Roguelike RPG hry

V životě každého pravověrného RPG hráče je několik snadno oddělitelných stádií, kterými v míře větší či menší projde v podstatě každý z nich. Opomeneme-li jejich bližší specifikaci zde v perexu, nezbývá nebohému čtenáři, než si článek přečíst a zjistit, zda již vstoupil do magického pátého stádia. Inu... vaše volba.
V životě každého pravověrného RPG hráče je několik snadno oddělitelných stádií, kterými v míře větší či menší projde v podstatě každý z nich:
  • Stádium I., když intelektuálně vyspěje a zjistí, že existují i jiné hry než "Kvejk" a "Anrýl".
  • Stádium II., když propadne RPG hrám a začne je vytrvale smažit na úkor jiných (často základních lidských) potřeb.
  • Stádium III., když hraje nejen technicky kvalitní hry se skvělou hudbou a grafikou, jako je třeba Baldur´s Gate, ale nepohrdne ani legendami v neatraktivním technickém hávu typu Dungeon Master, Wizardry VII., série Beholderů atd.
  • Stádium IV., když přejde na "papírovou" formu RPG v libovolné odrůdě, ať už naše Dračí Doupě, gigantický Dungeons & Dragons, či systémy GURPS atd.
  • Stádium V., když po dostatečně dlouhé době hraní všeho možného zjistí, že ho vlastně žádný ze systému zcela nenaplňuje a rozhodne se stvořit si svůj VLASTNÍ SYSTÉM… (pozn. někteří hráči ustrnou často na stupni IV.)
Dávno, předávno, ještě v hlubokém herním pravěku, v dobách natolik vzdálených, že jen ti nejstarší z nejstarších hráčů je pamatují, vznikla hra se jménem ROGUE (pobuda, lump, zloděj, darebák, …). Byla první svého druhu a dá se říct, že svým způsobem vlastně založila zcela novou a samostatnou tradici chápání RPG her, především pro jednoho hráče. Rogue je hra velmi vousatá, asi tak 16-17 let, a pro náš článek je momentálně zajímavá jen z historicko-nostalgického hlediska a také tím, že vysvětluje ten podivný název "Roguelike" hra, tedy, "na motivy hry Rogue". Tímto nepsaným pravidlem o přízvisku těchto her budiž vzdáván hold prvnímu zakladateli přeslavného rodu…

Roguelike RPG hryRoguelike RPG hry

Jak již bylo naznačeno, Roguelike RPG hry (dále jen "RL hry") jsou v podstatě vždy hrou pro jednoho hráče a obecně by se daly charakterizovat větou "kdo líp vyrabuje podzemní kobku". Jsou skupinou natolik svéráznou (a bohatou), že si dovolím upozornit vás na některé jejich nejcharakterističtější vlastnosti:

  • + Her RL je neuvěřitelné množství. Přesně podle poněkud zamlženého úvodu platí, že jednak každý z autorů používá zrovna v té "své" trošičku jiná pravidla (z toho logicky plyne, že si každý může najít ta, co mu "sednou") a za další, je pravidlem, že se dotyčná jakákoliv RL hra neustále vyvíjí (ovšem, je i spousta opuštěných kousků, ale ty lepší jsou stále ve vývoji).
  • + V podstatě (skoro) všechny RL hry jsou zdarma, často je k dispozici i zdrojový kód!
  • + RL hry jsou dělané s láskou a s nadšením, přímo je vidět, jak se autoři piplají s každičkou maličkostí, a proto mě velmi potěšilo, že někteří autoři myslí i na příznivce LINUXu a PALMů (!), jen si to představte, vedle ás blábolí nějaký obchodní zástupce s přesvědčovacími metodami Svědků Jehovových a netuší, že namísto pečlivých poznámek bloudíte hluboko pod zemí se svým imaginárním hrdinou…(jen musíte sem tam moudře pokývat hlavou, aby to vypadalo věrohodně)
  • +/– (nejsem si jistý, musíte si rozhodnout sami…) Grafika bude 80% dnešních konzumujících hráčů připadat jako naprosto hrůzná. Ona tu totiž v podstatě ŽÁDNÁ grafika není. To co vidíte na přilehlých obrázcích je ten nejlepší případ, jinak je vše (a tím myslím VŠE) stvořeno pouze z ASCII znaků, ale pozor, nemyslí se tím textový popis místností á la textové hry, ale snaha o vyjádření grafiky POMOCÍ ASCII znaků (věřím, že jste již každý slyšeli pojem asciiart – pozn. šéfredaktora). Zpočátku je to matoucí, ale později, až si zvyknete a naučíte se jednotlivé znaky rozeznávat, na tento styl nedáte dopustit, např. zelené "T" znamená strom, šedé "r" zase krysu atd. atd. Své místo tu mají i speciální ASCII znaky, takže všemožných "grafických" orgií typu "je tahle závorka netopýr nebo drak sakra… ?" užijete požehnaně.
  • + Bylo by tragickou chybou domnívat se, že tento styl nemá co nabídnout, naopak, znalci zde ocení různorodost, bohatost a především nezřídka originální nápady v pravidlech. Navíc, rozsah vašich činností je oproti standardním dungeonům mnohanásobný! Můžete např. při ústupu takticky zablokovat dveře (i pokud je monstrum silnější, zdrží jej to aspoň na tu chvilku, než do sebe hodíte nějaký ten dryják), můžete ve stylu horníka prokopávat stěny (samozřejmě, pouze s krumpáčem), můžete se snažit deaktivovat pasti, můžete samozřejmě RESTovat, připravit si chutné jídlo z právě sejmutého Kobolda a následně jej sežrat a přibližně dalších X činností.
  • +/– (opět sporný bod…) Ovládání. Je řešeno velmi originálně, zdlouhavě a především pouze KLÁVESOVĚ, což, zejména pokud jste zanícený milovník myší (teď mám na mysli takové to polohovací zařízení u většiny PC, jinak, pokud máte po ruce zajímavý recept, pošlete jej do "Ženy a Život", možná i něco vyhrajete), patrně neoceníte. Nejen, že samotné klávesy znamenají v různých hrách sem tam něco jiného, ale jelikož jsou použity i kombinace s CTRL, ALTem a SHIFTem, je bravurní zvládnutí ovládání otázkou delší doby. Těch bezmála skoro sto příkazů dá fakt zabrat… Navíc, než například zapálíte na začátek pochodeň vám bude trvat několik minut, o kouzlení atd. nemluvě. Naštěstí ve většině RL her platí, že když stisknete pravý SHIFT+?, tak se objeví celý online manuál popisující potvory, tvoření postavy, rasy, vlastnosti a dovednosti, rady a tipy atd. atd.
  • + Vše se odehrává v hávu tahovém, tedy žádné akční Diablovské pobíhání. Hry pracují na jednoduchém principu, hráč provede tah, ostatní provedou tah, hráč, … atd.
  • – Ona jednoduchost tahových soubojů se může zkušeným playerům jevit jako mínus, žádné speciální údery se nekonají…
  • + V některých RL hrách vás provází váš "přítel", je relativně samostatný, ale přitom se stále motá kolem vás a vůbec, ve dvou se to lépe táhne. Uvidíte, jak se budete dmout pýchou, až se k vašemu zavináči přidá bílé "r" značící vznešeného stříbrného vlka…
  • + Nejen že jsou RL hry rozsáhlé, navíc u takových 90% titulů disponují náhodným generátorem úrovní, což posunuje jejich (znovu)hratelnost do nebeských výšin.
  • – Velkým mínusem je vedle grafiky rovněž hudba, pokud občas nějaké to pípnutí zaslechnete, je to vskutku klika. Ale z druhé strany, pokud si do pozadí něco pěkného pustíte…
  • + Obecný (a celkem logický) je také fakt, že RL hry mají jednak minimální délku (ani ty nejdelší nemají obvykle více než 1-2 MB) a za druhé, na dnešní dobu mizivé hardwarové požadavky. Troufám si tvrdit, že většinu RL her (tedy i ty, co vznikly relativně nedávno) spustíte i na 286/16 Mhz, v tom "horším" případě na 386SX/25 Mhz, čímž můžete tyto archaické stroje ještě herně zužitkovat například u babičky apod.
  • + Gigantické množství lektvarů, potvor, svitků, postav, schopností a dovedností, kouzel, zbraní, artefaktů, … Prostě, i v té nejposlednější RL hře často najdete takové množství předmětů, že nechává takový Baldur´s Gate i s jeho pěti CDs někde daleko vzadu.
  • + Pokud jde uložit pozice, tak se nenahrává HODINU, jak je u dnešních her zvykem.
Já osobně jsem se poprvé s žánrem RL her setkal až v poměrně požehnaném věku, a to (kde jinde než) ve škole. Musím říct, že když jsem poprvé spatřil člověka hrajícího nějakou RL hru, myslel jsem si, že je to blázen. Zatímco ostatní se bavili čtvrcením motorovu pilou v (no v čem asi…) DOOMovi, onen dotyčný ignoroval všechny poznámky o jeho nevysoké inteligenci a nevzrušeně sledoval nějaká motající se písmenka. Zvědavě jsem jej chvíli pozoroval a když o hodinku později v obklíčení písmenek "g" za slov "…a teď sem v prdeli…" jeho mocné alterego v podobě "@" skonalo, propadl jsem hře zcela. Musím konstatovat, že RL hry jsou nejen zajímavé, ale že v sobě mají jistou návykovost, touhu být ten nejlepší (hraje se totiž často na body a hrdinové se píší do tabulky) a především, poskytují vám nekonečnou radost z objevování neznámého, nových předmětů, potvor a vybavení, artefaktů, lektvarů i kouzel… Nutí vás zkoušet různá povolání a přímo ve vás vzbuzuje jakýsi "cit" k Vaší postavičce.

Roguelike RPG hryRoguelike RPG hry

A závěr? Myslím, že tu není co řešit, pokud jste fandové RPG ze staré školy a víc než na grafiku, hudbu a technickou dokonalost dáte na nápady a zábavu, je to to pravé pro vás… Naopak, pokud je pro vás důležitější mít skvělou grafiku, zvuk a celkové super technické zpracování vůbec a hrajete pouze pecky typu Baldur´s Gate, ani se nepokoušejte si nic stáhnout. Patrně byste mě do smrti měli za úchyláka první třídy…

Na této - www.skoardy.demon.co.uk - výborné stránečce se doklikáte na většinu těch nejlepších RL RPG her na planetě. Je JISTÉ, že se k nějaké ještě vrátíme…

Mimochodem, připravuji pro vás článek o patrně jediné RL hře od českého autora, nechte se překvapit, ale musím říct, že v konkurenci několika desítek dalších světových titulů si nestojíme zas až tak zle… !

Diskuze (4) Další článek: Bukanýři ve vesmíru! Jupíííííí!

Témata článku: , , , , , , , , , , ,