Revoluční hry 7. díl - cesta MMORPG na vrchol popularity

Na počátku bylo Dračí Doupě, na konci jsou milióny lidí usazené před obrazovkou. Pojďte zjistit pozadí trnité cesty k úspěchu.
Seznam kapitol
  1. Herní pravěk
  2. Ultimátní Online zážitky

Desítky gigabytů dat tečou kabely jen proto, aby se hráči mohli spojit a pobavit. Některým stačí pouze kecálky a různé komunitní služby, někteří však chtějí něco navíc. Chtějí být nejlepší, chtějí se dobře bavit při výpravě do nebezpečné jeskyně a pokud se jim nedaří v reálném životě, odreagují se aspoň u toho virtuálního. Fenomén MMORPG se přitom stále více a více přibližuje hráčům, kteří nemají čas u hry prosedět dvě hodiny každý den, ale rádi si zahrají třeba chvíli o víkendu - což je jen dobře.

VIDEO: 2470 'World of Warcraft: Fall of the Lich King - HD trailer na patch 3.3'

K dnešnímu komfortu a standardu však vedla dlouhá, předlouhá cesta, která byla lemována slzami, krví a nekřesťanskými účty za připojení k internetu. Při úsvitu online hraní si však kapsu pořádně namastily nejen tyto společnosti, ale i samotní vývojáři a provozovatelé. U historicky první MMO, nazvané Island of Kesmai, se poplatek za hodinu hraní pohyboval těsně pod patnácti dolary - a přestože se to dnešním hráčům může zdát šílené, spousta tehdejších fanoušků si za zajímavou a jinde nedostupnou zkušenost zaplatila, aby pak na poplatcích nechali malé jmění.

Poplatek za hodinu hraní se pohyboval těsně pod patnácti dolary

Island of Kesmai jako taková pak herně připomínala již v prvním díle tohoto seriálu zmíněné Rogue s tím, že veškeré souboje probíhaly tahově a vůbec byla znát inspirace pravidly Dungeons & Dragons. Jako revoluční se také dají označit úkoly zadávané hráčům, ale tou jedinou pravou revolucí se stal funkční online protokol. A funkční je možná trochu nadsazené - vždyť považte, že průměrná doba, vyžadovaná na zpracování příkazu zadaného hráčem, byla celých 10 sekund. Představte si hrát World of Warcraft s takto nádhernou odezvou :)

Neverwinter Nights – když hráči nespí

Za první grafické MMORPG se pak obecně považuje Meridian 59, skutečné prvenství si ale uzurpuje titul, jehož jméno bude povědomé i mladším hráčům. Řeč je o NeverWinter Nights, vydaných roku 1991. Může se zdát, že se opakuji, ale stejně jako u Island of Kesmai byly herní principy opět založené na pravidlech Dungeons and Dragons, opět se bojovalo na tahy a opět se platilo za hodinu hraní – tentokrát však ještě zajímavěji. V prime-time si totiž hráči museli zaplatit osm dolarů, aby například při hraní v hluboké noci platili jen čtyři.

 

revolucnihry_01.jpg revolucnihry_02.jpg

A abych vám dále přiblížil tu technicky skvělou stránku věci  - první servery byly v době spuštění schopny udržet najednou až 50 najednou připojených hráčů, aby jako obrovský technický pokrok byla v roce 1995 zaznamenána stabilní hranice okolo 500 lidí. Poulíte nevěřícně oči na tyto, z dnešního pohledu čím dál tím směšnější čísla, které už má i leckterý pirátský server? Holt, doba byla zlá a cesta trnitá, přesto se ale popularita MMO pomalu šplhala ke hvězdám.

 

revolucnihry_03.jpg

Lidé totiž tehdy toužili po revoluci a místo toho, aby mířili za technicky dokonalejší grafikou, chtěli si hry užít zkrátka jinak, lépe a s dalšími spoluhráči – zkrátka a dobře, mezi tradičně zakřiklejší skupinu fanoušků videoher se vkrádala potřeba po socializaci. Spolu s rozšířením internetových sítí a hlavně se známými herními principy se stávala z MMO her ideální základna pro chatování a dlouhodobější utváření přátelství. Rozsekávání hlav orkům přece jen sbližuje!

Meridian 59

Meridian si i přes to, že nebyl první grafickou MMO, zmínku zcela jistě zaslouží. Jedná se totiž o první 3D dungeon, který mimo klasických bojů konečně obsahoval i různé hádanky a podobné, více či méně povedené ozvláštnění. Prvnímu trojrozměrnému zobrazení se pak samozřejmě nevedlo hned od začátku nemohlo vést úplně bez problémově. Hráči si častokrát stěžovali například na nemožnost skákat a na až podezřelou podobnost některých úrovní s jiným legendárním titulem.

Meridian_59_New_Engine_SS.png

Pakliže brousíte do vod RPG a snažíte se odhalit, jakýže titul to mohl být a před očima se vám míhají nápisy Wizardry a Dungeon Master, trpělivě své vize odložte a podívejte se do 3D akcí. Tam se totiž zhruba ve stejné době objevil Doom a právě on sloužil nejen za inspiraci při tvorbě enginu, ale také při tvorbě jednotlivých úrovní. Ještěže se v takovém Meridianu nevyskytují Impové a Cacodaemoni – to už by asi vývojáři na náhodu neukecali.

 

revolucnihry_04.png revolucnihry_05.png

Mimo inspirace v Doomu ale tvůrci přeci jen dodali něco svého – kupříkladu systém guild, tak jak jej známe dodnes, aukční síně a hlavně přišli se systémem datadisků, který dále rozšiřoval herní svět stejně brutálně, jako tomu je dnes třeba u takového World of Warcraft. Za zmínku rovněž stojí fakt, že servery byly vypnuty až roku 2004, tedy poměrně nedávno.

 

Související články
  1. Téma: Revoluční hry 6. díl – prašť jako uhoď
  2. Téma: Revoluční hry 5. díl – poletování vesmírem
  3. Téma: Revoluční hry 4. díl – prokleté domy a neklidní duchové
  4. Téma: Revoluční hry 3. díl – Přerostlé opice a kníratí instalatéři
  5. Téma: Revoluční hry 2. díl – konzole a pop ikony
  6. Téma: Revoluční hry – když se psaly dějiny

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hry ze začátku tisíciletí. Zahrajte si Call of Duty, Mafii a další legendy

Hry ze začátku tisíciletí. Zahrajte si Call of Dut…

Období po roce 2000 bylo výborné pro nadšence do her. Vznikla celá řada ikonických her, které definovaly, jak hry vypadají v dnešní době.

15.  1.  2022 | |23 N/A
Martin Nahodil
Téma
Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit za to ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutra…

Za kvalitní hry nemusíte utratit ani korunu. Máme pro vás tipy na nejzajímavější hry zdarma, které přitom snesou srovnání s draze placenými tituly a v mnohém je i překonávají. Hry žijí z drobných nákupů přímo ve hře, ale ani za ně utrácet nemusíte.

16.  1.  2022 | |108 N/A
Michal MaliarovMartin NahodilVojtěch Matušinský
TémaFree-to-play
Největší videoherní obchod historie! Microsoft kupuje Activision Blizzard za 68,7 mld. dolarů

Největší videoherní obchod historie! Microsoft kup…

Tak tohle asi nikdo nečekal… Call of Duty, Diablo, Warcraft nebo Candy Crash Saga budou brzy patřit Microsoftu

18.  1.  2022 | |42 N/A
Lukáš Václavík
Activision BlizzardMicrosoft
Wordle vás naučí hrát si se slovy. Teď už i česky!

Wordle vás naučí hrát si se slovy. Teď už i česky!

Na sociálních sítích se v posledních měsících rozjel trend s menší hrou Wordle, která stále nabírá na popularitě. Přidáte se?

17.  1.  2022 | |5 N/A
Martin Nahodil
Logické
Hry zadarmo, nebo se slevou: akce na exkluzivity pro PS5 a Galactic Civilizations III zdarma

Hry zadarmo, nebo se slevou: akce na exkluzivity p…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

14.  1.  2022 |
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Hry zadarmo, nebo se slevou: zpětná kompatibilita na Xboxu a Relicta zdarma

Hry zadarmo, nebo se slevou: zpětná kompatibilita …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

včera | |1 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Humble Bundle zase mění předplatné. Za 250 Kč měsíčně získáte až deset her pro PC

Humble Bundle zase mění předplatné. Za 250 Kč měsí…

Více než sto her ročně za cenu ani ne dvou AAA titulů…

13.  1.  2022 | |11 N/A
Lukáš Václavík
Humble Bundle
Největší herní obchod historie. Take-Two kupuje tvůrce FarmVille za 12,7 miliardy dolarů

Největší herní obchod historie. Take-Two kupuje tv…

Jednou se možná dočkáme mobilní free-to-play verze Mafie

10.  1.  2022 | |3 N/A
Lukáš Václavík
MafiaTake Two