Rollercoaster Tycoon – zábavní park ve vašem počítači

Hru Rollercoaster Tycoon snad není potřeba představovat. Ještě před pár měsíci to byl nejprodávanější titul na herní scéně vůbec a tak možná i někoho překvapí, že se s ním setkává právě v článku rubriky Muzeum. I když si to mnoho z nás nemíní připustit (nebo to netuší), od uvedení hry na trh už ale uběhl nějaký ten pátek.
Rollercoaster Tycoon – zábavní park ve vašem počítači
Hru Rollercoaster Tycoon snad není potřeba představovat. Ještě před pár měsíci to byl nejprodávanější titul na herní scéně vůbec a tak možná i někoho překvapí, že se s ním setkává právě v článku rubriky Muzeum. I když si to mnoho z nás nemíní připustit (nebo to netuší), od uvedení hry na trh už ale uběhl nějaký ten pátek.

Stejně jako ve většině her se slovem „Tycoon“ v názvu, i RT je budovatelskou strategií. Pochází z dílny Chrise Sawyera (toho snad netřeba představovat) a byla vydána na začátku roku 1999, což značí, že od jejího uvedení už uběhlo téměř dva a půl roku. Na tom by opravdu nebylo nic významného, kdyby se tato hra nedržela dlouhé měsíce v žebříčku prodejnosti na prvním místě, což o ní nemálo prozrazuje.

Rollercoaster TycoonRollercoaster Tycoon

Koncept hry není ničím výjimečným. Jedná se o budovatelskou strategii, vaším úkolem je v tomto případě budovat zábavné parky. Máte k tomu samozřejmě nemálo prostředků, přičemž největší roli pochopitelně hrají peníze. Za ty můžete park vybavit spoustou různých atrakcí, které jsou rozděleny do několika skupin (vodní atrakce, horské dráhy, atrakce pro děti…). To však rozhodně není vše! Hra vám umožňuje taktéž vystavět v parku cestičky, stromy, keře, okrasné rostliny, občerstvení a další a další různé budovy či věci. Na výběr je toho opravdu velké množství, takže můžete nechat fantazii pracovat zcela na plno. Jak jsem již napsal, výstavba prvotřídního parku ale stojí nemalé peníze a ty si „bohužel“ sami nevyčarujete. Nepochybuji, že víte, kam mířím – ano, jediným způsobem zisku peněz jsou návštěvníci. Ti samozřejmě musí platit za vše, za co se jen platit dá (tedy, takto vypadala moje taktika, samozřejmě můžete ceny nastavovat a nechat třeba každou atrakci zadarmo) a vy ze získaných peněz park opět vylepšíte a tak stále dokola.

Rollercoaster TycoonRollercoaster Tycoon

To by byl stručný koloběh hry. Naštěstí ale máte v každé misi scénáře trochu jiný úkol a tak se nemusíte bát, že by vás mohl Rollercoaster Tycoon omrzet (že se tak nestane, tím si můžete být téměř zcela jisti). Navíc vytvořit plně soběstačný park, který není potřeba dotovat půjčkami od banky (od banky si můžete půjčit v každé misi, jste však limitováni určitým maximem) není nic jednoduchého. Mnohdy vše komplikuje také podmínka, jejíž splnění je nutné pro další postup ve hře. Ta totiž nebývá jen typu „vydělej dvacet tisíc dolarů“, ale například „zajisti, aby měl celý park cenu minimálně dvacet pět tisíc dolarů“ a to není zas tak jednoduché. Park totiž postupem času ztrácí na své hodnotě (atrakce jsou zastaralé atd.) a tak je jeho hodnotu potřeba zvedat postavením dalších a dalších budov nebo atrakcí. Vše vám může zkomplikovat třeba také počasí, které se ve hře mění a které dokáže přilákat respektive odlákat potencionální zákazníky. Návštěvníkům parku ještě věnuji několik slov. Všechny postavičky právě symbolizující návštěvníky ve hře nejsou jen souborem několika pixelů a stejného myšlení, ale každá je svým způsobem jedinečná a originální (tato jedinečnost má pochopitelně své hranice, ale je dobře, že na něco takového autoři mysleli). Návštěvníci se od sebe odlišují nejen množstvím peněz, které mají ve své peněžence (to by byl ten nejmenší rozdíl), ale každý má rád jiný typ atrakcí a každému se prostě líbí něco jiného. Proto se stává, že z vašeho nového altánku bude sice nadšena většina lidí, ale i nějací ti pesimisté se určitě najdou.

Nevím jak vám, ale mě to až doposud znělo opravdu výtečně. Způsobem, jak to všechno pokazit by však byla nevyvážená hratelnost a špatné ovládání. To bychom se ale nesměli bavit o Rollercoaster Tycoon! Právě ovládání zvolené v této hře je téměř perfektní (téměř proto, že se vždy najde někdo, komu se na něm něco líbit nebude). Vše je uděláno co nejjednodušeji, ale zároveň tak, že se to ani malinko nedotklo hratelnosti. Ta je totiž také výtečná a snad ona je tím klíčem k úspěšnému vyřešení otázky, proč byla a je tato hra tak oblíbená. Výborná hratelnost, dobré ovládání, nápaditý koncept, zbývá ještě dořešit otázku týkající se grafiky, zvuků a hudby…

Rollercoaster TycoonRollercoaster Tycoon

Grafika. Někdo ji chválil, jiný zase hanil, pravda bude někde uprostřed. Rollercoaster Tycoon opravdu nevyniká nějakou extra grafikou, spíše je jeho grafika taková roztomilounká. Na druhou stranu je ale na tak vysoké úrovni, že i v dnešní době jsou na tom některé budovatelské strategie mnohem, mnohem hůře (vzpomeňme třeba na Golf Resort Tycoon), některé ale i lépe (vzpomeňme na Tropico :-). Přesto měla a má grafika své kouzlo a velmi dobře zapadá do celkového obrazu hry. Zvuky a hudba – i ty si zaslouží pochvalu. Hudba opravdu navozuje atmosféru skutečného parku a tak se vám může stát, že i snadno v jeho existenci uvěříte (teď jsem se nechal trochu unést :-). No a zvuky? Co dodat k nim? Jsou realistické, ale v rámci míry, aby nenarušovaly okolní dění ve hře.

Když všechno sečtu, odečtu, vynásobím a vykrátím nezbývá mi než říct, že i přesto, že hra Rollercoaster Tycoon už má za sebou nějaký ten pátek, stále je to perfektní a i v dnešní době konkurenceschopná budovatelská strategie. A proto není jiná volba než si ji zahrát. Litovat nebudete…

Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, …

Spider-Man je ukázkovou herní prací hned z několika ohledů. Ale ten New York je prostě špica!

6.  9.  2018 |
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A
Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, novinkách a budoucnosti hry

Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, …

DayZ je ve vývoji už opravdu dlouho. Naštěstí se na něm stále pracuje a jak nás vývojáři z Bohemia Interactive na Gamescomu ujistili, mají hodně plánů, co se hrou chtějí dělat.

7.  9.  2018 | | 8 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A