Rozhovor - jak probíhá domluva mezi vývojářem a distributorem

I když mají programátoři vymyšlenou skvělou umělou inteligenci, grafici nádherná prostředí a designeři navrženy skvělé levely, stále to neznamená, že se k hráčům připravovaná hra dostane. K tomu je potřeba také šikovného diplomata, který týmu zajistí potřebné peníze a sežene ochotného vydavatele. Proto jsme se zeptali jsme Martina Klímy z ALTAR interactive, jak tato jednání probíhají.
Rozhovor - jak probíhá domluva mezi vývojářem a distributorem

ALTAR interactive je brněnská firma, která se do podvědomí hráčů dostala zejména díky výborné příběhové real-time strategii Original War (recenze). Hra byla velice úspěšná, a tak není divu, že Altaři neusnuli na vavřínech a nyní pilně připravují další pokračování kultovní série UFO s podtitulem Aftermath, o kterém si můžete přečíst zde. Dnes jsme se ovšem neptali na samotný vývoj hry, ale zajímali se o jednání, která vývoji her předcházejí.

Doupě: Jak vůbec dochází ke kontaktu s distributorem? Kdo koho kontaktuje?

Martin Klíma: Obě možnosti jsou představitelné, zpravidla však kontaktuje vývojář vydavatele, zvláště pokud se jedná o novou hru. Na druhou stranu, pokud má vývojář nějakou historii ("track record"), může se na něho vydavatel obrátit buď s nějakým konkrétním projektem nebo s všeobecným dotazem, zda nemá nějaký nový projekt.

Doupě: Jakým způsobem probíhají jednání? Jde spíše o osobní schůzky nebo používáte e-mail?

M.K.: Pro úvodní kontakt a dojednávání detailů používám e-mail, ale zásadní domluvy a zejména demonstrace jsou záležitostí osobního setkání.

UFO: AftermathUFO: Aftermath

Doupě: Byla dohoda o hře UFO: Aftermath něčím specifická?

M.K.: Především tím, že nás firma Virgin Interactive sama oslovila s touto nabídkou. Jak jsem předeslal, brali jsme to jako velké uznání našim schopnostem.

Doupě: Byla tato jednání obtížná nebo jste byli hned domluvení? Jak dlouho trvala?

M.K.: Jednání trvalo více než měsíc, což je na náš obor docela málo. Měli jsme velmi málo sporných bodů, takže většinu té doby jsme si jen ujasňovali podrobnosti.

Doupě: Jen pro zajímavost - musel Mohamed k hoře nebo hora k Mohamedovi? :-)  Tedy, kde se podepsala smlouva?

M.K.: Smlouvu jsme si posílali poštou…

Doupě: Můžete nám prozradit kolik je alespoň přibližně rozpočet hry UFO?

M.K.: Je to řádově půl milionu dolarů.

Doupě: Máte smlouvu s Virginem jen na UFO nebo i na další projekty?

M.K.: Bez komentáře.

UFO: AftermathUFO: Aftermath

Doupě: Mají distributoři nějaké speciální požadavky (minimální počet lidí pracujících na projektu apod.)?

M.K.: Většinou je lepší mluvit o "vydavatelích" (publishers) než o "distributorech" (distributors) - ti první hry vydávají a ti druzí je rozváží do obchodů. Zpátky k vaší otázce, vydavatelé nemají žádná směrná čísla, ale je skoro pravidlem, že jeho zástupce navštíví vývojáře před tím, než s ním podepíše smlouvu, a na vlastní oči se přesvědčí, jak firma vypadá a funguje.

Doupě: Který aspekt vydavatel na hře nejvíce sleduje? Všeobecně se dne říká, že hlavní je grafika - je to pravda?

M.K.: To je opravdu široká otázka. Vydavatelů jsou řádově desítky a každý má jiné preference - záleží to na jeho oboru, velikosti, zaměření a mnoha dalších okolnostech.

Doupě: Konkrétně u UFO: Aftermath?

M.K.: UFO: Aftermath je vnímán mnoha lidmi jako následovník legendární série X-COM, takže v našem případě je hlavní, jak dobře se nám podaří vystihnout ducha žánru - vytvořit skutečně napínavou a zajímavou hru, která hráče vtáhne množstvím taktických voleb, které mu nabídne.

Doupě: Preferují vydavatelé "osvědčené žánry" jako real-time strategie nebo 3D akční střílečky?

M.K.: Viz moje předchozí odpověď - různí vydavatelé mají různé preference.

UFO: AftermathUFO: Aftermath

Doupě: Jak často chce vydavatel vidět výsledky práce?

M.K.: Naši práce většinou prezentujeme jednou měsíčně a na schválení těchto "milestonů" závisí, zda nám vydavatel zaplatí příslušnou část zálohy.

Doupě: Může se stát, že by vydavatel hru "neschválil"? Nebo jinak, stalo se Vám to někdy?

M.K.: Samozřejmě. Většinou se ovšem stane, že vydavatel není spokojen s nějakou konkrétní částí toho, co jsme mu posílali. V takovém případě musíme jeho připomínky respektovat.

Doupě: Pociťujete na sobě tlak, aby vyšla hra co nejdříve?

M.K.: Součástí smlouvy s vydavatelem je přesný harmonogram prací a datum dokončení. Vydavatel pochopitelně chce, abychom toto datum dodrželi, ale nenutí nás, abychom hru vyvinuli dříve.

Doupě: Zasahuje nějak vydavatel do vývoje hry?

M.K.: Vydavatel vývoj hry platí a tudíž se k němu pochopitelně vyjadřuje prostřednictvím "product managera" určeného této hře. Z naší zkušenosti však musím říct, že všechny připomínky mají charakter námětů a doporučení; často se nám podařilo ho přesvědčit, že naše řešení je lepší a ponechali jsme ho, stejně často jsme museli uznat, že má pravdu.

Doupě: Product manager je s Vámi v pravděpodobně užším kontaktu. Jak často se s ním potkáváte?

M.K.: Záleží na fázi, ve které se vývoj hry nachází. Nejvíce - řekněme jednou za měsíc nebo za dva - se s ním zpravidla setkáváme na začátku, když se definuje koncepce hry. Na konci vývoje pak spolupracujeme úzce s dalšími zástupci vydavatele - testery a lokalizátory, a není výjimkou, když se k nám například na poslední měsíc vývoje nastěhují.

Doupě: Děkuji za rozhovor a přeji mnoho úspěchů ve vývoji

 

 

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

5.  12.  2017 | | 17 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

30.  11.  2017 |
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A
Xbox One vs Xbox One X: grafický pokrok nebo bláboly? (galerie)

Xbox One vs Xbox One X: grafický pokro…

Xbox One X vyšlo nedávno a mezi vylepšeními jasně dominuje grafika. Rozhodli jsme se, že několik her detailně porovnáme v galerii.

29.  11.  2017 | | 30 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
Playstation přichází se speciální nabídkou oblíbených herních titulů

Playstation přichází se speciální nabí…

Vánoce se blíží, tak šup do obchodu pro pořádné PS4 hity.

27.  11.  2017 | | 4 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A