Rok a půl s Vitou

Ke konci éry PSP jsem na tomto blogu napsal něco ve smyslu „bylo to krásné, hodně jsem si užil, postupem času se to jen vylepšovalo, ale je cítit, že už to chce generační výměnu“. Před rokem a půl ona výměna přišla a po takové době je myslím na čase napsat trochu vystřízlivělé dojmy.postscriptum121.png

Když dostanete nový kousek hardwaru do rukou, tak máte v zásadě jen dvě možnosti jak se vůči němu cítit. Buď se vám líbí a jste nadšení, čímž se více méně stáváte slepým vůči chybám, nebo se vám nelíbí a vidíte jen ty chyby a stroj jde rychle pryč. Navíc, jak už to u moderních herních zařízení bývá, jejich funkcionalita se skrze softwarové updaty dá i nadále rozšiřovat.

Což znamená, že mnohé původní chyby se dají hezky zahladit, ale na druhou stranu i nové vyvolat. Bohužel s hardwarovou stránkou se toho obecně moc dělat nedá. Snad jen nějakými volitelnými doplňky, nebo v nejhorším kompletní revizí. Co se ovšem revize týče, ještě je hádám stále moc brzy.

postscriptum122.jpg

Začneme tedy hardwarem

Pokud bych měl hodnotit ergonomii, tak mě osobně Vita padne do rukou lépe než PSP. To bylo poněkud menší a vzhledem k diskové mechanice a tudíž nutnosti uzpůsobit celou stavbu přístroje - poněkud rozvrzanější. Vita i po roce vcelku intenzivního užívání pěkně drží, nevrže (až místy na horní shouldery, ale to mi nevadí), neviklá se a nic z ní neodpadá. Sázka na klasičtější cartridge místo poněkud nouzového UMD, se z hlediska kompaktnosti, rigidity a dílenské složitosti rozhodně vyplatila. Vita je pocitově jednoduše velmi solidní kousek hardwaru, který krásně drží pohromadě.

postscriptum123.jpg

Kamenem úrazu veškerých mobilních přístrojů je zdroj energie. S vyšším výkonem samozřejmě stoupá i náročnost spotřeby. Bohužel kapacita baterií při současné používané technologii není nafukovací, takže v poměru k výkonu jsme obvykle svědky snižující se křivky doby použití. Vita mne ale velmi mile překvapila svou výdrží.

Obvykle každou sobotu máme v našem fitku takové herní dýchánky u kávy, při níž hrajeme Soul Calibur, Metal Gear, nebo Valkyrii (je tedy nutné upozornit, že jde o PSP hry a tedy neždímáme výkon procesoru na maximum). Za tři hodiny obvykle přijdu o sotva třetinu baterie. Odhaduji, že u PSV her bych se dostal lehce nad polovinu spotřeby, což mi vychází na cca pět až šest hodin čisté hrací doby – se zapnutým ad-hoc multiplayerem, displejem na střední podsvícení. Vcelku příjemná hodnota, která se dá ještě prodloužit úspornými opatřeními pokud by bylo nutné.

postscriptum124.jpg

V začátcích jsem měl obavy z velikosti jednotlivých tlačítek, protože ty jsou objektivně menší než u PSP. Obzvláště pokud hrajete bojovky, určitě uvítáte vyladěný zdvih buttonků, správnou velikost, rozestupy přesně pro reakční dosah prstu a tak akorát zaoblené hrany, protože v mlátičkách si kvůli rychlému buton-smashingu můžete umlátit palce pokud nejsou tlačítka tak akorát citlivá, nebo mají příliš ostré hrany.

A zase na druhou stranu, pokud jsou až moc přecitlivělá, nebo jsou příliš oblá/zapuštěná do těla konzolky, je hmatová odezva vyloženě nepřátelská. Naštěstí Mortal Kombat, Dead or Alive a ve slevě nakoupený Soul Calibur mne přesvědčili, že ani bojovky, které jsou na kvalitní tlačítka tak náročné, nemají s Vitou problém. Jediná tlačítka se kterými mám dlouhodobý problém je Start a Select. Ty jsou totiž příliš malé a zapuštěné do těla stroje, takže pokud něco rychle potřebujete, musíte být velmi přesní.postscriptum126.jpg

 

Co se mi jako problém hlavně z počátku jevilo, byl druhý analog v pravé polovině přístroje. Aby bylo jasno – já ho miluji, protože nativní PSV hry jsou díky němu co se ovládání týče mnohem příjemnější, než nativní PSP kousky, ale u PSP her se může stát, že palcem omylem zavadíte o páčku a pokud na ní máte něco namapováno, prostě „odehrajete“ akci.

Praxe ovšem ukázala, že člověk si více méně zvykne a nenechavý paleček do zakázané zóny nebloudí. Navíc se druhý analog dá jednoduše „vypnout“ – jen škoda, že si nelze uložit specifický profil namapování pro každou hru zvlášť. Některé hry totiž používaly hlavní tlačítka například na rozhlížení, ale jiné, dejme tomu, na potvrzování, vyvolávání menu, zamítnutí – což pak dělá samozřejmě zmatky.

postscriptum125.jpg

Displej. Nebudu se tu rozplývat jak skvělý mi přijde, prostě proto, že on skvělý je. Spíš bych chtěl poděkovat Sony, že v jednom z updatů umožnilo namapovat si do rohů jakékoliv tlačítko. Vzhledem k výše zmíněnému Startu a Selectu, respektive chybějícím shoulderům L2/R2 (PSX hry) jde o velkou pomoc.

Zadní dotykový panel. Co o něm říci. PSP hry ho nevyužijí. U PSX her jde o docela nutnost, protože na něm je nativně namapováno L2,3/R2,3 (dá se vypnout). Bohužel bez hmatové odezvy, kterou vám panel prostě nemůže poskytnout, je docela problém si zvyknout kam pokládat prsty, aby se akce spustila regulérně. Ale s trochou cviku to jde, ne že ne.

postscriptum128.jpg

PSV hry zadní panel zatím více méně ignorují a spoléhají spíše na dotykovou obrazovku. Pár her ho sice občas využijí, ale spíše jako volitelný doplněk. Předpokládám, že časem se vyskytne více her, jež s ním budou pracovat, ale zatím to tedy vypadá jako taková bonusová featura. Ale jak už jsem psal před rokem v prvních dojmech – lépe mít a nepotřebovat, než nemít a zoufat si.

A nyní se dostáváme k softwaru

Herní nabídka byla před rokem a půl, jak už to tak bývá, dost zoufalá. Tedy, ne že by nebylo co hrát, ale dost brzy bylo všechno za vámi – už jenom proto, že člověk prostě nehraje kde co, ale vybírá si (pokud může).

postscriptum127.jpg

Více než půl roku se čekalo na zprovoznění PSX kompatibility, což přineslo ve svém důsledku nějakých tři sta titulů (byť dodnes nechápu, proč některé věci, které si na Store koupíte na PSP jdou, ale Vita je nepřežvejká – ale pokud máte US účet, tak vám půjdou. Inu Evropská Sony). Bohužel v posledních měsících se skoro nic nepřidalo, což mi přijde dost škoda.

postscriptum133.jpg

PSP kompatibilita byla už skoro od začátku a po nějakých peripetiích s tím co jde na Vitě a co nejde jsme se dostali do bodu, kdy na Store je nějakých dalších šest set titulů (včetně Minis). Vcelku široká nabídka pro retrofily. Navíc na Vitě ty staré vykopávky vypadají opravdu hezky.

Tímto se ale dostáváme k nativním PS Vita hrám. Zde je situace poněkud horší. Pokud jde o nabídku starších her, může zde Sony čerpat z letité knihovny a vrhat na Store doslova salvy her (což se občas i děje). Jenže tvorba her nových, to je jiný příběh.

postscriptum131.jpg

Sony samotná nedokázala udržet tempo vydávání alespoň jednoho velikého vlastního titulu měsíčně (což se jim ani nedivím), ani nedokázala doplnit nabídku trhird party tituly. Hry samozřejmě vycházejí, ale vesměs jde o povětšinou menší kousky a například nově vydané Soul Sacrifice bylo skoro takovým menším svátkem.

V současnosti má Vita na Store nějakých 170 nativních položek. Pokud vám to přijde jako dost, tak vězte, že toto číslo musíte umenšit o DLC, balíčky, trialy a dema. Odhaduji, že pokud bych počítal jen tituly jako takové, bylo by to nějakých šedesát položek.

postscriptum132.jpg

Tento problém vznikl z doposud malé hráčské báze a odhaduji, že bod, kdy začne být Vita pro vydavatele zajímavou platformou a hry se tedy začnou objevovat hojněji, bude někde okolo deseti až třinácti milionů prodaných kusů konzol. Uvidíme jak na tom budeme po novém roce.

Momentálně se dá říci, že na Vitě je toho co hrát opravdu dost. Problém je, že jen malý podíl z toho je vlastní produkce a musí se sahat do šuplíků pro PSX/PSP kousky, což zcela určitě není všem po chuti. Navíc jen málokterá nativní PSV hra předvedla doopravdy co Vita umí a dokáže.postscriptum134.jpg

Grafická stránka většiny her totiž pocitově neždíme Vitu do krajnosti. To co jsem byl zvyklý vídat na PSP, tedy grafiku u které si člověk říkal „kde se to sakra v tom stroječku bere?“ Vita skoro nepředvádí. Jistě, Uncharted, nebo Wipeout vypadají úžasně, ale to je prostě málo. Vita potřebuje tedy nějakou killer app a to pokud možno hned několik za sebou, aby nalákala senzace chtivé pařany.

V tomto směru jsem zvědav na nové Killzone. Jinými slovy – chybí takové ty logicky očekávané věci, jako příklad PSV verze Gran Turisma 5, nový God of War, pořádný Burnout další Valkyria (moje skromné přání) a podobně. Prostě to co očekáváte od každého Playstationu, ale zde to jaksi záhadně stále není vydané.

postscriptum129.jpg

Další věcí, kterou bych určitě měl vytknout Sony je jisté elitářství vzhledem k Japonskému trhu. Už jsme si mohli zvyknout, že v Japonsku vychází mnohem více her, než u nás – což je zase vyvažováno faktem, že mnohé západní hry nevychází v Japonsku.

Samozřejmě se tato situace točí kolem specifického vkusu jednotlivých trhů a zákazníků na nich, ale upřímně řečeno, já bych vážně ocenil více JRPG a takových těch „divných“ her. Už jenom kvůli širší nabídce. Jeden by čekal, že díky digitální distribuci to nebude až takový problém…

A jako poslední aplikace

Vita v době svého vydání byla prakticky holá záležitost, na které nebylo skoro nic, co by člověk u mobilní platformy očekával, nebo to tam bylo, ale v dost slabé kondici. Postupem času došlo k mnoha zlepšením, byť některé funkce v díře ve které bydlím moc nevyužiji (ano, mluvím hlavně o funkci Near).postscriptum135.png

Tak předně tu máme prohlížeč. Hlavní výtkou byla absence Flashe, respektive pořádného HTML5 a nemožnost přehrávání videí. Pozdější update přinesl aplikaci YouTube, ale ta vám samozřejmě byla stále houby platná, pokud jste dostali na mail odkaz, protože nebyla provázána s browserem.

Poslední update tento problém odstranil, což kvituji s povděkem, byť samozřejmě stále nejde o nějakou dokonalost. Bohužel přehrávání videí na internetu se vyhýbá dalším formátům, takže například takové Vimeo prostě nespustíte.postscriptum136.jpg

Věc, kterou bych si opravdu moc přál, je možnost stahovat audio/video. Pokud máte nějaký přímý link, není problém. Problém nastane, pokud ten link je na YouTube stránkách (tam se vám prostě nezobrazí), nebo jde o službu jako Megaupload či Rapidshare. A teď nemluvím o nějakém pirátství, ale třeba o volně dostupných podcastech a podobně. (Obrázky nejsou problém – stačí na nich podržet prst a uložit.

Dohromady jde ale o vcelku obstojný prohlížeč, který je jen o trochu horší, než ten který mám nativně v telefonu, takže jsem spokojen, protože postupem času se zlepšuje. Jen dodávám, že to fakt chce funkci copy&paste.postscriptum137.jpg

Aplikace jako je kreslení, Near, budík, Treasure Park jsou zadarmo a podle toho také i vypadají. Chci tím říct, že by potřebovali ještě nějakou tu funkci, nebo dopilování navíc. Ale jak říkám, jsou zadarmo.

Na druhou stranu aplikace jako Skype, Emailový klient (do kterého se mi stále záhadně nedaří přihlásit můj Seznamový účet), Gogole Maps, nebo Foursquare jsou v současnosti naprosto funkční – a navíc samozřejmě zadarmo.

Shrnutí

Vita se dá po roce a půl intenzivního užívání hodnotit jako velmi povedená konzole, s příjemným uživatelským rozhraním, kvalitním dílenským zpracováním, solidní výdrží baterie, jež bohužel doposud trpí nedostatkem vlastních vyloženě AAA her, což musí bohužel dohánět PSX/PSP produkcí (zaplať pán bůh, že ji má). Na otázka jestli se Vitu vyplatí koupit je docela snadné odpovědět – ano, ale hodně záleží kolik času chcete u ní strávit. Pokud hodně, tak budete muset dříve nebo později sáhnout ke starším kouskům, což nemusí každému vyhovovat. Časem se situace jistě změní, ale to bude, až tak za další rok, kdy knihovna bude zase o dost větší a tudíž i uspokojivější.


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hry zadarmo nebo se slevou: akce pro VR a Railway Empire zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: akce pro VR a Railway …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

11.  9.  2020 |
Vybrali jsme nejlepší hry pro PC, které si teď můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro PC, které si teď můž…

Spousta lidí v těchto časech volí jako výplň volného času právě hraní her. Jaké dobré kousky aktuálně najdete na platformě PC?

7.  9.  2020 | | 14 N/A
Mafia je zpět a vypadá skvěle. Hra dostala vylepšenou grafiku i příběh

Mafia je zpět a vypadá skvěle. Hra dostala vylepše…

Legendární Mafia se vrací ve svém remaku, ale není to jen nový vizuál, co hra přinese. Vlastně působí úplně jinak, než jako ta hra, kterou jsme hráli před lety.

3.  9.  2020 | | 47 N/A
Ubisoft v Číně omylem poslal do prodeje hrnky s uchem uvnitř

Ubisoft v Číně omylem poslal do prodeje hrnky s uc…

Ubisoft už trápí bugy i v reálném životě.

10.  9.  2020 | | 5 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: výběr toho nejlepšího na PS4 a Division zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: výběr toho nejlepšího …

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

5.  9.  2020 |