Rise of the Tomb Raider: jak se to má dělat (PC recenze)

Recenzi příběhu máme za sebou již z Xbox verzí, ale jak dopadl PC port? Na to se podíváme dneska.

Nevím jak vy, ale já patřím mezi obrovské fanoušky Tomb Raidera. Vždy mě neskutečně bavilo prozkoumávat velký svět, prohledávat hrobky, sbírat všechno co se dá, vylepšovat schopnosti a zbraně nebo hledat různé skryté věci. Po tom, co jsem několikrát prošel Tomb Raider z roku 2013, mě oznámení nového dílu přímo odpálilo ze židle.

Rise of the Tomb Raider: ideální mix (recenze)

Rise of the Tomb Raider: ideální mix (recenze)

Nemohl jsem se teda dočkat 28. února a dalších neuvěřitelných pádů a kaskadérských kousků Lary. Hra se dodávala ke grafickým kartám Nvidia, kterou jste následně aktivovali na Steamu. Byla tak možnost sehnat titul levněji než obvykle. Nedočkavci si hru samozřejmě okamžitě předobjednali. Pojďme se tedy podívat, jak se věci s PC portem mají.

391220_screenshots_2016-01-28_00036.jpg391220_screenshots_2016-01-30_00003.jpg391220_screenshots_2016-01-30_00007.jpg

Jelikož moje grafická karta se řadí do průměru, mohl jsem pořádně otestovat optimalizaci a celkovou kvalitu portu, a proto jsem schválně hrál na ní. Jedná se o AMD R9 270x lehce přetaktovanou a světe div se, hru jsem v pohodě rozjel i na vysokou kvalitu textur společně s pár dalšími efekty. V nastavení se můžeme prohrabat množstvím funkcí, které vám ovlivní různá grafická nastavení. Mezi nejdiskutovanější patří úprava efektu vlasů Lary, který je prodlouží a dodá jím přirozený pohyb. Podle některých je to žrout FPS, mě to zrovna tak nepřišlo.

 

Detaily stromů, sněhu a dokonce i rostlin jsou více než uspokojivé tak jako celkový vzhled panorámat, které můžete vidět z vyvýšených míst

 

Po pár hodinách hraní jsem si ovšem detaily stáhl na střední, které mi drželo oněch žádaných 60 snímků za sekundu a hra byla plynulejší. Vysoké detaily držely rychlost na těch cca 30, což je i tak slušný výkon a pro mnohé konzolisty každodenní chleba. Musím ale říct, že hra i na střední detaily vypadá skvěle. Detaily stromů, sněhu a dokonce i rostlin jsou více než uspokojivé tak jako celkový vzhled panorámat, které můžete vidět z vyvýšených míst. Naopak divné mi přišlo "brouzdání" sněhem, kdy za sebou vytváříte stopy a celkově pohyb Lařiných noh a následné vyrývání stop bylo nějaké nepřirozené.

391220_screenshots_2016-01-28_00052.jpg

Jinak musím fyziku celkově pochválit. Potěšila mě třeba i blbůstka typu zasekávání horolezeckého cepínu do ledu. Ten se zabodne hladce a nevytváří žádné bugy, kterých jsem se bál. Celkově se mi za těch pár desítek hodin nestalo, že by se Lara někde zasekávala do ledu, skal nebo při padání házela nějaké prapodivné kotouly. Jediný bug, který si vybavuju je ten, že při misi s medvědem se mi chlupáč v jeskyni nějak zasekl do dveří, takže jsem ho poté lehce zabil. Jinak grafická stránka hry má ode mne jedničku se zanedbatelným mínusem.

391220_screenshots_2016-01-28_00014.jpg391220_screenshots_2016-01-28_00025.jpg391220_screenshots_2016-01-28_00030.jpg

Pokud se ještě vrátím k optimalizaci, tak ta je precizní. Co jsem projížděl různé diskuze nebo komentáře jak kamarádů, tak ostatních hráčů s lepším "železem", nikde stížnosti nebyli. Když se přece někdo s problémy našel, tak stačilo stáhnout grafické ovladače, které výrobci grafických čipů ochotně připravili. Z toho tedy vyplývá, že se nemusíte bát špatné optimalizace a hra běží obstojně na slušné detaily i na starších a méně výkonných sestavách. Což se dneska málokdy vidí.

Pojďme se pomalu přesunout k ovládání, které je tak trochu diskutabilní. Já osobně jsem při první scéně, kterou jsem mohl ovládat, byl trochu zmaten. Otáčení kamery myší prostě není dokonalé a jakožto hráč FPS her jsem si musel zvyknout. Lara se otáčí povětšinou celá a je z toho strašně moc cítit fakt, že hra byla vyvíjena primárně pro konzolový ovladač. To ostatně cítíme po celou dobu hraní. Různé překonávání překážek, lezení nebo skákání je prostě dělané pro gamepad, a pokud ho máte a jste s ním alespoň trochu kamarádi, doporučuji si ho vzít. Zážitek je pak mnohem příjemnější.

391220_screenshots_2016-01-28_00001.jpg

Určite se vám bude lépe otáčet a celkově hýbat s postavou, protože kamera i pohyb jsou konzolové. Někdo by možná čekal, že alespoň střelba a celkové zaměřování bude na myši lepší, ale já si dovolím tvrdit opak. Přijde mi, že je zpomalené a nevyužívá zplna možností klávesnice a myši. Samozřejmě vás nechci vystrašit, Rise of the Tomb Raider a kombinace klávesnice + myši jsou rozhodně kamarádi, ale s gamepadem si hru užijete podstatně více.

 

Vlastním Steam Controller a při správné konfiguraci ovládání je zde hra doopravdy zábavná a ovládá se mi 100x lépe než na klávesnici a myši

 

Vlastním Steam Controller a při správné konfiguraci ovládání je zde hra doopravdy zábavná a ovládá se mi 100x lépe než na klávesnici a myši. Je ale na každém, jak se přizpůsobí nebo ne, titul však rozhodně funguje na obouch variantách.

391220_screenshots_2016-01-28_00054.jpg

Abysme to shrnuli, PC port Rise of the Tomb Raider je excelentní. Nenašel jsem na něm žádnou závažnou chybu a celkový průchod hrou společně s hledáním všech pokladů a plněním vedlejších úkolů vám zabere nespočet hodin. Příběhem se v tomto speciálu zabírat nebudeme, na to si skočte do naší konzolové recenze, a odpovědi na všechny otázky, které si každý PCčkař před koupí hry pokládá, již padly. Pokud vlastníte i průměrný počítač a bojíte se, že si hru nezahrajete, můžete zůstat klidnými. Kluci a holky ze Square Enix si totiž ponechávají zdravý rozum a na nás PCčkaře nehodlají zapomenout. Tak snad i PS4 verze bude stát za to.

Hodnocení PC verze: 4,5/5

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Kingdom Come: Deliverance je úžasná česká hra, se kterou prožijete středověk

Kingdom Come: Deliverance je úžasná če…

Kingdom Come: Deliverance je nejočekávanější hrou roku 2018. Hra se středověkým námětem čerpá z české historie a slibuje doposud nevídaný herní zážitek založený na tvrdé realitě a precizním zpracování.

5.  2.  2018 | | 75 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

11.  2.  2018 | | 12 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

8.  2.  2018 | | 17 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Jak Kingdom Come redefinuje pojetí soubojů z pohledu první osoby

Jak Kingdom Come redefinuje pojetí sou…

Souboje z pohledu první osoby byly vždy kamenem úrazu mnoha her. Warhorse má na to svůj vlastní přístup.

6.  2.  2018 | | 3 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A