Robin Hood: Legenda Sherwoodu CZ – akční Commandos

Legendami se lidé i neživé věci stávají až po čase. Stejné pravidlo platí jak u čestného anglického zbojníka z dávných pověstí tak i v 21.století, kdy další následovník skvělých Commands dokazuje úžasnou prozíravost autorů původní hry. Nicméně Robin Hood není jen obyčejným vykradením nápadu bez špetky invence, ale ubírá se trošku jiným směrem.
Robin Hood: Legenda Sherwoodu CZ – akční Commandos

Platforma:  PC
Typ hry: Strategie ala Commandos
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor, 64 MB RAM, 300 MB na HDD, 2 MB 3D grafická karta 
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 1 GB na HDD, 64 MB 3D grafická karta (GeForce 4MX 440)
Výrobce: Spellbound (
www.spellbound.de)
Vydavatel: Wanadoo (
http://www.wanadoo-edition.com)
Vydavatel v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz
Homepage hry:
www.robinhood-game.com

Bohatým bere a...?

Myšlenka jak přechytračit staršího/silnějšího/bohatšího soupeře se v hlavách těch mladších, slabších a chudších objevuje odnepaměti. Už pračlověk kdysi dávno pochopil, že po dobrém to s mamuty nepůjde, a tak začal produkovat různé lsti, pomocí kterých svého několikatunového soka předčil. Že lest funguje proti silnějšímu nepříteli vždycky dosvědčuje nejen historie, ale i současné dění. Jasným důkazem toho je i kauza jednoho mladíka, který cestoval po světě jako doprovod ministra vnitra ač ho nikdo ze zúčastněných (potažmo sám ministr) neznal. Tomu se říká vychytralost! Robin Hood by určitě zbledl závistí a pověsil řemeslo na hřebík.

Naštěstí se o tom Robin už nedozví a Sherwood je přeci jen romantičtější pozadí pro herní zápletku než kuloáry Poslanecké sněmovny, a tak se na CD v mém počítači objevila zelená čapka Robina Hooda a ne stejně barevně laděná láhev Becherovky.

Všude dobře, v Sherwoodu nejlíp   Mlha – nejlepší přítel zbojníků

Družiníci

Jak už jsem předestřel v perexu, co do stylu hry, má Robin nejblíže ke Commandos. Základem všeho je vybraná partička bojovníků, kteří jdou do akce. Podle hesla "ten umí to a ten zas ono" je každý člen vybaven několika speciálními dovednostmi. Pravda prostředky, jež používají, nejsou zrovna z  nejkonvenčnějších, ale ruku na srdce - nebylo těch pistolí ve hrách až moc?

Zvláště když mnohé ze zbraní si s nimi po stránce účinnosti v ničem nezadají. Mluvím zejména o smrtonosném Robinově luku, který vám určitě ušetří spoustu práce. Ale ani jeho kamarádi nejsou bezbranní. Malý John (dvoumetrový chlapec:-) se prezentuje tvrdou pěstí značky "spánek na dlouhou dobu", další umí házet šikovně jablka po strážích, které to samozřejmě rozlítí a začnou hledat viníka z řad místní mládeže. Nezajímavá není ani síť, která dokáže zneškodnit hned několik protivníků najednou. 

Bohužel ač jsou tyto zbraně poměrně rozmanité a originální (kde jinde můžete využívat vosího hnízda?), jejich využitelnost místy velice pokulhává, a tak se ke slovu dostávají obyčejné zbraně. V podstatě většina misí se dá absolvovat ve složení Robin, kamarád - svazovač a kamarád - zdravotník. Robin všechny zlikviduje, ty co jeho útok přežijí "svazovač" nadobro znehybní a když se něco pokazí, vždy se můžete vyléčit.

Kde jinde by se chudák Robin mohl lépe najíst než na královské hostině?   Zatím mě ještě nikdo nepoznal. Ale to se brzy změní.....

Z úkolu na úkol

Skladba misí se podobá real-time strategiím. Po prvních misích se totiž se svou družinkou ubytujete v zemljankách v lesíku, který se tak stane vaším domovem a základnou. Z něj pak podnikáte výjezdy proti bídnému šerifovi z Nottinghamu a dalším protivníkům krále Richarda.

V zásadě se mise dělí na povinné a nepovinné. Ty první se v ničem neliší od úkolů z klasických Commandos - musíte někoho najít, zlikvidovat či vyslechnout a pak se živi a zdrávi vrátit zpět. Nepovinná část hry ukazuje temnější stránku života zbojníkovi družiny. Ano, tušíte správně, půjde o přepadávání bohatých státních úředníků a konvojů cestujících vašim územím.

Cílem hry je získat 100.000 liber, které potřebujete na zaplacení výkupného za zajatého krále Richarda. Shromažďování peněz se děje v obou typech misí, ale samozřejmě nejvíce jich získáte přepadáváním na lesních cestách. Střídání příběhových a nepříběhových misí je zpočátku zajímavé, bohužel časem, kdy se blíží konec hry a je třeba za krále zaplatit, hra upadá do stereotypu neustálých přepadů. Hrát desetkrát za sebou takřka stejnou misi totiž není příliš zábavné.

  

  

Hlavní město: Sherwood

Na každou akci si můžete vzít jen omezený počet osob. Ostatní členové lesnické komunity ale nezahálejí a pilně se připravují na další boje. Můžou vyrábět šípy, léčivé bylinky a další předměty nebo se kurýrovat či cvičit. Hra totiž obsahuje mikro-RPG prvky, které se projevují pouze ve dvou disciplínách - střelbě z luku a bojem tváří v tvář. A právě trénink je jednou z možností, jak tyto vlastnosti zlepšit.

V průběhu hry se k vaší družince přidávají další a další vesničané, takže závěrem vládnete padesátihlavému davu, což s sebou přináší určité výhody. Jednak máte dostatek všech zbraní a za druhé si můžete dovolit jisté osoby ztratit (pokud se nejedná o VIP v podobě Robina Hooda a jeho nejbližších).

Commandosím okem

Hlavní odlišnost od zakladatele žánru však nespočívá ani v jedné z výše vyřčených vlastností. Tu nejvýznamnější poznáte hned v prvních misích. Robin Hood totiž nevyžaduje tak složité taktické plánování, kdy jeden chybný krok znamená nahrání dříve uložené pozice. Nejsem vyloženě zarytý příznivec Commandos, a tak, i když jsem jimi byl zpočátku nadšen, později jsem na hru zanevřel kvůli až příliš vysoké obtížnosti. Já prostě nemám rád, když musím u hry deset minut přemítat a čekat až stráž zajde za roh, abych mohl překonat pět metrů dlouhou uličku, kde budu zase čekat dalších několik minut až udělám další krok.

  

 

Je vidět, že takových jako já je asi víc a právě pro ty je Robin Hood určen. Ne že by hra byla zrovna akční záležitostí, ale jednoduše když se nevydaří naplánovaná akce, vždy je tu reálná možnost tasit meč a s výkřikem "za Richarda" si to s nepřáteli vyřídit ručně. To se navíc neděje pomocí stupidního klikání, ale sledováním pohybů myší ala Black and White.

Jak chytrý vy být?

Důležitou součástí podobných her je zajisté inteligence, a to jak vašich nejbližších, tak i protivníků. Nad Robinem však po této stránce nelze vyřknout jednoznačný ortel. Většinou ale budete autory v duchu velebit. Občas jsem přestal sledovat své společníky a raději se zahleděl na postavu vojáka, který po první šarvátce utekl a šel vyhledat pomoc. Zvláště inteligentně pak vypadá, když přiběhne ke svému veliteli a začne mu vysvětlovat, že se něco děje. Ten samozřejmě zpozorní, zavolá posily a vydá jim příkazy, takže vojáci prohledají celé okolí. Skvěle!

Na druhou stranu se dají ve hře vypozorovat i chvilky, kdy IQ osob viditelně přešlo do spánkového režimu. Nejvíce mě namíchlo, že se vaši společníci vůbec nebrání proti nepřátelským lučištníkům a nechají se jednoduše beze slova zmasakrovat.

  

A je vymalováno!

Tradiční odstaveček o grafickém zpracování by stačilo obejít jediným konstatováním: "Hra je z Německa." Nevím, jak to naši západní sousedé dělají, ale skoro každá jejich hra je ukázkou naprosté excelence v oblasti 2D grafického zpracování. Obzvláště pozadí vypadají překrásně, stromy reálně až skoro začnete počítat, kolik lístků je na každé větvi.

Světlé stránky hry
  • charakter Robina Hooda
  • zajímavé zbraně
  • příběh
  • grafika
  • systém boje
Temné stránky hry
  • šerif z Nottinghamu
  • místy stereotypní přepadávání bohatých v Sherwoodu
  • krátké
  • málo herních map

 

Tak jak?

Robin Hood se k nám dostává s mírným zpožděním, které bylo způsobeno lokalizací do naší mateřštiny. I když už jsme se po této stránce dočkali u některých titulů lecjakého nepříjemného překvapení, dabovaný Robin patří mezi kvalitně přeložené kousky.

Celkově mě Robin Hood velice potěšil. Čekal jsem pouhou kopii slavných Commandos, ale místo toho jsem strávil několik hodin napjatě před monitorem až po uši ponořen do legendy lesa Sherwood. A to je vlastně poslední výtka k autorům. Mohlo to být delší!

 

Grafika: 9/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 8/10

Kvalitní odnož Commandos, která potěší všechny ty, kterým přijde zakladatel žánru příliš pomalý a taktický.

Celkové hodnocení: 8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

18.  1.  2018 |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

13.  1.  2018 | | 7 N/A
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A