Rozhovor s týmem Enteron, vítězem letošní Becher Game

Proběhlá Becherovka Game 2001 již zná svého vítěze. Tím se stal stejně jako loni brněnský tým Enteron se svou adventurkou Zlatý kalich. Proto jsme se rozhodli vyzpovídat její hlavní tvůrce a zeptali se jich na vývoj hry, pocity z vítězství, plány do budoucna. Chcete znát odpovědi na tyto a mnoho dalších otázek? Čtěte dále.
Rozhovor s týmem Enteron, vítězem letošní Becher Game
Proběhlá Becherovka Game 2001 již zná svého vítěze. Tím se stal stejně jako loni brněnský tým Enteron se svou adventurkou Zlatý kalich. Proto jsme se rozhodli vyzpovídat její hlavní tvůrce a zeptali se jich na vývoj hry, pocity z vítězství, plány do budoucna. Chcete znát odpovědi na tyto a mnoho dalších otázek? Čtěte dále.

Na naše otázky odpovídali pánové Tomáš Nevrtal (programátor) a Jan Kottman (grafik), kteří jsou ostatně zodpovědní za největší část hry, neboť Zlatý kalich je z naprosté většiny jejich dílkem.

Doupě: O vašem týmu toho zatím nebylo nikde moc napsáno, můžete prozradit, kolik máte členů?

Jan Kottman (JK): Tak já začnu. Náš tým má prozatím 2 členy jako základ – já a Tom. Další lidé (scénárista, zvukař) s námi úzce spolupracují. Nedávno jsme také přibrali na stálo novou designérku. Máme několik lidí na překlady. Dále chceme přibrat 2D a 3D grafiky.

Doupě: Jak dlouho existujete a odkud jste?

Tomáš Nevrtal (TN): Celý tým je z Brna, s některými externisty (jako například překladatelé) jsme komunikovali pouze přes email. Založení teamu vyšlo ze spolupráce mě a Honzy, když jsme začali pracovat na Becher Game 2000.

Doupě: Je tvorba her vaším zaměstnáním či spíše koníčkem?

JK: Oba ještě studujeme.

TN: Já studuji 4. ročník informatiky na VUT Brno, Honza ekonomii na MU Brno. Ale jako studenti máme volného času hodně, takže se vývoji (hlavně her) můžeme věnovat.

Doupě: Jak jste se vlastně dostali k vývoji her? Asi máte hodně rádi hry…

JK: K vývoji jsme se dostali díky loňskému ročníku Becher Game. Vyhráli jsme a díky tomu jsme dál v této činnosti pokračovali...

TN: Hry mám hodně rád. V současné době ale na hraní moc času nemám.

Doupě: A co vás přivedlo na nápad zúčastnit se Becherovka Game?

TN: O Becherovka Game jsme se dozvěděli z reklamního banneru :) A pak, že nejsou účinné. Becherovka Game byl dobrý začátek, protože jsme měli šanci se zviditelnit.

Doupě: Loni jste se stali jasnými vítězi, stejně tak letos. Jaké jste si dávali šance na výhru?

TN: Letos jsme s výhrou nepočítali, přestože jsme na hře dělali dost intenzívně a dlouho. Říkali jsme si, že "Dvakrát po sobě to stejnému teamu nedají". Porota byla ale jiná než loni, hodnotili to odborníci se vztahem k hrám a opravdu jsme byli hrozně šťastní, že se hra tak líbila.

Doupě: Jak dlouho probíhal její vývoj?

TN: Dělali jsme vlastně na směny - Honza do 7 do rána, já od 8 ráno do noci, atd...

JK: Na hře jsme pracovali přes tři měsíce. No, s přípravou scénáře skoro 4 měsíce. Dělali jsme taky o víkendech. Prostě velice intenzívně. A asi někdy zhruba po polovině práce jsme začali zapojovat další spolupracovníky - zvuk, překlady…

TN: Na překladech dělali 3 lidé, protože tu bylo 35 stran textu.

Doupě: Jaké technologie ovládáte kromě Flash?

TN: Já jako programátor C++, OpenGL, Delphi, databáze. Specializuji se na počítačovou grafiku, mohu to využívat při tvorbě her. Dále mě zajímá umělá inteligence.

JK: Já hlavně Flash a potom Corel apod. Já sice nestudují výtvarně zaměřenou školu, ale intenzívně se připravují na animaci do Zlína. Což rozhodně není na škodu při takovéto práci.

TN: Hru jsme dělali ve Flashi, protože bylo omezení na 5 MB, a toho by se dalo jinak těžko docílit. Díky použití technologie Flash je výsledek skvělý a výsledný soubor velmi malý (hlavně díky vektorové grafice).

Doupě: V minulosti jste vydali pouze Zázračný lék a několik flashových her pro server FlashFun.cz. Na čem pracujete v současné době?

TN: Teď ještě dolaďujeme Zlatý kalich, připravujeme naše nové stránky (www.enteron.cz).

Doupě: A co vzdálenější budoucnost?

TN: Do budoucna zvažujeme tvorbu velké komerční hry, ale to je ve stádiu příprav. Dělali jsme sice několik reklamních her na zakázku, které ale nemůžeme uvádět jako reference, protože byly realizovány jako subdodávka. V současné době bychom chtěli sehnat nějakého sponzora a dělat dál freeware hry (ve kterých by byla umístěna reklama).

Doupě: Hodláte se zapojit i do příštího ročníku Becherovka Game?

TN: To ještě uvidíme, podle toho, zda budeme mít dostatek času na tento projekt. Přece jenom je to dost časově náročný. Jestli ale do toho půjdeme, tak s veškerým úsilím, abychom výhru obhájili. Už máme také zkušenosti, co bychom udělali jinak...

JK: A navíc výhra není jistá :o Potřetí bychom nevyhráli určitě, ať by hra byla sebelepší.

Doupě: Co hodláte udělat s penězi, které jste získali jako hlavní výhru?

TN: Peníze rozdělíme mezi členy teamu a budeme také investovat do rozvoje.

JK: Dělat hry je zábava. Peníze do dalšího vývoje se hodí…

Doupě: Dá se říci, jakým směrem se budete rozvíjet? Reklamní hry? Webdesign?

TN: Chceme se specializovat na hry. Webdesign budeme rozvíjet také, máme na to nového profesionálního člena. Ale hry budou priorita. Webdesign dělá spousta lidí. Hry jsou krásné tím, že jak se vytvoří, spousta lidí na ne pozitivně reaguje, to nás pohání dál v činnosti.

Doupě: Máte již nějaké nápady na vaše další herní projekty?

TN: Pár nápadů máme, ale ještě nejsou ani ve formě scénářů, tak nebudeme prozrazovat, protože nevíme, co skutečně budeme realizovat. Aspoň prozradím, že by to mohla být adventure, ale taky možná ne ;)

Doupě: Jaké máte vůbec ambice? Chcete se stát vývojáři, jakými jsou například Illusion Softworks či Bohemia Interactive?

TN: IS a Bohemia Int. jsou již plně profesionální společnosti, které investují do vývoje obrovské peníze. Do budoucna něco takového plánujeme. K tomu je ale potřeba hodně rozšířit team. Po dokončení školy se tomu budeme věnovat na plný úvazek. Udělat hru, která se bude distribuovat celosvětové, to je náš cíl.

Doupě: Náš rozhovor pomalu spěje ke konci. Hrajete vůbec hry? A když ano, tak jaký typ?

JK: Hrajeme. Ale kvůli práci a škole už není v poslední době tolik času jako dřív. Ale mám hodně rád adventury – takže to, co mě opravdu zaujalo - byl Monkey Island III a IV, a předtím třeba Broken Sword (i když je už starší). A z jiných žánru třeba Messiah nebo Black and White.

TN: Rád si zahrají dobré adventury (série Monkey Island od Lucas Arts), RPG (například Might and Magic, Wizardry), a v podstatě všechny hry kromě simulátorů a sportovních (to si asi hodně lidí řekne, že jsem divnej). Jak má vyjít nějaká dobrá hra, tak se bojím ji koupit, abych u toho neproseděl všechen čas, protože to jsou časožrouti. Teď mám ale Wizardry 8. Ještě jsem hrál v poslední době Diablo II., Heroes of Might and Magic III., NOX. Vše až do konce bez návodu, samozřejmě.

Doupě: Obligátní otázka na úplný závěr: máte nějaký vzkaz pro naše čtenáře?

TN: Pozdravujeme všechny pařany a rádi uvítáme jakékoliv názory (pozitivní i negativní), protože odezva nám pomůže směřovat další vývoj. A rádi uvidíme, že naše hry opravdu někdo hraje a naše práce není zbytečná.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A