Return To Castle Wolfenstein: Operation Resurrection – první dojmy

Návrat do zámku Wolfenstein před časem dokázal, že ID Software jsou stále ještě lidé, kteří určují směr vývoje FPS her. Jejich opus z 2. světové války, ve kterém jste čelili nacistům i různým démonům, vyšel nyní ve verzi pro konzole. Hra má celou novou epizodu navíc, nové doprovodné filmy, RPG vylepšování postavy a... jak dopadla grafika? Čtěte naše první dojmy z verze pro Playstation 2.
Return To Castle Wolfenstein: Operation Resurrection – první dojmy

PC hráči i konzolisté si mohou navzájem závidět

Wolf3D to všechno začal. Moc dobře si pamatuji doby, kdy toto magické sousloví patřilo k samozřejmému obsahu harddisku každého PC. Možnost hrát hru „z pohledu hlavního hrdiny“ strhla všechny hráče i bývalé nehráče svojí atmosférou a zábavnou „simulací reality“. Pak přišel Doom a po něm celá řada více či méně výrazných titulů žánru FPS (First Person Shooter – střílečka z vlastního pohledu), až nastala ona chvíle, kdy ID Software oznámil návrat do všemi milovaného německého zámku, ve kterém to všechno začalo. S využitím moderních technologií a tvůrčího potenciálu stále stejně silného ID Softu měl být Return To Castle Wolfenstein šokujícím zážitkem, který každého ohromí svojí realističností a atmosférou... něco podobného v současnosti slibuje snad ještě mnohem očekávanější Doom 3.

 

Krásný americký samopal Thompson * Zákeřná německá pistole Luger

Jak moc se RTCW pro PC nakonec povedl a dostál všem těm velkolepým slibům, to nebudeme nyní řešit. Řekněme si jen na okraj, že hra se prodávala velice dobře, dostala spoustu slušných známek v recenzích a konzolisté měli o důvod víc trápit se závistí a touhou. To je však minulost! Po slibech datadisku nakonec PC hráčům skutek utek (i když se jim ZDARMA dostalo vynikajícího multiplayerového nášupu) a tak jediné místo, kde najdete další pokračování RTCW jsou... konzole. Předělávka netrvala tak dlouho jenom proto, aby byl engine přepsán na tělo PS2, Xboxu a Gamecube, nýbrž také proto, aby byla hra vylepšena, ucelena a obohacena o celou jednu epizodu, kterou si PC hráči nezahrají.

Nová epizoda: Afrika

V době psaní těchto prvních dojmů ze hry již mám celou novou epizodu za sebou, neboť tvoří hned začátek hry. Bez nadsázky lze říct, že jde o dodatečnou předehru k RTCW, která hezky zaoblí a uvede příběh, díky čemuž nakonec lépe vyniknou věci, které v PC verzi zas takový dopad neměly (osud druhého agenta, souboj s Helgou). Jaká tedy exkluzivní konzolová epizoda je?

 

Při hraní této hry se budete bát * Těžko říct, kdo z nás dvou je lépe ozbrojen

Zajímavá, jako celý RTCW. Spousta lidí si myslela, že Wolf 2 je pouze o pobíhání po jednom hradě (jako původní, první hra - Wolf3D) – nyní už snad ale všichni víme, že RTCW nabízí mnohem více, že každá část se odehrává někde jinde a tak navštívíte interiéry i exteriéry, letiště, ulice města... nová epizoda na konzolích nyní přidává ještě exotické prostředí africké vesnice a podzemního chrámu, zřejmě zakopané pyramidy.

Zatímco úvodní úrovně epizody se nesou ve stejném duchu jako pozdější mise v ulicích evropských měst (pouze jste v Africe, což by mohl dobře znát každý fanoušek herní série Soldier Of Fortune), mise uvnitř egyptského chrámu (pyramidy?) jsou nabité různými sfingami a sloupy s egyptskými znaky, stejně jako oblíbenými pastmi, které známe třeba z Tomb Raidera (nášlapné vystřelovače bodců, plamenomety ve stěnách, puzzle). Ve výsledku se jedná o osobitý herní zážitek, který lehce kazí nezajímavá tlumená hudba (k monumentálnímu egyptskému prostředí by se mnohem více hodilo něco melodičtějšího a pompézního, viz. hra Exhumed).

Co dělám v Africe aneb příběh

Již verze pro PC nabízela překvapivě slušný příběh (většina hráčů nečekala žádný), prezentovaný kromě textových briefingů a vzácně skriptovaných událostí uprostřed hry (což je geniální metoda, kterou svůj vynikající příběh odvyprávěl Half-Life) tu najdete filmečky v engine hry. Tyto animace byly pro konzolovou verzi vylepšeny (technicky i obsahově) a kromě jiného vypráví úvodní zápletku, podle které němci hledají prastarou egyptskou magii, vytesanou do kamenných desek.

 

Kuk na stejdu * Pokusy na lidech mají nacisté nejraději po snídani

Proto jsou nacisti v Egyptě a zkoumají staré hrobky, proto se jim podaří vzbudit mumifikované zombie (prostě mumie:-)), se kterými budete v první epizodě bojovat. Vzhledem k tomu, že na svoji stranu za jídlo a podobné výdobytky Německé říše překonvertovali i místní obyvatele, hra tak v nové epizodě získala nové protivníky: mumie a Afričany. Bohužel je tato zábavná epizoda dohraná než se nadějete, ale jde o velmi zábavný přídavek, který původní hře (nyní rozdělené hezky přehledně do šesti epizod) určitě prospěl.

To hlavní: jak se povedla konverze?

Na to mám dvě odpovědi: předně - konverze s PC na PS2 je výborná. A za druhé: konverze z NTSC do PALu je stejně děsivě ubohá, jako u nešťastná Final Fantasy X. Proč?!? Pokud vám to vadilo u filmového RPG, pak v případě hry z vlastního pohledu budete deformovaný, zploštělý obraz přímo nenávidět – pocity realismu jsou s nepřirozeným obdélníkem zarámovaným černými pruhy skoro pryč. Že hra NEnabízí možnost přepnutí do 60 Hz už jste si asi domysleli.

 

Dva obrázky z nové epizody v Africe!

Je to o to větší škoda, že jinak je vyladěna dokonale – váš pohyb je až nepřirozeně rychlý, žádné zpomalení ani cukání tu nenajdete navzdory tomu, že hra vypadá opravdu velice dobře – s hezkými efekty počasí, slunečního světla, stínů, detailními texturami zdí a ještě detailnějšími modely nepřátel a předmětů.

Jak se to hraje+ srovnání s Medal Of Honor

Pro fanoušky Medal Of Honor jde o jistou volbu. Pokud vás na MOH lákala filmová atmosféra, dobové zbraně, kostýmy a rekvizity, pak budete ve Wolfovi jako doma. Je sice pravda, že MOH měla o něco lepší design misí, ale Wolf je také vynikající a občas je schopen vás až šokovat dobrými nápady a efektní grafikou.

Obtížnost je poměrně vysoká i na nejlehčí nastavení, ale pokud budete hrát opatrně (nahlížet za rohy a postupovat pomalu), dá se prokousat skrz. Svůj podíl na tom má možnost uložit hru kdykoliv během mise a také RPG prvky, díky kterým si za nalezené tajné poklady ve hře můžete nakupovat větší životnost, odolnost a „nosnost“ munice.

 

Poněkud mimořádný německý voják * Ve městě není po setmění bezpečno - vlastně ani za dne

Ovládání disponuje klasickými výhodami (rychlost, snadnost, dostupnost všech funkcí) a nevýhodami (méně přesné míření) konzolových FPS her. Z nějakého nepochopitelného důvodu hra nepodporuje klávesnici a myš, což jistě mnoho hráčů znechutí. Na druhou stranu jsem po hodině hraní byl schopen za pomoci velmi citlivých analogových páček Dual Shocku 2 zastřelit nepřítele ranou do hlavy s minimální časovou prodlevou (způsobenou ovládáním přes joypad).

Nyní máte všechny indicie

Takže co teď? Můžete si počkat na recenzi, která bude na Doupěti již brzy, nebo se můžete rozhodnout sami. ID Software je zárukou mimořádné kvality i na Playstation (Doom, Quake 2, Quake 3), takže špatné hry se bát nemusíte. Technicky se konverze z PC povedla – hra běhá a hraje se báječně, možná ještě lépe – ale na druhou stranu při převodu do PALu došlo k nehezkému zplácnutí obrazu. Přesto je RTCW:OR vynikající hra, která uspokojí všechny fanoušky MOH, toužící po dalších bojích v ulicích obléhaných měst druhé světové války. Alespoň než vyjde nová Medal Of Honor: Rising Sun.