Rozhovor s vítězem Becher Game 2002

Již před časem jste na našem serveru mohli najít reportáž z vyhlášení letošního ročníku Becher Game, s níž byly téměř souběžně vydány vítězné hry. Absolutním vítězem, který získal 100 000 Kč, se stal Jiří Vratislavský z Vrbna pod Pradědem se svou hrou Penguins. Rozhodli jsme se jej proto vyzpovídat a celý záznam rozhovoru najdete v tomto článku.
Rozhovor s vítězem Becher Game 2002

Doupě: Svou první otázku bych prozatím směřoval k vaší osobě, můžete se našim čtenářům trochu představit?
Jiří Vratislavský: Je mi 31, pracuji jako CAD-CAM technolog. Hry a 3D grafika jsou mé velké koníčky.

Doupě: Na vyhlášení jste zmínil, že Penguins jsou vaše první hra. Rovněž tam byl vysloven poměrně kuriózní způsob, jak jste se ke tvorbě her vlastně dostal. Můžete se o to s námi podělit?
J.V.: Ano, tučňáci jsou opravdu první. O psaní her sním už od doby, kdy jsem poprvé sedl k PC - a to je už poměrně dávno. Zkoušel jsem Céčko, Visual Basic, hrál jsem si s VRML a Unreal editorem, ale dařit se mi v programování začalo až tento rok. Kolega si totiž koupil pro výuku programování své dcerky české vývojové prostředí Petr od Gemtree (pozn. autora: ve kterém byla mj. vyrobena hra Kóta 236, která se loni umístila na druhém místě). Když jsem viděl, co to všechno umí, musel jsem to taky vyzkoušet.

Doupě: A jak je vidět, asi vás nadchlo. Opravdu je v Petrovi tvorba her tak jednoduchá, jak se říká? Prý jste při tvorbě Penguins nenapsal ani řádku zdrojového kódu…
J.V.: Je to totálně vizuální programování. Místo kódu se tvoří něco jako byly dříve vývojové diagramy. Nikde jinde jsem se s takovým nápadem ještě nesetkal. Člověk se může soustředit na svoje nápady a nestarat se o dokonalý syntax. Vidím v tom jeden z možných směrů pro budoucnost programování.

Doupě: Zajímavé, ale vraťme se zpět k samotné Becher Game. Jak jste se o ní dozvěděl?
J.V.: Hrál jsem vítězné adventury z předchozích ročníků. Navíc na webu byly tento rok poměrně četné reklamy. Byl to velmi zajímavý námět a cíl pro moje pokusy.

Když mi potom mailem došlo pozvání na vyhlášení výsledků, stal se ze mne velmi nervózní tvor.

Doupě: To věřím. Jak vlastně probíhal vývoj hry? Jak dlouho trval, byl zcela bezproblémový?
J.V.: Začal jsem někdy začátkem května. To byly první pokusy. Už tehdy jsem měl ten nápad s ponorkou, který jsem rozvíjel dál.

Penguins Penguins

Problémů byla halda. Samotný výběr žánru byl jasný - 3D, ale chtěl jsem zkusit něco trochu jiného než akční hru. Určil jsem si, pro koho by byla hra určena, a z toho postupně vyplynul herní design. Několikrát jsem to celé předělával, protože mi třeba nesedělo omezení hrací doby časem. Je tam tedy pouze úbytek energie (které je málo) a každý hráč si musí najít taktiku takovou, aby se mu hru podařilo dohrát. Snažil jsem se o jednoduchý princip a také jednoduché ovládání. Další a hodně velký problém je grafika. Nikde se mi zatím nepodařilo najít nějaký podrobný popis technik 3D game designera, takže jsem na většinu detailnějších věcí musel přijít sám.

Doupě: Předpokládám, že jste hrál i jiné než vítězné hry z minulých ročníků. Jak velké šance na umístění jste si letos dával? Věřil jste si hodně?
J.V.: Vůbec ne. Ale hru jsem dělal jako oddychovku pro své přátele. Na ně jsem to celé ušil - aby se mohli na chvilku odreagovat v něčem jako je arkanoid nebo pinball. Někteří z nich rybaří, takže z toho vyšel takový simulátor lovu :-).

Doupě: Vůbec nehrál, nebo vůbec nevěřil :-)?
J.V.: Nevěřil. Připadlo mi to jako příliš odlišné od logických her nebo adventur, které se zúčastnily minule. Nakonec je vidět z diskusí, že mnoho lidí má na tučňáky úplně odlišné názory.

Doupě: S tím souhlasím, ostatně jak již kdosi poznamenal, nedá se to moc objektivně zhodnotit, když je pouze jedna kategorie a hry nejsou rozděleny podle žánrů. Každopádně jste byl zvolen těsným vítězem, a to je rozhodující. Jak naložíte (příp. jak jste naložil) s výhrou?
J.V.: Konečně budu upgradovat software na plné verze. 3D programy jsou zatím ještě hodně drahé, takže mám zatím jejich nižší varianty bez možnosti pořádně animovat. Jsem velmi rád za tu výhru, bez ní bych nemohl pokračovat v takovýchto věcech, jako například animace postav, další zlepšování grafiky a modelů.

Doupě: Hodláte se tedy nějak více věnovat tvorbě her?
Moc mě to baví. Každopádně bych chtěl vyzkoušet další nápady a naučit se nové věci. Jedny z mých velkých vzorů jsou například hry Albion nebo Dungeon Siege. Chtěl bych si vyzkoušet navrhnout alespoň jeden level se vším všudy - grafika, rozfázování pohybů, chování nepřátel. Ale to bude ještě hodně dlouho trvat.

Penguins Penguins

Doupě: Zajímavé, přeji hodně štěstí, ať se vám to povede. Ale ještě se vraťme k letošnímu ročníku Becher Game - hrál jste už některé hry, které se zúčastnily?
J.V.: Velice se mi líbí Becher Logical. Je to zábava na dlouhý čas. Zkoušel jsem taky některé 3D hry, ale na mém PC to bylo pomalé. Víc jsem už nestihl. Ale určitě se k downloadům vrátím, jak jsem říkal, pořád se ještě učím a z každé věci se dá něco získat.

Doupě: Co příští ročník, budete se ho také účastnit?
J.V.: To teď opravdu nevím. Do nového roku jsem si dal některé úkoly, které musím zvládnout, než zase půjdu "s kůží na trh". Nevím, jak se bude dařit.

Doupě: Sledujete nějak blíže českou herní scénu? Jaký typ her máte rád?
J.V.: Kupuju herní časopisy a hraju hry jako skoro každý. Jak jste asi poznal, jsem fanda do 3D, takže mne naprosto fascinuje tým Illusion Softworks. Málo podniků v Česku má světové renomé a čekám, jak dopadne Mafia, až se ještě více rozšíří po světě.

Doupě: Jaké hry v poslední době hrajete?
J.V.: Vyzkoušel jsem Daikatanu a trochu mne zklamala. Teď mám rozehraného Thiefa a v něm si skutečně libuju.

Doupě: Čas vyhrazený pro tento rozhovor se nachýlil, máte nějaký vzkaz pro naše čtenáře?
J.V.: Zkoušejte tvořit vlastní hry a nenechte se odradit. Chtěl bych popřát do nového roku všem hodně zdraví, protože bez všeho ostatního se dá v pohodě žít.

Doupě: Vám také, díky za přání a rozhovor.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Grand Theft Auto 6: co čekat od dalšího hitu Rockstaru?

Grand Theft Auto 6: co čekat od dalšíh…

GTA V je jistě stále celkem cool záležitost, poločas rozpadu se ovšem přiblížil a spolu s ním i myšlenky na nástupce v podobě GTA VI. Jaké bude?

9.  5.  2018 | | 6 N/A
Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Pomalými krůčky se k nám dostává léto a s ním i období sucha. Květnový line-up tomu ale rozhodně neodpovídá.

11.  5.  2018 |
LEGENDY: Gangsterské herní šílenství se zrodilo ze zkratky GTA

LEGENDY: Gangsterské herní šílenství s…

Slavná série Grand Theft Auto nastartovala žánr, kterému se dnes zjednodušeně říká gangsterky. Od svého zrodu jako chyba v kódu se dostala až na výsluní herního průmyslu.

9.  5.  2018 |
Walmart zešílel: odhalil Splinter Cell, Rage 2, Borderlands 3 a řadu dalších

Walmart zešílel: odhalil Splinter Cell…

Úniky se občas stávají, obchodní řetězec Walmart to ale tentokrát opravdu slušně skonil.

9.  5.  2018 | | 3 N/A
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

21.  5.  2018 | | 7 N/A
Marvel v herním průmyslu: nastává zlom po vzoru filmů?

Marvel v herním průmyslu: nastává zlom…

Jednomu ze dvou největších komiksových vydavatelství světa se to v poslední době daří jak na poli komiksů, tak na filmovém plátně. Co se ale týče produkce počítačových her, nikdy na tom nebylo extra dobře. To se ale možná v blízké budoucnosti změní a my si tak užijete s našimi oblíbenými superhrdiny a záporáky také nějaké pořádné herní dobrodružství.

20.  5.  2018 | | 2 N/A