Runaway: A Road to Adventure CZ - recenze

Prožijte netradiční velkoformátové dobrodružství toho nejklasičtějšího filmového střihu! Vydejte se s námi na dlouhou spletitou cestu skrze Ameriku s krásnou dívkou po boku a tlupou mafiánů za zády. Uvidíte dosud nevídané, zažijete věci, které jste ještě nezažili. To vše ve skvostné adventuře Runaway.

Typ hry: adventura
Minimální konfigurace: procesor 200 MHz, 64 MB RAM, 600 MB na HDD
Testovací konfigurace: procesor 300 MHz, 192 MB RAM, 16 MB 3D grafická karta
Výrobce: Pendulo Studios
Distribuce v zahraničí: různé
Distribuce v ČR: TOP Distributor (

Moderátor (k divákům): Vítám vás u dalšího dílu pořadu "Bohatí a slavní", do kterého si zveme jen a pouze ty hosty, kteří opravdu mají co říct. Potulný vymývač veřejných záchodků Alois, kterého jsme zde měli minule sklidil skutečně ohromný úspěch, ale protentokrát jsme se rozhodli pro postavu z docela jiného soudku.

Moderátor (k hostovi): Můžete se prosím představit divákům?

Host: Dobrý den. Jmenuji se Brian Basco, je mi třiadvacet let. Jsem... vlastně byl jsem docela normální kluk, student fyziky na Kolumbijské univerzitě.

(rozesmívač dává pokyn třicetičlennému obecenstvu, které se několik sekund tlemí jako o život a v zápětí utichne)

Moderátor: Ohó, tak fyzik! No jistě, pane Basco. Jednoho dne se ale stala věc, která úplně změnila váš život, že?

Brian: Vlastně za to všechno může Gina, Gina Timmins. To ona mě do celého toho příběhu zatáhla. Zrovna jsem se chystal na dlouhou cestu z New Yorku do Berkeley. Projíždím takhle Manhattan, když ona právě vyběhne z jedné temné uličky přímo pod kola mé staré herky. Ještě že jsem nejel tak rychle. Zavezl jsem ji do nemocnice, ale už tam mi začalo být jasné, že tohle není žádná obyčejná holka. Ostatně, jen když se na ní podíváte... Prostě, ukázalo se, že Ginu hodí tlupa mafiánů, kteří s ní nechtějí dělat nic jiného než ji rovnou zabít. Musel jsem jí nějak pomoct. Vůbec jsem ji vlastně neznal. Nakonec jsme ale spolu prožili dobrodružství, které jen tak někoho nepotká. Věřili byste, že tu šlo o jeden zpropadený "krucifix", který vlastně nakonec ani krucifixem nebyl?

Příběh hry je ve své podstatě velice originální filmový scénář rozdělený do šesti menších epizod. Narazíme zde na více či méně zřetelné odkazy na nejeden klasický dobrodružný film, zejména Spielbergovy produkce - od Indiana Jonese po Blízká setkání třetího druhu. Hra je často prokládána animovanými sekvencemi, které sice nejsou tak kvalitní jako animace dělané přímo v "enginu" hry, ale nevypadají ani zase tak špatně. Ačkoliv narazíte na poměrně značné množství těchto scén, nemusíte se bát, že by vás hra chtěla otrávit svou krátkostí. Vždyť už jen rozsah tří blyštivých placek slibuje zábavu na dlouhé hodiny (či spíše desetihodiny).

Moderátor: Během svého putování jste potkal několik velice zvláštních osobností, že?

Brian: No jo, já potkal lidí. Někteří z nich byli zvláštní, ale bylo tam i pár takových, kteří byli OPRAVDU zvláštní. Třeba takový Joshua. Na něj jsem narazil v jednom kráteru v arizonské poušti. Já pomohl jemu a on zase mně, tak se to ostatně seběhlo skoro vždycky. Snažil se tam telepaticky spojit s nějakou mimozemskou civilizací. A věřili byste, že se mu to nakonec možná i podařilo?

(tentokrát diváci nasupeně bučí)

Moderátor: Popravdě, ani moc ne...

Brian: Nebo ta parta hipíků, která sídlila v nedalekém městečku. Byli tři, každý z nich představoval, abych tak řekl... "květinovou alternativu nového věku". Jeden divutvorný umělec, jedna počítačová expertka a jeden Pan Neznámý. Nedaleko od nich jsem narazil také na podivného indiána ze starobylého kmene Hopi. Přišel mi skoro nadpřirozený - najednou se objevil a pak zase v jediném okamžiku z ničeho nic zmizel. Málem bych z něj dostal strach, kdyby byl nevypadal tak neškodně. Narozdíl od těch pokřivených mafiánských ksichtů, co nás chtěli dostat. Hrozná sebranka. Honili nás skoro až do konce.

Postavy v Runaway jakoby vyhřezly z nějakého kresleného seriálu nebo komiksu. Bezchybná kresba a dobré rozpohybování, obě tyto ingredience jim dávají živost i obratnost. Zejména na skvělou postavu Giny je doslova radost se dívat. Dialogy, a že jich není zrovna málo, probíhají klasickým vyzpovídávacím způsobem - rozhodně je dobré promluvit s některými postavami i vícekrát, protože se mohou objevit nová témata hovoru.

Moderátor: Vy jste asi musel procestovat celé Státy křížem krážem, co?

Brian: Ne zas tak úplně, ale navštívil jsem opravdu hodně zajímavých míst. Jak jsem už řekl, původně jsem vyjel z New Yorku. Pak jsem se dostal do Chicaga, kde nás ale odchytili ti mafiáni a odvezli nás kamsi daleko do arizonské pouště. Podařilo se nám uniknout, hodně mi pomohla jedna ztracená skupinka poměrně dost extravagantních slečen. Ukradli jsme helikoptéru a vydali se dál do pouště. Tam jsem...

(přítomní diváci začínají dřímat a tvrdě usínat)

Moderátor: Á, jak vidím, pane Basco, naše diváky jste se svým vyprávěním příliš nezaujal. No, nedá se nic dělat, musíme se rozloučit.

Brian: Ale...

Moderátor: Mějte se krásně milí diváci, a s vámi pane Basco, už nikdy na shledanou!

"Máš plán? Dobře, já mám Magnum." - Feodor

V Runaway narazíte na skutečně velké množství krásně, ručně kreslených, detailně propracovaných lokací, ke každé z nich hraje v pozadí výborná stylová hudba. Po vzoru starých dobrých adventur poloviny 90. let v nich tvůrci poschovávali neuvěřitelné množství více či méně drobných předmětů, jejichž nalezení se občas stane opravdu velmi tvrdým oříškem, zejména pro nezkušeného hráče. Musíte se dívat všude. Ten nejtvrdší lusk ovšem přichází teprve v okamžiku kdy všechny nezbytné předměty máte - co teď s nimi? V naprosté většině případu se jedná o logické kombinování dvou či více předmětů, občas je ale nutné disponovat jistými "speciálními" znalostmi. Třeba v případě baterky do diktafonu. Víte vy, že při podchlazení by se měla baterie v podstatě lehce dobít? No, nechci nijak napovídat... ale tady jsem na opravdu dlouho dobu zakysnul.

Runaway není snadná adventura a rozhodně bych ji nedoporučil kdejakému začátečníkovi. Některé úkoly vám opravdu dají zabrat a zaberou nejedno krátké zimní odpoledne. Než ale dohrajete celou hru, může uběhnout klidně celý týden nebo dva, takže na celkový hrací čas si skutečně nelze stěžovat. Navíc hru zdobí také několik málo hádanek, nad kterými také pěknou chvilku strávíte.

"Chceš radu? Dám ti jednu dobrou: nikomu nevěř. Všichni jsou svině. Já jsem ta nejhorší." - Gustav

• Ginina krátká sukně
  • hudba a grafika
  • filmový styl vyprávění
  • lokalizace... LOKALIZACE!!!
  • sem tam hodně tuhý úkol

Tou jedinou naprosto odpudivou věcí na téhle hře je český dabing, respektive překlad. Já vím, že teď zase naštvu strašně moc lidí, ať už těch, kteří se na něm podíleli nebo těch, jimž se líbí, ale mně prostě přišel totálně odporný. Herecké výkony měly až na čestné výjimky (třeba Sushi ve westernovém městečku Dougsville) pramálo společného s profesionalitou, ba i třeba jen s dobrým dabingem. Zvuky, které některé postavy vydávají při umírání znějí spíše jako funění sboru 90letých staříků při maratónském běhu. Co se týká samotného překladu ze španělštiny do češtiny, bohužel opět musím vytknout naprosto nelogickou (a navíc naprosto zcestnou) snahu o maximálně spisovnou češtinu. Kdo to kdy viděl, aby se i ti nejnižší a nejdrsnější posluhovači velkých mafiánů snažili mluvit brilantní spisovnou češtinou? V některých případech to bije do uší takovým způsobem, že jsem prostě mluvené slovo vypínal, jelikož se to opravdu nedalo vydržet. Naprosto odpuzujícím příkladem budiž překupník v Muzeu jménem Willy.

Titul
Runaway - A Road to Adventure
Grafika
8
Zvuky
8
Hudba
9
Hratelnost
8
CELKEM
7
Adventura ze staré školy v novém kabátě. Doporučuje se pro dlouhé zimní večery.

Abych ale české vydání pouze nekritizoval, musím pochválit pěkně a originálně zpracovaný manuál, který na první pohled upoutá kresbou Briana a Giny (to hlavně) na přední straně.

Přichází závěr a hluboké dilema jak vlastně hru ohodnotit. Vezmu-li v úvahu původní záměr tvůrců stvořit krásnou, originální a hratelnou adventuru, dostala by Runaway jednoznačně 8/10. Jenže já musím hru hodnotit jako celek tedy včetně příšerného českého dabingu, který z mého pohledu samotný stojí opravdu za starou bačkoru. Na druhou stranu vás zase nechci odradit od toho, abyste si hru zahráli, vždyť je to výborný kousek. A mluvené slovo můžete navíc vždycky vypnout...