Revoluční hry 7. díl - cesta MMORPG na vrchol popularity

Na počátku bylo Dračí Doupě, na konci jsou milióny lidí usazené před obrazovkou. Pojďte zjistit pozadí trnité cesty k úspěchu.
Seznam kapitol
  1. Herní pravěk
  2. Ultimátní Online zážitky

Desítky gigabytů dat tečou kabely jen proto, aby se hráči mohli spojit a pobavit. Některým stačí pouze kecálky a různé komunitní služby, někteří však chtějí něco navíc. Chtějí být nejlepší, chtějí se dobře bavit při výpravě do nebezpečné jeskyně a pokud se jim nedaří v reálném životě, odreagují se aspoň u toho virtuálního. Fenomén MMORPG se přitom stále více a více přibližuje hráčům, kteří nemají čas u hry prosedět dvě hodiny každý den, ale rádi si zahrají třeba chvíli o víkendu - což je jen dobře.

K dnešnímu komfortu a standardu však vedla dlouhá, předlouhá cesta, která byla lemována slzami, krví a nekřesťanskými účty za připojení k internetu. Při úsvitu online hraní si však kapsu pořádně namastily nejen tyto společnosti, ale i samotní vývojáři a provozovatelé. U historicky první MMO, nazvané Island of Kesmai, se poplatek za hodinu hraní pohyboval těsně pod patnácti dolary - a přestože se to dnešním hráčům může zdát šílené, spousta tehdejších fanoušků si za zajímavou a jinde nedostupnou zkušenost zaplatila, aby pak na poplatcích nechali malé jmění.

Poplatek za hodinu hraní se pohyboval těsně pod patnácti dolary

Island of Kesmai jako taková pak herně připomínala již v prvním díle tohoto seriálu zmíněné Rogue s tím, že veškeré souboje probíhaly tahově a vůbec byla znát inspirace pravidly Dungeons & Dragons. Jako revoluční se také dají označit úkoly zadávané hráčům, ale tou jedinou pravou revolucí se stal funkční online protokol. A funkční je možná trochu nadsazené - vždyť považte, že průměrná doba, vyžadovaná na zpracování příkazu zadaného hráčem, byla celých 10 sekund. Představte si hrát World of Warcraft s takto nádhernou odezvou :)

Neverwinter Nights – když hráči nespí

Za první grafické MMORPG se pak obecně považuje Meridian 59, skutečné prvenství si ale uzurpuje titul, jehož jméno bude povědomé i mladším hráčům. Řeč je o NeverWinter Nights, vydaných roku 1991. Může se zdát, že se opakuji, ale stejně jako u Island of Kesmai byly herní principy opět založené na pravidlech Dungeons and Dragons, opět se bojovalo na tahy a opět se platilo za hodinu hraní – tentokrát však ještě zajímavěji. V prime-time si totiž hráči museli zaplatit osm dolarů, aby například při hraní v hluboké noci platili jen čtyři.

 

revolucnihry_01.jpg revolucnihry_02.jpg

A abych vám dále přiblížil tu technicky skvělou stránku věci  - první servery byly v době spuštění schopny udržet najednou až 50 najednou připojených hráčů, aby jako obrovský technický pokrok byla v roce 1995 zaznamenána stabilní hranice okolo 500 lidí. Poulíte nevěřícně oči na tyto, z dnešního pohledu čím dál tím směšnější čísla, které už má i leckterý pirátský server? Holt, doba byla zlá a cesta trnitá, přesto se ale popularita MMO pomalu šplhala ke hvězdám.

 

revolucnihry_03.jpg

Lidé totiž tehdy toužili po revoluci a místo toho, aby mířili za technicky dokonalejší grafikou, chtěli si hry užít zkrátka jinak, lépe a s dalšími spoluhráči – zkrátka a dobře, mezi tradičně zakřiklejší skupinu fanoušků videoher se vkrádala potřeba po socializaci. Spolu s rozšířením internetových sítí a hlavně se známými herními principy se stávala z MMO her ideální základna pro chatování a dlouhodobější utváření přátelství. Rozsekávání hlav orkům přece jen sbližuje!

Meridian 59

Meridian si i přes to, že nebyl první grafickou MMO, zmínku zcela jistě zaslouží. Jedná se totiž o první 3D dungeon, který mimo klasických bojů konečně obsahoval i různé hádanky a podobné, více či méně povedené ozvláštnění. Prvnímu trojrozměrnému zobrazení se pak samozřejmě nevedlo hned od začátku nemohlo vést úplně bez problémově. Hráči si častokrát stěžovali například na nemožnost skákat a na až podezřelou podobnost některých úrovní s jiným legendárním titulem.

Meridian_59_New_Engine_SS.png

Pakliže brousíte do vod RPG a snažíte se odhalit, jakýže titul to mohl být a před očima se vám míhají nápisy Wizardry a Dungeon Master, trpělivě své vize odložte a podívejte se do 3D akcí. Tam se totiž zhruba ve stejné době objevil Doom a právě on sloužil nejen za inspiraci při tvorbě enginu, ale také při tvorbě jednotlivých úrovní. Ještěže se v takovém Meridianu nevyskytují Impové a Cacodaemoni – to už by asi vývojáři na náhodu neukecali.

 

revolucnihry_04.png revolucnihry_05.png

Mimo inspirace v Doomu ale tvůrci přeci jen dodali něco svého – kupříkladu systém guild, tak jak jej známe dodnes, aukční síně a hlavně přišli se systémem datadisků, který dále rozšiřoval herní svět stejně brutálně, jako tomu je dnes třeba u takového World of Warcraft. Za zmínku rovněž stojí fakt, že servery byly vypnuty až roku 2004, tedy poměrně nedávno.

 

Související články
  1. Téma: Revoluční hry 6. díl – prašť jako uhoď
  2. Téma: Revoluční hry 5. díl – poletování vesmírem
  3. Téma: Revoluční hry 4. díl – prokleté domy a neklidní duchové
  4. Téma: Revoluční hry 3. díl – Přerostlé opice a kníratí instalatéři
  5. Téma: Revoluční hry 2. díl – konzole a pop ikony
  6. Téma: Revoluční hry – když se psaly dějiny

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 3 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
South Park: The Fractured But Whole – sprostí hrdinové v akci (recenze)

South Park: The Fractured But Whole – …

Důvodem, proč lidé milují South Park, je už samotný fakt, že si v dnešní době nebojí dělat srandu z černochů a nacistických krav. A v tomhle ohledu naštěstí nezklame ani nová hra.

19.  10.  2017 | | 2 N/A
Venku jsou první záběry ze hry Jurassic World Evolution

Venku jsou první záběry ze hry Jurassi…

Konečně se na nás chystá budovatelská strategie ze světa Jurassic Parku, kde si postavíte vlastní parčík. A tvůrci uvolnili první záběry ze hry.

9.  10.  2017 |