RIM: Battle Planets aneb jak zkazit dobrou hru

Německá společnost TriNodE Entertainment představovala svou hru nazvanou RIM: Battle Planets jako "novou dimenzi 3D strategií". Vyjma profláknutého sloganu tu ale byly i další důvody, proč je nebrát tak úplně vážně - hnusné herní logo, chudé webové stránky, pramalá reklama. Tahle hra prostě v mých očích vypadala ještě hůř něž béčkově. Situace se však změnila, když jsem RIM dostal k recenzi.
RIM: Battle Planets aneb jak zkazit dobrou hru

Platforma: PC
Typ hry: tahová 3D strategie
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM, 650 MB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 800MHz, 128 MB RAM, 650 MB na HDD, 16MB grafická karta
Testovací konfigurace: Celeron 300 MHz, 192 MB RAM,  650 MB na HDD, 16MB grafická karta
Výrobce hry: TriNodE Entertainment (http://www.trinode.de/)
Distributor hry: Fishtank Interactive (http://www.fishtankgames.de/)
Homepagehttp://www.trinode.de/games/rim/rimstart.htm

Ale pěkně od začátku. Moje první seznámení proběhlo doslova v nepřátelském duchu. Musel jsem se totiž ze všeho nejdříve vypravit do sekce "Game Settings", kde jsem potřeboval upravit jisté náležitosti týkající se zobrazení grafiky. Už obrazovka těchto nastavení mne chtěla od hraní RIM odradit - pixelovaté rozlišení 640x480 nebylo to pravé ořechové, připomínalo mi staré (a většinou i "dobré") časy 486tek. Co však hůř, málem jsem přišel o svůj drahocenný sluch, když se z reproduktorů vyřinul proud koncentrovaného dekadentního hnussu (c) kadence "duc duc duc". Ne, že bych snad měl něco proti novým hudebním stylům, ale hudbu pro setup hry RIM: Battle Planets tvořil zřejmě nějaký pětiletý parchant na deseticentimetrovém piánku, které mu matka přinesla z hračkářství, jinak si to nedokážu vysvětlit.

Po poněkud neobvyklém úvodu se dostáváme k samotné hře, která však začíná jen o málo lépe. Infantilní a technicky odfláknuté animované intro lze naštěstí přeskočit pomocí klávesy ESC. Dostávám se do na první pohled poměrně nepřehledného menu - to jen utvrzuje můj pocit, že tahle hra zaspala svůj příchod o pár let (ačkoliv v Německu byla vydána přesně před rokem). K dispozici je jedna kampaň a několik tréninkových misí. Samozřejmě jsem se suverénně vydal rovnou do válečného pekla kampaně. Konečně nějaký alespoň trochu dobrý dojem z téhle hry - v pěkně udělané in-game animaci se dozvídám o vesmírné výzkumné lodi RSS Solarius, která se jako první dostala přes Velkou mlhovinu do oblasti zvané "Outer Rim" ("Vnější okraj"). Má za úkol hledat pozůstatky po civilizaci Starších, kteří kdysi bez jediné stopy zmizel, zanechávajíc za sebou neskutečně mocné technologie. Příběh je vyprávěn drsným hlasem Maxe Adamskeho, vojenského velitele, který má dohlédnout na hladký průběh výzkumu na nových planetách, které Solarius navštíví. Dozvídáme se, že rasa, ze které Max pochází, se nazývá Rey - ačkoliv všichni Rey vypadají úplně stejně jako lidé (tady chtěli být asi TriNodE originální, ale moc se jim to nepovedlo - spíš se tak RIM hráčům odcizuje). Po pozůstatcích Starších ale nepátrají pouze Reyové, nýbrž také rasa zvaná Slakzové.

Těsně před přistáním na první planetě jsou vám představeny další postavy příběhu: Murdog, kapitán lodě RSS Solarius, Linda van Neesten, vědecká velitelka mise a Crimson, člen bezpečnostní organizace ILB (asi něco jako CIA, NSA a KGB dohromady). Poději ještě potkáte cyborga Sida a vojandu Shiru. Následuje výsadek na první planetu a první ostrá mise.

Planeta vypadá krásně - všude kolem se rozlézají zelené louky, trochu na sever je dokonce velké modré jezero. Kamerou můžu rotovat, terén je proveden v plně trojdimenzionálním zobrazení, stejně jako těch několik jednotek, které se plazí na zemi kolem přistávacího modulu. Takže i přes pochmurné počáteční dojmy nakonec začínám hrát. Lépe řečeno, pokouším se začít hrát. Chvilku mi trvá než pochopím podivný herní systém, který si lidé z TriNodE vymysleli. RIM je totiž kombinace realtime a tahové strategie, do značně míry řekl bych inspirovaná starým dobrým MAXem od Interplay. Jenže to by to nesměli být Němci, aby se nepokusili systém MAXe "dotáhnout". Výsledkem je to, že hra je v podstatě tahová - a každý tah se dělí na dvě fáze: pohybovou a útočnou. V první své jednotky dostanete na to místo, na kterém je chcete mít (ovšem pozor, jakmile jednou nějakou jednotkou hýbnete, hýbnuli jste s ní v daném kole naposledy), jakmile jste s tímto hotovi, překlepnete se do útočného módu, ve kterém zadáte pro každou jednotku cíl střelby. Když máte všechny tyhle úkony za sebou, můžete tah ukončit a podívat se, jaký je vlastně výsledek všeho toho vašeho snažení. Hra se přemění na fiktivní filmové plátno a vy sledujete, jak se vaše a nepřátelské jednotky navzájem ostřelují.

Zdá se to být docela originální systém, ale mně osobně se zdál naprosto zcestný. Už v první misi, kdy máte k dispozici jen několik kousků jednotek (tři nebo čtyři) zjistíte, že pohybovat se s nimi na delší vzdálenosti pomocí tohoto systému začne být časem značně zdlouhavé a frustrující. Jistě, každá jednotka má, jako v každé správně tahové strategii, sadu atributů, mezi něž patří i dojezd a dostřel. Jenže i když má jedna jednotka dojezd dvě políčka a jiná deset políček, musíte pro efektivní přesun své armády postupovat pomalejším tempem. Atributy jednotek jsou rozděleny do třech sfér - útočná (útok proti pozemním/leteckým jednotkám, dosah), obranná (druh a síla štítu, počet životů, síla pancéřování) a pohybová (dojezd a rychlost). Zajímavostí RIMu je, že každou z těchto sfér je možné vyřadit z provozu. Celkem by mělo být ve hře na 70 druhů jednotek.

Už na první planetě narazíte na cizí rasu, respektive rasy - zmiňované Slakzy a dále také na Nurgy (hnusní cizáci, hnusná jména;). Tihle dva se navzájem nemají vůbec rádi, v pozdějších misích se dočkáte spojenectví mezi Reyi a Slakzy, dokonce si za ně i několik misí zahrajete. Všechny mise od první do poslední jsou velmi dobře navržené a po grafické stránce velmi povedené a různorodé, narazíte na zajímavou architekturu, v dáli je vidět horizont, hory, občas je to příjemné pohlazení oka hráčova, budete bojovat jak na povrchu planet, tak i ve vesmíru (stanice, asteroidy). Co ale víc, vše je podbarveno úžasným příběhem, který je vedle grafiky ním největším plusem tohoto titulu. Stojí za ním jistá Carsten Beinlichová a věřte mi, že stojí za to. Není to žádný Starcraft, ale jistý epický rozměr v sobě také má. V první mise víte minimum - nikdo z posádky nemá zdání (možná až na zrádného Crimsona) co vlastně hledáte. Postupně ale své znalosti rozšiřujete - cestujete na další planety, nacházíte nové artefakty a samozřejmě bojujete s cizáky. Ke konci dokonce narazíte na jedné pouštní planetě na další spřátelenou rasu zvanou Tharfee, s nimiž se (možná, když budete mít štěstí a dostatek trpělivosti) probojujete až na konec. Do hlavní osy příběhu se navíc přibližně od třetiny hry vplétá láskyplné drama Maxe a Lindy, děj je zpestřován přímo v jednotlivých misích - zadáváním nových úkolů, náhlými, překvapivými útoky, a podobně. Jednou také budete hrát za Shiru, což je jakýsi ženský protějšek Maxe. Konec hry se svou velkolepostí přibližuje mnohým realtime strategiím - budete stát proti zdánlivě nepřemožitelnému nepříteli (který vypadá jako růžová létající konvice na čaj;), Max málem přijde o svou Lindu, ale nakonec, jak jinak, všechno dobře dopadne.

Světlé stránky hry
  • výborný příběh
  • pěkná grafika
  • množství originálních jednotek
Temné stránky hry
  • setup - hudba
  • herní systém
  • ovládání jednotek

Titul
RIM: Battle Planets
Grafika
8
Zvuky
7
Hudba
7
Hratelnost
6
CELKEM
6
Verdikt
Zajímavá tahová strategie s výborným příběhem a pěknou grafikou. Bohužel není jen tak pro každého.
Technické provedení RIM: Battle Planets je na úrovni. Grafika je výborná, to se musí přiznat, ačkoliv prostředí je místy poněkud chudé, prázdné. Ale co byste čekali na pustých planetách nebo opuštěných asteroidech. Textury jsou výborné, modely jednotek jakbysmet. Hudba v misích je o něco úplně jiného, než hudba v tom zatraceném úchylném menu ze začátku, místy je dokonce i příjemná. Po pár misích se bohužel začne opakovat. Asi jediným originálním prvkem, který se autorům opravdu povedl, je to, že každá cizácká rasa mluví jiným jazykem, takže přenosy jsou obvykle překládány. To mě docela pobavilo. Multiplayer v RIMu nechybí, k dispozici je dokonce celých sedm herních módů

Co říci závěrem. Je nesmírná škoda, že vývojáři pokazili tuhle hru naprosto nepromyšleným systémem. Nechápu, proč z RIM: Battle Planets nemohla být prostě a jednoduše klasická realtime strategie. Hra by byla o mnoho zábavnější a bezpochyby by si získala mnohem víc hráčů. Pravda, možná by už nebyla tak dlouhá (přes 30 misí vám zabere minimálně takových 30-40 hodin čistého času, RIM není pro žádné padavky, nepřátelé jsou inteligentní a jako obvykle ve zdrcující převaze), ale co z toho, že je hra dlouhá, že má výbornou grafiku a úžasný příběh, když nikdo nebaví ji hrát?! Jistě, asi se u nás najde pár, možná i desítek, lidí, zejména mezi tahovými stratégy, kteří budou RIM: Battle Planets považovat za zábavu, ale zbytek jí může tak maximálně hodit růži do úplně zbytečně vykopaného hrobu.

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

15.  7.  2018 | | 4 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 5 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A
Nové obrázky ze závodů F1 2018 vás vezmou do víru dění

Nové obrázky ze závodů F1 2018 vás vez…

Další závody formulí od Codemasters se blíží a tvůrci nám uvolnili čerstvou várku obrázků.

3.  7.  2018 |