Rozhovor s Radovanem Holubem, autorem spojení "kultura kriplů"

Diskuze čtenářů k článku

cocik  |  02. 01. 2003 01:36

... kdyz uz mate moznost (a take chut i prostor - na to nezapomente) zpovidat Radovana Holuba, neskodila by trochu intenzivnejsi priprava a razantnejsi vedeni celeho rozhovoru - prijde mi, jako by to byl jenom sled otazek bez nejake vetsi zpetne vazby

namatkou jeden priklad ... pan Holub bohuzel dosud nepostrehl jeden velky unikat herniho byznysu - az prilis casto se totiz stava, ze "lahudka pro fajnsmekry, ktera ukazuje novou cestu" je zaroven obrovskym prodejnim trhakem, tedy zaroven onou "sragorou pro masovy odber" (namatkou z posledni doby: The Sims, cokoliv od Petera Molyneuxe, Half-Life, urcite take Doom 3, nebo na konzolich MGS2 ci GTA3) - hry (zatim) jeste nejsou s "marketingovou dekadenci" tak daleko jako filmy nebo popularni muzika ... proc na nej vzapeti nemirila otazka, zda je pri smyslech, kdyz tvrdi, ze skvele prodavane hry nic noveho neprinasi? proc se ho nikdo nezeptal, jestli tim nahodou nemyslel spis situaci tak za pet let, kdy brandy a licence skutecne budou hrat prim a nebudo prinaset tolik zasadni inovace? ... a takovych situaci, ktere si primo rikaji o smec, je v rozhovoru hned nekolik

kazdopadne jeste jednou diky za zajimavy pohled na mysleni "rejpala z povolani" (nic ve zlem) - je videt, ze to ma v hlave srovnane, umi zformulovat myslenku (to s tim Favoritem je velmi trefne - tak nejak ten jeho prvotni clanek totiz zapusobil) a dokonale oslovit danou cilovou skupinu (pravda, u urciteho segmentu pouze za pouziti metody "prvotniho soku") ... analyza postupu, ktere pouziva, ja sama o sobe zajimavejsi, nez samotny obsah jeho mudrovani nad pocitacovymi hrami

co tedy na nazory pana Holuba rici? ... nic ! ... prejme mu honorare za jeho clanky, prejme Reflexu ctenarske polemiky, ale pokud nam znovu a znovu predklada tu samou lahev zatuchleho octa s tim, ze je to vybrane francouzske vino, ignorujme ho! ... budto odtahne s neporizenou, nebo konecne zjisti, ze musi jit trochu vice do hloubky a snazit se hram a fungovani celeho herniho sveta vic porozumet ... ostatne, ja si take v sestnacti letech myslel, ze toho vim o sexu vic, nez moji rodice

btw> fishi, kolik jsi mu dal?  

 |   |  Odpovědět
Eth  |  02. 01. 2003 09:54

Hezké a trefné postřehy, pár svých připojím. Jen upozorňuji, že nejsem nijak vášnivým hráčem, spíše příležitostným.

Neumím si představit, kolik her typu FPS se na světě ročně prodává a ani si neumím představit, kolik lidí je hraje, natož kolik nelegálních kopií existuje. Rozhodně se ale to číslo celkově bude pohybovat kolem 100 milionů a razantně stoupá. Zdokumentované případy negativního vlivu na myšlení hráčů s následným projevem na své okolí bychom ale mohli spočítat na prstech jedné, možná dvou rukou. Vzhledem k tomu, že se tento typ her prodává zejména v civilizovaných částech světa, lze předpokládat, že nezdokumentovaných nebude o nic víc.

Cigarety, alkohol (budu mluvit jen o povolených a veřejností akceptovaných dennodenních zabijácích), cholesterol, ale třeba i čokoláda a cola zabíjí denně více lidí, než se prodaných her prodá. Jsou k dostání na každém rohu, dostupné a narozdíl od her, si člověka umí zavázat na celý zbytek života.

Každý den sedne do svých aut kolem 5.000.000 řidičů jen v ČR a se zbraní hromadného ničení (oh bože nemám nic proti autům, spíše naopak) se vydají vstříc potencionální vraždě nebo zabití, jejíž odvrácení nebo nerealizaci mají v rukou jen částečně.

999 lidí z 1000 má dostatek rozumu, aby odlišili dobro od zla a chovali se ve prospěch společnosti. To je to, proč většina řidičů nezabíjí se svým autem, byť jezdí rychle, jízda je baví, přináší jim uspokojení, je pro ně výzvou atd.

Ovšem pak existuje ten jeden - možná ne vlastní vinou, možná to přehnal, možná pod vlivem alkoholu, možná .... vletí na nástupní ostrůvek a pozabíjí 5 lidí. A ? Zrušíme auta ? Nazveme tuto dobu obdobím "kultury hovad za volantem" nebo "kultury smradlavých inhalátorů" nebo "kultury vychlastaných mozků" ?

Ne, protože to vše už tu bylo a špatně se na tom dělá kariéra. Ale možná jste to opravdu myslel dobře.

 |   |  Odpovědět
BlueBear  |  03. 01. 2003 17:20

Eth, řadit do stejné kategorie nebezpečnosti nikotin, alkohol, čokoládu a colu, to jsi doufám nemyslel moc vážně, že ne? Leda, že bys to mínil jako nadsázku, abys ukázal, jak nesmyslné je porovnávat dejme tomu drogy a počítačové hry.

Jinak s tebou souhlasím v tom, že většina lidí má rozum a žádná hra (ani film atd.) z nich vraždící maniaky neudělá. Na druhé straně, jestli daná osoba žije v agresívní společnosti, věčně sleduje tupé filmy a hraje brutální gamesky, a přidá se k tomu náhlý stres, tak potom možná...

 

 |   |  Odpovědět
Honza Morkes  |  02. 01. 2003 12:21

Díky za připomínky a podněty.

Každopádně do rozhovoru jsem nešel s tím, že panu Holubovi jeho myšlenky vyvrátím a právě proto tam chybí ten "razantní řístup". Spíš jsem chtěl, aby mně a čtenářům vysvětlil, co svými články sledoval a hlavně vysvětlil svoje myšlenky. Zkrátka, aby si každý mohl sám po přečtení tohoto interview udělat závěr, jestli je na tom něco pravdy nebo ne.

 |   |  Odpovědět
FFM  |  02. 01. 2003 18:52

No chtel bych toho rict mnoho, ale nemelo by to smysl takze jen strucne - urcite jsou lepsi souteze v Counter-Striku (virtualne, jde jen o 1a 0), kde jde o to zabit nepritele, nez po vzoru antickeho sveta na vlastni kuzi...kdy bysme se mlatili klackama po hlave a vitez by zustal doslova fakt jen jeden. Lide odjakziva chteji souperit, predhanet se...tak proc ne ve hrach? Treba by pana Holuba bavilo vic se kosit kulometem in real pred jeho domkem nez na monitoru...?

 |   |  Odpovědět
moria  |  03. 01. 2003 16:19

není FPS jako fps, je propastný rozdíl mezi Deus Ex či Half-life a Doomem nebo SoF. To si pan Holub zjevně neuvědomuje. A když tak rád hraje Need for Speed, můžu říct, že je to taky dost bezduchá hra, kde se zas lidi učej jezdit jako blázní, když to takhle bere. Prostě hry ovlivňují jenom postižené jedince, kteří potom někde v krámu vytáhnou bouchačku a při chycení vypoví, že hráli Duka. Zanedlouho se někdo vybourá a řekne, že chtěl zkusit vlastnosti Mclarenu v reálu. Prostě pan Holub haní jenom ty hry, které se mu nehodí do krámu.

 |   |  Odpovědět
Rebeka  |  05. 01. 2003 19:19

Kdyby chtěl pan Holub postupovat opravdu důsledně proti "Kultuře kriplů" musel by se za chvíli obracet na rodiče malých dětí se slovy:"Nekupujte jim dětské pistolky, meče, luky, kulometíčky nebo z nich vyrostou vrahové!!!!!" Podle mě je vždy odříkaného chleba největší krajíc. Někde jsem slyšela, že malému Hitlerovi nedovolili, aby si hrál s pistolkou, a jak to dopadlo.Naprosto souhlasím s předchozími reakcemi. Jen malé procento spáchá něco hrozného.

 |   |  Odpovědět
Warapeidza  |  08. 01. 2003 10:59

Jen malé procento spáchá něco hrozného....

To je pravda, ale nestálo by za to pokusit se i to malé procento chránit před sebou samými???

 |   |  Odpovědět
Jan Svoboda aka Silver Falcon  |  09. 01. 2003 22:10

Ocenuji, ze pan Holub nabral nove zkusenosti z herni sceny a jeho nazory tak mohou byt o neco "vyzralejsi", alespon me tak zdaji. Nicmene, nazyvat nejakou kultury "kriplovskou" jen proto, ze stejne jako jako vsechny jine kultury (filmy, knihy, dokonce i vytvarne umeni (i kdyz zde omezeneji)) ma sve silnejsi a slabsi kusy.

Samozrejme, souhlasim, ze nektere magaziny behem sveho vyvoje propagovaly nasili a dekadenci (nespokojeni jako ja presli ke konkurenci) jako neco skveleho, nicmene soucasna (vcetne doby vyjiti clanku "kultura kriplu")) uroven tomu zdaleka tolik neodpovida a casopisy kolem her se zabyvaji i ostatni kulturou. Proti gustu zadny disputat, vyber tu je.

Co se tyka deleni her na dobre a spatne podle zanru, je podle me  ze strany p. Holuba velmi povrchni hodnoceni. Vybirat je treba peclive. (A Counterstrike neni ani zdaleka tak o masakru, jako o tymove praci a taktice.)

Co se tyka celkove urovne, mezi hrami se daji najit kusy, ktere se daji oznacit za umeni (stejne jako filmy ci knihy) ve velmi specificke forme - interaktivni (v kombinaci s filmovou - herni animovane sceny). Nektere se tolik neujmou (Ring), nektere se stanou i trznimi hity (serie Final Fantasy, Metal Gear Solid, Deus Ex, Mafia atd.).

Zkratka, nejsem proti kriticce "bezduchosti" vetsiny produkovanych her (zvlaste, pokud to ponese ovoce v podobe zvyseni kvality), oznaceni cele kultury z "kriplovskou" je vsak podle mne krokem vedle a stejne tak (v tom pripade) muzeme oznacit temer joukoli jinou kulturu.

Skoda ze se reakce a obhajoby herni kultury nerozsiri tak rychle jako "onen" clanek, nicmene pokud se bude vest dialog o herni kulture mezi hraci a nehraci/odpurci, snad to povede k lepsimu vzajemnemu porozumeni.

Abych nakonec trochu objasnil svou pozici vuci hram: Jsem hrac, ktery velmi peclive vybira a rocne neuhraje zrovna desitky her. Mnoho casu venuji designu misi pro existujici hru a zajimam se o design her jako takovy. Moje fascinace hrami a jejich designem se neprepocitava na potoky krve (pacifista ale take nejsem). Myslim si, ze hry maji (mimo jine) velmi dobry potencial specifickeho vypraveni pribehu, ktery ma diky skloubeni interaktivity s audiovizi  jiste vyhody (i nevyhody) v porovnani s jinymi medii. Sam mam sve nejoblibenejsi hry v mnoha ruznych zanrech, kazdy ma sve specifikum a kazdy ma co nabidnout (mimochodem zminene Commandos jsou tam tez).

 |   |  Odpovědět
Takykripl  |  13. 01. 2003 00:46

Tenhle clovek me predevsim vzdycky dokaze rozesmat. Porad tvrdi, jak je pocet protikladnych nazoru (tech slusnych) fifty fifty, ale ja tech souhlasnych (s jeho nazory) videl zatracene malo. A s tim odkazem na "salonni intelektualy" je take dost trapny. Tihle intelektualove totiz nejsou nic jinyho nez banda umastenejch typku v hubertacich a pohorkach, co posedava po kavarnach, zvatla veci, kterym sami nerozumi a dela jim dobre si pripadat jako mozky spolecnosti. No nic, prave jsem si zahral GTA III, takze jdu nakopnout autak a prejet si par chodcu...
postamble();

 |   |  Odpovědět
Mike37  |  25. 11. 2019 09:52

Zas*anej zku*vysyn Holub !!

 |   |  Odpovědět
yip  |  30. 07. 2020 12:11

Ten člověk vystudoval češtinu, ale klíďo píďo použije nesmyslné klišé "dost málo". Nechápu.

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si let…

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

25.  11.  2020 | |19 N/A
Ladislav Novák
Nejlepší hryTémaMobily
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |6 N/A
Martin Nahodil
Konzole
Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Steamu a Black Friday

Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Stea…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

27.  11.  2020 | |1 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce