Rozhovor: Trabanti – bláznovství nebo hrdost?

Se zajímavou myšlenkou simulace bláznivých vozítek z někdejšího východního Německa přišla olomoucká firma PUP worX. Vzhledem k atraktivitě tématu jsme se rozhodli vydat se za hlavním programátorem této taškařice, Jirkou Filipovičem.
Rozhovor: Trabanti – bláznovství nebo hrdost?
Se zajímavou myšlenkou simulace bláznivých vozítek z někdejšího východního Německa přišla olomoucká firma PUP worX. Vzhledem k atraktivitě tématu jsme se rozhodli vydat se za hlavním programátorem této taškařice, Jirkou Filipovičem.

Trabanti jsou velice netradičním projektem - a to v mnoha směrech. Nejen, že v dnešní době běží pod DOSem, což se nevidí příliš, ale i v druhém směru simuluje jízdu vozů, které po tragické havárii konvertují do pytlíku trsátek. Koho a jak vlastně idea simulátoru těchto vozítek napadla? Pro začátek je to velmi neotřelý nápad...

Napsat hru, kde by jezdila tato "bakelitová vozítka" je nápad již poměrně starý. Vznikl ještě v době, kdy jsem nevěděl, že nějaké PUP worX vůbec existuje. Tenkrát jsem se stále pokoušel vytvořit nějakou hru, avšak její realizace se nakonec ukázala tak složitou, že nebyla v podstatě uskutečnitelná. Potom dostal můj bratr geniální nápad : "Tak napiš nějaké ztřeštěné závody, kde budou jezdit... třeba Trabanti." Tak vznikl první díl, který běžel ještě ve VGA grafice. V té době jsem však neměl na nějakou AI ani pomyšlení, a tak tam jezdilo pouze jedno auto. Asi za rok jsem se přestěhoval do Olomouce, kde jsem se dal dohromady s PUP worX a začali jsme uvažovat o společném projektu. První pokus nám nevyšel, a tak jsme si řekli, že uděláme jen úplně jednoduchou hru, abychom se trochu sehráli a měli alespoň nějaký dokončený projekt. A tak vznikli Trabanti SE. Původně to měla být stará verze v HiColoru, což by představovalo práci tak na měsíc. Časem jsme ale poznali, že má v sobě tento projekt jistý potenciál a bude třeba ho brát mnohem vážněji. A tak jsme do hry začali postupně implementovat spoustu nových věcí...

Z vaší domovské stránky jsem se dočetl mnoho zajímavého o vaší "skupině", lépe řečeno týmu. Mohl bys pro nás nicméně shrnout, co u vás kdo dělá? Kolik vás tedy je?

Jsme celkem čtyři - 2 programátoři a 2 grafici. Já jsem, dalo by se říci, hlavním programátorem - pracuji na jádru hry a napsal jsem grafický engine. Al!en, 2. programátor, pracuje hlavně na věcech, které nejsou příliš závislé na jádru programu - na grafických efektech a rozhraních pro síť. Teď pracuje na 3D enginu. T.E.K je grafik v 3D Studiu a člověk, co neustále nahlodává mé vůdčí postavení :-). Bude mít na svědomí animace a model Trabanta. Laďa, jediný z nás, kdo nemá přezdívku, dělá v Photoshopu a pracuje na menu a celkovém designu hry. Kromě PUP worX na hře pracuje také můj bratr, který kreslí terén tratí. Kromě toho je vášnivým hráčem všech závodních her, takže mě dost pomáhá s programováním vlastností auta.

Mnoho významných herně softwarových firem vyrostlo právě na zajímavém nápadu a počátečních nedokonalostech, které se s dalším růstem vstřebaly a firma přešla na výrobu kvalitních her. Jaká byla vaše herní historie?

Pokud je mi známo, tak PUP worX dělali většinou hry typu : "Padá kostka, tak uteč!" Já jsem zase dělal hry, které neměly šanci na dokončení ani u profesionálního týmu. Náš první společný projekt byl bojový simulátor tanku, ale ten se ukázal jako velice graficky náročný. Také zde byla otázka, jestli by se nám podařilo hru vyladit tak, aby byla dobře hratelná a přijatelně složitá. A tak byl tento projekt zrušen.

Jak jsem již zmínil v úvodu, hra běží v DOSovém režimu. Ten není tak náročný jako grafické Windows či jiný podobný systém. Na jakých počítačích Trabanti vznikali?

Já i Al!en jsme programátoři staré školy - tzn. máme DOS mnohem raději než nestabilní Windowsy a jejich prapodivný interface. Na naprogramování je však hra v HiColoru pod DOSem mnohem složitější - musíme se potýkat s jistými technickými bariérami. Pokud je mi známo, tak neexistuje žádná hra, která by byla napsána v Pascalu a dovolila si běžet pod DOSem v rozlišení 640x480x65536 :-). Jinak naše stroje se pohybují někde mezi P200 - P300. T.E.K. má málem větší RAM než zbytek týmu, protože dělá 3D, což je samozřejmě hardwarově nejnáročnější.

Podle věku vás všech usuzuji, že vlastnoruční jízdu v Trabantech jste ještě ani jeden z vás nezažili. Věříte tomu, že model chování bakelitového broučínka na obrazovce je podobný tomu ve skutečnosti? Pokud vím, jízda v Trabantu je akční hra na pokračování sama o sobě... takže otázka zní - vycházeli jste při tvorbě Trabantů z reálné podoby nebo veškerá podoba končí u vzhledu?

Snažíme se maximálně dodržet vlastnosti Trabantu, i když některé lahůdky, jako třeba hliníkovou řadící páku, která háže kvalty podle vlastního úsudku, do hry prostě dostat nemůžeme... Snažíme se však hru konzultovat s lidmi, kteří mají s řízením tohoto kultovního vozu nějaké zkušenosti.

Nyní se bavme o budoucnosti. Připravujete nějaká vylepšení samotné hry jako takové? Systém jednotlivých vozů si přímo říká o add-ony v podobě nových vozů, s tím souvisejících odlišných jízdních vlastností. Prostor, který se simulátorům motorových vozidel nabízí, je opravdu velký. Zužitkujete tohoto božího vnuknutí, které se vám nabízí?

Už v první verzi Trabantů bude mít hráč možnost nastavovat parametry vozidla podle svých potřeb. Vzhledem k tomu, že vývoj 3D enginu a technologiích s ním souvisejících bude dosti časově náročný, pravděpodobně vypustíme první verzi jen ve 2D. Asi o dva měsíce později by měla být k dispozici 3D verze (pohled jako v GTA), která by využívala stejné jádro programu, ale byla by trochu odlišného stylu. Auta by jezdila ve městě místo na závodní trati a celá hra by byla trochu ztřeštěnější. Detaily si však zatím chceme nechat pro sebe. Budeme také tvořit nové tratě a auta do již vydaných her.

Výroba samotných Trabantů je dobrým odrazovým prknem pro další projekty, byť to zatím nebudou taková velká sousta, na která jsme zvyklí ze zahraničí. Nuže tedy - přeji hodně štěstí v další tvorbě. Držím palec. Díky za rozhovor.

Za PUP worX hovořil Jiří „Fila“ Filipovič, hlavní programátor.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

21.  4.  2018 | | 36 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

20.  4.  2018 | | 32 N/A
Herní agenda: dubnová nálož pecek

Herní agenda: dubnová nálož pecek

Březen nás navnadil na začínající jarní sezónu plnou skvělých titulů a duben pokračuje ve stejném duchu. Opět se nám na herním trhu objevila různorodá sorta her, mezi kterými si jistě dokážete vybrat ať už hrajete na jakékoliv platformě.

18.  4.  2018 | | 2 N/A
Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdinové a pestrý svět

Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdin…

Kromě pěkného CG filmečku jsme stále z Cyberpunku 2077 neviděli vůbec nic. S přibližující se E3 se ale začaly objevovat opravdu zajímavé informace. Co všechno o megalomanském projektu víme?

22.  4.  2018 | | 7 N/A
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A
Battle Royale napříč hrami: kde všude najdete masové boje?

Battle Royale napříč hrami: kde všude …

Trend jménem Battle Royale stále pokračuje a vypadá to, že herní svět jen tak neopustí. Hry v tomto žánru mají neuvěřitelné množství hráčů a snad ještě více jich ho sleduje na platformách Twitch a Youtube. Na této vlně se snaží svézt téměř každý a my se podíváme, co se nám to tady vyrojilo.

20.  4.  2018 | | 5 N/A