PC | Recenze | RPG

Rift: Planes of Telara – WoW má konkurenci (recenze)

Spousta MMORPG zkusilo vyzvat World of Warcraft. Zjistěte, zda uspěl Rift s dynamickým obsahem a dalšími zajímavými prvky.

Dynamický boj se ale kvůli omezení počtu eventů na zónu (celkem pouze osm pro dvě endgame zóny, doplněné občas world eventem přidaným v patchi) a opakování míst, kde se mohou vyskytnout rifty, začne brzy propadat do stereotypu. Jednotlivé boje se pak stanou ještě horší než nekonečné grindování raidů, protože se při eventech počítá, že se sdružíte s náhodně vybranou skupinou lidí. Nutnost taktizování tím pádem bohužel odpadá a vy se musíte přidat k tupě dpskující/healující/supportující/tankující většině.

Pokud si říkáte, že budete Rifty brát jako pouhé zpestření hry a expit postavu budete převážně přes klasické questy, mám pro vás dobrou a špatnou zprávu. Tou dobrou je fakt, že hra nabízí dostatek zajímavých questů na to, abyste mohli postavu úspěšně vylevelovat a neexistují v ní hluchá místa, kde jen tupě grindujete.

Hra nabízí dostatek zajímavých questů na to, abyste mohli postavu úspěšně vylevelovat a neexistují v ní hluchá místa

Tou špatnou zprávou je pak to, že Rift samotný má pouze několik zoufale stereotypních prostředí (většinou travička, dvakrát poušť, jednou tundra, jednou sníh) a úkoly stačí pro každou frakci přinejlepším na dvě postavy a to ještě pokud přistoupíte na fakt, že si z více questovacích oblastí můžete vybrat až na cca 40. levelu (maximum je 50).

Hraní altů pro mě bylo při tomto systému docela utrpením a musím se přiznat, že jsem na maximální level vytáhl pouze svého oblíbeného Rogue. Je ale fakt, že Rift je hra poměrně mladá, a pokud budou autoři nový obsah doplňovat třeba i novými rasami, rozhodně bude o co stát.

Endgame zkušenosti

Vytáhli jste tedy jeden charakter na padesátku a snažili se to všechno udělat čistě přes questy a rifty – co tedy hra nabízí dál? Klasické rozdělení na Dungeony  (samozřejmě je můžete chodit i v průběhu hry a výrazně to doporučuji, ale počítejte s tím, že se v endgame obsahu setkáte pouze s jejich Tier 1 a 2 verzemi, tedy stejnými dungy doplněnými o nové bosse a sem tam nové prostředí) doplněné Raid Rifty (v podstatě to samé, jako dungeon, jen na menší ploše a ne v instanci) a PvP (rovněž si jej můžete vyzkoušet už dřív, ale tu pravou šťávu získává až na posledním levelu, pokud tedy nehrajete na PvP shardu, kde si můžete užít zábavné PvP i na nižších úrovních).

K dungeonům se mimo již zmíněných Raid Riftů zaslouží zmínit i o klasických raidech, kterých je však zatím ve hře poskrovnu a dle ohlasů i jedné praktické zkušenosti nedosahují takové vyladěnosti a zábavnosti, jako obdobné kratochvíle ve WoW. PvP oproti tomu trpí spíše snahou o co největší odlišení od zbytku produkce, a tak se dočkáte čtyř herních módů připomínajících herní prvky klasických FPS, kde sice nebude nouze o zábavu, ale skutečnost, že pro každý herní mód je k dispozici jedna jediná mapa brzy jakékoliv nadšení schladí.

Rift poměrně silně selhává v počtu a rozmanitosti endgame obsahu, zvlášť když ho porovnáme s největším konkurentem v podobě WoW. To však není vcelku žádným překvapením, WoW má přeci jen o pár let víc.

Rift poměrně silně selhává v počtu a rozmanitosti endgame obsahu

Rift je MMORPG ve stylu WoW a bere si z něj to nejlepší, aby celý mix doplnil vlastními prvky a dalšími chutnými ingrediencemi z ostatních onlineovek. Ne všude se mu to však daří. Jako takový za zkoušku určitě stojí – první levelování postavy za každou stranu je zábavné a připravené úkoly patří do té lepší části questů v MMORPG a při hraní potěší i sbírání artefaktů (nic světoborného: různě po světě jsou rozesety artefakty, které náhodně padají na místech v každé zóně. Pokud sesbírate celou kolekci, dostanete odměnu ve formě předmětů a mince, kterou poté můžete vyměnit za mounty, companion pety a další bonusy.)

Mimo to potěší i použitelný crafting předmětů, který neslouží pouze jako doplněk, ale lze jím mnohdy získat lepší vybavení, než se dá získat ze samotných questů. Bolestný problém Riftu ale spočívá v takřka nulové zábavě při expení altů a také v rychlém okoukání endgame obsahu, který sice poprvé zabaví, ale ohraje se mnohem rychleji, než by se čekalo. A to přes všechnu snahu nevyžehlí pro ortodoxní fanoušky nic. Pokud však nechcete u MMORPG strávit mládí, je Rift milou alternativou, jak se zabavit na pár měsíců.

Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: Trion Worlds | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 4. března 2011