Retro: Zaklínač - když začínal kult

CD Project Red nebyl vždycky tak velkým vývojářským studiem, jako je tomu dnes. V tomto článku se vrátíme do doby, kdy stáli na začátku svojí cesty za úspěchem.

Jmenoval se Geralt z Rivie. Byl to zaklínač, profesionální zabiják nestvůr.“ Takhle na vás promluví básník Marigold v intru hry, které vypadalo a stále vypadá opravdu skvěle. CD Project si na něj najal externí firmu. Bylo tomu především proto, že v té době, pohybujeme se okolo roku 2005 - 2007, opravdu neměli mnoho zkušeností. Oproti tomu ale dokázali vytvořit dílo, za které by se nemuselo stydět kdejaké obří studio. I když, v podání jiného studia by to vypadalo dost odlišně.

Styl. To je to, co si první Zaklínač dokázal udržet po celou hru. Pro zdejší hráčské publikum určitě hodně znamenalo prostředí, laděné do čistě slovanského stylu, což byl oproti výtvorům americké produkce značný rozdíl. Geralt si ale drží svoji úroveň i v porovnání s knižní předlohou. Ano, pokud jste to nevěděli, Zaklínač vznikl podle knih od Andrzeje Sapkowského.  Ve výše zmiňovaném intru můžete vidět scénu vycházející z jedné povídky, kde proti Geraltovi stojí na strigu přeměněná princezna Adda, dcera krále Temerie, Foltesta. Svůj úkol nakonec splní a Adda se vrátí zpět do lidské podoby. Příběh samotné hry je ale o něčem jiném.

LvV1LbO.jpg

Byla tady zásadní otázka: "Jak budou brány v potaz minulé události z knih?" Vývojáři to vyřešili tím “nejjednodušším“ způsobem. Geralt po pogromu v Rivii se vrací se ztrátou paměti do pevnosti Kaer Morhen, kde byl vycvičen mistrem Vesemirem. V lese poblíž zaklínačského útočiště ho najdou Eskel a Lambert. Po příchodu do pevnosti a základním tutoriálu se to konečně začíná rozjíždět.

Na Kaer Morhen naběhli banditi a vašim prvním úkolem je odrazit útok. Mezi útočníky je ale i mág, a tak na scénu přichází Triss Ranuncul, rusovlasá čarodějka. Tady na vás čeká první rozhodnutí. Bud pomůžete Triss, nebo pomůžete porazit chiméru ovládanou mágem od banditů. Ale ať si vyberete jakkoli, mladý zaklínač Leo se připlete do rány kuše a nepřežije. Ani cenné zaklínačské mutageny, které jsou chráněny jako největší tajemství, se nepodaří ubránit. Po bitvě zaklínači vzdají hold zemřelému. Díky ohledání mrtvých banditů zjistí, že patřili ke skupině Salamandr.

18579_the-witcher-1.jpg

Každý zaklínač se vydá hledat stopu Salamandra do jiné oblasti, a tak je Geralt sám. Byl poslán do hlavního města Temerie, Wyzimy. Nejdřív tedy do okolí města, kde řádí Bestie. Obří, zeleně zářící pes. Nebudu tady vypisovat celý příběh, ale na obrátkách příběh ještě pořádně nabere. Řekněme, že si můžete prožít i občanskou válku. Podle toho si snad dokážete představit, jak rozsáhlý je první díl.

Rozhodnutí na začátku hry není jediné. Ostatní volby mají na průběh značný vliv. Vesměs se ale jedná o volby, kdy jste na straně lidí, Scoia'tael nebo zůstáváte neutrální. Scoia'tael, nebo také veverky, je partyzánská skupina složená z elfů a trpaslíků, která se snaží vzdorovat rasizmu lidí. Na jakou stranu jste se přikláněli, můžete poznat v závěru hry, kdy při plnění vedlejšího questu můžete získat unikátní brnění, které se mění právě podle toho, na jaké jste stáli straně.

Cutscene_chose_Shani_1.png

Jednou z kontroverzních věcí, které se v Zaklínači vyskytly, je určitě soubojový systém. Byli tací, kterým vůbec nevadil, ale některým to vadilo tak, že hru kvůli tomu úplně zavrhli. Takový systém změny bojových postojů opravdu jen tak v RPG nenajdete. Mě osobně to připadalo jako originální způsob, ale je pravda, že do takové hry se moc nehodil. Místo toho abyste házeli jeden kotoul za druhým a pak křečovitě mačkali tlačítko pro útok, jste museli vyčkat na správnou chvíli, kdy jste měli stisknout tlačítko, a tak navázat na předchozí útok. Navíc můžete volit mezi třemi bojovými styly.

První je klasický proti běžným nepřátelům. Druhý se používá na mrštnější protivníky a poslední využijete v boji proti skupinám. A k tomu ještě záleželo, jaký meč právě používáte. Železný meč je určen pro případ boje s lidmi. Na druhé straně je stříbrný meč, který platí na nestvůry všeho druhu.

1781658-2011_05_10_00001.jpeg

V původní vizi vývojářů měla hra vypadat úplně jinak, než jak ji známe nyní. Především Geralt neměl být hlavní postavou, v ústřední roli byl jiný zaklínač. Takový, který se ještě ani v knihách neukázal. Vzhledově hra také vypadala o něco hůř, ale to bylo nejspíše kvůli rané verzi, a navíc izometrickému stylu.

U prvního zaklínače CD Project ještě neměl vlastní engine, a tak se museli spolehnout na schopnosti Aurora enginu od Bioware. Bohužel jim v některých ohledech házel klacky pod nohy, a tak si můžete všimnout některých ne zrovna vychytaných věcí. Jako třeba když postavy chodí, po povrchu jakoby “plují“, budovy mají jiný rozměr zvenku a zevnitř a podobně. Ostatně, Aurora Engine nebyl původně dělaný pro takový typ her. I tak ale polští vývojáři odvedli skvělou práci. U dvojky se už rozhodli jít vlastní cestou a stvořili REDengine.

632-1-1372077549.jpg

Zaklínač byl jednou z mála her, které obdržely český dabing. Nepatří mezi ty nejlepší, ale dabing je něco, co může ke hře přivést i člověka, který nehraje příliš často. V době překladu se dokonce hlasovalo o dabérovi hlavního hrdiny. Nakonec byl vybrán Rudolf Kubík, který sice na Geralta seděl, ale znělo to, jako by v době dabování měl nemocné hlasivky. Opravdu to působí hrozně “vychrchlaně“, ale také se v tom dá najít jisté kouzlo. Dabing ostatních postav už se povedl více. U měšťanů se ale velmi často opakovali určité fráze, které později slýcháváte na každém rohu.

Mezi hraním příběhu můžete dělat i jiné věci. Třeba plnit vedlejší úkoly nebo hrát minihry. Už tady byla hra s kostkami, která se přenesla do dalšího dílu. Bitky jste mohli absolvovat také, ale bylo to jen o mačkání jednoho tlačítka. Nic extra. Pro fajnšmekry tady byla ještě jedna činnost. Mohli jste sbírat kartičky s obrázky žen, se kterými se Geralt může vyspat. Posbírat všechny během jednoho průchodu ale není vůbec lehké. Na druhou stranu, právě dospělý podtext byl další aspekt, kterým se Zaklínač odlišoval od konkurence, která na to zkrátka neměla koule.

504be1b4381f527d010b026f4f60df53.jpgRomance_Clerks_censored.pngRomance_Nurses_censored.png

Rok po tom, co na trh přišla původní verze, vydal CD Project rozšířenou edici. Byla obohacena dalšími filmečky, vyvážením soubojového systému a optimalizace hry se také povedla. Změnou prošel i způsob, jak se dostat k nejlepšímu ocelovému meči, mahakamskému sihillu, který přidává 100 % poškození a ignoruje brnění nepřátel. V původní verzi jste ho mohli najít v oblasti, kde se nachází král Rybář. Kdybyste šli cestou do Bahnic a poté do zdejších polí, mohli jste meč najít pohozený vedle ohniště. Teď už se dá získat jen splněním řady úkolů a ulovením všech trofejí. Sice to nějakou dobu zabere, ale stojí to za to. Potom už vám žádný lidský protivník nebude dělat problémy.

Ač se vývojáři věnovali zaklínači, jak jen mohli, ruku k dílu přidala i moderská komunita. Krom jednoduchých modů vznikly i opravdu velké projekty. Třeba modifikace s názvem Full Combat Rebalance, která se snaží soubojový systém upravit tak, aby se podobal stylu popisovanému v knihách. Poté určitě stojí za zmínku modifikace Rise of the White Wolf. Z původního plánu vylepšení rozhraní vznikl obří projekt, který přidává nové textury pro postavy, které jsou v příběhu důležitější. Dále se přidala nová videa, brnění a pohodlnější uživatelské rozhraní. Tu si rozhodně nenechte ujít.

gfs_97012_2_1.jpg

Co k tomu dodat? Zaklínače určitě stojí za to rozehrát i dnes, a pokud si opravdu chcete příběh vychutnat plnými doušky, přečtěte si nejdřív knihy. Nebudete muset dumat nad tím, kdo je Marigold nebo trpaslík Zoltan. Je až k neuvěření, že za chvíli tomu bude už 10 let, co první Zaklínač vyšel v původní verzi. A nakonec se z něj vyklubal takový kolos v podobě třetího dílu. Jestli jste hráli jen trojku, první díl si určitě dejte, abyste zjistili, jak to celé vlastně začalo.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
9 věcí, které ve hrách zaručeně zvednou krevní tlak

9 věcí, které ve hrách zaručeně zvedno…

Všichni to znáte. Užíváte si epický souboj s bossem, a pak se něco pos.... Vybrali jsme největší podpásovky herního průmyslu.

22.  9.  2017 | | 9 N/A
Project Cars 2: závodní hra roku? (recenze)

Project Cars 2: závodní hra roku? (rec…

Na startovní čáru se nám řadí letošní první velký favorit na titul závodní hry roku 2017. Alespoň tedy papírově. Dlouho očekávané pokračování závodního simulátoru Project Cars je na světě. Jak tedy dopadl?

včera | | 17 N/A
Kontroverze ve hrách napříč časem aneb co to hraješ!

Kontroverze ve hrách napříč časem aneb…

Kontroverzní témata a hry. Něco, co přiláká jak stovky zákazníků, tak moralistů a kritiků. Jak se má situace v moderní společnosti?

20.  9.  2017 | | 5 N/A
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
Humble Bundle má slevy na hry od Bethesdy, Dooma a Wolfa koupíte za pár kaček

Humble Bundle má slevy na hry od Bethe…

Humble Bundle nás často těší skvělým akcemi a slevami na hry starší i nové a nyní se do víru dění přidala Bethesda se svým zástupem hitů.

18.  9.  2017 | | 1 N/A