Rok 2007 - herní zúčtování

Účtovat se musí všude, dokonce i hry mají své má dáti a dal. Podívejte se s námi, jak byly plněny závazky vývojářů v loňském roce, co všechno naslibovali a jak nakonec dopadly hry, které vůbec vyšly. A možná přijde i Duke Nukem.
Kapitoly článku

Vývojáři okolo každé hry natropí velký povyk, je to také jejich dítko, které se snaží opatrovat (a hlavně dobře prodat). Než se hra vůbec dostane na pulty, vědí o ní hráči téměř vše, s výjimkou toho, jaká doopravdy je. Pak se najednou očekávaná pecka řídí do obchodů a na tvářích hráčů se objevuje údiv. Vždyť ona hra nevypadá vůbec tak, jak byla popisována. Může být horší, nebo také lepší, každopádně k rozdílům mezi hype a realitou dochází až podezřele často. Ostatně, je zde pro vás připraven reprezentativní vzorek těch nejlepších her loňského roku, kdy tvůrcům pěkně naúčtujeme nesplněné sliby.

World of Warcraft: Burning Crusade

Platforma: PC
Žánr: MMORPG
Výrobce: Blizzard Entertainment (
http://www.blizzard.com/)
Vydavatel: Blizzard Entertainment (
http://www.blizzard.com/)
Distributor v ČR: CD Projekt (http://www.cdprojekt.cz/), Cenega (
http://www.cenega.cz/)
Homepage:
http://www.worldofwarcraft.com/burningcrusade/
Datum vydání: 16. leden 2007
První dojmy:
http://www.doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=115754
Recenze: http://www.doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=115883, http://www.doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=115851&CAI=2145

  

Rok 2007 začal ve velkém stylu, hned v lednu se objevilo dlouho očekávané rozšíření MMORPG World of Warcraft. A Blizzard prokázal, že sliby plní, ostatně, posuďte sami:

Na co se těšíme
  • Na nové lokace
  • Na nové výzvy při prolézání dungeonů a poznávání bossů
  • Jewelcraft a socketování
Čeho se bojíme
  • Kdy datadisk vyjde
  • Nevyváženost ras
Světlé stránky hry
  • Spousta instancí se zajímavými bossy
  • Šest zcela rozdílných zón Outlandu
  • Množství nových předmětů
  • Skvěle navržené fantasy prostředí
  • Létající mounti
Temné stránky hry
  • Jednoznačně čas strávený u hry
  • Po mnoha hodinách zábavy je to zase ten starý raidovací WoW (je to ale mínus?)

Těšili jsme se na nové lokace a ty dopadly na jedničku: "Až dnes je patrný jeho důvod. Nový světadíl Outland určený pro hráče nad úrovní 58 je totiž komplexním a zcela samostatným kontinentem se vším všudy. Rozdílností svých šesti tématicky laděných zón o řád překonává původní Azeroth, a to se netýká pouze grafiky."

Báli jsme se nevyváženosti ras, tady už se názory hráčů různí podle toho, za kterou stranu právě hrají, ale obecně se dá říci, že obě nové rasy do hry příjemně zapadly a nepůsobí žádné problémy: "Stejně tak se můžete přidat k zástupům nováčků, kteří hodlají ochutnat krásky s ocásky a jejich kolegy modrásky, nebo metrosexuální šikmouchy spolu s nimi i jejich vnadné děvuchy. Navíc budete mít oproti ostatním výhodu, neboť vás budou nejspíš lákat i jiná povolání, než u Blood Elfů paladin a modrosrstý šaman."

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 10/10
Hratelnost: 9/10

Přesný opak nastavované kaše. The Burning Crusade splnila veškeré sliby i očekávání, které v mnoha ohledech předčila. Příznivci Warcraftu se budou spokojeně tetelit, neboť expanze nabízí přesně to, čím je k sobě úvodní hra přikovala. Ostatní nechť si dají bandáž.

Celkové hodnocení: 9/10
Jak jsme se těšili: 93 % a 100 %

Supreme Commander

Platforma: PC
Typ hry: RTS
Výrobce: Gas Powered Games
Distributor v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz)
Homepage:
http://www.supremecommander.com/
Preview: http://www.doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=115419
Recenze: http://www.doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=116039

   

Gas Powered Games si ukousli velké sousto - rozhodli se vytvořit strategii v tom největším možném měřítku. I když v době vydání byl málokterý počítač schopen takovouto zátěž bez problémů zvládnout, splnili autoři své sliby. Můžete se dívat na boje od orbitu až po kokpit jednotlivých strojů, přitom si stále budete připadat jako generál.

Na co se těšíme
  • Konečně strategie
  • Umělá inteligence
  • Velikost bitevních polí a vůbec měřítko
  • Tři vyvážené rasy
  • Grafické orgie
Čeho se bojíme
  • Zásah AI do hry
  • Technická náročnost

Světlé stránky
  • Variabilní hratelnost
  • Hrací doba v řádu desítek hodin
  • 3 různé frakce
  • Zoom "z orbitu až do kokpitu"
  • Grafika
Temné stránky
  • Hardwarové nároky

Těšili jsme se na velikost bitevních polí a vůbec měřítko celé hry, což nám autoři splnili na výbornou: "V čem ale Supreme Commander překvapí zdaleka nejvíce, jsou pocity, které budete u hraní zažívat. Málokterá hra vám nabídne podobně věrohodný dojem z velení jednotkám – tady jste prostě generál se vším všudy. Všechno můžete ovlivnit, naplánovat… a aby to bylo ještě lepší také vidět. Slibovanou možnost zoomování „z orbitu až do kokpitu“ autoři zpracovali tak dobře, že se nám o tom ani nesnilo."

Báli jsme se zásahů AI do hry, ale naše obavy se ukázaly jako zbytečné, tvůrci zvolili právě ideální úrověň automatizace, kdy sice velíte, ale jednotky se už o sebe postarají samy: "Míra automatizace je skutečně obrovská a většinu otravných úkonů, které jinde musíte nadále vykonávat, zde provedete nanejvýš jednou. Zachází to dokonce tak daleko, že se nemusíte starat ani o poškození vlastních jednotek, případně jejich výzbroj."

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 9/10

Skvělá hra, jejíž krásy ale v současné době na svém PC bude moct vychutnat jen málokdo. Počkejte, až vám na to bude mašina stačit, potom se budete skvěle bavit. Skvěle!

Celkové hodnocení: 8,8/10
Jak jsme se těšili: 90 %

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Platforma: PC
Typ hry: FPS
Výrobce: GSC Game World
Distributor: THQ
Distributor v ČR: CD Projekt (
http://www.cdprojekt.cz)
Homepage:
http://www.stalker-game.com/
Preview: http://www.doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=115363
Recenze: http://www.doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=116323

  

Dlouhé čekání a pak nic. I tak vypadají některé názory na dlouho chystanou střílečku z radioaktivního prostředí S.T.A.L.K.E.R. Autoři naslibovali hory doly, živoucí Zónu, spoustu zábavy, ale nakonec splnili jen část. Ale i to stačilo na povedenou hru. Snad jen škoda, že když už byla hra tolik odkládaná, nevyhnuly se jí chyby z nedostatku testování.

Na co se těšíme
  • Sedm různých konců
  • Nelineární děj
  • Mnoho vedlejších úkolů
  • Žijící prostředí
  • Zmutovaná stvoření
  • A-Life systém
Čeho se bojíme
  • Horší technická stránka
  • Další odklady
  • Je něco horšího, než odklad vydání? Zrušení? Neee!

Světlé stránky
  • Hutná atmosféra
  • Žijící a uvěřitelný svět
  • Sedm různých konců
  • Zábavné přestřelky
  • RPG prvky...
Temné stránky
  • ...ale poměrně nevýrazné
  • Otravné loadování
  • Příliš běhání
  • Mnoho nudných subquestů

Těšili jsme se na mnoho vedlejších úkolů, ale toto očekávání se obrátilo proti nám. Úkoly by sice byly, ale nejsou nijak zábavné a už vůbec ne lákavé: "Jenže, vedlejší úkoly se redukují na několik základních typů, co hůř, odměny za ně nejsou nijak motivující. Jistě, najdete tu pěkných pár zajímavých kousků, ale ve velké většině se jedná o peníze a střelivo a toho tady není opravdu nedostatek."

Báli jsme se horší technické stránky, kde jsme se prozměnu docela trefili. Odklady se na hře projevily a tvůrci navíc jaksi pozapomněli na optimalizaci, takže i na lepších mašinách nebyl S.TA.L.K.E.R. střílečkou, ale spíše tahovou strategií: "Další otázkou je optimalizace, na mé poměrně obstarožní sestavě běhala hra na střední až vysoké detaily s vypnutými dynamickými světly velmi solidně, ovšem se zapnutými se jednalo o naprosto nehratelnou záležitost. Dynamická světla se ovšem ukazují jako poměrně složitý oříšek i pro daleko našlapanější sestavy." 

Grafika: 8/10
Zvuk: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 7/10

Zklamání nebo nepokryté nadšení? Záleží jen na úhlu pohledu. Fantastický svět, hutná atmosféra a zajímavé přestřelky proti bugům, dlouhému a častému nahrávání a nudným subquestům. Na kterou stranu kladete důraz vy?

Celkové hodnocení: 7,8/10
Jak jsme se těšili: 89 %

Command and Conquer 3: Tiberium Wars

Platforma: PC, X-Box 360
Typ hry: RTS
Výrobce: Electronic Arts Los Angeles (http://www.ea.com/)
Distributor v ČR: EA Czech (
http://www.electronicarts.cz)
Homepage:
http://www.ea.com/commandandconquer/
Minimální konfigurace: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 6 GB na disku
Datum vydání: 28.3.2007
Preview:
http://doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=115729
První dojmy: http://doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=116130
Recenze: http://www.doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=116443

  

I když se už nejedná dávno o hru přímo od Westwoodu, Command and Conquer 3 kráčí ve stopách svých předchůdců, možná je dokonce i překonává. Nečekejte bůh ví jakou strategii, ale spíše akčnější taktická rozhodnutí, a víte, na čem jste. Command and Conquer je prostě herní stálice.

Na co se těšíme
  • nová hratelná strana
  • excelentní audiovizuální zpracování
  • profesionální filmové sekvence
  • rychlá a jednoduchá akce
  • výborná hratelnost
  • je to Command and Conquer
Čeho se bojíme
  • vyšší hardwarové nároky
  • vysoká cena

Světlé stránky hry
  • Command and Conquer
  • Skvělá grafika
  • Povedená zvuková stránka
  • Nová rasa Scrin
  • Rychlost hry
  • Multiplayer, co nepustí
Temné stránky hry
  • Ovládání
  • Občasné drobnosti na čistém štítu

Těšili jsme se na to, že se nám opět dostane do rukou typický Command and Conquer. A opravdu, autoři vsadili na odzkoušenou kvalitu a namísto divokých experimentů vytvořili kvalitní, téměř až řemeslnou, práci: "Tiberium Wars je pravý nástupce série, která pozvedla strategický žánr do dnešních výšin. I když se objevují na jeho hávu nějaké nečistoty, v podstatě přináší jen málo nového, tak i to málo stačí, navíc už samotný základ byl výtečný."

Báli jsme se vyšších hardwarových nároků, ale nakonec se ukázalo, že člověk pouze platí za to, co dostane. Záleží na nastavení, ale hra byla hratelná i na slabších počítačích: "Není ale hezčí pohled, než když si jen tak pro zábavu uděláte dvanáctičlennou letku helikoptér Orca, které pak krouží nad zbytky protivníkovy základny, nebo sledujete synchronizované plachtění stealth týmů NOD. Do toho všeho létají energetické výboje, řady nepřátel kosí základní hejna nejmenších létajících mimozemšťanů, prostě radost pohledět."

Grafika: 10/10
Hudba: 9/10
Zvuky: 9/10
Hratelnost: 9/10

Command and Conquer. Nic víc, nic míň. Pokud se vám tato série líbila, budete potěšeni, jinak zklamáni nebudete.

Celkové hodnocení: 9/10
Jak jsme se těšili: 90 %

Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar

Platforma: PC
Výrobce: Turbine Entertainment
Distributor: Midway
Homepage:
http://www.lotro.turbine.com
Minimální konfigurace: procesor 1,8 GHz, 512 MB RAM, 7 GB na disku, připojení k Internetu
Doporučená konfigurace: procesor 2,8 GHz, 1 GB RAM, 10 GB na disku, připojení k Internetu
Žánr: MMORPG
Datum vydání: Q1 2007
Preview:
http://www.doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=116274
Recenze: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=11672

  

Celá Středozem se otevřela tisícovkám hráčů a autoři jim dovolili dostat se blízko Prstenu ve chvílích, kdy byl to nejdůležitější v daném světe. Výsledek však byl rozporuplný, tak rozpruplný, jak jen hra podle vysněné knihy a filmu může být. Zajímavé by mohlo být podívat se do hry nyní, těsně před vydáním prvního datadisku, a srovnat si, kam se dostala.

Na co se těšíme
  • Středozem online!
  • Jednotlivé příběhové linie
  • Impozantní bitvy a souboje
Čeho se bojíme
  • Podobnosti s WoW
  • Že to zkrátka nevyjde podle našich představ

Světlé stránky hry
  • Monster play
  • Je to Středozem se vším všudy
  • Rozšíření zdarma
  • Kvalitní příběh doprovázející knihy
  • Časem nejspíš super hra
Temné stránky hry
  • Nedodělané
  • Postavy stejného povolání se moc neliší
  • Drbání se na levém uchu pravou rukou

Těšili jsme se na impozantní bitvy a souboje, plné nejrůznějších zajímavých efektů, zapojující celou družinu a mnohdy více, prostě megalomanství v čisté podobě. A, při uvedení do rozumných mezí, jsme ani zklamáni být nemohli: "Speciální oblast Ettenmoors je přístupná pouze postavám nad čtyřicátou úrovní a probíhá v ní neustálá bitva mezi dobrem a zlem. Každý hráč, který dosáhne alespoň desáté úrovně, se jí může zúčastnit na straně zla, když si vytvoří novou postavu začínající rovnou na padesáté úrovni."

Báli jsme se podobnosti s World of Warcraft, protože s touto modlou MMORPG je nutné v současnosti ostatní hry tohoto žánru srovnávat. A autoři si opravdu vypůjčili nejednu vlastnost: "Jak je již víceméně zvykem v současných MMORPG, postava se vám zlepšuje sama, v podstatě bez vašich zásahů. Ano, můžete sice kupovat různé dovednosti, ale ty jsou pro všechny hrdiny daného povolání stejné. Můžete si také pořídit rozličnou výbavu, ale často bude velmi podobná, jako mají ostatní."

Grafika: 9/10
Hudba: 6/10
Zvuky: 8/10
Hratelnost: 8/10

Vcelku kvalitní MMORPG, které má několik výhod, jako je známé prostředí a Monster play, ale také spoustu nedodělaností. Časem může být skvělé, ale v současné době na špičku nesahá.

Celkové hodnocení: 8/10
Jak jsme se těšili: 90 %

Lost Planet

Žánr: Third-person akce                                                                                     
Platforma: PC, Xbox 360
Vývojář: Capcom (
http://www.capcom.com)
Distributor v ČR: CD Projekt (
http://www.cdprojekt.cz)
Homepage:
http://www.lostplanet-thegame.com/
Preview: http://www.doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=116695
Recenze: http://www.doupe.cz/h/PChry/AR.asp?ARI=117197

  

Akční hra Lost Planet se dá obtížně hodnotit, protože zcela jinak se hraje na PC, a jinak na Xbox 360. Když k tomu přidám, že v blízké době se objeví ještě verze pro PS3, pak je jasné, že jsem si musel vybrat. I když konzolím patří herní budoucnost, zvolil jsem si (možná z nostalgie) PC, kde hra oproti očekáváním příliš neuspěla.

Na co se těšíme
  • Atmosféra
  • Akční hratelnost
  • Vylepšená grafika
Čeho se bojíme
  • HW nároky

Světlé stránky hry
  • stylové provedení
  • atmosféra
  • frenetická řežba s řadou nápadů
  • vizuálně zajímavé lokace
Temné stránky hry
  • druhá polovina příběhu
  • slabá AI
  • opakování herních úkolů
  • HW nároky

Těšili jsme se na akční hratelnost, které se nám také dostalo. Jediným škrábancem v tomto směru je upadající kvalita příběhu, který by vás měl hrou táhnout: "Ačkoliv si Lost Planet jako celek odnáší skóre kolem osmi bodů (vše pro svou atraktivní náplň a skvělou atmosféru), má své chyby - slabý level design, opakující se herní náplň, nelogické vyústění příběhu. Přesto se dobře hraje - a o to jde především. Bohužel, co bylo vynikající na Xboxu 360, je na PC polovičaté."

Báli jsme se HW nároků, které se sice ukázaly jako problém, ale nezastínily větší mouchy, již zmíněnou nedotaženost druhé části hry a opakování stále stejných akcí: "Hovořil jsem o desítkách detailů, hovořil jsem o ztrátě jakékoliv výzvy, kterou by hra měla před svého majitele stavět. A DirectX 10, to je jen drobné pozlátko. Ano, hra o něco lépe vypadá, ale dokáže detailnější herní svět překonat pocit ze ztráty plynulé hratelnosti a zábavnosti produktu? Těžko."

Grafika: 9/10
Hudba: 8/10
Zvuky: 8/10
Hratelnost: 7,5/10

Rozporuplná PC verze nezakryje fakt, že je Lost Planet zajímavou hrou - nikoliv přelomovou, ale zábavnou akcí, která i přes slabší chvilky nenechá hráče odejít od monitoru.

Celkové hodnocení:  6,0 (7,5)/10
Jak jsme se těšili: 90 % 

Poznámka pod čarou: Budete-li verzi pro PC brát jako plnohodnotnou hru pro tuto platformu, dokážete snadno odpustit chyby i odlišný způsob, jakým se Lost Planet na osobních počítačích hraje. Právě proto a právě pro vás je určeno vyšší z dvojice hodnocení.

V další kapitole naleznete tituly, které jsme recenzovali v druhé polovině roku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,