Rozhovor s týmem Enteron, vítězem letošní Becher Game

Proběhlá Becherovka Game 2001 již zná svého vítěze. Tím se stal stejně jako loni brněnský tým Enteron se svou adventurkou Zlatý kalich. Proto jsme se rozhodli vyzpovídat její hlavní tvůrce a zeptali se jich na vývoj hry, pocity z vítězství, plány do budoucna. Chcete znát odpovědi na tyto a mnoho dalších otázek? Čtěte dále.
Rozhovor s týmem Enteron, vítězem letošní Becher Game
Proběhlá Becherovka Game 2001 již zná svého vítěze. Tím se stal stejně jako loni brněnský tým Enteron se svou adventurkou Zlatý kalich. Proto jsme se rozhodli vyzpovídat její hlavní tvůrce a zeptali se jich na vývoj hry, pocity z vítězství, plány do budoucna. Chcete znát odpovědi na tyto a mnoho dalších otázek? Čtěte dále.

Na naše otázky odpovídali pánové Tomáš Nevrtal (programátor) a Jan Kottman (grafik), kteří jsou ostatně zodpovědní za největší část hry, neboť Zlatý kalich je z naprosté většiny jejich dílkem.

Doupě: O vašem týmu toho zatím nebylo nikde moc napsáno, můžete prozradit, kolik máte členů?

Jan Kottman (JK): Tak já začnu. Náš tým má prozatím 2 členy jako základ – já a Tom. Další lidé (scénárista, zvukař) s námi úzce spolupracují. Nedávno jsme také přibrali na stálo novou designérku. Máme několik lidí na překlady. Dále chceme přibrat 2D a 3D grafiky.

Doupě: Jak dlouho existujete a odkud jste?

Tomáš Nevrtal (TN): Celý tým je z Brna, s některými externisty (jako například překladatelé) jsme komunikovali pouze přes email. Založení teamu vyšlo ze spolupráce mě a Honzy, když jsme začali pracovat na Becher Game 2000.

Doupě: Je tvorba her vaším zaměstnáním či spíše koníčkem?

JK: Oba ještě studujeme.

TN: Já studuji 4. ročník informatiky na VUT Brno, Honza ekonomii na MU Brno. Ale jako studenti máme volného času hodně, takže se vývoji (hlavně her) můžeme věnovat.

Doupě: Jak jste se vlastně dostali k vývoji her? Asi máte hodně rádi hry…

JK: K vývoji jsme se dostali díky loňskému ročníku Becher Game. Vyhráli jsme a díky tomu jsme dál v této činnosti pokračovali...

TN: Hry mám hodně rád. V současné době ale na hraní moc času nemám.

Doupě: A co vás přivedlo na nápad zúčastnit se Becherovka Game?

TN: O Becherovka Game jsme se dozvěděli z reklamního banneru :) A pak, že nejsou účinné. Becherovka Game byl dobrý začátek, protože jsme měli šanci se zviditelnit.

Doupě: Loni jste se stali jasnými vítězi, stejně tak letos. Jaké jste si dávali šance na výhru?

TN: Letos jsme s výhrou nepočítali, přestože jsme na hře dělali dost intenzívně a dlouho. Říkali jsme si, že "Dvakrát po sobě to stejnému teamu nedají". Porota byla ale jiná než loni, hodnotili to odborníci se vztahem k hrám a opravdu jsme byli hrozně šťastní, že se hra tak líbila.

Doupě: Jak dlouho probíhal její vývoj?

TN: Dělali jsme vlastně na směny - Honza do 7 do rána, já od 8 ráno do noci, atd...

JK: Na hře jsme pracovali přes tři měsíce. No, s přípravou scénáře skoro 4 měsíce. Dělali jsme taky o víkendech. Prostě velice intenzívně. A asi někdy zhruba po polovině práce jsme začali zapojovat další spolupracovníky - zvuk, překlady…

TN: Na překladech dělali 3 lidé, protože tu bylo 35 stran textu.

Doupě: Jaké technologie ovládáte kromě Flash?

TN: Já jako programátor C++, OpenGL, Delphi, databáze. Specializuji se na počítačovou grafiku, mohu to využívat při tvorbě her. Dále mě zajímá umělá inteligence.

JK: Já hlavně Flash a potom Corel apod. Já sice nestudují výtvarně zaměřenou školu, ale intenzívně se připravují na animaci do Zlína. Což rozhodně není na škodu při takovéto práci.

TN: Hru jsme dělali ve Flashi, protože bylo omezení na 5 MB, a toho by se dalo jinak těžko docílit. Díky použití technologie Flash je výsledek skvělý a výsledný soubor velmi malý (hlavně díky vektorové grafice).

Doupě: V minulosti jste vydali pouze Zázračný lék a několik flashových her pro server FlashFun.cz. Na čem pracujete v současné době?

TN: Teď ještě dolaďujeme Zlatý kalich, připravujeme naše nové stránky (www.enteron.cz).

Doupě: A co vzdálenější budoucnost?

TN: Do budoucna zvažujeme tvorbu velké komerční hry, ale to je ve stádiu příprav. Dělali jsme sice několik reklamních her na zakázku, které ale nemůžeme uvádět jako reference, protože byly realizovány jako subdodávka. V současné době bychom chtěli sehnat nějakého sponzora a dělat dál freeware hry (ve kterých by byla umístěna reklama).

Doupě: Hodláte se zapojit i do příštího ročníku Becherovka Game?

TN: To ještě uvidíme, podle toho, zda budeme mít dostatek času na tento projekt. Přece jenom je to dost časově náročný. Jestli ale do toho půjdeme, tak s veškerým úsilím, abychom výhru obhájili. Už máme také zkušenosti, co bychom udělali jinak...

JK: A navíc výhra není jistá :o Potřetí bychom nevyhráli určitě, ať by hra byla sebelepší.

Doupě: Co hodláte udělat s penězi, které jste získali jako hlavní výhru?

TN: Peníze rozdělíme mezi členy teamu a budeme také investovat do rozvoje.

JK: Dělat hry je zábava. Peníze do dalšího vývoje se hodí…

Doupě: Dá se říci, jakým směrem se budete rozvíjet? Reklamní hry? Webdesign?

TN: Chceme se specializovat na hry. Webdesign budeme rozvíjet také, máme na to nového profesionálního člena. Ale hry budou priorita. Webdesign dělá spousta lidí. Hry jsou krásné tím, že jak se vytvoří, spousta lidí na ne pozitivně reaguje, to nás pohání dál v činnosti.

Doupě: Máte již nějaké nápady na vaše další herní projekty?

TN: Pár nápadů máme, ale ještě nejsou ani ve formě scénářů, tak nebudeme prozrazovat, protože nevíme, co skutečně budeme realizovat. Aspoň prozradím, že by to mohla být adventure, ale taky možná ne ;)

Doupě: Jaké máte vůbec ambice? Chcete se stát vývojáři, jakými jsou například Illusion Softworks či Bohemia Interactive?

TN: IS a Bohemia Int. jsou již plně profesionální společnosti, které investují do vývoje obrovské peníze. Do budoucna něco takového plánujeme. K tomu je ale potřeba hodně rozšířit team. Po dokončení školy se tomu budeme věnovat na plný úvazek. Udělat hru, která se bude distribuovat celosvětové, to je náš cíl.

Doupě: Náš rozhovor pomalu spěje ke konci. Hrajete vůbec hry? A když ano, tak jaký typ?

JK: Hrajeme. Ale kvůli práci a škole už není v poslední době tolik času jako dřív. Ale mám hodně rád adventury – takže to, co mě opravdu zaujalo - byl Monkey Island III a IV, a předtím třeba Broken Sword (i když je už starší). A z jiných žánru třeba Messiah nebo Black and White.

TN: Rád si zahrají dobré adventury (série Monkey Island od Lucas Arts), RPG (například Might and Magic, Wizardry), a v podstatě všechny hry kromě simulátorů a sportovních (to si asi hodně lidí řekne, že jsem divnej). Jak má vyjít nějaká dobrá hra, tak se bojím ji koupit, abych u toho neproseděl všechen čas, protože to jsou časožrouti. Teď mám ale Wizardry 8. Ještě jsem hrál v poslední době Diablo II., Heroes of Might and Magic III., NOX. Vše až do konce bez návodu, samozřejmě.

Doupě: Obligátní otázka na úplný závěr: máte nějaký vzkaz pro naše čtenáře?

TN: Pozdravujeme všechny pařany a rádi uvítáme jakékoliv názory (pozitivní i negativní), protože odezva nám pomůže směřovat další vývoj. A rádi uvidíme, že naše hry opravdu někdo hraje a naše práce není zbytečná.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

včera | | 8 N/A
Jak by vypadaly současné herní hity v minulém století? (galerie)

Jak by vypadaly současné herní hity v …

Napadlo vás někdy, jak by vlastně vypadaly současné hry, kdyby byly vytvořeny v dobách dávno minulých? My už odpověď známe!

16.  1.  2018 | | 6 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |