Revoluční hry 7. díl - cesta MMORPG na vrchol popularity

vytisknout velikost písma
Na počátku bylo Dračí Doupě, na konci jsou milióny lidí usazené před obrazovkou. Pojďte zjistit pozadí trnité cesty k úspěchu.
Seznam kapitol
  1. Herní pravěk
  2. Ultimátní Online zážitky

Desítky gigabytů dat tečou kabely jen proto, aby se hráči mohli spojit a pobavit. Některým stačí pouze kecálky a různé komunitní služby, někteří však chtějí něco navíc. Chtějí být nejlepší, chtějí se dobře bavit při výpravě do nebezpečné jeskyně a pokud se jim nedaří v reálném životě, odreagují se aspoň u toho virtuálního. Fenomén MMORPG se přitom stále více a více přibližuje hráčům, kteří nemají čas u hry prosedět dvě hodiny každý den, ale rádi si zahrají třeba chvíli o víkendu - což je jen dobře.

K dnešnímu komfortu a standardu však vedla dlouhá, předlouhá cesta, která byla lemována slzami, krví a nekřesťanskými účty za připojení k internetu. Při úsvitu online hraní si však kapsu pořádně namastily nejen tyto společnosti, ale i samotní vývojáři a provozovatelé. U historicky první MMO, nazvané Island of Kesmai, se poplatek za hodinu hraní pohyboval těsně pod patnácti dolary - a přestože se to dnešním hráčům může zdát šílené, spousta tehdejších fanoušků si za zajímavou a jinde nedostupnou zkušenost zaplatila, aby pak na poplatcích nechali malé jmění.

Poplatek za hodinu hraní se pohyboval těsně pod patnácti dolary

Island of Kesmai jako taková pak herně připomínala již v prvním díle tohoto seriálu zmíněné Rogue s tím, že veškeré souboje probíhaly tahově a vůbec byla znát inspirace pravidly Dungeons & Dragons. Jako revoluční se také dají označit úkoly zadávané hráčům, ale tou jedinou pravou revolucí se stal funkční online protokol. A funkční je možná trochu nadsazené - vždyť považte, že průměrná doba, vyžadovaná na zpracování příkazu zadaného hráčem, byla celých 10 sekund. Představte si hrát World of Warcraft s takto nádhernou odezvou :)

Neverwinter Nights – když hráči nespí

Za první grafické MMORPG se pak obecně považuje Meridian 59, skutečné prvenství si ale uzurpuje titul, jehož jméno bude povědomé i mladším hráčům. Řeč je o NeverWinter Nights, vydaných roku 1991. Může se zdát, že se opakuji, ale stejně jako u Island of Kesmai byly herní principy opět založené na pravidlech Dungeons and Dragons, opět se bojovalo na tahy a opět se platilo za hodinu hraní – tentokrát však ještě zajímavěji. V prime-time si totiž hráči museli zaplatit osm dolarů, aby například při hraní v hluboké noci platili jen čtyři.

 

revolucnihry_01.jpg revolucnihry_02.jpg

A abych vám dále přiblížil tu technicky skvělou stránku věci  - první servery byly v době spuštění schopny udržet najednou až 50 najednou připojených hráčů, aby jako obrovský technický pokrok byla v roce 1995 zaznamenána stabilní hranice okolo 500 lidí. Poulíte nevěřícně oči na tyto, z dnešního pohledu čím dál tím směšnější čísla, které už má i leckterý pirátský server? Holt, doba byla zlá a cesta trnitá, přesto se ale popularita MMO pomalu šplhala ke hvězdám.

 

revolucnihry_03.jpg

Lidé totiž tehdy toužili po revoluci a místo toho, aby mířili za technicky dokonalejší grafikou, chtěli si hry užít zkrátka jinak, lépe a s dalšími spoluhráči – zkrátka a dobře, mezi tradičně zakřiklejší skupinu fanoušků videoher se vkrádala potřeba po socializaci. Spolu s rozšířením internetových sítí a hlavně se známými herními principy se stávala z MMO her ideální základna pro chatování a dlouhodobější utváření přátelství. Rozsekávání hlav orkům přece jen sbližuje!

Meridian 59

Meridian si i přes to, že nebyl první grafickou MMO, zmínku zcela jistě zaslouží. Jedná se totiž o první 3D dungeon, který mimo klasických bojů konečně obsahoval i různé hádanky a podobné, více či méně povedené ozvláštnění. Prvnímu trojrozměrnému zobrazení se pak samozřejmě nevedlo hned od začátku nemohlo vést úplně bez problémově. Hráči si častokrát stěžovali například na nemožnost skákat a na až podezřelou podobnost některých úrovní s jiným legendárním titulem.

Meridian_59_New_Engine_SS.png

Pakliže brousíte do vod RPG a snažíte se odhalit, jakýže titul to mohl být a před očima se vám míhají nápisy Wizardry a Dungeon Master, trpělivě své vize odložte a podívejte se do 3D akcí. Tam se totiž zhruba ve stejné době objevil Doom a právě on sloužil nejen za inspiraci při tvorbě enginu, ale také při tvorbě jednotlivých úrovní. Ještěže se v takovém Meridianu nevyskytují Impové a Cacodaemoni – to už by asi vývojáři na náhodu neukecali.

 

revolucnihry_04.png revolucnihry_05.png

Mimo inspirace v Doomu ale tvůrci přeci jen dodali něco svého – kupříkladu systém guild, tak jak jej známe dodnes, aukční síně a hlavně přišli se systémem datadisků, který dále rozšiřoval herní svět stejně brutálně, jako tomu je dnes třeba u takového World of Warcraft. Za zmínku rovněž stojí fakt, že servery byly vypnuty až roku 2004, tedy poměrně nedávno.

 

Související články
  1. Téma: Revoluční hry 6. díl – prašť jako uhoď
  2. Téma: Revoluční hry 5. díl – poletování vesmírem
  3. Téma: Revoluční hry 4. díl – prokleté domy a neklidní duchové
  4. Téma: Revoluční hry 3. díl – Přerostlé opice a kníratí instalatéři
  5. Téma: Revoluční hry 2. díl – konzole a pop ikony
  6. Téma: Revoluční hry – když se psaly dějiny

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pastvu pro oči

Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pa…

Grand Theft Auto 5 má za sebou již spoustu grafických modifikací. Ta nejnovější ale nastavuje novou laťku grafických orgií.

4.  8.  2017 | | 3 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |