Rozhovor: Korea: Forgotten Conflict - čeští Commandos

Že čeští vývojáři umí vyprodukovat světově úspěšné tituly, o tom není pochyb. Jeden z dalších slibných projektů se vytváří v Brně, kde Plastic Reality Technologies pracují na hře, která na první pohled připomíná strategické Commandos. V čem se právě od této hry liší, kde jsou přednosti Koreje a mnohé další, to vše na vás čeká v dnešním rozsáhlém rozhovoru.

Slibně vypadající projekty navíc původem z naší republiky si vždy najdou na Doupěti místo. Jelikož nás projekt, který by mohl ohrozit nadvládu Commandos na PC zaujal, neváhali jsme ani na okamžik a kontaktovali jsme autory hry. Výsledkem je tento rozhovor. Na naše otázky odpovídali game designer Michael Lekovski a Petr Smílek, hlavní programátor.

Loco Commotion

Lemmings na kolejích, tak by se ve stručnosti dal charakterizovat první projekt Plastic Reality Technologies – Loco Commotion. V každém levelu jste museli dostat do „domečku“ určité předem zadané vlakové soupravy. Ač na první pohled jednoduchý úkol, ve spletitém kolejišti nebylo řešení vždy tak jednoduché, navíc bylo třeba mnohdy využít omezených speciálních schopností, které vás posunuli o level dále. Recenzi (7/10) si můžete přečíst zde.

Doupě: Vaší prvotinou bylo Loco Commotion. Jak tato hra dopadla na světových trzích? Máte informace, kolik se jí prodalo?

Loco Commotion jsme vyrobili pro Illusion softworks a Take 2 Interactive v roce 2001. Jednalo se o nízkorozpočtový projekt, který neměl reklamu a v podstatě byl testem schopností našeho týmu. Výsledná hra, vyrobená za 6 měsíců, nabídla hráči 50 logických levelů plných vláčků a rovněž přiložený editor, ve kterém bylo možné editovat úrovně nové, se investorům líbila a Take 2 se ji rozhodlo prodávat.

Podle posledních informací, které máme k dispozici, zaznamenala Loco Commotion poměrně solidní úspěch především v Německu, kde se na nějakou dobu dostala do top-ten žebříčku prodejnosti her od Take2.

Korejská válka je opravdu mezi současnými válkami "zapomenutý konflikt". Byl to jediný důvod, proč jste umístili hru do tohoto období?
 
"Zapomenutý konflikt" je poměrně relativní pojem. O Korejské válce se toho napsalo, namluvilo a natočilo téměř tolik co o jiných válkách. Dokonce se jí inspirovalo i několik her - například letecký simulátor Mig Alley. V České republice, kde Korejská válka není všeobecně známým pojmem (přestože bývalé Československo během této války "povinně-dobrovolně podporovalo své komunistické bratry", stejně jako celý Východní blok) patří mezi nejpopulárnější seriály MASH.

Ze světového hlediska se jedná o zásadní období moderních dějin. Korejská válka - to je tři roky trvající brutální konflikt, který přerostl z boje o Korejský poloostrov ve Studenou válku mezi demokracií a totalitou. Pouhých pět let po 2. světové válce se Stalin, který právě vyzkoušel moc vlastní atomové bomby,  rozhodl ovládnout Evropu. Konflikt, který vyvolali jeho pochlebovači na Dálném východě měl odpoutat pozornost a především síly spojenců z Evropy a otevřít mu cestu na Západ. V podstatě bezprostředně hrozila 3. světová válka, tentokrát jaderná a pravděpodobně i poslední.

  

Korea: Forgotten Conflict nabízí atraktivní, ještě neobjevené prostředí, které hráče, v době, kdy je trh zahlcen hrami z období 2. světové války, překvapí svojí rozmanitostí. Od počátku jsme chtěli přinést hráči nejen technologicky špičkovou, ale i zajímavou hru, a když se mezi několika verzemi scénáře objevila myšlenka využít konfliktu, který vzplanul pouhých pět let po skončení 2. světové války, rozhodli jsme se ji hlouběji zabývat.

Nové zbraně, které soupeřící mocnosti nestačili použít ve válce předchozí, historicky první souboje nadzvukových proudových letadel, operace tajných služeb a speciálních komand na nové, vyšší úrovni. Prostředí, které hráči nabízí možnost navštívit nová místa, jako válkou zničené město Soul, čínské letiště An Tung, odkud startují nejmodernější komunistické stíhačky Mig15 a stávají se vládci vzduchu v Aleji Migů, nebo být svědkem vylodění spojeneckých vojsk u Inchonu, což je obojživelná akce spojenců, srovnatelná s vyloděním v Normadii.

Hra by měla být ve stylu legendárních Commandos, ale zároveň by se od nich měla v mnohém lišit. V čem budou tyto odlišnosti spočívat?

Při bližším zkoumání obou titulů se samozřejmě dají najít shodné prvky, ale to je logické, vzhledem k tomu, že jde o podobný typ hry. Z hlediska hratelnosti je pak nejzásadnější odlišností možnost programování akcí jak členů komanda, tak spojeneckých jednotek, interaktivita prostředí, vliv počasí a umělých překážek, jako jsou například dýmovnice nebo oheň. Do oné interaktivity pak spadá i využití vozidel nebo objektů v misi, takže můžete využít třeba náklaďáku, který vozí do hlídané zóny materiál a ukryti na jeho střeše proniknout dovnitř.

  

Dalším rozdílem je, že v Commandos se podíváte na mapu a víte jaké problémy vás mohou očekávat. Korea ovšem reaguje dynamicky na pohyb a akce hráče v mapě a problémy vám předkládá dynamicky . Může se například stát , že z legrace vyhodíte do povětří obrovský přístavní jeřáb, který čirou náhodou spadne  na kotvící sovětský tanker. Obrovská exploze přiláká komando 20ti severokorejců , kteří vás obklíčí a vy musíte najít způsob jak z problému ven.

Korea obsahuje celou řada drobných a nebo větších vylepšení a technologických vychytávek, ale tyto budete moci ocenit až v okamžiku, kdy si hru zahrajete.

Jak bude vypadat příběh a úkoly jednotlivých misí?

Jednotlivé mise jsou zasazeny do chronologie Korejské války, takže se hráč může těšit nejen na změny prostředí, ale i počasí a ročních období. Hlavním pojítkem mezi misemi je právě průběh války a jednotlivé mise jsou pak volně provázány příběhy kampaní, do kterých jsou zasazeny.

Úkoly misí jsou velmi různorodé a vycházejí ze skutečných událostí. Samozřejmě se ale jedná především o hru a tak jsme čerpali nejen ze skutečných reálií, ale i z dostupných fikcí a spekulací. Korejská válka skrývá spoustu tajemství, podobně jako třeba 2. světová, a byla by škoda jich nevyužít. Hráč bude moci vyhodit do vzduchu obrovskou severokorejskou přehradu, unést z čínského letiště prototyp nové sovětské stíhačky nebo osvobodit důležitou osobu ze zajateckého tábora. Navštíví válkou zdecimované hlavní města Jižní a Severní Koreje, zničí továrnu na výrobu chemických zbraní a nebo se zúčastní onoho zmíněného útoku na přístav Inchon.

  

Bude hra spíše akčnějšího nebo taktičtějšího rázu?

Hra bude převážně o skrytém proniknutí na území nepřítele a splnění úkolů, aniž budete odhaleni - přinejmenším do určité části mise. V okamžiku, kdy se vámi podminovaný přístavní jeřáb zřítí na sovětský tanker, který se vzápětí za sérií obrovských explozí potopí na dno přístavu, je jasné, že nepřátelé jsou na nohou a váš další skrytý postup ztrácí smysl.

Bude hráč ovládat celý svůj tým? Jak se budou chovat ostatní spolubojovníci?

Hráč bude ovládat svůj tým podobně jako v Commandos. Korea: Forgotten Conflict ovšem, jak bylo řečeno, má v sobě implementován systém programovatelných akcí, díky kterému můžete každému členovi komanda, ale i spojenci , který je ve vašem dosahu udělit sérii rozkazů, které má vykonat.

Kdykoli během akce tak mate možnost hru pozastavit a udělit rozkazy vojákům, které mate k dispozici. Pokud chcete vést koordinovaný útok na několik cílů najednou, jednoduše rozdělíte úkoly jednotlivým vojákům, či skupinkám a ti je na váš povel bezchybně splní. V jediném okamžiku tak mohou vaši muži vyzbrojeni noži zneškodnit vícečlennou hlídku nepřátel, aniž by padl jediný výstřel. Kromě toho, budete moci pomocí vašich postav udělovat rozkazy i spojencům na které v misi narazíte a využít je v boji proti nepříteli, takže v některém okamžiku můžete velet 10 až 15 vojákům.

  

Půjde hra pozastavit a v pauze rozdat členům komanda příkazy?

Ano. V praxi tato činnost vypadá tak, že hru jednoduše pozastavíte a vybranému členovi komanda, spojenci a nebo skupince spojenců (třeba dvěma spojeneckým vojákům, které zachráníte z obklíčení, nebo skupince vězňů v zajateckém táboře) určíte jeden nebo více checkpointů a na něm sérii rozkazů, které má provést. Vše se děje pomocí grafického rozhraní a je to velmi snadné a intuitivní. Určitě se vám to bude líbit :-)

Může hráč v průběhu hraní obětovat některé členy týmu?

Hráč má k dispozici základní sestavu, která čítá rangera, snipera, ženistu, Korejce a medičku. Ne vždy je k dispozici celé toto složení a mnohdy hráč dostane do mise příběhem danou postavu, jako je například pilot nebo agent CIA.  O tyto postavy nemůže přijít, jinak mise končí neúspěchem. Pak existuje jiný druh postav a to jsou takzvaní "spojenci", na které hráč narazí během mise. Může to být třeba voják, který se ztratil své jednotce a teď se skrývá v opuštěném domě. Pokud se ho rozhodnete využít, může vám být velmi nápomocen v boji. Pokud takovýto spojenec bude zabit, hra pokračuje.

Během hry můžete tedy obětovat některé členy týmu, ale mohou to být pouze členové "dočasní".  Samozřejmě, že pokud tito spojenci přežijí do konce mise, projeví se to kladně na vašem hodnocení a naopak.

Plánujete RPG prvky?

Ne.  RPG prvky neplánujeme. Postupem času dostává hráč k dispozici nové předměty a zbraně, ale členové komanda nedostávají žádné zkušenosti ani nové schopnosti.

Dostane hráč možnost zkusit i boj za druhou stranu (tedy Severní Koreu)?

Ne. Hru hrajete za spojence, kteří musí zastavit komunistickou hrozbu. Tomu je podřízen celý design misí a hry celkově.

  

Bude hráč "vidět", co se děje na celé ploše mapy nebo bude omezen jen na výhled jednotlivých bojovníků?

Hráč bude mít neustále přehled o celém bojišti a bude si tak moci naplánovat celou svoji strategii. Mimo to má samozřejmě k dispozici i mapu a zápisník, které obdrží na začátku každé mise a kde si může kdykoli ověřit svoji pozici a úkoly.

Ve hře se má vyskytovat spousta dopravních prostředků. Budou je moci ovládat všichni členové komanda?

Neexistuje povolání řidiče, jak ho známe třeba z Commandos. Členové komanda jsou profesionálové na nejvyšší úrovni, proto také byly vybráni pro plnění těch nejobtížnějších úkolů. Všichni dovedou ovládat vehikly, které jsou ve hře k dispozici - tedy i medička dovede v případě nutnosti řídit náklaďák.
Co se ovšem týká speciální techniky, jako je třeba tank nebo obrněné vozidlo, je situace trochu jiná. Tank dovede řídit pouze ranger. Kromě "běžných" vozidel, jsou ve hře ještě vozidla netradiční, takže se můžete těšit i na to, že se například váš ženista projede parní lokomotivou.V některých misích je k dispozici i obrněný člun, takže se budete moci plavit i po řece.

  

Můžete nějak vyjádřit poměr času stráveného v dopravních prostředcích a "na vlastních nohách"?

Převážnou část hry "odchodíte po vlastních", ale je zde například mise, kdy unikáte pronásledovatelům a v ní  pro změnu strávíte většinu času v ukradeném náklaďáku a vystoupíte z něj jen když bude třeba uvolnit cestu dál. Samozřejmě, že můžete jezdit kam chcete a dělat psí kusy, ale v takovém případě je dost pravděpodobné, že vás nepřítel dohoní a vy svůj závod o život prohrajete.

Plně 3D pohled v kombinaci s volnou kamerou už nadělal v mnoha hrách neplechu svou nepřehledností. Jak se s tím vypořádá Korea: Forgotten Conflict?

Konkurenti

Commandos 3 - Samozřejmě první, co každého napadne je zakladatel žánru Commandos. Informace o jeho plánovaném třetím dílu jsme vám přinesli zde. Nedávno jsme vám také přinesli nejnovější obrázky z této hry, která vyjde v létě tohoto roku.

Robin Hood - Jenže to není vše. Nedávno jsme mohli odzkoušet, jak se měl legendární Robin Hood v Sherwoodu v podobně laděné strategii, jež si v naší recenzi odnesla slušivých osm bodů z deseti.

Commandos 2 - No a pokud jste konzervativní a nechce se vám čekat na třetí díl, určitě nepohrdnete druhým dílem španělské strategické série. Zavzpomínat si můžete v této recenzi.

Ona "nepřehlednost díky 3D" se zpravidla objevovala v době, kdy byly k dispozici první generace grafických akcelerátorů a vývojáři se teprve seznamovaly s jejich možnostmi. Logicky pak ne každé řešení, které nalezli bylo tím správným krokem. To, že 3D pohled do "tohoto typu hry nepatří, nebo ji určitě uplně pokazí" se stalo jakýmisi mýtem a myslím, že se ho hned tak nezbavíme. A nic, nebo velmi málo na tom změní hry jako Age of Mythology, Warcraft III nebo Neverwinter Nights. Dnes jsou zkušenosti mnohem větší a je jenom na nás, jak je využijeme. Pokud je vašim jediným cílem využívat ve hře 3D prostředí jenom proto, abyste mohly tvrdit, že vaše hra je plně 3D, jste s největší pravděpodobností odsouzeni k neúspěchu. 3D prostředí přináší mnoho výhod, ale pokud ho neznáte a nerespektujete jeho pravidla, snadno můžete napáchat více škody než užitku.

 

V Koreji se můžete podívat za roh budovy, aniž byste byly dezorientováni rotací scény o plných 90°, můžete zoomovat, aniž by docházelo k znehodnocování grafiky a podobně. Chceme hráči umožnit co nevětší požitek ze hry. Byla řeč o Commandos, tak vezměmě jednoduchý příklad. Commandos 1 mělo jednu pevně nastavenou kameru, Commandos 2 už umožňovalo rotaci po 90°, v interiérech pak plných 360°.

A důvod? Logicky - snaha hráči umožnit co největší požitek ze hry. Naše technologie nám umožňuje mnohem víc, takže ji hráči nabízíme. Ten kdo bude chtít využít všech předností, které 3D technologie přináší, tomu Korea tuto možnost poskytuje. Pokud je hráč naopak více konzervativní, může jednoduše  kameře nastavit takové vlastnosti, které nejvíce vyhovují jeho představě o zobrazení bojiště.

Slibujete sníh, déšť a další grafické efekty. Jaký počítač bude potřeba k spuštění hry?

Hru lze bez problémů hrát s vysokými detaily, v rozlišení 1024x768, na konfiguraci s procesorem kolem 1 GHz a grafickou kartou odpovídající standardu GeForce 3 nebo Radeon 8500. Na této konfiguraci hra vypadá opravdu velmi dobře (kompletně 3D dynamické stíny , vrhané vším na všechno) a nové screenshoty, které budou brzy k dispozici vás o tom přesvědčí.

Testovali jsme hru i na nejnižší konfiguraci, kterou je GeForce 2 MX. Samozřejmě vizuální stránka nedosahuje kvalit jako na novějších kartách a budete se muset spokojit s rozlišením 800x600, ale přesto hra vypadá pořád velmi dobře. Dosud zveřejněné screenshoty odpovídají této konfiguraci. Pro majitele monstrózních konfiguraci s procesorem kolem 2GHz a grafickými kartami třídy Radeon9700 a GeForceFX (tedy využívajících DirectX 9) připravujeme pár bonbónků , které vyždímají z těchto strojů maximum. Je samozřejmé, že čím vyšší konfiguraci budete vlastnit, tím lepší bude vizuální stránka hry.

  

Kdy plánujete hru dokončit?

Hra by měla být hotová na podzim 2003.

Petr Vochozka se vyjádřil o Vaší hře ve smyslu, že Korea není titul nejvyšších kvalit, ale spíše budgetová hra. Co Vy na to?

Neradi bychom rozpoutávali nějaké bezpředmětné slovní potyčky, což by se jistě stalo kdybychom od plic řekli, co si o tomto myslíme. Zastáváme názor, že je lepší více pracovat a méně mluvit. V blízké době bude k dispozici trailer v podobě videa přímo ze hry, ve kterém každý uvidí jak vypadá ‚budget` podle Petra Vochozky :-)

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Strategie | Strategie ala Commandos
Výrobce: Plastic Reality Technologies | Webové stránky hry
  • GRAFIKA, něco podobného jste v životě neviděli
  • realistické prostředí
  • rozsáhlé mise
  • komando, jenž není složeno ze samých specialistů, kteří nezvládají standardní činnosti
  • zajímavé nápady
  • čeština
  • nepovedené ovládání
  • nepochopitelně znázorněné chování jednotek
  • celková nedoladěnost hry
  • rambostyl je mnohdy výhodnější než všelijaké plazení a schovávání
Diskuze (5) Další článek: Aktualizovaná demoverze AirStrike 3D

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,