PC | Akce | Téma

Retro: Unreal – skvělá střílečka z počátků populárního game enginu

Unreal je kult, ať už mluvíme o enginu či herní sérii. Někde ale začít musel. Pojďme se podívat na zrod legendy žijící dodnes.

Množství her běžících na Unreal Enginu je opravdu velké, patří mezi ně nejedna populární pařba, u které skoro každý strávil kus svého volného času. Namátkou můžeme jmenovat celé herní série jako Mass Effect, Gears of War či Borderlands. My se ale dnes vrátíme o několik let zpátky, k prvnímu dílu univerza Unreal, díky kterému celý engine vzniknul a kde byl také poprvé použit. 

První Unreal je klasickou scifi střílečkou z pohledu první osoby, kterou vyvinula společnost Epic Games (Jazz Jackrabbit, Gears of War). Jako nástupce známých devadesátkových FPS (Blood, Doom, Duke Nukem 3D, Quake) s sebou tato hra přinesla o poznání lepší grafiku, nové herní možnosti, propracovanější umělou inteligenci a také epický zvuk. A právě tohle všechno bylo možné díky Unreal Enginu 1.0.

unreal2_hires.jpg

V dnešní době je Unreal poněkud zapomenutý, důvodem může být například i to, že přibližně o půl roku později vyšla další legendární FPS, a to Half-Life. Na rozdíl od ostatních akcí měl však Unreal například inventář (nebo spíše jakýsi obrázkový seznam věcí), což umožňovalo použít některý z mnoha předmětů v tu správnou chvíli.

 

Hra disponovala velkým množstvím zbraní, z nichž některé šlo také pomocí určitých předmětů vylepšovat

 

Kromě klasických lampiček či světlic mohl hráč ve hře nalézt mimo jiné semínka léčivých rostlin, která šla zasadit; spouštěč energetické stěny chránící před střelami nebo také zařízení na neviditelnost. Hra rovněž disponovala velkým množstvím zbraní, z nichž některé šlo také pomocí určitých předmětů vylepšovat. Najdeme zde klasické sniperky, granátomety, samopaly, ale například také jakýsi „slizomet“ chrlící explozivní kyselinu.

un.pngun3.pngun4.png

Převážná část příběhu se točí kolem planety Na Pali, kde hráč (Prisoner 849) ztroskotá. Všichni na vězeňské lodi jsou mrtví a vám tedy nezbývá nic jiného než se vydat na zemský povrch. Již při útěku narazíte na prvního neznámého vetřelce, který před vámi naštěstí uteče. Jak se později dozvídáte, planeta Na Pali, původně obývaná mírumilovnými Nali, je zotročena takzvanými Skaarji.

Hlavním úkolem, ke kterému se postupně během hry dostanete, je osvobození planety a likvidace mateřské lodi vetřelců. V rámci vaší mise se dostanete do emzáckých vesmírných plavidel, domorodých modlitebních chrámů, ale také vesnic, ve kterých je lid Nali sužován Skaarji. Většina příběhu je pak hráči odhalována pomocí Translatoru (předmětu v inventáři), na kterém vidíte výňatky z deníků či různé nahodilé informace o planetě, rasách i hlavním hrdinovi – hráči.

35_unreal5.jpgc8ab0232d645eb6f7c48a8d9b4c15c64 (1).jpgJakubPokorny_14-01-2014-15-47-38_unreal-game0-img223047.jpg

Ve hře se objevuje velké množství NPC, kromě pacifistických Nali a jejich domácích mazlíčků (dvounohé krávy a zajíci), obývá planetu také množství zvířat v podobě létacích rejnoků, vážek či masožravých ryb. Nepřátelské jednotky tvoří Skaarjové v několika modifikacích, Brutové, emzáčtí žoldáci či dobrovolně zotročení Krallové. Většina z nich používá kombinace střelných zbraní a boje nablízko, některé jednotky mají navíc ochranný štít. Všechny rasy však nejsou nepřáteli pouze pro vás, pokud například Krall trefí Skaarje, dojde k souboji mezi nimi. Na některých místech hry se pak setkáváte s poměrně záludnými bossy, kteří kromě přebytku HPček využívají také různých svých schopností.

Mimo samotný příběh nabízí hra taktéž multiplayer, který je sice mnohem slabší než single, ale přesto mnohými (alespoň ve své době) velmi vyhledávaný. Dokonalosti dosáhl multiplayer Unreal Enginu (již verze 1.5) ve hře Unreal Tournament  z roku 1999 a v jejich dalších pokračováních.  Na příběh klasického Unrealu navazuje datadisk Return to Na Pali. Unreal II: The Awaking vychází ze stejného univerza, příběh však stojí trochu jinde. Dále existuje série Unreal Championship, která je v podstatě konzolovou verzí Tournamentu.

I přes svůj věk nabízí hra skvělou hratelnost, rychle plynoucí děj a permanentní střídání akce s hledáním správné cesty. Rozhodně však nečekejte, vyjma některých situací, nějaké rébusy či zapeklité hádanky. Unreal se mohl pyšnit skvělou grafikou a velikou rozlohou některých oblastí. Tuhle babičku na poli FPS pařeb by si měl rozhodně vyzkoušet každý, koho alespoň trochu zajímá herní historie nebo kdo chce poznat zcela nový vesmírný svět. 

Diskuze (3) Další článek: Podívejte se na propracovanost editoru z Fallout 4 a Remote Play

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,