Retro: Ve stínu havrana

Bývaly doby, kdy svoji adventuru chtěl mít prostě každý. A tak na konci tisíciletí díky spolupráci slovenského studia Rainbow Rhino a českého studia Cinemax vznikla jedna, kterou si stojí zahrát ještě dnes.

Na začátku bylo slovo, to slovo však nikdo neznal. Avšak mnozí ho hledali. Poustevníci v jeskyních, básníci v hysterických verších, obyčejní lidé v sexu, asketové v odříkání, králové v potocích krve, proroci v zástupech, děti v pohádkách, šamani ve snech – ti všichni hledali slovo.“ Těmito větami a mnoho dalšími vás v intru uvítá hlas Jiřího Lábuse. Už od první chvíle je očividné, že hra v sobě má jisté mystično a občas působí až filozofickým dojmem. To ale neznamená, že se v tomhle duchu ponese celý zbytek hry.

screen_big_01.jpg

Jmenuji se Severín a jsem, pokud to ještě mohu říci, mnich.“ To jsou slova hlavní postavy hry těsně po začátku hry. Proč že by se neměl nazývat mnichem? Inu, je to proto, že byl v klášteře načapán s ďáblovými obrázky v ruce. Aby nepřišel o hlavu, musel použít rambo šátek k úniku oknem. Po pádu se probere v lese a tam to už do rukou přebíráte vy.

Ve stínu havrana je klasická point’n’click adventura. Není první ani poslední, která vznikla u nás. Mezi ty známější patří třeba série Polda, Horké léto nebo 7 dní a 7 nocí. Stejně jako všechny zmíněné se nesla v humorném duchu a jestli se vám poldovský humor líbil, u havrana jste nemohli mít problém. Jen ta stylizace je kapku jiná. Dalo by se to popsat jedním slovem - omalovánka. Celá hra vypadá jako malovaná pastelkami. Když vám k tomu zní Jiří Lábus, který propůjčil hlas všem postavám ve hře, je to opravdu příjemný zážitek.

Občas ve hře narazíte na hádanku, která vám dá lehce zabrat. Jako například, když k překování pohrabáče potřebujete misku fazolí. To hned tak někoho nenapadne. V těch nejhorších situacích můžete použít klasickou metodu “všechno na všechno“. Takových situací ale není mnoho, a tak hra krásně plyne. Zážitek to není nijak dlouhý. Pokud už víte, co máte kde dělat, celá hra se dá zvládnout za hodinku. Jestli ale jedete hezky pomalu a prokecáváte všechny postavy, může vám to zabrat i 4 hodiny.     

Mlýn.jpg

V dnešní době není zrovna lehké hru sehnat. Jestli se vám to povede, nebudete mít problém s jejím spuštěním na moderních systémech. Sice to bude v menším okně, ale i tak to stojí za to.

020afda7386b590f22f2e7a77b0d04.jpg1.jpegRec_042.jpg

Vývoj celé hry trval něco kolem roku a půl. V recenzích sklízela solidní známky. Bohužel, prodeje nebyly žádný zázrak a další díl byl v nedohlednu. Pak najednou v roce 2007 Cinemax oznámil pokračování Ve stínu havrana a vypustil do světa pár obrázků. Grafika se přesunula do 3D a hlavní postavou byl opět mnich Severín. Vydání bylo plánováno na následující rok a vypadalo to, že se Havran opravdu vrátí. Po nějakém čase se ale po hře slehla zem. Žádné informace o zrušení nebo odležení nejsou k nalezení, a tak nezbývá nic jiného, než doufat. Vrátí se vůbec ještě někdy Havran? Kdo ví.