Rozhovor - jak probíhá domluva mezi vývojářem a distributorem

vytisknout velikost písma
I když mají programátoři vymyšlenou skvělou umělou inteligenci, grafici nádherná prostředí a designeři navrženy skvělé levely, stále to neznamená, že se k hráčům připravovaná hra dostane. K tomu je potřeba také šikovného diplomata, který týmu zajistí potřebné peníze a sežene ochotného vydavatele. Proto jsme se zeptali jsme Martina Klímy z ALTAR interactive, jak tato jednání probíhají.
Rozhovor - jak probíhá domluva mezi vývojářem a distributorem

ALTAR interactive je brněnská firma, která se do podvědomí hráčů dostala zejména díky výborné příběhové real-time strategii Original War (recenze). Hra byla velice úspěšná, a tak není divu, že Altaři neusnuli na vavřínech a nyní pilně připravují další pokračování kultovní série UFO s podtitulem Aftermath, o kterém si můžete přečíst zde. Dnes jsme se ovšem neptali na samotný vývoj hry, ale zajímali se o jednání, která vývoji her předcházejí.

Doupě: Jak vůbec dochází ke kontaktu s distributorem? Kdo koho kontaktuje?

Martin Klíma: Obě možnosti jsou představitelné, zpravidla však kontaktuje vývojář vydavatele, zvláště pokud se jedná o novou hru. Na druhou stranu, pokud má vývojář nějakou historii ("track record"), může se na něho vydavatel obrátit buď s nějakým konkrétním projektem nebo s všeobecným dotazem, zda nemá nějaký nový projekt.

Doupě: Jakým způsobem probíhají jednání? Jde spíše o osobní schůzky nebo používáte e-mail?

M.K.: Pro úvodní kontakt a dojednávání detailů používám e-mail, ale zásadní domluvy a zejména demonstrace jsou záležitostí osobního setkání.

UFO: AftermathUFO: Aftermath

Doupě: Byla dohoda o hře UFO: Aftermath něčím specifická?

M.K.: Především tím, že nás firma Virgin Interactive sama oslovila s touto nabídkou. Jak jsem předeslal, brali jsme to jako velké uznání našim schopnostem.

Doupě: Byla tato jednání obtížná nebo jste byli hned domluvení? Jak dlouho trvala?

M.K.: Jednání trvalo více než měsíc, což je na náš obor docela málo. Měli jsme velmi málo sporných bodů, takže většinu té doby jsme si jen ujasňovali podrobnosti.

Doupě: Jen pro zajímavost - musel Mohamed k hoře nebo hora k Mohamedovi? :-)  Tedy, kde se podepsala smlouva?

M.K.: Smlouvu jsme si posílali poštou…

Doupě: Můžete nám prozradit kolik je alespoň přibližně rozpočet hry UFO?

M.K.: Je to řádově půl milionu dolarů.

Doupě: Máte smlouvu s Virginem jen na UFO nebo i na další projekty?

M.K.: Bez komentáře.

UFO: AftermathUFO: Aftermath

Doupě: Mají distributoři nějaké speciální požadavky (minimální počet lidí pracujících na projektu apod.)?

M.K.: Většinou je lepší mluvit o "vydavatelích" (publishers) než o "distributorech" (distributors) - ti první hry vydávají a ti druzí je rozváží do obchodů. Zpátky k vaší otázce, vydavatelé nemají žádná směrná čísla, ale je skoro pravidlem, že jeho zástupce navštíví vývojáře před tím, než s ním podepíše smlouvu, a na vlastní oči se přesvědčí, jak firma vypadá a funguje.

Doupě: Který aspekt vydavatel na hře nejvíce sleduje? Všeobecně se dne říká, že hlavní je grafika - je to pravda?

M.K.: To je opravdu široká otázka. Vydavatelů jsou řádově desítky a každý má jiné preference - záleží to na jeho oboru, velikosti, zaměření a mnoha dalších okolnostech.

Doupě: Konkrétně u UFO: Aftermath?

M.K.: UFO: Aftermath je vnímán mnoha lidmi jako následovník legendární série X-COM, takže v našem případě je hlavní, jak dobře se nám podaří vystihnout ducha žánru - vytvořit skutečně napínavou a zajímavou hru, která hráče vtáhne množstvím taktických voleb, které mu nabídne.

Doupě: Preferují vydavatelé "osvědčené žánry" jako real-time strategie nebo 3D akční střílečky?

M.K.: Viz moje předchozí odpověď - různí vydavatelé mají různé preference.

UFO: AftermathUFO: Aftermath

Doupě: Jak často chce vydavatel vidět výsledky práce?

M.K.: Naši práce většinou prezentujeme jednou měsíčně a na schválení těchto "milestonů" závisí, zda nám vydavatel zaplatí příslušnou část zálohy.

Doupě: Může se stát, že by vydavatel hru "neschválil"? Nebo jinak, stalo se Vám to někdy?

M.K.: Samozřejmě. Většinou se ovšem stane, že vydavatel není spokojen s nějakou konkrétní částí toho, co jsme mu posílali. V takovém případě musíme jeho připomínky respektovat.

Doupě: Pociťujete na sobě tlak, aby vyšla hra co nejdříve?

M.K.: Součástí smlouvy s vydavatelem je přesný harmonogram prací a datum dokončení. Vydavatel pochopitelně chce, abychom toto datum dodrželi, ale nenutí nás, abychom hru vyvinuli dříve.

Doupě: Zasahuje nějak vydavatel do vývoje hry?

M.K.: Vydavatel vývoj hry platí a tudíž se k němu pochopitelně vyjadřuje prostřednictvím "product managera" určeného této hře. Z naší zkušenosti však musím říct, že všechny připomínky mají charakter námětů a doporučení; často se nám podařilo ho přesvědčit, že naše řešení je lepší a ponechali jsme ho, stejně často jsme museli uznat, že má pravdu.

Doupě: Product manager je s Vámi v pravděpodobně užším kontaktu. Jak často se s ním potkáváte?

M.K.: Záleží na fázi, ve které se vývoj hry nachází. Nejvíce - řekněme jednou za měsíc nebo za dva - se s ním zpravidla setkáváme na začátku, když se definuje koncepce hry. Na konci vývoje pak spolupracujeme úzce s dalšími zástupci vydavatele - testery a lokalizátory, a není výjimkou, když se k nám například na poslední měsíc vývoje nastěhují.

Doupě: Děkuji za rozhovor a přeji mnoho úspěchů ve vývoji

 

 

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 5 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A