S kompresí textur přichází po S3 i 3dfx

Firma 3dfx postupně uveřejňuje informace o vlastnostech nové generace jejích grafických akcelerátorů. Po T-Bufferu nyní přišla na řadu komprese textur.

Poté, co se komprese textur stala trumfem pro firmu S3, která ji implementovala do svých akcelerátorů Savage, a Microsoft potvrdil správnost tohoto kroku tím, že začlenil podporu pro kompresi textur do své knihovny DirectX, byla jen otázka času, kdy do tohoto vlaku naskočí i ostatní firmy. 3dfx nazvala svou kompresní technologii FXT1.

Komprese textur pomocí algoritmu FXT1 probíhá tak, že se postupně berou bloky 4x4 nebo 4x8 pixelů v dané textuře a vybírá se pro ně nejvhodnější ze čtyř dostupných kompresních metod. Soubor s texturou je označen příznakem “komprimovaná textura” a je posléze v akcelerátoru automaticky rozbalen. Textury mohou být na herním CD uloženy již v komprimované podobě nebo je lze komprimovat rutinou obsaženou ve hře až za běhu. Druhá varianta však asi nebude vzhledem k časové náročnosti příliš frekventovaná.

Dosažitelný stupeň komprese je až 8:1, což by znamenalo značné uvolnění prostoru v lokální paměti na grafické kartě a snížení přenášeného množství dat. Následkem toho se adekvátně zvýší fill rate – alfa a omega dobrého herního zážitku.

FXT1 je zpětně kompatibilní s kompresí S3TC, kterou již na trhu do jisté míry prosadila společnost S3. Vývojáři budou mít od 3dfx k dispozici nástroje pro konverzi textur, import a export (pomocí plug-inu pro Photoshop) a zdrojový kód pro vytvoření běhové komprimační rutiny, kterou bude možné začlenit do hry.

Existující hry bude údajně možné snadno pomocí patche vylepšit, aby byly schopny využívat předností FXT1. Přidanou kompresí textur dojde k lepšímu využití paměti akcelerátoru a uvolnění přenosové cesty, tedy i zvýšení fill rate.

Technologie FXT1 a veškeré nástroje budou údajně bezplatně k dispozici i konkurentům 3dfx, což je od firmy na jedné straně příkladná otevřenost, na straně druhé však marketingový tah, který má zajistit širokou podporu jejím technologiím se všemi z toho plynoucími výhodami.

Kromě komprese textur se firma 3dfx také vyjádřila k některým dalším podstatným aspektům nového akcelerátoru. Pravděpodobné je (minimálně částečné) využití AGP 4x, práce s texturami až do rozměru 2048x2048 pixelů (komprimovanými i nekomprimovanými), lokální paměť dosahující 64 MB a více a výkon 60 FPS v 32bitovém rozlišení 1600x1200 u her typu Quake 3. Budoucnost je (alespoň v některých ohledech ;-) skutečně růžová.

Nejnovější komentáře


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejzajímavější hry pro PC, které si teď můžete zahrát

Vybrali jsme nejzajímavější hry pro PC, které si t…

Ať už si chcete zahrát sami nebo zvažujete koupit hru jako dárek na Vánoce, bude se vám hodit přehled současných nejatraktivnějších her pro počítače.

11.  11.  2020 | |4 N/A
Martin Nahodil
Nejlepší hryPC
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |5 N/A
Martin Nahodil
Konzole
Xbox Series S a Series X: vyšší výkon, SSD a sliby do budoucna | Recenze

Xbox Series S a Series X: vyšší výkon, SSD a sliby…

Microsoft vyrukoval se svou nejnovější konzolí Xbox Series X. Ale co když nechcete to nejvýkonnější a nejlepší? I na to společnost myslela.

15.  11.  2020 | |19 N/A
Michal Maliarov
RecenzeKonzole