Rise of the Tomb Raider: jak se to má dělat (PC recenze)

vytisknout velikost písma
Recenzi příběhu máme za sebou již z Xbox verzí, ale jak dopadl PC port? Na to se podíváme dneska.

Nevím jak vy, ale já patřím mezi obrovské fanoušky Tomb Raidera. Vždy mě neskutečně bavilo prozkoumávat velký svět, prohledávat hrobky, sbírat všechno co se dá, vylepšovat schopnosti a zbraně nebo hledat různé skryté věci. Po tom, co jsem několikrát prošel Tomb Raider z roku 2013, mě oznámení nového dílu přímo odpálilo ze židle.

Rise of the Tomb Raider: ideální mix (recenze)

Rise of the Tomb Raider: ideální mix (recenze)

Nemohl jsem se teda dočkat 28. února a dalších neuvěřitelných pádů a kaskadérských kousků Lary. Hra se dodávala ke grafickým kartám Nvidia, kterou jste následně aktivovali na Steamu. Byla tak možnost sehnat titul levněji než obvykle. Nedočkavci si hru samozřejmě okamžitě předobjednali. Pojďme se tedy podívat, jak se věci s PC portem mají.

391220_screenshots_2016-01-28_00036.jpg391220_screenshots_2016-01-30_00003.jpg391220_screenshots_2016-01-30_00007.jpg

Jelikož moje grafická karta se řadí do průměru, mohl jsem pořádně otestovat optimalizaci a celkovou kvalitu portu, a proto jsem schválně hrál na ní. Jedná se o AMD R9 270x lehce přetaktovanou a světe div se, hru jsem v pohodě rozjel i na vysokou kvalitu textur společně s pár dalšími efekty. V nastavení se můžeme prohrabat množstvím funkcí, které vám ovlivní různá grafická nastavení. Mezi nejdiskutovanější patří úprava efektu vlasů Lary, který je prodlouží a dodá jím přirozený pohyb. Podle některých je to žrout FPS, mě to zrovna tak nepřišlo.

 

Detaily stromů, sněhu a dokonce i rostlin jsou více než uspokojivé tak jako celkový vzhled panorámat, které můžete vidět z vyvýšených míst

 

Po pár hodinách hraní jsem si ovšem detaily stáhl na střední, které mi drželo oněch žádaných 60 snímků za sekundu a hra byla plynulejší. Vysoké detaily držely rychlost na těch cca 30, což je i tak slušný výkon a pro mnohé konzolisty každodenní chleba. Musím ale říct, že hra i na střední detaily vypadá skvěle. Detaily stromů, sněhu a dokonce i rostlin jsou více než uspokojivé tak jako celkový vzhled panorámat, které můžete vidět z vyvýšených míst. Naopak divné mi přišlo "brouzdání" sněhem, kdy za sebou vytváříte stopy a celkově pohyb Lařiných noh a následné vyrývání stop bylo nějaké nepřirozené.

391220_screenshots_2016-01-28_00052.jpg

Jinak musím fyziku celkově pochválit. Potěšila mě třeba i blbůstka typu zasekávání horolezeckého cepínu do ledu. Ten se zabodne hladce a nevytváří žádné bugy, kterých jsem se bál. Celkově se mi za těch pár desítek hodin nestalo, že by se Lara někde zasekávala do ledu, skal nebo při padání házela nějaké prapodivné kotouly. Jediný bug, který si vybavuju je ten, že při misi s medvědem se mi chlupáč v jeskyni nějak zasekl do dveří, takže jsem ho poté lehce zabil. Jinak grafická stránka hry má ode mne jedničku se zanedbatelným mínusem.

391220_screenshots_2016-01-28_00014.jpg391220_screenshots_2016-01-28_00025.jpg391220_screenshots_2016-01-28_00030.jpg

Pokud se ještě vrátím k optimalizaci, tak ta je precizní. Co jsem projížděl různé diskuze nebo komentáře jak kamarádů, tak ostatních hráčů s lepším "železem", nikde stížnosti nebyli. Když se přece někdo s problémy našel, tak stačilo stáhnout grafické ovladače, které výrobci grafických čipů ochotně připravili. Z toho tedy vyplývá, že se nemusíte bát špatné optimalizace a hra běží obstojně na slušné detaily i na starších a méně výkonných sestavách. Což se dneska málokdy vidí.

Pojďme se pomalu přesunout k ovládání, které je tak trochu diskutabilní. Já osobně jsem při první scéně, kterou jsem mohl ovládat, byl trochu zmaten. Otáčení kamery myší prostě není dokonalé a jakožto hráč FPS her jsem si musel zvyknout. Lara se otáčí povětšinou celá a je z toho strašně moc cítit fakt, že hra byla vyvíjena primárně pro konzolový ovladač. To ostatně cítíme po celou dobu hraní. Různé překonávání překážek, lezení nebo skákání je prostě dělané pro gamepad, a pokud ho máte a jste s ním alespoň trochu kamarádi, doporučuji si ho vzít. Zážitek je pak mnohem příjemnější.

391220_screenshots_2016-01-28_00001.jpg

Určite se vám bude lépe otáčet a celkově hýbat s postavou, protože kamera i pohyb jsou konzolové. Někdo by možná čekal, že alespoň střelba a celkové zaměřování bude na myši lepší, ale já si dovolím tvrdit opak. Přijde mi, že je zpomalené a nevyužívá zplna možností klávesnice a myši. Samozřejmě vás nechci vystrašit, Rise of the Tomb Raider a kombinace klávesnice + myši jsou rozhodně kamarádi, ale s gamepadem si hru užijete podstatně více.

 

Vlastním Steam Controller a při správné konfiguraci ovládání je zde hra doopravdy zábavná a ovládá se mi 100x lépe než na klávesnici a myši

 

Vlastním Steam Controller a při správné konfiguraci ovládání je zde hra doopravdy zábavná a ovládá se mi 100x lépe než na klávesnici a myši. Je ale na každém, jak se přizpůsobí nebo ne, titul však rozhodně funguje na obouch variantách.

391220_screenshots_2016-01-28_00054.jpg

Abysme to shrnuli, PC port Rise of the Tomb Raider je excelentní. Nenašel jsem na něm žádnou závažnou chybu a celkový průchod hrou společně s hledáním všech pokladů a plněním vedlejších úkolů vám zabere nespočet hodin. Příběhem se v tomto speciálu zabírat nebudeme, na to si skočte do naší konzolové recenze, a odpovědi na všechny otázky, které si každý PCčkař před koupí hry pokládá, již padly. Pokud vlastníte i průměrný počítač a bojíte se, že si hru nezahrajete, můžete zůstat klidnými. Kluci a holky ze Square Enix si totiž ponechávají zdravý rozum a na nás PCčkaře nehodlají zapomenout. Tak snad i PS4 verze bude stát za to.

Hodnocení PC verze: 4,5/5

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro Nintendo Switch

10 důvodů, proč běžet do obchodu pro N…

Nintendo Switch představuje nový svěží herní zážitek, který se velmi liší od hraní na Xbox One a PS4. Přinášíme vám 10 důvodů, proč byste si tuto konzoli měli koupit.

12.  7.  2017 | | 16 N/A
TES Online: Morrowind – návrat do známého světa (recenze)

TES Online: Morrowind – návrat do znám…

MMORPG The Elder Scrolls Online se dočkalo svého nového rozšíření Morrowind, díky kterému se hra obohatila o nový pestrý svět a o novou třídu. Stojí za to vrátit se do Tamrielu?

10.  7.  2017 | | 2 N/A
10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switch ještě počkat

10 důvodů, proč s koupí Nintendo Switc…

Nintendo Switch je velmi zajímavá konzole, což nás inspirovalo k článku o tom, proč byste si tuto konzoli měli koupit. Z jiného úhlu pohledu však trpí mnoha chybami, kvůli kterým byste si ji naopak určitě kupovat neměli.

17.  7.  2017 | | 5 N/A
Virtuální realita na E3: nejzajímavější pecky veletrhu

Virtuální realita na E3: nejzajímavějš…

Na letošní E3 se nezapomnělo ani na fanoušky virtuální reality. Na konferencích se jim sice nevěnovalo valné množství pozornosti, ale i tak se mezi oznámenými tituly objevilo pár dobře vypadajících kousků. Je libo pecky od Bethesdy jako je Fallout nebo Doom ve VR? A co takhle nějaké exkluzivity na PSVR? To všechno tady najdete.

14.  7.  2017 |
Apple znovuobjevil rozšířenou realitu. Vývojáři už předvádí parádní aplikace

Apple znovuobjevil rozšířenou realitu.…

Apple pravděpodobně přetransformuje další důležitý segment - rozšířenou realitu.

16.  7.  2017 | | 2 N/A
Need for Speed Payback: E3 dojmy z Rychle a Zběsile

Need for Speed Payback: E3 dojmy z Ryc…

Série Need for Speed se opět vrací po roční pauze s dílem Payback, který by měl sérii opět přinést její zašlou slávu. Bylo nám toho naslibováno hodně, ale je to vůbec to, co hráčská komunita od této kultovní série požaduje?

9.  7.  2017 | | 2 N/A
Podívejte se na 20 minut z Xbox One X verze nového Assassin

Podívejte se na 20 minut z Xbox One X …

Nový asasín vypadá opravdu výborně a GAME nyní nabízí další 4K záběry z Xbox One X verze hry, která má být jednou z graficky nejkvalitnějších.

8.  7.  2017 | | 6 N/A
Nový rekord! Valve po letní slevové akci zabanovalo přes 40 tisíc uživatelů

Nový rekord! Valve po letní slevové ak…

Anti-Cheat systém společnosti Valve se překonal, zabanováno bylo rekordních 40 tisíc uživatelů.

11.  7.  2017 | | 5 N/A