Rise of the Tomb Raider: druhé zrození

Lara se vrací a ve svém nejnovějším dobrodružství spojuje tradici značky a akční pojetí nedávného restartu.

To, že něco přežijete ještě neznamená, že vás to nezmění. Lara Croft a pár jejich přátel nakonec sice z hrůzných japonských ostrovů a spárů nesmrtelné bohyně Himiko vyvázli, ale to ještě neznamená, že mají pokoj. Příběh a samozřejmě i úspěšná série ale musí pokračovat. Restartovaný Tomb Raider totiž nejen sbíral ceny, ale nakonec se také i zaplatil a tak je jeho pokračování pro autory z Crystal Dynamics takřka povinností. Povinností, které se zhostili více než ochotně a po vyslechnutí všech fanouškovských výtek nám poprvé skutečně odhalují lařino nové dobrodružství.

Ruská zima

Vítejte v Rusku! V zemi medvědů, vlků, vodky, ekonomické recese i mongolských tajemství. Správně tušíte, že nás sem přivádí právě to naposled zmíněné, ale dost možná dojde i na trochu té vodky. Ona nám totiž Lara stále ještě nedorostla a ačkoli už není tou křehkou lolitkou, neohroženou majitelkou pětek také není. Zato je ale na půl nervově zhroucená a svým okolím zcela nepochopená. Zkrátka ideální oběť alkoholové závislosti. Ono povídačky o nesmrtelné bohyni asi většině lidí příliš po chuti nejsou.

517921026.jpg

Jelikož tahle série už ale má časovou osu a její konec načrtnutý, Lara samozřejmě zatíná zuby a v Rusku hledá důkazy, že to co zažila na japonských ostrovech není pouze výplodem její fantazie. Žádná vodka, nýbrž ztracené město mongolů, které je podobně jako Yamatai spojeno nejen s kultem nesmrtelných duší, ale také samozřejmě s mnoha a mnoha problémy v čele se záhadnou korporací Trinity.

 

Lara je konečně hybatelem děje, který dobrodružství sám vyhledává a podle slov tvůrců dojde i na pro sérii tolik typické mísení kultur, míst a nálad

 

Zkrátka klasický Tomb Raider, který se na přání fanoušků původních her trošku více přibližuje originální myšlence. Lara je konečně hybatelem děje, který dobrodružství sám vyhledává a podle slov tvůrců dojde i na pro sérii tolik typické mísení kultur, míst a nálad. Slíbeny jsou minimálně dvě zcela diametrálně odlišné lokace. Hovořit se sice zatím může pouze o ruském Sibiři, ale producent Alexander Hughes slibuje, že se skutečně podíváme do vícero koutů planety Země.

517920277.jpg Screen+Shot+2015-02-04+at+10.25.11+AM.png Screen+Shot+2015-02-04+at+11.42.28+AM.png

Větší a lepší

Jedním dechem ovšem také dodává, že ani samotná Sibiř není pouze o nekonečných pláních a sněhu. Lara má podle všeho navštívit také lokace evokující spíše vyprahlé pouště a stejně jako v případě předchozí hry dojde i na velký počet jeskyní. Bohužel ale zatím není jasné, zda se třeba do hry znovu vrátí všemi tolik oblíbené rodinné sídlo Croftových.

Zato ale v Tomb Raideru hlásí návrat většina principů viděných před dvěma lety včetně náhodně rozesetých táborů se zásobami. Ty opět budou fungovat jako místo, kde si Lara vyrobí nové věci a také se psychicky připraví na malou válku nejen s tajemnou korporací, ale také s přírodou a vlastním psychickým stavem. Aby to ale neměla tak těžké, nadělí jí tvůrci plno novinek a možností, jak se se všemi překážkami na cestě k nesmrtelnosti vypořádat. Ostatně už se nejedná o ztroskotance, nýbrž o lehce nezkušenou vykradačku hrobek.

Už tak akční nové pojetí tedy dostane v Rise of the Tomb Raider ještě dynamičtější rozměr. Dle slov samotných tvůrců by hra měla hledat křehkou rovnováhu mezi tichým postupem a akcí, přičemž by ale stealth vždy měl vyústit v souboj. Ono někdy ty nové luky a další vychytávky asi budeme muset vyzkoušet a během schovávaní se v trávě to asi nebude.

 

Nový Tomb Raider se s trochou nadsázky dá přirovnat třeba ke druhému dílu Assassin's Creed

 

A ano, opravdu jsme se nespletli a těch luků bude více. Stejně tak totiž přibude i věcí k sesbírání a logicky také autoři rozšíří systém craftění a RPG prvků. Nový Tomb Raider se totiž s trochou nadsázky dá přirovnat třeba ke druhému dílu Assassin's Creed. Oba dva tituly rozvíjejí zajímavé myšlenky svých předchůdců takovým způsobem, aby bezezbytku dávaly smysl v kontextu doby a zároveň se vyhýbají všem výrazným chybám svých předchůdců.

novy-game-informer-predstavi-r-94986-4402582.jpg

Microsoft vytáhl šrajtofli

V případě letošního lařina dobrodružství jde hlavně o ono palčivé zasazení do kulturního okruhu zcela neznámého a nezajímavého a pak samozřejmě o přehnaně akční repetetivnost. Právě tu má novinka rozbít daleko větší fixací na dynamické filmové vyprávění. Kdyby to ale nepomohlo, pořád tady je také velké množství možností, jak ke hraní přistupovat.

Lara totiž umí spoustu nových vychytávek včetně plavání a lezení po stromech, což jí umožní uchopit souboje pokaždé z trošku jiného úhlu. Navíc toho moc ani nevydrží a tvůrci slibují, že se hra ani ve svém závěru nezvrtne v šílenou third-person střílečku s lukem namísto kulometu. Namísto toho se naopak fandové mají těšit na větší příklon k tradiční hratelnosti s větším podílem lezení a logiky.

10257619_10152982434393400_2930631148022343196_o.jpg

Škoda jen, že to všechno zatím uvidí pouze majitelé Xbox One a pomalu dožívajícího Xbox 360. Až někdy příští rok se údajně dočkají také hráči na Playstationu 4 a PC. To čekání snad ale za to bude stát. Zatím tomu totiž všechno nasvědčuje!

Diskuze (6) Další článek: Dark Souls II poběží na PS4 a Xbox One v 1080p/60fps, porovnání grafiky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,