Rozhovor s Františkem Fukou

František Fuka, to je skutečná legenda české herní scény. Vždyť kdo by neznal jeho hry jako Podraz 3 či Indiana Jones, které vydával pro ZX Spectrum pod značkou Fuxoft. V dnešním rozhovoru jsme si povídali o jeho životě, o hrách a vůbec o všem co mě zajímalo a co by mohlo zajímat i vás, naše ctěné čtenáře. Chcete znát názory Františka Fuky na konzole, na budoucnost her nebo na české herní magazíny? Pak jste na správném místě!
Rozhovor s Františkem Fukou
Subjekt: František Fuka, narozen 9. října 1968, bydliště v Praze.

Doupě: Na svých webových stránkách vystavuješ mimo jiné vlastní psychologický posudek. Tys asi musel ve třídě provádět psí kusy, když tě učitelka poslala k psychiatrovi, co?

František Fuka: Já jsem pořád měl při hodině (vtipné) poznámky bez přihlášení.

Doupě: Třeba?

Zadní řada, pátý zprava - to byl František Fuka

F.F.: Naprostý blbosti, jako když si povídáš s kámošema při nudný hodině, akorát jsem to říkal nahlas :)

Doupě: A za to se tehdy posílalo k psychiatrovi? Jej, to bychom tam dneska byli všichni ;).

F.F.: Jo, tenkrát byla jiná doba. :)

Doupě: To je pravda. Jak jsi se zúčastňoval, respektive jak jsi snášel budování socialismu v tehdejším Československu?

F.F.: Politika mě nezajímala, ale chodil jsem na protistátní demonstrace, protože mě bavilo, jak se tam lidi s policajtama navzájem provokovali a honili. :) Můj spolužák byl navíc policajt, takže jsme se tam vždycky potkávali na "opačných stranách". Díky tomu jsem byl taky 17.11.1989 na Národní Třídě.

Doupě: Už před rokem 1989 jsi měl nějaké kontakty v zahraničí. Co jsi očekával od nového Československa? A splnily se ti tvoje představy?

F.F.: Ano, dělal jsem nějakou hudbu pro britské firmy, pro počítač Sam Coupe. Dostával jsem na ruku 50 liber za jednu. Od nového Československa jsem tehdy očekával hlavně to, že budou laciné počítače a americké filmy v kinech. :) Když se na to ale dneska podívám, tak jsem vlastně velice spokojený s tím, jak se to všechno po roce 1989 vyvíjelo.

V popředí Becherova voda, v pozadí František a legendární komik, herec a režisér Terry Gilliam

Doupě: V onom psychiatrickém posudku se píše "jednostranná orientace". Přitom píšeš do časopisu Cinema, překládáš filmy, zajímáš se o hudbu, což vypadá na dosti široký okruh zájmů...

F.F.: Tehdy mi bylo 18, neměl jsem kam psát (tenkrát žádné takové časopisy jako Cinema neexistovaly), neměl jsem co překládat a fakt, že jsem měl doma počítač (VIC 20) byl pro většinu lidí něco neuvěřitelného. Tudíž když jsem u něj každý den seděl, automaticky to brali jako úchylku.

Doupě: Co tě vlastně k počítačům přivedlo?

F.F.: Když jsem na nějaké ruské výstavě uviděl počítač, kde se dalo přistávat na měsíci - úplně bez grafiky, ani to nebylo v reálném čase, jenom jsi zadával čísla. Přišlo mi to jako něco úplně neuvěřitelného a začal jsem chodit do "Městské stanice mladých techniků" a strýček mi půjčoval programovatelnou kalkulačku.

Doupě: Kolik ti tehdy bylo?

F.F.: To bych řekl takových 12-13 let.

Doupě: A tvůj první vlastní počítač?

F.F.: To byl ten VIC 20.

Doupě: Mohl bys ho trochu popsat? Z mého pohledu je to už prehistorie a z pohledu mnoha čtenářů to bude možná ještě něco staršího ;).

F.F.: Procesor 6502A na 1.02MHz, 16 KB ROM, 5 KB RAM (z toho 3,5 KB použitelná pro uživatele). Ale umělo to docela slušnou barevnou grafiku a tříhlasý zvuk, udělal jsem na to přes 100 her včetně leteckého simulátoru (bez grafiky, létal jsi jenom podle přístrojů, mapu jsi měl zvlášť na papíře). Víc se o téhle mašince můžeš dočíst na http://www.emulators.cz/hc/vic20/.

Doupě: Kudy pak vedla cesta k tomu ZXku?

F.F.: ZXko jsem chtěl od okamžiku, kdy začalo existovat (1982), dobře jsem znal ZX80 a ZX81, na kterých jsem programoval v té Stanici techniků. Strýček mezitím emigroval do USA, chtěl mi nějaký počítač poslat, ale v USA se Spectrum samozřejmě nedalo sehnat, tak poslal VIC 20. ZX Spectrum mi rodiče pracně sehnali až když jsem byl na gymnáziu.

Vyšetření od psychiatra y roku 1986, kam byl František poslán pro soustavné vyrušování při vyučování

Doupě: Která byla první hra, kterou jsi pro Spectrum udělal?

F.F.: Úplně první byl asi "Poklad" (nikoliv "Poklad 2"), kterou jsem udělal ještě když jsem vlastní Spectrum neměl, na kamarádově počítači.

Doupě: Tu jsem sice nehrál, ale zato jsem strávil desítky hodin nad tvým Podrazem 3. Jak tě napadlo něco takového vytvořit?

F.F.: Viděl jsem na Spectrum podobnou (anglickou) hru, která se jmenovala myslím "System 15000". Skoro vůbec jsem ji nehrál, ale ten styl mi přišel velice zajímavý. Ovšem Podraz 3 není nějaká její předělávka, je to jenom inspirované tou ideou.

Doupě: Které hry považuješ za největší klasiky na ZXku (vyjma svých vlastních;)?

F.F.: To je těžká otázka, protože těch her byla strašná spousta. Úžasný mi přišly skoro všechny hry od Jonathana Smithe (Green Beret, Cobra, Terra Cresta), který dokázal z hardware Spectra vyždímat neuvěřitelné věci. Potom samozřejmě ULTIMATE PLAY THE GAME (kteří programují ještě dneska, pro Nintendo!), Pete Cooke (Tau Ceti)...

V rytmu hudby

Doupě: Hupnem o pár let dopředu - co teď momentálně hraješ?

F.F.: Tactics Ogre a Mech Platoon na GBA, Super Smash Bros. na GameCube, Dynasty Warriors 3 a Rez na PS2, Zangband na PC...

Doupě: Výborně jsi mi nahrál na další otázku - ty a konzole. Je vidět že k nim máš kladný vztah, jak se díváš na souboj konzole vs. PC a kdo myslíš že vyhraje?

F.F.: Podle mě zvítězí konzole, protože "herní PC" tak jak ho známe dneska postupně přestane existovat. Což je důvod, proč Gates přišel s Xboxem.

Doupě: Takže si myslíš, že PC hry časem úplně vymřou?

F.F.: Přerodí se v něco jiného. Nebudeš si hru pro PC kupovat v krabici, ale zaplatíš za to, že ji budeš moci hrát online (přičemž se ti automaticky nainstaluje). Ten akt "nainstalováni hry na počítač" bude něco zcela vedlejší, hlavní bude, že budeš platit za službu.

František ve svém podnikatelském doupěti

Doupě: Takže budoucnost vidíš v online hrách?

F.F.: Co se týče PC her tak rozhodně. Jsem o něco skeptičtější, co se týká online her pro konzole, ale to je ve hvězdách.

Doupě: Hraješ teď nějakou online hru (hry)?

F.F.: Ne, mimo jiné i proto, že na většinu dnešních PC her nemám dostatečný hardware. Trochu jsem kdysi zkoušel Ultimu Online, ale nejlepší online hra je pro mě pořád www.intergalactics.net (zadarmo a hraje se přímo v prohlížeči).

Doupě: Prý připravuješ nějaký vlastní PC projekt, je to pravda?

F.F.: To ani ne. Dělal jsem teď hru, která se hraje přes SMS (a běží interně na PC, samozřejmě) - www.xgengo.cz.

Viz. konec článku

Doupě: Aha, Nomor! Jak jsi se k tomu dostal?

F.F.: Kontaktovala mě firma, která to dělala pro EuroTel, s tím, že mají nějaké nápady a že to chtějí vylepšit, tak jsem jim udělal něco kompletně nového... :).

Doupě: Tohle jsou v podstatě také online hry. Jak se díváš na budoucnost mobilních telefonů? Myslíš, že dojde k jejich propojení s ostatními komunikačními médii, respektive přerod v univerzální komunikační zařízení?

F.F.: Ano, už teď existují VELICE zajímavé online herní projekty pro mobily, ale ne u nás. Bude záležet na tom, jak rychle bude u nás ten který systém (I-mode?) zaveden a jak dobře se mezi sebou výrobci mobilů dohodnou na nějakém standardu, zatím je to dost hrozné.

Doupě: Co říkáš současné české herní scéně?

F.F.: Myslím, že ji neznám natolik dobře, abych ji mohl podrobně hodnotit. Za nejlepší českou hru všech dob považuji Fish Fillets.

Udiven fotoaparátem

Doupě: Takže se o české hry, potažmo tvůrce vůbec nezajímáš?

F.F.: Ne víc než o světové tvůrce. Adventury jako "Polda" se mi bytostně hnusí svým stylem humoru a "Operation Flashpoint" jsem si vůbec netroufal na svém hardware spustit.

Doupě: Tenhle typ her zjevně není tvoje parketa...

F.F.: Ale kdepak, starší adventury od LucasArts (Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Zak McKracken, Day of the Tentacle) pokládám dodnes za vynikající hry s vynikajícím humorem! Ale chvíli jsem hrál dva ty Poldy a nepřišlo mi to ANI TROCHU vtipné, a když jsem přišel na řešení nějakého problému, neměl jsem z toho ani trochu příjemný pocit. Ale to je samozřejmě subjektivní, docela chápu, že je spousta lidí, kteří jsou z Poldů nadšení. Ale nepamatuji si, že by se někdo vyrovnal LucasArts (většina věcí od Sierry mi přijde úplně hrozná) a bohužel, i poslední věci od LucasArts mi připadají dost slabé.

Zátiší s chlebem.

Doupě: Čteš pravidelně (nebo nepravidelně, je to vlastně jedno) nějaký herní časopis?

F.F.: Ano, koukám na ign.com a gamespot.com.

Doupě: Měl jsem na mysli spíše ty papírové...

F.F.: Ne, nemám k nim přístup a tolik, abych si je předplatil, mě zase nezajímají. Občas se mi náhodou dostane něco do ruky, ale recenze v českých časopisech mi připadají většinou velmi slabé a v rozhodnutí o koupi mi rozhodně nepomůžou. A taky si ještě z dob, kdy jsem byl ve SCORE, pamatuju, jak ty recenze vznikaly :).

Doupě: Jak vzpomínáš na léta strávená ve SCORE?

F.F.: Především musím upozornit, že jsem nikdy nebyl plnohodnotný redaktor SCORE. Nikdy jsem neseděl od rána do večera v redakci, naprostou většinu redaktorů jsem osobně neznal. Vždycky jsem jenom dostal nějakou hru, doma ji zrecenzoval a poslal text do redakce. Nějakou dobu jsem vlastně taky dělal jazykového korektora... Celé jsem to dělal hlavně kvůli tomu, abych se dostal k novým hrám. Dostal jsem se k tomu tak, že jsem se dobře znal s Oldou Hejtmánkem ještě předtím, než se SCORE začal.

František jako tvrďas

Doupě: Byl jsi tam vlastně od začátku. Co tě přimělo odejít?

F.F.: Já jsem několikrát průběžně "přišel" a "odešel". Záviselo to na tom, jestli jsem zrovna měl čas a jestli zrovna dělal šéfredaktora Andrej Anastasov ;).

Doupě: Jaký jsi k němu měl vztah?

F.F.: Měnil mi texty recenzi a tlačil na mě kolik mám které hře dávat... takže nic moc.

Doupě: V současné době už do žádného herního časopisu nepíšeš?

F.F.: Naposledy jsem psal nějaké drobnosti do PS magazínu a pro Conquest (magazín o Nintendu), možná zase něco psát budu - půjčují mi hry na GameCube. Ono to poctivé recenzování vyžaduje celkem dost času. Když děláš recenzi na film, tak vidíš film a napíšeš recenzi. Ale hru bys měl před recenzováním pár dnů poctivě hrát.

Doupě: Mimo recenzování filmů je také překládáš - zrovna nedávno jsem viděl "tvého" Spidermana a připadlo mi to jako velice dobrá předělávka legendárního komiksu. Co tomuhle filmu říkáš ty?

F.F.: Na to odpovím stručně: cinema.burda.cz/rec/spiderma

František zdraví své staré přátele

Doupě: Je to asi už ošuntělá otázka, ale jelikož se o ten jazyk sám zajímám, nedá mi to - kde ses naučil tak dobře anglicky?

F.F.: Četl jsem návody k počítačům a komiksy a koukal na CNN.

Doupě: Jenom? Žádné cesty do zahraničí, kamarádi z USA/Anglie, prostě jenom pasivní čtení a poslech?

F.F.: Jo. Proto mám dost problémy anglicky mluvit.

Doupě: A vládneš také nějakou jinou cizí řečí? Třeba ruštinou? ;)

F.F.: Před rokem 1989 se ruštinu museli učit všichni! Trošičku zvládám němčinu a teď se snažím alespoň trochu zmáknout japonštinu, jedu v červenci do Tokia.

Doupě: Co tam budeš dělat?

F.F.: Vždycky jsem se tam chtěl podívat, myslím že Japonci dobudou svět. Jenom tak tam budu 11 dní okounět. Je to v podstatě poslední věc, kterou jsem chtěl v životě podniknout :).

Doupě: Poslední?!

F.F.: No, kromě věcí jako "vydělávat 10 milionů měsíčně" vlastně po ničem dalším významném netoužím...

Dovětek: Velmi bohatou domovskou stránku Františka Fuky naleznete na adrese http://www.fuxoft.cz/. Nachází se tam mimo osobních údajů, fotografií a dalších zajímavostí také kompletní archív jeho her pro ZX Spectrum, odkazy na mnohé jeho projekty.

PS: Ta krásná dívka na jedné z fotek není František Fuka v přestrojení, ale jeho sestra Jana.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 123 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 16 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
7 nejlepších historických zážitků, které můžete zažít ve hrách

7 nejlepších historických zážitků, kte…

Kingdom Come dokázalo v posledních dnech ukousnout solidní porci pozornosti. Není ale jedinou hrou, která se zaměřuje na středověk a věrohodnou historii. Pojďme se podívat na ty nejlepší alternativy.

20.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Monster Hunter World: pořádné lovecké RPG (recenze)

Monster Hunter World: pořádné lovecké …

Kultovní Monster Hunter se vrací pravděpodobně v nejlepším dílu série.

15.  2.  2018 | | 5 N/A