Rise of the Tomb Raider: jak se to má dělat (PC recenze)

Recenzi příběhu máme za sebou již z Xbox verzí, ale jak dopadl PC port? Na to se podíváme dneska.

Nevím jak vy, ale já patřím mezi obrovské fanoušky Tomb Raidera. Vždy mě neskutečně bavilo prozkoumávat velký svět, prohledávat hrobky, sbírat všechno co se dá, vylepšovat schopnosti a zbraně nebo hledat různé skryté věci. Po tom, co jsem několikrát prošel Tomb Raider z roku 2013, mě oznámení nového dílu přímo odpálilo ze židle.

Rise of the Tomb Raider: ideální mix (recenze)

Rise of the Tomb Raider: ideální mix (recenze)

Nemohl jsem se teda dočkat 28. února a dalších neuvěřitelných pádů a kaskadérských kousků Lary. Hra se dodávala ke grafickým kartám Nvidia, kterou jste následně aktivovali na Steamu. Byla tak možnost sehnat titul levněji než obvykle. Nedočkavci si hru samozřejmě okamžitě předobjednali. Pojďme se tedy podívat, jak se věci s PC portem mají.

391220_screenshots_2016-01-28_00036.jpg391220_screenshots_2016-01-30_00003.jpg391220_screenshots_2016-01-30_00007.jpg

Jelikož moje grafická karta se řadí do průměru, mohl jsem pořádně otestovat optimalizaci a celkovou kvalitu portu, a proto jsem schválně hrál na ní. Jedná se o AMD R9 270x lehce přetaktovanou a světe div se, hru jsem v pohodě rozjel i na vysokou kvalitu textur společně s pár dalšími efekty. V nastavení se můžeme prohrabat množstvím funkcí, které vám ovlivní různá grafická nastavení. Mezi nejdiskutovanější patří úprava efektu vlasů Lary, který je prodlouží a dodá jím přirozený pohyb. Podle některých je to žrout FPS, mě to zrovna tak nepřišlo.

 

Detaily stromů, sněhu a dokonce i rostlin jsou více než uspokojivé tak jako celkový vzhled panorámat, které můžete vidět z vyvýšených míst

 

Po pár hodinách hraní jsem si ovšem detaily stáhl na střední, které mi drželo oněch žádaných 60 snímků za sekundu a hra byla plynulejší. Vysoké detaily držely rychlost na těch cca 30, což je i tak slušný výkon a pro mnohé konzolisty každodenní chleba. Musím ale říct, že hra i na střední detaily vypadá skvěle. Detaily stromů, sněhu a dokonce i rostlin jsou více než uspokojivé tak jako celkový vzhled panorámat, které můžete vidět z vyvýšených míst. Naopak divné mi přišlo "brouzdání" sněhem, kdy za sebou vytváříte stopy a celkově pohyb Lařiných noh a následné vyrývání stop bylo nějaké nepřirozené.

391220_screenshots_2016-01-28_00052.jpg

Jinak musím fyziku celkově pochválit. Potěšila mě třeba i blbůstka typu zasekávání horolezeckého cepínu do ledu. Ten se zabodne hladce a nevytváří žádné bugy, kterých jsem se bál. Celkově se mi za těch pár desítek hodin nestalo, že by se Lara někde zasekávala do ledu, skal nebo při padání házela nějaké prapodivné kotouly. Jediný bug, který si vybavuju je ten, že při misi s medvědem se mi chlupáč v jeskyni nějak zasekl do dveří, takže jsem ho poté lehce zabil. Jinak grafická stránka hry má ode mne jedničku se zanedbatelným mínusem.

391220_screenshots_2016-01-28_00014.jpg391220_screenshots_2016-01-28_00025.jpg391220_screenshots_2016-01-28_00030.jpg

Pokud se ještě vrátím k optimalizaci, tak ta je precizní. Co jsem projížděl různé diskuze nebo komentáře jak kamarádů, tak ostatních hráčů s lepším "železem", nikde stížnosti nebyli. Když se přece někdo s problémy našel, tak stačilo stáhnout grafické ovladače, které výrobci grafických čipů ochotně připravili. Z toho tedy vyplývá, že se nemusíte bát špatné optimalizace a hra běží obstojně na slušné detaily i na starších a méně výkonných sestavách. Což se dneska málokdy vidí.

Pojďme se pomalu přesunout k ovládání, které je tak trochu diskutabilní. Já osobně jsem při první scéně, kterou jsem mohl ovládat, byl trochu zmaten. Otáčení kamery myší prostě není dokonalé a jakožto hráč FPS her jsem si musel zvyknout. Lara se otáčí povětšinou celá a je z toho strašně moc cítit fakt, že hra byla vyvíjena primárně pro konzolový ovladač. To ostatně cítíme po celou dobu hraní. Různé překonávání překážek, lezení nebo skákání je prostě dělané pro gamepad, a pokud ho máte a jste s ním alespoň trochu kamarádi, doporučuji si ho vzít. Zážitek je pak mnohem příjemnější.

391220_screenshots_2016-01-28_00001.jpg

Určite se vám bude lépe otáčet a celkově hýbat s postavou, protože kamera i pohyb jsou konzolové. Někdo by možná čekal, že alespoň střelba a celkové zaměřování bude na myši lepší, ale já si dovolím tvrdit opak. Přijde mi, že je zpomalené a nevyužívá zplna možností klávesnice a myši. Samozřejmě vás nechci vystrašit, Rise of the Tomb Raider a kombinace klávesnice + myši jsou rozhodně kamarádi, ale s gamepadem si hru užijete podstatně více.

 

Vlastním Steam Controller a při správné konfiguraci ovládání je zde hra doopravdy zábavná a ovládá se mi 100x lépe než na klávesnici a myši

 

Vlastním Steam Controller a při správné konfiguraci ovládání je zde hra doopravdy zábavná a ovládá se mi 100x lépe než na klávesnici a myši. Je ale na každém, jak se přizpůsobí nebo ne, titul však rozhodně funguje na obouch variantách.

391220_screenshots_2016-01-28_00054.jpg

Abysme to shrnuli, PC port Rise of the Tomb Raider je excelentní. Nenašel jsem na něm žádnou závažnou chybu a celkový průchod hrou společně s hledáním všech pokladů a plněním vedlejších úkolů vám zabere nespočet hodin. Příběhem se v tomto speciálu zabírat nebudeme, na to si skočte do naší konzolové recenze, a odpovědi na všechny otázky, které si každý PCčkař před koupí hry pokládá, již padly. Pokud vlastníte i průměrný počítač a bojíte se, že si hru nezahrajete, můžete zůstat klidnými. Kluci a holky ze Square Enix si totiž ponechávají zdravý rozum a na nás PCčkaře nehodlají zapomenout. Tak snad i PS4 verze bude stát za to.

Hodnocení PC verze: 4,5/5


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A
Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, novinkách a budoucnosti hry

Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, …

DayZ je ve vývoji už opravdu dlouho. Naštěstí se na něm stále pracuje a jak nás vývojáři z Bohemia Interactive na Gamescomu ujistili, mají hodně plánů, co se hrou chtějí dělat.

7.  9.  2018 | | 8 N/A
Za malý poměr hráček si může herní průmysl sám, říká Alžběta Trojanová

Za malý poměr hráček si může herní prů…

11.  9.  2018 | | 15 N/A