RollerCoaster Tycoon 2: datadisk nebo druhý díl? - recenze

Na trhu se stále častěji objevují i několikáté díly úspěšných a mnohdy i neúspěšných titulů. V některých případech je velmi těžké rozlišit, zda-li se spíše než o pokračování nejedná o datadisk, ze kterého chce vydavatel vyždímat, co nejvíce peněz. Na tuto otázku vám dáme odpověď v následující recenzi druhého dílu oblíbené budovatelské strategie.

Platforma:  PC
Typ hry: ekonomická strategie
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 120 MB na HDD, 8 MB 3D grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 3,5 GB na HDD, 64 MB 3D grafická karta
Výrobce: Chris Sawyer  (www.chrissawyer.com)
Distributor hry: Infogrames (www.infogrames.com)
Distribuce v ČR: Cenega (www.cenega.cz)
Homepage hry: www.rollercoastertycoon2.com 

Jednou z prvních her, kterou jsem měl čest na pekelném stroji zvaném PC hrát, byl Transport Tycoon. Ač jsem v té době neměl ani potuchy o řízení dopravní společnosti, musím říct, že jsem už po několika hodinách kalkuloval, kam ještě rozšířit své transportní impérium, procházel nabídku s autobusy vyhledávaje ty, které nevydělávají a šetřil peníze na koupi moderních vlaků, jež by měli nahradit zastaralejší typy.

Ano, Transport Tycoon patří mezi klasické tituly a kdo jej nezkusil, je na tom stejně jako hráč RTS, jenž nehrál Age of Empires nebo Warcrafta. U ekonomických strategií je situace navíc ztížena skutečností, že mnozí hráči i dnes považují TT za dosud nepřekonaný kousek. Ovšem proč to všechno povídám - za tímto projektem stálo jedno jméno. Chris Sawyer. Člověk, který asi jako jeden z mála pořád věří, že kvalitní hru je možno vytvořit v několika málo lidech. To se mu povedlo již v prvním díle RollerCoaster Tycoon a dnes se na nás řítí pokračování tohoto nadmíru úspěšného titulu.

     

A nutno říct, že u RCT můžete zažít stejné pocity jako u legendárního Transport Tycoon. Ač vás možná nikdy nenapadlo zkoumat, jak funguje obří zábavní park, pokud do svého počítače nainstalujete RTC, jste ztraceni. Pohltí vás svět plný houpaček, pouťových atrakcí, dech vyrážejících horských drah a tisíců natěšených návštěvníků.

Druhý díl se tímto nijak neliší od jedničky. Opět na vás čeká spousta parků, které musíte vést k prosperitě a blahobytu. Ty jsou umístěny do rozličného prostředí počínaje rozlehlým hradem a konče areálem opuštěného letiště. Mimo jiné se dostalo i na kopie opravdových center zábavy "Six Flags", jejíž vzory si můžete na vlastní kůži vyzkoušet, pokud vyrazíte do Holandska či Belgie (ovšem ve hře je to neskonale levnější:-).

     

     

Úkoly se točí kolem počtu zákazníků, jejich spokojenosti a vydělaných peněz v zadaném časovém limitu . V některých misích ale musíte postavit určitý počet horských drah s určitou mírou atraktivity, jindy zase musíte zbavit park dluhů nebo mít dostatečný měsíční příjem. Celkově však nic převratného.

Misí je dohromady něco málo přes dvacet (včetně 5 kopií reálných parků), což není na první pohled nijak závratné číslo, na druhou stranu u nich můžete "zatvrdnout" na dlouhou dobu a svůj park vypiplávat donekonečna. Navíc se dá už dnes na internetu (www.rollercoastertycoon2.com) najít množství dalších misí a zdarma si je stáhnout.

Když už si vyberete nějaký úkol, po spuštění hry se asi trochu leknete. "Co to? Nenainstalovali jste si omylem RCT jedničku? Ne? Tak proč to jako první díl vypadá? Opravdu zezačátku jsem si myslel, že jsem jakýmsi omylem dostal k recenzi původní hru, ale dvojka v logu mě utvrdila v závěru, že ono to tak opravdu MÁ vypadat! 

     

Samozřejmě můžete tvrdit, že grafika není na hře to nejdůležitější a máte pravdu, ale ona už jednička vypadala v porovnání s ostatními tituly dost zvláštně a když se grafika nezměnila ani ve hře s datem výroby 2002, nemůžu ji pochválit. Největší změnou jsou poněkud méně křiklavé barvy, větší rozloha map a lepší animace návštěvníků, což je trochu málo. Jestli mě něco opravdu ve hře chybělo, tak to byla možnost projít se celým parkem v roli návštěvníka, tak jako třeba v konkurenčním Theme Park World.

Ale zatímco Theme Park World je více o 3D a grafice, RCT byl, je a bude o penězích, uspokojování choutek návštěvníků a stavění neuvěřitelně složitých horských drah a podobných udělátek. Jedním z největších přínosů pokračování RCT je velký počet nových atrakcí, které zahrnují snad všechny možné stavby, které byly kdy na světě uvedeny do provozu.

Jsou zde klasiky jako ruské kolo, "řetízkáč"či pirátská loď, autodrom, ale i různá bludiště, autodráhy, vodní tobogany, 3D kino a spousta dalšího. Pochopitelně ale nejvíce času strávíte projektováním složitých "rollercoasterů". Narozdíl od minulého dílu je k dispozici u každého typu spousta už připravených konceptů, které jen stačí umístit do krajiny a můžete začít vydělávat.

     

     

Velkou změnou je možnost každou atrakci doupravit k obrazu svému. Postavíte horskou dráhu a pak kolem ní vybudujete repliku středověkého hradu. Nebo na autodráze vybudujete různé tunely ve stylu pravěkých jeskyní, přidáte pár příšerek, temných světel a máte z ní Projížďku domem hrůzy (TM). Pokud máte chuť, můžete se tak na každé dráze pořádně vyřádit a vytvořit z parku unikátní dílo sestavené z originálních součástí.

Bohužel, i když tutorial tvrdí opak, postavit nějakou smysluplnou kulisu k jakékoli stavbě, je docela dřina. Nejenže musíte každý díl (staví se každá zídka, střecha či brána zvlášť) hledat v nepřehledném zmatku mezi ostatními věcmi, nejhorší je pak vše naskládat na sebe. Věčně musíte zkoumat, kde na sebe nepasují zdi, proč se nedá střecha posadit na dvě nosné zdi a mermomocí nad nimi program nechává mezeru několika pixelů apod.

Zákazníci jsou jako minule vybíraví a každý má vlastní názory. A tak někomu se vaše nejnovější atrakce líbí, kdežto jiný nad ní bude ohrnovat nos. Všechno se naštěstí dá sledovat v souhrnných tabulkách, takže poznáte, že je asi něco špatně, když si tři sta lidí myslí, že je váš zábavní park špinavý a nepřehledný. Proto musíte najmout početné stádo uklízeček, opraváře a postavit informační stánky a spoustu dalšího. Bohužel to všechno už tu jednou bylo.

     

Po dohrání všech misí asi nejvíce oceníte editory, které jsou ke hře přiloženy. Můžete si tak vytvořit vlastní scénář, navrhnout mapu včetně podmínek vítězství a světe, div se - i návrh dráhy, kterou pak využijete v samotné hře.

RCT 2 je rozporuplná hra. Jasně, nabízí spoustu nových atrakcí, horských drah a obchůdků, díky kterým můžete až do aleluja rozšiřovat a zvelebovat svůj zábavní park a editor, ale ruku na srdce - není toto parketa pro datadisk? Vždyť koncept hry zůstal až na výjimky naprosto nezměněn, grafika jakbysmet, tak proč za update hry utratit tolik peněz jako za novou hru?

Světlé stránky hry
  • spousta nových atrakcí
  • editory
  • široké možnosti zkrášlování parku
  • kopie opravdových parků
  • další mapy na internetu
Temné stránky hry
  • žádná revoluční změna
  • špatné ovládání stavby "kulis"
  • stejná (zastarávající) grafika

Na obranu hry je ale potřeba říct, že to samé se děje v oblasti sportu. EA Sports každoročně vydá sérii titulů, které jsou o kapku lepší než předchozí díly, takže by bylo nefér shodit ze stejných důvodů RCT 2. A proto ji hodnotím stejně jako letošní hokej. Sedmičkou.

Grafika: 7/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 8/10

Skvělý simulátor kolotočů aneb udělejte si vlastní pouť podruhé. Pár vylepšení, skvělá zábava, celkově však žádná revoluce.

Celkové hodnocení: 7/10

Diskuze (6) Další článek: Demo Splinter Cell již tento čtvrtek!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,