Rygar – legendární adventure?

Mezi slepými jednooký králem a stejně tak je v letním suchu každá kapka čehokoliv poživatelného a vychlazeného dobrá. No a když už na vás něco pomrkává tak okatě svůdným podtitulem jako Legendary Adventure, je opravdu tak od věci si neobjednat? Pane vrchní, haló!
Rygar – legendární adventure?

Multiplayer: ne
Paměťová karta: 150 KB
Analogové ovládání: pouze páčky
Vibrace: ano
Externí podpora: nic
Výrobce: Wanadoo
Vydavatel: Tecmo
Distributor v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz)
Orientační cena: 1299,- Kč
Homepage:
www.rygargame.com

Pojmy

Rygar je pojem. Svým způsobem a především ve správných zeměpisných šířkách. V nich si hra, obdařená Tecmem tímto jménem, získala v druhé polovině 80. let svým netradičním mixem akce a RPG nemalou popularitu, která byla natolik nemalá, že si - jak bývá jejím dobrým zvykem - časem řekla o remake. Vlastně přesněji řečeno o znovuzrození. Remake je přeci jen příliš zavádějící směrem k případnému srovnávání s originálem, ke kterému nedojde, protože nejsme v těch správných zeměpisných šířkách. A ostatně znovuzrození je pro návrat "legendární adventury" mnohem důstojnější slovo než remake.

 

Grafika Rygara má místy opravdu něco do sebe * Tak to je on, „diskarmor“, resp. jojo v akci

Rygar je jméno. Jméno statečného, chrabrého, neohroženého... no prostě klasického antického hrdiny, který je "nečekaně" hlavním hrdinou stejnojmenné hry. Jako každý správný hrdina nemá samozřejmě na růžích ustláno a tak na příležitost k využití svých schopností pro záchranu světa a krásné skoro princezničky nebude muset dlouho čekat. Proroctví, zvěstující návrat Titánů zpátky k ovládnutí země, se začne za jejich pomoci rychle naplňovat a na Rygarovi (a jemu nakloněných bozích) je, aby mu strčil pod nohy takový klacek, o který nejde nezakopnout. A následně samozřejmě proroctví s jeho nohsledy nakopl do patřičných partií. Naneštěstí pro Rygara a naštěstí pro nás je tento banální a obehraný příběhový refrén lehce komplikován nečekanými příbuzenskými vztahy mezi hlavními protagonisty na všech stranách, kdy se nakonec ukáže, že Rygar není Rygar a Titáni nejsou Titáni, ale... všechno není přece jen tak stupidně černobílé, jak se zdálo.

 

Naparující se goliáše brzy čeká „diskarmor“ do oka * Vyhlídkový let zdarma

Zdaleka nejzajímavější ovšem na těch lehkých komplikacích není to, že to jsou lehké komplikace, ale fakt, že tyto jsou podloženy jednak celkem slušným mytologickým pozadím, ale především i drobnými historickými reáliemi. A to, jak si autoři místy zahrávají se skutečnými známými historickými postavami, je místy až nezvykle vtipné, byť to patrně nebyl zas až tak úplně úmysl. Až, resp. jestli, potkáte s Rygarem Aristotela nebo Kleopatru na vlastní oči, pochopíte sami. Byť přinejmenším Aristoteles by, kdyby vylezl z hrobu a vzal Tecmo na zteč za to, co s ním v Rygarovi udělali, takhle skutečně vypadat mohl:-). Otázkou dne ale je, zda by se k němu dalo při jeho zteči pro kvalitu/nekvalitu hry přidat.

Dojmy

Rygar není jen pojem a jméno, ale zároveň pochopitelně i titul. Titul, který se kromě - o kvalitě nic neříkajícího - jména Rygar: The Legendary Adventure, dá počastovat i jako... víceméně formálně netradiční akční RPG. Což taky o kvalitě neříká zhola nic, ale říká to už něco o obsahu nového Rygara a od obsahu je ke kvalitě velmi blízko. Přesně na optimálním pomezí charakteristiky obsahu a kvality by pak s přimhouřením obou očí bylo možno popsat Rygara jako mix mezi Devil May Cry a Metroid Prime. Což ale nebude pro změnu optimálním řešením, protože jednak obě hry z vlastní zkušenosti zná asi málokdo a jednak pořád tu jsou ty přimhouřené oči. Tak nezbude než se vykašlat na zkratky a vzít to jednoduše přímo.

 

Na tyhle brouky Raid stačit nebude * Některá komba jsou velmi efektní. Když se povedou...

Základem hry je zřídkakdy utichající akční monolog, který je i díky tomu, že on sám je snímán fixními kamerami, velmi podobný tomu, co svými zbraněmi vyprávěl Dante v Devil May Cry. S dvěma menšími rozdíly: jednak Rygar má do Danteho stylovosti poměrně dost daleko, takže na obdobný akční kvapík zapomeňte (důvody budou rozebrány později). Druhak (částečně podmiňující "jednak") pak jedinou vaší zbraní bude po celou dobu... no, jak to nazvat... důstojně: "diskarmor" -  řekněme šavlozubý štít na "flexibilním" řetězu, méně důstojně prostě... obdoba joja. Budete mít k dispozici hnedle tři, lišící se rychlostí a vzdáleností... ehm, vrhu. S každým se dá provádět poměrně široká škála různě efektních a efektivních komb a každé z nich je možné prostřednictvím ze soubojů získaných bodů upgradovat podobně jako zbraně v Onimushe. Obojí je sice vhodným oživením akce, ale tak trochu ve výsledku na nic, protože souboje jsou většinou natolik jednoduché, že nic komplikovanějšího než základní "diskarmor" a nejjednodušší kombo potřebovat nebudete. Ani při nenápaditých soubojích s bossy.

Co ale místy potřebovat budete je hlava, protože nejenom souboji je Rygar živ. Struktura herního prostředí, které je místy divokým výplodem fantazie Tecma o starověku, je totiž značně otevřená a poměrně nelineární. Podobně jako v Metroidovi, ovšem s tím rozdílem, že je to celé mnohem méně komplexnější a rozměrově výrazně komornější. Pokud Metroida neznáte, zkuste si představit relativně otevřený a logicky uspořádaný herní svět, kterým díky vzájemné provázanosti jeho částí "cestujete" skrz na skrz, abyste se díky nově nabitým dovednostem/předmětům mohli dostat tam, kam to před tím nešlo. Navíc se vyplatí jej prozkoumávat i mimo hlavní linii, protože můžete narazit na víceméně řadu zajímavých zlepšováků pro vaše zbraně (magické kameny).

 

I když vypadají různorodě, na všechny nepřátelé platí spolehlivě to samé * Perfektní ukázka tzv. kladivového tance, kterým Rygar rozptyluje pozornost goliášů než…

Takto vystavěné herní prostředí pak dává vašemu řádění mnohem komplexnější rámec než pouhé separované levely a má logicky mnohem větší "absorpční" schopnost vaší maličkosti. Obzvláště, když bezproblémové ovládání umožňuje i díky pohybové složce vcelku (nikoliv úplně) bezbariérový pohyb v něm. Jen škoda, že autoři nebyli vynalézavější v level designu a nepřidali nějaké komplexnější hádanky nebo pasáže, které by tu exploraci se souboji ještě kapánek více oživily. A snímat 3D grafiku hry fixními kamerovými úhly také není při snaze o vykreslení otevřenějšího světa tím pravým ořechovým. Nicméně kostra struktury hry je i tak pevná a je bez debaty výrazným plusem hry, což znalcům jasně napovědělo i byť distancované srovnání s Metroidem.

Vjemy

Po technické stránce je na tom Rygar obdobně jako po té obsahové; přeze všechnu snahu mu ke špičce přeci jenom něco málo chybí. Grafika je esteticky mnohdy velmi krásná a stylová, ale přeci jen je místy vidět, že by nějaké výraznější efekty, detailnější postavy, lepší animace nebo lépe zvládnutý antialiasing neuškodily. Kvitovat ovšem lze s povděkem hladký a stabilní framerate (50fps) a především pak skutečně nebývale interaktivní prostředí. Problematický je ovšem již zmiňovaný systém zobrazování dění pomocí fixních kamer, který pro akčněji laděnou hru není tím nejoptimálnějším. Pokud by se úhly kamery měnily plynule, podobně jako v Icu, nebyl by to vážnější problém. Nicméně takovéto skákavé přepínání mezi diametrálně odlišnými záběry na dění prostě mnohdy zcela nevhodně mate hráče. Ostatně už sama skutečnost, že se můžete dívat jen na to, na co autoři chtějí abyste zírali a ne na to, na co byste se dívat potřebovali, je sama o sobě při komplexnějším prostředí problém, který je v éře 3D grafiky velmi snadno řešitelný (opět nelze nezmínit příklad Ica).

 

Rygar v skoro celé svojí kráse * …a VELMI pádný důvod, proč veškeré nesnáze postupovat

Ozvučení je ta samá písnička. Rozmáchlá epická hudba nahraná Moskevským symfonickým orchestrem je patřičně epická a jako kulisa líbivá, ale chybí jí výraznější a silnější melodie. A není dynamická, čili brouká stále to samé, bez ohledu na to, co se děje na obrazovce. Díky tomu dělá antickému prostředí hry vkusný doprovod, ale samotné akci ani trochu šťávy nepřidá, což jakbysmet platí o kvalitních, ale ne příliš dynamických zvucích. Při takovéto kulise se pak akční kvapík na úrovni Devil May Cry vytváří jen velmi těžko; bohužel pro Rygara.

Světlé stránky hry
  • koncepčně zajímavý mix Metroid Prime a DMC
  • esteticky velmi pěkná grafika
  • epický soundtrack
  • docela vtipné využití historických reálií
  • velmi interaktivní prostředí
Temné stránky hry
  • jednotvárné souboje včetně těch s bossy
  • krátké
  • patetické a amatérské namluvení
  • místy nestíhající kamera

Bohužel pro Rygara dvakrát nejlépe nedopadla ani prezentace hry. Snad až na výjimku pár opravdu krásných CGček je obsahově skousnutelná story vyprávěna pomocí laciných enginových animaček, plných povětšinou stupidních dialogů a šíleně patetických frází, kterým důstojně sekunduje neuvěřitelně amatérské namluvení ještě někde nad úrovní toho, co občas předvádí Capcom (RE, Onimusha...).

Počitek

Pár věcí je očividných. Rygar nemá příliš šancí ustát srovnání s těmi, od nichž si toho nejvíc půjčuje. Díky tomu se těžko stane znovuzrozenou legendární adventurou, která se rovněž někdy dočká remaku jako originál. Nicméně nic z toho neříká, že je Rygar špatná hra, protože tou bez debaty není. Je kvalitní, pohodovou akční zábavou na pár hodin (cca.6-7), která ale ničím jiným než pohodovou zábavou pro zmíněné nedostatky a nedotaženosti nebude. Neurazí, ale ani nikoho ze židle nezdvihne, díky čemuž si ji svět nezapamatuje jako kultovní titul, ale jen jako remake kdysi kultovního titulu. Nic víc, nic míň.

Grafika: 7,5/10
Hudba: 8/10
Zvuky: 7/10
Hratelnost: 7/10

Jedlá porce akční zábavy, chutnající občas jako Devil May Cry nebo Metroid Prime, aniž by ovšem opravdu dosahovala chutnosti kohokoliv z nich.

Celkem: 7/10


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na PlayStation Plus a Sundered zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: akce na PlayStation Pl…

Na všech platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Někdy je toho ale tolik, že se v tom člověk jen těžko orientuje. My vám s tím rádi pomůžeme. Podívejte se níže na akce, které by vám tento týden neměly uniknout.

10.  1.  2020 |
Nejkrásnější hry uplynulých let: hráči ve hrách „fotografují“ úchvatné snímky

Nejkrásnější hry uplynulých let: hráči ve hrách „f…

Stále více her začíná nativně využívat foto režimy a my se tak můžeme dívat na umělecká díla hodná našich obrazovek.

21.  1.  2020 | | 6 N/A
V Assassin

V Assassin's Creed Ragnarok procestujete Evropu, p…

Další díl populární série začíná unikat na internet stále více a oficiální odhalení už je víceméně na spadnutí.

11.  1.  2020 | | 5 N/A
CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke konci vývoje Cyberpunku

CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke…

Dokončit Cyberpunk 2077 není pro vývojáře žádný med a to nejhorší zřejmě teprve přijde.

20.  1.  2020 | | 5 N/A
Black Desert Mobile: orgie herních nadšenců | Recenze

Black Desert Mobile: orgie herních nadšenců | Rece…

Masivní MMORPG Black Desert konečně dorazilo na mobilní telefony a vypadá to na hodně slušnou zábavu.

13.  1.  2020 | | 3 N/A