Retro: Warcraft III – za hordu život položím!

vytisknout velikost písma
Nedávno se v kinech poprvé ukázal film Warcraft, ale každý fanoušek ví, že pravý Warcraft najdeme v počítačových hrách. Co se nás týče, tak jen máloco je takovou legendou, jako strategie Warcraft III.

A čím to vlastně je? Proč dosud při pomyšlení na Warcraft III máme mokré sny? No, kde začít... důvodů je hodně, na svou dobu se totiž jednalo o ze všech úhlů promakaný titul. Kdybych ale měl vyzdvihnout jednu jedinou věc, která pro mě ze hry udělala naprostou nostalgii, jedná se bezesporu o příběh.

Kdybychom měli časové zařazení Warcraftu III porovnat s filmem, nacházíme se o mnoho let v budoucnosti. Ve filmu bojující hrdinové, jakými jsou například Lothar či Orgrim, jsou již dávno ve semeništi dějin, leč nezapomenuti a válčení mezi lidmi a orky je na denním pořádku. Svět nyní potřebuje nové hrdiny, kteří se vyrovnají s novým nebezpečím, které se řítí na celý známý svět.

Přichází nová hrozba v podobě nemrtvých, která otřese všemi frakcemi – lidmi, orky i temnými elfy. Tady bych své vyprávění o příběhu raději utnul, skutečně nerad bych vám prozradil více z děje. Jedná se totiž o naprosto úžasně promyšlený svět, který je dosud inspirací mnoha autorům. Příběh navíc pokračuje ještě datadiskem The Frozen Throne, ve kterém budete svědky vyvrcholení příběhu prince Arthase, dle mě jedné z nejzajímavějších postav z veškeré fantasy.

warcraft_iii_3.jpg

Skvělé je, že kampaň zároveň slouží i jako tutoriál a úvod k ovládání jednotlivých frakcí, tedy lidí, nemrtvých, orků a temných elfů. Jejich základy jsou stejné - musíte zajistit dva zdroje, a to dřevo a zlato. Pomocí nich postupně rozvíjíte svou základnu a stavíte čím dál smrtelnější jednotky. Přesto je v jednotkách, ale i v různých speciálech a stylu rozvoje jednotlivých frakcí rozdíl, který určí, jaká vašemu gustu sedí nejvíce.

Snad tedy ani není nutno říkat, že hra byla, co se týče herních mechanik, na svou dobu opravdu na výši a dodnes má co nabídnout, i když žánr za ten čas opravdu pokročil. Nesmíme ale zapomínat i na některé do morku kostí ubíjející systémy, zejména nutnost označit pouze malou skupinku vojáků a svou armádu v případě útoku dopravovat po částech. Pamětníci si jistě pamatují i veliké bitvy o zlato, v horších případech i na vytěžení zlata po celé mapě, které rozhodlo o tom, že finální rána často záležela pouze na tom, kdo si ho ušetřil více.

Hra je jinak typickým příkladem toho, jak RTS fungovaly. Boje jsou založené pouze na totálním rozdrcením nepřítele a ve hře se snažíte získat hospodářskou převahu. Důležité bylo i tvoření jednotek. Museli jste si dávat pozor, abyste si vytvořili armádu dokonalou ve všech ohledech a uměli schopnosti jednotlivých vojáků patřičně využít. Jejich doprovod ze strany hrdiny je pak naprostou samozřejmostí.

warcraft_iii_1.jpgwarcraft_iii_2.jpgwarcraft_iii_4.jpgwarcraft_iii_5.jpg

Jelikož se jedná o starou hru, musím zmínit ještě multiplayer přes LAN, který se pro mě stal naprostou nezbytností, leč Blizzard se dosud o servery této hry stará. Také ale editor, který umožňoval tvořit vlastní mapy a dokonce vytvořit i vlastní kampaň. Nebudu lhát, já v editoru nikdy moc dobrý nebyl (i když kvůli Warcrafto-Starcraftovým vojákům jsem jeho vyzkoušení neodolal), ale díky výtvorům ostatních hráčů jste si z internetu mohli stáhnout hromady skvělých map zcela zdarma.

Musím samozřejmě zmínit i český dabing, bez kterého by Warcraft III zkrátka nebyl kompletní. Nemluvím pouze o kampani, ale každá postava, když jí dáte nějaký úkol, musí utrousit nějakou poznámku. Mezi klasické patří například: „Zase práce!, Hurá do práce!, Pusťte mě na ně!, Tady máte vy zmetci!, Ve vzduchu cítím magii.“ či legendární: „Za hordu život položím!

Pokud jste ale byli vytrvalí a na postavy klikali opravdu dlouho, začali trousit hlášky naprosto ujeté. Například: „Jsou tady někde k dostání hranolky!, Nesahejte na mě, jsem panic!“ či dokonce: „Má krev volá po odplatě za krev mého lidu, která může být naplněna jedině dvojnásobným množstvím další krve nebo možná trojnásobným množstvím krve, jako když přijdeš do pekla, které je plné krve a ta krev hoří a padá z nebe jako déšť. Pak by jí už možná bylo dost, ale možná taky ne!“ No podívejte se určitě na youtube, takových hlášek tam najdete hromadu.

Ostatně vývojáři z Blizzardu si žertíky tropí skutečně rádi. Ve hře je ohromné množství všelijakých easter eggů. Můj nejoblíbenější je asi pandí fotka u fontány, ale nejklasičtějším jsou zaručeně ovce, které vybouchnou poté, co na ně budete hodně dlouho klikat.

O Warcraftu III a o mých nostalgických vzpomínkách na něj bych mohl psát ještě hodně dlouho. Pravdou je, že je to sice stará hra, má však stále co nabídnout, i když grafika už o tom opravdu nevypovídá. Převážně ale z hlediska příběhu jsem z Warcraftu III i po těch dlouhých rocích stále dojat a cinematické pasáže, leč opět krapet zastaralé, stále vypadají prvotřídně. No snad se dočkáme filmu i z tohoto dílu.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
Nejede internet? Nudit se nemusíte, Chrome má v sobě skrytou hru

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Ch…

28.  3.  2017 | | 15 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A
Mass Effect: Andromeda - nový začátek (recenze)

Mass Effect: Andromeda - nový začátek …

Znovu do vesmíru, znovu za záchranou lidstva. BioWare se vrací ke své kultovní značce, co říkáme na její nový začátek?

26.  3.  2017 | | 14 N/A
10 důvodů, proč se ponořit do hry Total War

10 důvodů, proč se ponořit do hry Tota…

Strategie nepatří dnes k nejpopulárnějším žánrům, nicméně nikde jinde neokusíte tak sladký pocit moci se všemi výhodami a nevýhodami. V Total War se dostanete do role vůdce zodpovědného za celý národ a závisí jen na vás, zda vaše země bude prosperovat.

15.  3.  2017 | | 8 N/A