Rozhovor s Raven Software o Quake 4, historii a budoucnosti firmy

Raven Software je jednou z nejznámějších herních společností současnosti. Nemalá skupinka hráčů pokládá tuto firmu za královnu vývojářských týmů, majících na svědomí hry žánru FPS. Právě nyní pracují u Raven na několika očekávaných projektech – titulu Quake IV a dvou doposud neodhalených hrách. Povídali jsme si s Kennem Hoekstrou o těchto počinech, historii a budoucnosti firmy a mnohém dalším.
Rozhovor s Raven Software o Quake 4, historii a budoucnosti firmy

Hexen I & II, Heretic I & II, ShadowCaster, Star Trek: Voyager - Elite Force, Soldier of Fortune I & II, Jedi Knight II… Myslím, že se jen opravdu stěží najde někdo, kdo by za svůj hráčský život nikdy neslyšel o jedné z jmenovaných her. Pokud vám utkvěl některý z těchto titulů v paměti, pak vám rozhodně nebude neznámá ani společnost Raven Software, významná to hvězda na herním nebi a tvůrce všech zmiňovaných produktů.

O kvalitách autorů stojících v pozadí Raven Software hovoří několik prostých faktů. Tím posledním může být také skutečnost, že vývoj titulu Quake 4 byl svěřen právě tomuto vývojářskému týmu. Chcete-li se o Raven Software dozvědět něco více, o historii, budoucnosti, hrách a plánech této společnosti, pak jste na správném místě. Právě pro vás je totiž určen náš dnešní rozhovor.

Doupě: Nejprve nám prosím řekni něco více o sobě. Jaká je tvoje pozice ve společnosti Raven Software, jak si získal práci u této firmy, jak dlouho zde již pracuješ atd.
Kenn Hoekstra: Jmenuji se Kenn Hoekstra a ve společnosti Raven Software zastávám funkci správce projektu. Svou kariéru jsem odstartoval jako level designér v roce 1997 a o rok později jsem se dostal do již zmiňované funkce. Práci jsem získal díky setkání s Ericem Biessmanem, který v té době pracoval na titulu Hexen II. Domluvil mi pohovor a pomohl získat pracovní doporučení. Ve skutečnosti to byla ale pouze jedna z mnoha náhod.

Doupě: Vzpomínáš si na vůbec první hru, na které si pracoval?
K.H.: První hrou, na které jsem pracoval u Raven, byl titul Take No Prisoners, akční hra vyvíjená Raven Software a distribuovaná společností Red Orb Entertainment. Navrhnul jsem zhruba třetinu všech levelů.

 

Doupě: Na čem v současnosti pracuješ?
K.H.: V současnosti rozjíždí naše společnost Raven Software propagační kampaň dvou PC a jedné konzolovou hry, krom jiného pak rozšiřuje svůj tým spolupracovníků z 60 na 73 zaměstnanců. Nejvíce času tak trávím staráním se o zařízení, software, uvedení lidí do jejich nových kanceláří atd. Také zajišťuji podporu našich her, udržuji webové stránky, PR materiály a mnohé další. Jsem opravdu velmi časově zaneprázdněn, stejně jako zbytek našich zaměstnanců.

Doupě: Existuje nějaká hra z dílny společnosti Raven Software, kterou by si měl opravdu nejraději? Pokud ano, proč?
K.H.: Mou nejoblíbenější hrou od Raven Software byl Heretic II. Do dnešního dne je to ten nejzábavnější titul co se týče multiplayeru, který jsem kdy hrál.

Doupě: Můžeš prosím blíže představit Raven Software našim čtenářům? Historii, dosažené úspěchy, vydané hry…
K.H.: Máme opravdu bohatou a dlouhou historii, takže by to zřejmě trvalo notnou chvíli. Můžu vám však nabídnout rozsáhlý článek o naší společností od jejich začátků až po vypuštění titulů Star Trek: Voyager - Elite Force a původního Soldier of Fortune. (Poznámka redakce: Naši angličtiny neznalí čtenáři nemusí zoufat, chystáme totiž pro vás rozsáhlý profil o společnosti Raven Software!)

Od doby, kdy byl tento článek sepsán, naše firma Raven Software vypustila spolu se společnostmi LucasArts a Activision titul Jedi Knight II: Jedi Outcast, krom jiného pak také Soldier of Fortune II: Double Helix. Ohlásili jsem taktéž vývoj titulu Quake 4 ve spolupráci s id Software a aktuálně pak pracujeme na doposud neodhaleném titulu pro PC a stejně tak hráčské veřejnosti doposud neznámé hře určené pro konzole nové generace.

Doupě: Společnost Raven Software je známa především na poli first-person stříleček. Velké množství hráčů považuje vás a vaši firmu za krále tohoto žánru mezi vývojářskými týmy. Co si o tom myslíš? 
K.H.: Úspěchy, popularita a základna fanoušků společnosti Raven Software roste od doby, kdy jsem začal pracovat v této firmě, tedy zhruba již pět let. Podařilo se nám vytvořit dlouhou řadu výborných her a to z hlediska prodejnosti i ohlasu hráčské veřejnosti. Snažili jsme se naslouchat našim fanouškům a vyslyšet jejich přání, jak to bylo jen možné. Myslím, že fakt, že se nám podařilo zůstat v kontaktu s jádrem našich fanoušků a pravidelně nějakým způsobem přispívat do herní scény jsou hlavními důvody, proč je naše popularita na takové úrovni, na jaké se aktuálně nachází. Věříme, že úspěch nás bude provázet a pokračovat i v případě další řady herních projektů.

 

Doupě: Která z dosavadních her Raven Software byla vůbec nejúspěšnější?
K.H.: Věřím, že v současnosti by byl prokazatelně naším nejúspěšnějším projektem titul Jedi Knight II: Jedi Outcast.

Doupě: Jak dlouho obvykle trvá vývoj jedné vaší hry? Kolik zaměstnanců na ni v průměru pracuje?
Doupě: Cyklus vývoje jedné hry běží povětšinou 18 měsíců až dva roky, na daném titulu pracuje tým tvořený zhruba 20 až 25 lidmi, což zahrnuje také managment a další zaměstnance. Daná čísla mohou růst nebo naopak klesat s ohledem na mnoho faktorů - stanovený časový rozvrh, konečný termín, etc.

Doupě: V současnosti pracujete hned na několika projektech - již zmiňovaném titulu Quake 4 a doposud neodhalené hře určené pro PC. Můžeš prozradit něco konkrétnějšího o těchto hrách?
K.H.: Naneštěstí toho nemohu příliš prozradit. Doufejme, že již v brzké době budeme moci na vypustit více informací.

Quake 4 – fakta, prognózy, spekulace

Jakákoliv fakta o čtvrtém dílu série Quake se na veřejnost dostanou jen velmi sporadicky, samotní autoři odmítají odpovídat na otázky, což byl konec konců i případ našeho rozhovoru. Přesto známe několik oficiálně potvrzených faktů týkajících se titulu Quake 4 – příběh bude navazovat na díl druhý, dočkat bychom se mimo jiné měli mnoha “Matrix” prvků. Co konkrétněji to pro hru znamená, to se snad dozvíme již brzy.

Na jakém enginu poběží Quake 4? Jak bylo oznámeno, autoři využívají nejmodernější Doom III engine, který by měl hru po grafické stránce zařadit na samotnou špičku first-person akcí. Autoři ze společnosti Raven Software jsou známí především jako schopní vypravěči příběhů, proto je velmi pravděpodobné, že důraz bude při vývoji kladen především na singleplayer. Podrobnosti o něm ani o multiplayeru však zatím nejsou známy.

A jak je to s termínem vydání? Pokud budeme brát v potaz onu obvyklou dobu vývoje jedné hry společnosti Raven Software (tedy zhruba dva roky, jak vyplývá z našeho rozhovoru) a jako dobu jeho zahájení minulé léto či dokonce již začátek loňského roku, mohl by být titul Quake 4 dokončen již v polovině toho příštího! Jedná se však o pouhou prognózu, která se bude s největší pravděpodobností od reality lišit. Osobně doufám, že by se Quake 4 mohl objevit na pultech obchodů na přelomu let 2003/2004.

Nevyjasněnou otázkou také zůstává, zda-li se na trhu objeví dříve titul Doom III nebo právě Quake IV – oba využívají stejný engine, záleží jen na společnosti id Software, kterou z těchto bezpochyby velmi očekávaných her si budeme moci zakoupit jako první.

Co si o titulu Quake IV myslíte vy sami? Dokáží u Raven Software vytvořit natolik kvalitní hru, která by byla plnohodnotným nástupcem předchozích renomovaných dílů?

Doupě: Vím, že obvykle neodpovídáte na otázky týkající se titulu Quake 4. Přesto, jak dlouho je tato hra již ve vývoji?
K.H.: Samotný projekt byl odhalen minulý rok v srpnu na QuakeCon 2001. Z této informace můžete sami vyvodit, kdy byl zhruba vývoj zahájen.

Doupě: Co nám můžeš říct o doposud neohlášeném projektu, na kterém pracujete? Kdy ho hodláte představit veřejnosti?
K.H.: Datum odhalení tohoto projektu je věcí společnosti Activision. Na hře zatím pracujeme v utajení, dokud se zástupci z Activision (a samozřejmě i naši lidé) neshodnou, že nadešel ten správný čas pro její oficiální představení.

 

Doupě: Vaše hry se povětšinou řadí do žánru stříleček v první osobě. Plánujete také vypustit hru jiného žánru?
K.H.: Hra určená pro konzole, na které aktuálně pracujeme, shodou okolností nepatří do žánru FPS titulů. Její vývoj je pro nás něco zcela odlišného, jedná se o naši vůbec první non-PC a non-FPS hru. Myslím, že zkušenosti získané vývojem této hry se ukáží být dobrým testem pro budoucnost společnosti Raven Software v oblasti her jiného žánru, než právě first-person stříleček.

Doupě: Neuvažujete o znovuzahájení tvorby fantasy her? Společnost Raven Software se může pochlubit dlouhou řadou fantasy projektů (kupříkladu tituly ShadowCaster nebo Heretic)...
K.H.: Nic není nemožné. Samozřejmě jsme o něčem podobném uvažovali, přesto aktuálně nevyvíjíme žádnou fantasy hru. Spousta našich lidí a zaměstnanců by však velice ráda znovu pracovala na podobném titulu.

Doupě: Jak si myslíš, že se bude vyvíjet žánr first-person stříleček a akčních her?
K.H.: Technologická stránka stříleček v první osobě zatím nenaznačuje žádné zpomalení, takže z tohoto hlediska vidím v budoucnu ještě více velkých posunů a nových mezníků, které přijdou v souvislosti s grafikou a enginem. Každá vypuštěná hra dodává žánru nové inovace a popravdě nevidím žádnou hranici či limit, který by tento trend mohl zastavit. Zvláště proto, že je zde potencionál kombinovat střílečky s prvky dalších herních žánrů. Osobně věřím, že FPS tituly zůstanou populární ještě velmi dlouho.

 

Doupě: Kde vidíš pozici společnosti Raven Software v budoucnu?
K.H.: Myslím, že budeme dále pokračovat ve vývoji her určených pro PC a eventuálně se také více zaměříme na trh konzolových titulů. Růst naší společnosti zřejmě nebude pokračovat přes konečnou strukturu tří vývojářských týmů, které se aktuálně snažíme dosáhnout, byť jsem něco podobného říkal i v případě mety dvou týmu. Jsem si však jistý, že tři týmy budou naším maximem. Máme tu pod střechou opravdu velké množství talentovaných lidí a každý z nich se maximálně stará o fanoušky, hraní a vývoj her.

Doupě: Díky za rozhovor. Přeji ti hodně úspěchů v další práci.
K.H.: Díky. Přeji vám rovněž to nejlepší v budoucnu.

Homepage společnosti: http://www.ravensoft.com

Poznámka redakce: Zástupci společnosti Raven Software zatím nejsou ochotni odpovídat na konkrétnější otázky týkající se titulu Quake IV. Jakmile se tak stane, samozřejmě se vám pokusíme přinést další, tentokráte mnohem konkrétnější rozhovor. Obrázky použité k doplnění dnešního interview jsou z titulu Jedi Knight II: Jedi Outcast.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

13.  12.  2017 | | 19 N/A
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na skvělé nové pařby

Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na s…

Vánoce jsou za rohem a náš seriál speciálů je u konce. Pro majitele herní konzole Xbox One tady máme několik letošních tipů na dárek.

14.  12.  2017 | | 5 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

včera |
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A