Risen 3: Titan Lords - do třetice všeho průměrného (recenze)

Herní otcové veleúspěšného a stále mezi hráči velmi oblíbeného Gothicu nám přinášejí třetí díl své další trilogie jménem Risen. Bude to další rána hráčské duši po nepovedené pirátské dvojce, nebo se tentokrát hoši z Piranha Bytes trefili do černého?

Zatímco první díl Risen, vydaný tři roky po posledním Gothicu, sklidil velice solidní hodnocení, druhé pokračování rozhodně už tak vřele hodnoceno nebylo. A tak se vývojáři rozhodli něco málo změnit a zkusit to znovu. Na první pohled tedy můžou Titan Lords vypadat jako jakýsi datadisk ke dvojce a do jisté míry tomu tak opravdu je. Ale vše pěkně po pořádku.

Vše při starém

Z prvních minut jsem tak nějak nabyl dojmu, že ani sami vývojáři nebyli úplně se dvojkou spokojeni, a tak během 30 minut dojde k zásadnímu příběhovému zlomu s hrdinou druhého dílu. Tím jakoby autoři chtěli utnout jakoukoliv souvislost s pirátstvím, a to je dobře. Trochu překvapivě však téma pirátství, resp. jakýsi vibe z druhého dílu, vůbec nemizí a Titan Lords se mu podobají až nebezpečně hodně.

Nechybí tu jakási inspiraci dalším RPG titulem, Dragon's Dogma, jelikož takřka ihned přicházíte o duši. Co zbývá? Šup za jejím znovuzískáním a do boje s temnotou, která pohlcuje svět. Na své cestě bude potřebovat pomoc od Mágů, ale nejdříve je zapotřebí najít tajnou svatyni na Taranisu, také známou jako the Island of Thunder. Zde bude potřeba najít krystaly naplněné magickou energií, kterou Mágové potřebují.

Příběh rozhodně nebude konkurovat knižním bestsellerům, ale ruku na srdce, kdy tomu tak od tohoto studia bylo

Upřímně, už ani nevím, kolikrát jsem příběh podobného stylu popisoval. Už tu chybí snad jen amnézie hlavního hrdiny a výběr největších klišé by byl kompletní. Příběh tedy rozhodně nebude konkurovat knižním bestsellerům, ale ruku na srdce, kdy tomu tak od tohoto studia bylo, že. Tak pojďme raději na herní svět.

Ačkoliv nám byl slíben návrat do klasického starého fantasy světa, celá hra se vlastně odehrává ve světě Risen 2. Tedy na pestrobarevných jakoby Karibských ostrůvcích. Vzhledem k letošnímu deštivému létu vám to třeba tak vadit nebude, mně ale přesto k podobným hrám více sedí temnější prostředí. Tedy když už jdu po pár děsivých bestiích, co chtějí ovládnout svět, tak nějak si nepředstavuji, že to bude na prosluněných ostrovech se zpívajícími ptáčky a poletujícími motýly. Teď to samozřejmě mírně přeháním, ale nemůžu se oprostit od dojmu, že se naši západní sousedé nechtěli patlat s úplně novým světem, a tak si vypůjčili některé části z toho posledního. Dejme tomu, ale ode mne za to dostávají malé mínus.

Otevřená kniha

Ke cti autorům budiž fakt, že hned od začátku máte praktický celý herní svět jako na dlani a můžete ho víceméně bez omezení navštívit. Některé limitace tu samozřejmě jsou, narazil jsem na pár neviditelných zdí, což zamrzí, ale není to vyloženě dealbreaker. Do dalších částí se ale (herně správně) nepodíváte z důvodu těžkých protivníků, na které ještě zkrátka nemáte dostatečnou úroveň a výbavu. Tedy podíváte, ale jen jednou.

Jinak tu ale nuda rozhodně není. Když pominu základní úkoly pro posun v příběhu, vyblbnete se i na dalších možnostech. Taková soutěž v páce nebo opíjení je celkem zajímavá kratochvíle, ale tohle všechno už jsme tak nějak viděli v předešlých hrách od stejných tvůrců.

Konečně je možné si zaplavat a takový průlet z ptačí perspektivy v kůži papouška jednoho také příjemně pobaví

Ostrovy je nicméně celkem zábavné procházet i z toho důvodu, že jsou rozmanité nejen svým prostředím, ale také možnostmi, jak se po nich přepravovat. Konečně je navíc možné si zaplavat a takový průlet z ptačí perspektivy v kůži papouška jednoho také příjemně pobaví. Když už jsme u toho pobavení, jakkoliv nudně může neměnná postava a obličej našeho hlavního hrdiny působit, je to nesmírně vtipný týpek, který umí sarkasticky oddělat kohokoliv na potkání. Několikrát při hraní jsem se opravdu od srdce zasmál, a to se mi u her zas tak často nestává. Takže za humor dávám určitě palec nahoru!

Co se herní náplně jako takové týče, pokud jste už něco od hochů z Piranha Bytes hráli, budete tu jako doma. Možná až příliš. Nejen, že tu máme recyklaci druhého dílu Risen, ale i něco z dřívějších kousků. Připravte se tak na obří kraby, písečné potvory, skalní pavouky, piráty, kostlivce a tak dále, a tak dále. Také podobný princip z předešlých kousků zůstal, kde jsou odměněni hráči cestovatelé. Tu nejlepší výzbroj totiž zpravidla najdete ve vzdálené lokalitě, kam si to třeba vyšlápnete po cestě za jiným questem. Samozřejmě tím se tak trochu uměle nafukuje herní doba, ale když je za to hráč odměněn, opět platí: proč ne.

Upřímně říkám, že vynést výsledný ortel nebylo tentokrát vůbec jednoduché. Hra totiž v ničem nijak neexceluje, na druhou stranu jsem se ale po celých cca 35 hodin dobře bavil. Příběh je nesmírně předvídatelný a už několikrát ohraný odjinud, přesto mě nijak nerušil. Pravda, filmečky by stály za trošku více námahy, ale jako celek ke hře tak nějak sedí.

Žánr: RPG | Akční RPG
Výrobce: Piranha Bytes
Začátek prodeje: 15. srpna 2014
  • Humor
  • Spousta různých aktivit
  • Solidní herní doba
  • Otevřený svět
  • Zastaralá grafika
  • Občasný pokles fps
  • Odfláklé filmečky
  • Slabší příběh

Velmi rozsáhlý svět, různé potvory, které si na vás brousí zuby a především humor dle mého gusta mi to naprosto vykompenzovaly. Jde tak zkrátka o vás a o vaše očekávání. Pokud čekáte revoluční RPG, jakým byl kdysi Gothic, jste vedle jak ta jedle. Pokud si ale chcete zahrát dostatečně zábavné fantasy RPG a jste ochotni přehlédnout některé jeho neduhy, Titan Lords určitě nejsou špatnou volbou.