Rychlý průlet historií DRM ochrany: od disket po CD, které jste neměli kopírovat

Přidat další názor  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  zobrazit bez stromu  |  nových příspěvků: 8

Diskuze k článku

17. 04. 2015 14:29

Ono je vůbec vtipné, jak se pohled člověka na hry a software v průběhu let změní...

Jako asi každý jsem samozřejmě i já začínal jako disketový pirát (přenášejte něco na třiceti disketách, že?), následovala CD, kde bylo zazipovaných (vlastně pardon, v arj) třeba sto her, ale jak doba postupovala a CD byly v distribuci daleko častější, her na disku ubývalo a pak už to přešlo na klasické stahování z DirectConnectu nebo všelijakých jiných pochybných zdrojů.

A kdy jsem naposled stáhnul nějakou hru? Hmm... snad v roce 2008? Jakmile se člověku narodí děti, buduje rodinu apod., rázem si uvědomí, že nemusí hru hned stahovat, protože stejně nemá čas ji hrát. A hlavně - dát párkrát do roka za hru 800 Kč, skutečně nikoho nezruinuje.

A pak už to vzalo rychlý spád - nákupy na výprodejích ve steamu a naposledy třeba GTA V, které mi přišlo předevčírem. Jakožto vyléčený pirát tímto prohlašuji, že si stahování her neumím už ani představit, nemám na to trpělivost a hlavně - tisícovka za hru pro mě už není to samé jako před patnácti lety, kdy představavovala dvouciferné procento mé tehdejší mzdy .

Kdo tvrdí, že hry stahováním jen "zkouší", se vymlouvá. Pochybuji, že si někdo z takových kdy tu samou hru opravdu koupí, když se mu zalíbí. Ale jako pohádka v diskuzích je to milý... .

 |   |  Odpovědět
Bel  |  05. 05. 2015 09:13

Já si hru obvykle kupoval. Je pravda že jsem ji obvykle odehrál na PC a pak si koupil z druhé ruky hru na konzoli (pokud vyšla) ale s příchodem nové generace konzolí už to nedělám. Nemám PS4 ani X One a koupit si hru na starší platformu a pak si ji nemoci zahrát až si koupím novou mi přijde špatně. Dalším důvodem je to že dříve jste si koupili hru na konzoli a hra byla funkční a dala se dohrát. Dnes se místo kompletních her vydávají jen polotovary, na které vydávají další a další záplaty. Na PC kde si hru stáhnu mi to nevadilo, navíc patche jsem mohl skladovat na disku. Na konzolích pak ale placka ztrácí hodnotu, jelikož podporu hry (natož dané konzole) za pár let nikdo nezaručí a s diskem si budete moct leda ...

 |   |  Odpovědět
dustojnikhummer  |  07. 05. 2015 11:11

S piratenim na zkoušku, to je i můj případ. Asi 3/4 moji dnešní Steam knihovny (zacinaje gmodem a končící L4D) tvoří hry které jsem měl prostě stáhnuté. Dneska mám na PC jednu stahnutou hru, a to je staré NFS Underground 2. Navíc, Už bylo pár her, co sem si chtěl koupit, ale kdybych si je koupil hned, tak bych až potom zjistil, že i přes napsané požadavky mám kolem 15FPS.....a to není moc hratelné

 |   |  Odpovědět
OCELOTR  |  15. 04. 2015 10:07

Jakožto 80% pirát jsem se s DRM nikdy nesetkal a to myslím mluví za vše.

 |   |  Odpovědět
Teogon  |  15. 04. 2015 10:57

Jak je to dnes, nevím (pirátím už jen starší kousky, co se nedají rozumně sehnat), ale dřív bylo naprosto běžné, že u pirátské kopie byl přibalen textový registrační klíč nebo keygen (často zavirovaný), který se musel opisovat při instalaci hry nebo i jiného softwaru. Naprosto běžná byla kontrola sériového čísla disku, takže překopírování instalačních souborů hry mělo za následek nefunkční disk (bylo třeba ho oklonovat včetně sériového čísla). Podobná ochrana se občas používala i na disketách a ke kopírování byl třeba speciální software. U opravdu starých her byla ochrana opisováním části textu z manuálu také běžná i u pirátských kopií třeba ve formě pití opísmenkovaných lektvarů v Prince of Persia. Za sebe mohu tvrdit, že jsem se jakožto bývalý pirát setkal s DRM skoro u každé druhé hry. Dnes hlavně GoG, kde DRM není a Steam, kde to otravuje minimálně (pokud nemoduji).

 |   |  Odpovědět
OCELOTR  |  15. 04. 2015 12:05

Aha, takže napsání sériového čísla je to DRM ? Tak s tím jsem se setkal naposledy tak před pěti lety. Většinou jsem stahoval skidrow, nebo reloaded verze kde byla DRM odstaraňena/stopnuta. Mě spíš překvapuje, že se do DRM vkládalo tolik peněz a v podstatě vždy se dala jakákoliv hra stáhnout v den launche, což mě přivádí k tomu, že to prostě nefungovalo. Opisování manuálu si pomatuji naposledy u Maniac Mansion na C64.

 |   |  Odpovědět
OCELOTR  |  15. 04. 2015 12:08

U skidrow/reload verzí bylo vždy nfo souboru a tam bylo napsáno PROTECTION:SECUROM, ale že by mě to nějak omezovalo / hra nefungovala / chtělo to nějaký DVD / CD to se skutečně nikdy nestalo.

 |   |  Odpovědět
avatar
15. 04. 2015 20:52

Michal tento text relativně hodně zeditoval a pokrátil, takže tvé případy byly v původním textu zmíněné taky :). Příště už se přesuneme do bližší minulosti a současnosti, s tím, že Steam a další DRM/distribuční platformy (ehm) vyřešíme rovněž.

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor