Ocenuji, ze pan Holub nabral nove zkusenosti z herni sceny a jeho nazory tak mohou byt o neco "vyzralejsi", alespon me tak zdaji. Nicmene, nazyvat nejakou kultury "kriplovskou" jen proto, ze stejne jako jako vsechny jine kultury (filmy, knihy, dokonce i vytvarne umeni (i kdyz zde omezeneji)) ma sve silnejsi a slabsi kusy.
Samozrejme, souhlasim, ze nektere magaziny behem sveho vyvoje propagovaly nasili a dekadenci (nespokojeni jako ja presli ke konkurenci) jako neco skveleho, nicmene soucasna (vcetne doby vyjiti clanku "kultura kriplu")) uroven tomu zdaleka tolik neodpovida a casopisy kolem her se zabyvaji i ostatni kulturou. Proti gustu zadny disputat, vyber tu je.
Co se tyka deleni her na dobre a spatne podle zanru, je podle me ze strany p. Holuba velmi povrchni hodnoceni. Vybirat je treba peclive. (A Counterstrike neni ani zdaleka tak o masakru, jako o tymove praci a taktice.)
Co se tyka celkove urovne, mezi hrami se daji najit kusy, ktere se daji oznacit za umeni (stejne jako filmy ci knihy) ve velmi specificke forme - interaktivni (v kombinaci s filmovou - herni animovane sceny). Nektere se tolik neujmou (Ring), nektere se stanou i trznimi hity (serie Final Fantasy, Metal Gear Solid, Deus Ex, Mafia atd.).
Zkratka, nejsem proti kriticce "bezduchosti" vetsiny produkovanych her (zvlaste, pokud to ponese ovoce v podobe zvyseni kvality), oznaceni cele kultury z "kriplovskou" je vsak podle mne krokem vedle a stejne tak (v tom pripade) muzeme oznacit temer joukoli jinou kulturu.
Skoda ze se reakce a obhajoby herni kultury nerozsiri tak rychle jako "onen" clanek, nicmene pokud se bude vest dialog o herni kulture mezi hraci a nehraci/odpurci, snad to povede k lepsimu vzajemnemu porozumeni.
Abych nakonec trochu objasnil svou pozici vuci hram: Jsem hrac, ktery velmi peclive vybira a rocne neuhraje zrovna desitky her. Mnoho casu venuji designu misi pro existujici hru a zajimam se o design her jako takovy. Moje fascinace hrami a jejich designem se neprepocitava na potoky krve (pacifista ale take nejsem). Myslim si, ze hry maji (mimo jine) velmi dobry potencial specifickeho vypraveni pribehu, ktery ma diky skloubeni interaktivity s audiovizi jiste vyhody (i nevyhody) v porovnani s jinymi medii. Sam mam sve nejoblibenejsi hry v mnoha ruznych zanrech, kazdy ma sve specifikum a kazdy ma co nabidnout (mimochodem zminene Commandos jsou tam tez).