Rozhovor: Stalin Subway - komunistický James Bond?

Stalin Subway je hra, která vzniká sice v tichosti, ale ambice má nemalé. Jak ale bude přijata střílečka, v níž agent KGB zachraňuje kůži Stalinovi? A vůbec, jak může prakticky neznámý tým vytvořit hru, která by dokázala být úspěšnou dnes, v době Half-Lifů, Quaků a podobných her s milíónovými rozpočty? Přesně na tohle jsme se zepatli Vlada Suglobova a Andreje Akimova, představitelů studia G5 Software.
Rozhovor: Stalin Subway - komunistický James Bond?

[?] Mohli byste se nám nejdříve představit? Jaké pozici zastáváte v G5 Software?

V.S.: Ahoj, jmenuji se Vlad Suglobov a jsem generální ředitel G5 Software.

A.A.: Ahoj, já jsem Andrej Akimov, vedoucí PR G5 Software.

   

[?] Vaše studio zatím udělalo dvě hry – Red Shark a Fair Strike. Byli jste s nimi spokojeni?

V.S.: Ano, s těmi hrami jsme spokojeni. I když se nestaly megahity, našly si svoje hráče. Kromě toho “Red Shark” byl náš první projekt – první krok do světa herního vývojářství. A tenhle arkádovitý vrtulníkový simulátor byl krok správným směrem. Po této stránce jsme velmi spokojeni. “Fair Strike” je logickým pokračováním v tomto herním žánru, ovšem s větším rozpočtem. Upřímně, našlo si svoje obdivovatele i odpůrce, což je v pořádku, protože je jiné. To byl náš druhý projekt, který nás posunul blíže k velkému vývojářství, a než jsme začali pracovat na “The Stalin Subway”, byli jsme si naprosto jistí, že na to máme. Teď máme rozdělaných několik dalších věcí, ještě neohlášených, ale troufám si tvrdit, že jsou to pecky.

Stalin Subway - o co tu jde?

Padesátá léta v Sovětském svazu se sice nemohla vyrovnat děsivým létům třicátým, přesto však nebylo na východě o co stát. Korejská válka za humny, stárnoucí paranoidní vládce a vidina nových mocenských bojů po jeho smrti.

Nic moc doba ani pro důstojníka KGB Gleba Suvorova, do něhož se v Stalin Subway vtělíte. Gleb je nezávisle na své vůli vtažen do mocenských hrátek, které mají vyvrcholit odstraněném Stalina pomocí nové tajné zbraně. Jelikož by přitom mohlo přijít o život mnoho nevinných lidí, rozhodne se Gleb situaci řešit. V průběhu hraní se dostanete na mnohá známá místa ruské metropole, zastřílíte si z dobových zbraní a pobavíte se i v multiplayeru.

[?] Namísto vrtulníkového simulátoru je “Stalin Subway” střílečka, a váš další projekt, “Cuban Missile Crisis" je RTS. Myslíte si, že vývoj simulací je nejistý a méně ziskový?

V.S.: Ne, proto se dalším žánrům nevěnujeme. Neřekl bych, že by byl vývoj simulací míň výdělečný. Strategií naší společnosti je neustálý rozvoj. Simulace byly výchozím bodem a teď se přesouváme na oblíbenější žánry. Prací na “Stalin Subway” neděláme pouze hru, ale vyvíjíme také technologii, která položí základy dalšímu vytváření žánru FPS. „Cuban Missile Crisis“  posloužila jako dobrá zkušenost vývoje strategií a určitě toho využijeme. Jak vidíte, sbíráme zkušenosti, vylepšujeme technologie a pokračujeme dál.

[?] Obě vaše hry jsou inspirovány dějinami. Ale události padesátých a šedesátých let jsou obyvatelům západní Evropy a Spojených států už dost neznámé. Jak chcete ve hře motivovat hráče, kteří možná vědí jen to, že Stalin byl vládcem Sovětského svazu?

V.S.: Myslím, že je to přesně obráceně. V zahraničí je o to zájem a lidi takové hry chtějí hrát. Myslím, že skoro všichni vědí, že existoval Sovětský svaz, ale jen minimum o tom ví o té zemi něco víc; jak tam lidé žili, co si mysleli, a tak dále. Během studené války mezi SSSR a USA zkreslovala americká i ruská propaganda obraz pohled na druhou stranu. Na jedné americké stránce se objevilo krátké preview, a i když autor uvedl, že tu hru ještě neviděl, líbilo se mu její prostředí a velmi ho potěšila možnost zahrát si realistickou hru, která se odehrává v Moskvě roku 1952. Ovšemže o časech Sovětského času něco ví jen málo lidí, ale to zvyšuje zájem.

Pro ty, kdo znají pouze Stalina, bude myslím zajímavé zjistit něco o KGB, jak důstojníci KGB vypadali, jak se lidé v Rusku tehdy oblékali, jak mluvili, a tak dále.

Celkově vzato, hráče by mělo zaujmout (a už se to děje) prostředí a realismus hry.

   

[?] Hraje historie v “Stalin Subway” důležitou roli? Jsou nějaké herní události založeny na historických faktech?

A.A.: Příběh hry nekopíruje historické události, ale není to šílená fantazie s UFO, zombiemi nebo tak něco. Všechno ve hře (místa, zbraně, oblečení a tak dále) bude historicky správné. Snažili jsme se být tak realističtí, jak to jen šlo.

[?] Potká hráč Stalina nebo další známé osobnosti?

A.A.: Hráč Stalina spatří, ale jenom v animacích, které ukážou, co se děje v horních patrech vlády. Kromě Stalina tu bude také Lavrentii Pavlovič Beria – velmi slavná postava sovětských dějin. Byl po určitou dobu vysokým představitelem NKVD (organizace, která byla v roce 1946 přeměněna na ministerstvo vnitra a ministerstvo státní bezpečnosti). 

[?] Jaké budou klíčové rysy hry? Proč by měl člověk hrát “Stalin Subway”?

A.A.: Připomeňme si, proč je ta hra atraktivní: Moskva 1952, místa jako stanice metra, Kremlin, Moskevská státní univerzita, tajné podzemní stanice; historické postavy jako Stalin a Beria; více než 20 autentických sovětských zbraní; nejlepší možná herní fyzika a interaktivní prostředí. Myslím, že to pro vzbuzení hráčova zájmu stačí.

A ještě jedna věc. Tahle hra není střílečka „kill’em-all“. Hlavní hrdina „Stalin Subway“ myslí a cítí. Uvidíte, jak se mění jeho názory, jeho vztahy k přátelům a příbuzným, a další psychologické aspekty jeho osobnosti.

[?] Sledujete konkurenční hry? Co si myslíte například o podobně vypadající stealth akci „Cold War“?

A.A.: Bohužel, tuhle hru jsem nehrál. Ale FPS určitě sledujeme. Tak máme negativní i pozitivní příklady – pomáhá nám to neusnout na vavřínech a následovat poslední trendy žánru.

[?] Inspirovaly vás nějaké akční hry?

A.A.: Nedá se říct, že by nás nějaké hry přímo inspirovaly k „Stalin Subway“. Ale některé hry pro nás byly dobrým příkladem. Je v pořádku následovat dobré příklady. Jinými slovy, měli jsme dobré učitele.

[?] Je “Stalin Subway” spíše akce nebo stealth akce?

A.A.: Spíše akce s příměsí stealth prvků. Občas se bude muset hráč chovat tiše, ale většinou to bude na volbě hráče. Jedna úroveň – staveniště Moskevské státní univerzity – předpokládá stealth akci a hráč nebude moct hrát na plný plyn, jinak misi nesplní.

[?] V jednom rozhovoru jste uvedli, že hráč se bude moct rozhodnout, zda vezme zbraň a nepřátele zabije, nebo se kolem nich proplíží. Jak chcete hráče motivovat k druhé volbě? V mnoha hrách je jednodušší zvolit Rambo styl.

A.A.: Ano, hráč bude mít na výběr. Za prvé si myslím, že je dobré mít možnost volby. Za druhé, někteří hráči preferují stealth styl hry a jsou radši potichu. Kromě toho některá místa ve hře předpokládají stealth hru, kde hráč musí být opatrný. Nemyslete si, že se ve „Stalin Subway“ stanete Rambem. Ne, jste Gleb Suvorov – obyčejný člověk. Nepřátelé vás můžou odpravit jedinou střelou do hlavy. I když se rozhodnete pro akci, budete si to muset promyslet, nebo je během několika vteřin po vás.

   

[?]  “Stalin Subway” bude realistická akce. Co to znamená? Jak to ovlivní hratelnost?

A.A.: Realističnost by měla ovlivnit hratelnost co nejvíc. Už jsem řekl, že vás může zabít jediný výstřel. To samé platí pro nepřátele. Teď ke zbraním. Můžete jich mít u sebe kolik chcete, ale každá zbraň má svoji váhu a ovlivní rychlost vašeho pohybu. Tak je to ve skutečnosti a tak to bude ve hře. Hráč bude muset přemýšlet, co opravdu potřebuje.

Všechny zbraně mají vlastní průraznost a všechny objekty mají vlastní vlastnosti. Pokud se chcete schovat za dřevěnou bednu, je to špatný nápad. Lepší bude ocelový safe. Každá zbraň způsobuje různá zranění a ne všechny rány vyléčí lékárnička první pomoci. Některé rány vyléčí jen doktor.

Tohle nejsou všechny realistické rysy, ale myslím, že je zhruba přibližují.

[?] Plánujete nějaké RPG prvky?

A.A.: Žádné RPG prvky tam nechystáme, protože teď vyvíjíme FPS a neradi bychom se od tohoto směru odchýlili.

[?] Je to v názvu hry, je to na screenshotech. Subway. Proč zrovna metro?

A.A.: Hra se tak jmenuje, protože mezi herními lokacemi budou stanice metra a tajná podzemní dráha D6, která byla vybudována za Stalinovy vlády.

Screenshoty jsou s metrem, protože ještě nejsou hotové všechny levely. Kromě metra se hra bude samozřejmě odehrávat i jinde. Už jsem se o tom zmiňoval.

[?] Slibovali jste moskevské metro, univerzitu, tajné podzemní vojenskou základnu a mnoho dalšího. Budou ve hře nějaké extreriéry, nebo bude celá v “podzemí” a budovách?

A.A.: Ano, hra bude obsahovat otevřené exteriéry. Největší bude staveniště Moskevské státní univerzity. Můžete to vidět na screenshotech.

Ale hlavní část hry bude v podzemí. Máme pro to důvod. Chceme hru udělat tmavou a chmurnou a lokace jako tajné podzemní objekty, různé stanice metra, Stalinův úkryt a další se pro to výborně hodí.

[?] Hlavní hrdina, důstojník KGB Gleb Suvorov, “se zaplete do záležitostí vyšších sil”. Můžete prozradit něco víc o herním příběhu?

A.A.: Hlavní hrdina se dozví o spiknutí proti Stalinovi a jako oddaný důstojník KGB se snaží akci zastavit. Ale padouši jsou z nejvyšších sovětských vládních kruhů, takže to bude docela problém. Zejména když nemáte žádné posily a jste na všechno sami. Z jedné strany jsou tu padouši, kteří se pokouší odstranit Stalina. Z druhé jsou tu Stalinovi stoupenci, ale situace se nakonec tak zkomplikuje, že se na ně Gleb nemůže spolehnout.

   

[?] O co půjde hlavnímu hrdinovi? Zachránit sovětské občany?

A.A.: Není to tak jednoduché. Hra začíná zatčením jeho otce, Svatoslava Fedoroviče. Je vědec pracující v tajné laboratoři. Gleb se snaží najít důvod toho zatčení a postupně se dozvídá o spiknutí, které je plné rozporů a nevede pouze ke Stalinovu odstranění, ale také ke smrti nevinných lidí. Zápletka není jednoduchá, ale nerad bych teď zabíhal do detailů.

[?] Slibovali jste také “NPC reagující emocionálně na prostředí”. Můžete nám dát nějaký příklad?

A.A.: “Emocionálně” znamená, že uvidíte emoce v jejich tvářích a jejich chování v různých situacích. Například pokud potkáte neutrální postavu, která vás uvidí se zbraní, vyděsí se. Bude volat a utíkat a tvářit se odpovídajícím způsobem. Co se nepřátel týče, například budou utíkat, když hodíte granát. Teď pracujeme na AI a ještě to není hotové, ale určitě to zvládneme.

[?] Hráč bude moci řídit vlak a další vozidla. Jak často to bude třeba?

A.A.: Hráč bude mít šanci stát se strojvedoucím vlaku v tajné podzemní dráze a usednout za volant legendárního sovětského vozu “Poběda” (vítězství). Nebude to příliš často, ale skvěle se to pojí s herním příběhem.

[?] Na jaké zbraně se máme těšit? Obsahuje hra nějaké originální zbraně?

A.A.: Všechny modely budou historicky podložené a reálné. Od počátku se snažíme udržet co nejvyšší míru realismu. Celkem tu bude více než 20 typů palných a sečných zbraní. Mezi nimi najdete například samopal AK-47, pušku SVT-38, pistole TT, PM a P-38, kulomety RPD a DMP a další. Ještě bych rád zmínil PTRS-41 – protitanková puška, která hráči bude rovněž přístupná. Ale je třeba pamatovat na to, že váha každé zbraně ovlivňuje rychlost hráče. Tak jsme se dokázali vypořádat s omezením počtu nesených zbraní.

[?] Jaké jsou nejzajímavější možnosti vašeho vlastního grafického enginu?

A.A.: Používáme V8, engine vyvinutý naší společností. Jedna z výhod V8 je jeho architektura, která nám umožňuje jednoduše modifikovat a přidávat nové věci. „Stalin Subway“ využívá tyto možnosti V8: bump-mapping, emissive-mapping, specular-mapping; vodní povrchy, animation blending; animace skinů, dynamické světlo a další.

Herní fyzika bude také velmi dobrá. Veškeré objekty se budou řídit fyzikálními zákony.

[?] Jaké jsou minimální a doporučené systémové požadavky?

A.A.: Minimální požadavky by měly být PIII 1GHz, 256MB RAM, GeForce3 64MB, 1,5GB místa na HDD.

Doporučená konfigurace: PIV 2GHz, 512MB RAM, grafická karta 128MB s podporou DirectX 9.0 (například ATI Radeon 9600), 2GB volného místa. Plus samozřejmě zvuková karta, klávesnice, myš, CD-ROM a Windows 2000/XP. Ale tyto požadavky ještě nejsou konečné a mohou se změnit.

[?] V jaké fázi vývoje hra je?

V.S.: Blížíme se k alfa verzi, takže současný stav by se dal nazvat pre-alfa verze.

[?] Plánujete před plným releasem vydání dema?

V.S.: Ještě o tom nebylo rozhodnuto. Nemůžu říct, jestli ano nebo ne.

[?] Díky za rozhovor a hodně štěstí.

V.S.: Díky za zájem o naše připravované hry! Hezky jsme si popovídali. Hodně štěstí!

 

Související informace (The Stalin Subway):
Homepage hry: http://www.g5software.com/Non-Shocked/T-StalinSubway.htm
Výrobce hry: G5 Software
Distributor hry: Buka
Distribuce v ČR: Cenega
Předpokládané datum vydání: 2. čtvrtletí 2005


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si letos můžete zahrát

Vybrali jsme nejlepší hry pro mobily, které si let…

Mobilní hry se v dnešní době vyrovnají mnoha počítačovým i konzolovým kouskům. Jaký si ale vybrat? Tady jsou naše tipy na nejlepší hry pro mobily.

25.  11.  2020 | |19 N/A
Ladislav Novák
Nejlepší hryTémaMobily
Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Steamu a Black Friday

Hry zadarmo nebo se slevou: podzimní slevy na Stea…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

27.  11.  2020 | |1 N/A
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |6 N/A
Martin Nahodil
Konzole