoložky, která od té doby jen ,,roste do krásy”.

První díl graficky odpovídal době, ve které vyšel a Lara tak trpěla například špičatými prsy.

Tomb-Raider-original-game.jpg

Celková doby hry byla něco okolo šestnácti hodin, pokud jste hráli pouze hlavní příběh a nesbírali poklady. Nicméně na svou dobu to byla hra opravdu rozsáhlá a rychle si našla spoustu fanoušků, což dalo vývojářům možnost vytvořit další díl.

Spoustu lokací a chrámů v prvním díle nedává smysl a byly upraveny spíše tak, aby hra byla co nejsložitější. Různé římsy a díry nezapadaly do celkového vzhledu dané lokace a bylo jasné, že je potřeba se tam nějak dostat, skočit nebo vylézt.

tomb-raider-1996-screenshot-1500x991.jpg

Lara navíc jako jedna z prvních herních postav zvládla kotouly, přemety, šipky do vody a další krkolomné akrobatické kousky.

Pokud se zajímáte o hru Tomb Raider, měli byste znát jméno Toby Gard. To je totiž hlavní designér hry, který dal podobu jak Laře, tak i hře samotné. Jeho posledním dílem byl Tomb Raider Legend.

Poutavý příběh, který ve své době uměl zaujmout

První díl pojednává o ženě, která se jmenuje Jacqueline Natla a vlastní megakorporaci Natla Corporation. Ta najímá Laru, aby našla ztracený artefakt zvaný Scion z hrobky Qualopeca někde v horách Peru. Sam Larson, který ,,kšeftík” Laře dohodil, se pokusí artefakt hned po nalezení ukrást a Lara tak pojímá podezření, že je něco v nepořádku.

10.jpg

Zanedlouho se dovídá, že je artefakt rozdělen na několik částí. Rozhodne se tedy, že najde i ostatní. Při hledání potkává jistého Pierra Duponta, což je konkurenční archeolog, který hledá pro Natla Corporation druhou část artefaktu. Začíná tak honička v katakombách o to, kdo bude rychlejší. Celý příběh pak vrcholí ve známém ztraceném městě - v Atlantidě, kde se dozvíme, že hlavní zaměstnavatelka tohoto dílu je vlastně jednou z Atlaňťanů.

Suma sumárum, první Tomb Raider měl vše, co bylo potřeba k vytvoření značky takového formátu, jakou je dnes. Originální nápad, revoluční kamerový systém, skvělou hratelnost, geniální level design, výborný hudební podklad a zajímavý příběh.

První dobrodružství v novém kabátku

Protože první díl byl jedním slovem geniální, rozhodli se kluci z Crystal Dynamics, kteří hru dále vyvíjeli, že vydají Remake prvního dílu. Ten vyšel v roce 2007 s názvem Anniversary a vývojářům se podařilo skvělé napodobit atmosféru prvního dílu.

tra-screenshot-014.jpg

Všechny lokace zůstaly zachované, dokonce legendární první lékárnička, kterou jste mohli s Larou najít, je na své místě. Hlavním rozdílem je tak hlavně hratelnost, která se od roku 1996 hodně posunula dopředu. Nově tedy můžete používat například dnes již běžné lano. Obměnou prošla samozřejmě také Lara samotná a můžeme si tak v Anniversary užít pohled na krásně plná ňadra téhle legendy.

A jaký díl nejvíce utkvěl v paměti vám?

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro Nintendo Switch

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro N…

Nintendo Switch představuje nový svěží herní zážitek, který se velmi liší od hraní na Xbox One a PS4. Přinášíme vám 10 důvodů, proč byste si tuto konzoli měli koupit.

12.  7.  2017 | | 16 N/A
10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switch ještě počkat

10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switc…

Nintendo Switch je velmi zajímavá konzole, což nás inspirovalo k článku o tom, proč byste si tuto konzoli měli koupit. Z jiného úhlu pohledu však trpí mnoha chybami, kvůli kterým byste si ji naopak určitě kupovat neměli.

17.  7.  2017 | | 5 N/A
TES Online: Morrowind – návrat do známého světa (recenze)

TES Online: Morrowind – návrat do znám…

MMORPG The Elder Scrolls Online se dočkalo svého nového rozšíření Morrowind, díky kterému se hra obohatila o nový pestrý svět a o novou třídu. Stojí za to vrátit se do Tamrielu?

10.  7.  2017 | | 2 N/A
Virtuální realita na E3: nejzajímavější pecky veletrhu

Virtuální realita na E3: nejzajímavějš…

Na letošní E3 se nezapomnělo ani na fanoušky virtuální reality. Na konferencích se jim sice nevěnovalo valné množství pozornosti, ale i tak se mezi oznámenými tituly objevilo pár dobře vypadajících kousků. Je libo pecky od Bethesdy jako je Fallout nebo Doom ve VR? A co takhle nějaké exkluzivity na PSVR? To všechno tady najdete.

14.  7.  2017 |
Apple znovuobjevil rozšířenou realitu. Vývojáři už předvádí parádní aplikace

Apple znovuobjevil rozšířenou realitu.…

Apple pravděpodobně přetransformuje další důležitý segment - rozšířenou realitu.

16.  7.  2017 | | 2 N/A
Nový rekord! Valve po letní slevové akci zabanovalo přes 40 tisíc uživatelů

Nový rekord! Valve po letní slevové ak…

Anti-Cheat systém společnosti Valve se překonal, zabanováno bylo rekordních 40 tisíc uživatelů.

11.  7.  2017 | | 5 N/A
Herní agenda: výhled na sportovní a závodní pecky roku

Herní agenda: výhled na sportovní a zá…

Jako každý rok nás čeká na podzim nálož sportovních her. Čeká nás letos nějaké extra překvapení, nebo prostě dostaneme „jen“ další díly již zaběhlých značek? Čtěte dál a dozvíte se více!

20.  7.  2017 |
Umělecké pojetí hry Hellblade opravdu vyráží dech (galerie)

Umělecké pojetí hry Hellblade opravdu …

Akční fantasy thriller Hellblade možná plachtí u většiny pod radarem. To by ale byla osudová chyba.

23.  7.  2017 |