PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Saints Row 4: do blázince a ještě dál (recenze)

Praštěná parodická série Saints Row se vrací a s ní další vlna šáhlého humoru, trhlé akce a…tak vůbec. A proč ne, když to funguje?

To si takhle jdete do Alberta pro maso a cestou spatříte malé lahůdky, které jste nikdy předtím neviděli. Jak tak prohlížíte poličky obchodu, všimnete si malého balení masného výrobku, který divně vypadá a nestojí moc. Nedá vám to a tuto podivnou patlaninu si nesete domů. Po rychlé operaci v kuchyni přichází na řadu degustace. Jaké to je? Inu, nejlepší maso na světě to nebude, špatně to ale nechutná. Vlastně to má takovou divnou, nesrovnatelnou chuť, která vás nutí to dojíst a běžet si pro další. A další.

 

Čtyřka je primitivní, komediální, bláznivá a padlá na hlavu. Ale budete to chtít hrát

 

Pokud se zrovna začínáte strachovat, zda mě u klávesnice netrefila mrtvice, vyvedu vás z omylu. Byl to jen nejlepší úvod, který mě napadl pro popsání Saints Row 4, zbrusu nového dílu oblíbené série. A nebudu daleko od pravdy. Čtyřka je primitivní, komediální, bláznivá a padlá na hlavu. Ale budete to chtít hrát.

1371057009-sr4-supersprint.jpg1371057009-wh-shaundi.jpg1371057208-wh-walking.jpg

Matrix tě vidí

Je třeba dodat, že čtvrtý díl se kořenům série nejen opět značně blíží, ale i extrémně vzdaluje. Možná to zní jako navzájem si odporující prohlášení, ale je to tak. Do série se vrací pověstný humor, který je z větší části zproštěn fialových Robertků a dalších nechutností, ale umně paroduje světoznámé filmové a herní bijáky, přičemž se nesnaží vypadat za každou cenu cool. Všechny dialogy a vtípky se berou s nadhledem a hráč se tak náramně baví. Nikdo ho totiž do ničeho nenutí.

 

Mimozemšťané unesou lidstvo a vás i celý váš gang umístí do virtuální reality ne nepodobné Matrixu

 

Příběh už se ale za návrat ke kořenům považovat nedá. Opomeňme fakt, že se hned na začátku stanete prezidentem Spojených států, mnohem podstatnější je mimozemská invaze, která nahradí zasloužený počestný ohňostroj. Ufoni totiž unesou lidstvo a vás i celý váš gang umístí do virtuální reality ne nepodobné Matrixu (čekejte spoustu narážek).

1371057008-wh-kenzie.jpg

Úkol je tedy jasný. Vymanit se ze spárů simulace, zlověstného mimozemského bosse Zinyaka a celé invaze, zachránit svůj tým a pořádně to zloduchům natřít. Přesně ve stylu starých, klišovitých ale řádně zábavných Saints.

Je těžké označit příběh za gangsterku, jelikož už k ní má hra asi stejně daleko, co čabajka k racionální výživě. Tohle je příběh pomsty a záchrany světa s esencí původních dílů, která se zachovala ve skvěle vykreslených postavách, zábavných dialozích a obecném sandboxu. Což samo o sobě vůbec není špatné.

1371057004-wh-turret.jpg1371057005-wh-zinyak-arrival.jpg1371057007-wh-hallway-battle.jpg

Vzhůru do akce

Právě hratelnost je tím, kvůli čemu se budete ke hře neustále vracet. Virtuální realita sebou totiž jeví starý dobrý Steelport, zahalený do černé oblohy a neonových futuristických barev. Známé město tak dostává zcela nový nádech, kde nechybí řádně hutná inspirace Tronem. Nutno dodat, že neustálá noc a všudypřítomné neony začínají časem vadit a je s podivem, že tvůrci nezahrnuli do hry klasický denní cyklus. O to více, když po dohrání příběhu jej lze nastavit manuálně.

 

Za splněné mise dostanete nové schopnosti, zbraně, oblečení, lepší členy gangu a další maličkosti, které vás neustále nutí hrát dál

 

Město je nacpané úkoly doslova k prasknutí a je to poprvé za dlouhou dobu, co jsem narazil na nepovinné mise, které by opravdu v rámci hry měly smysl. Ať už budete eskortovat důležité osoby, ničit hnízda mimozemšťanů, závodit, ničit vše v ulicích či hackovat checkpointy, vše má svůj smysl. Za splněné mise dostanete nové schopnosti, zbraně, oblečení, lepší členy gangu a další maličkosti, které vás neustále nutí hrát dál.

Saints_Row_4_13633589127705.jpg

Zkoumat město mimo příběh je tak radostí a nejedná se pouze o umělé prodloužení herní doby, za což si autoři zaslouží potlesk. Navíc i když dohrajete příběh, který by měl průměrnému hráči zabrat cca 12 hodin, stále máte čím se bavit.

Když Matrix, tak se vším všudy

Ve čtvrtém dílu se vrací vše – podrobná úprava vaší postavy, vozidel i gangu. Sbírání žihadel, boj o území (i když tentokrát proti mimozemšťanům, ne konkurenci), nákup obchodů a zbraní. Všechny známé aspekty jsou přítomny i zde. Nejmarkantnější změnou jsou pak schopnosti superhrdinů, které postupem času odemykáte. Ty nejen že kompletně mění přístup, kterým hru hrajete, ale také prakticky eliminují některé původní radovánky.

719a0113-82850.jpg71d218f9-82849.jpge1d25cae-82851.jpg

O čem že mluvím? Inu, velmi rychle přijdete k megaskoku, megaběhu, telekinezi, tlakové vlně či plachtění. Schopnosti se časem vylepšují, takže máte ve čtvrtině hry nabušeného superhrdinu, který přeskakuje baráky, běhá jako Flash a dokáže holýma rukama zneškodnit celou skupinku emzáků. Je tu však jeden problém.

 

Schopnosti dostanete velmi brzy a užít si starý dobrý styl hry pomalu ani nestihnete

 

Schopnosti zcela odstraňují potřebu někam jezdit autem či používat klasické zbraně. K čemu to, když jste na druhém konci města cobydup vzduchem? Proč pracně střílet, když můžete praštit do země a odletí deset nepřátel? Jistě, hra vás hned několikrát donutí jednat bez schopností, tyto segmenty jsou ale rychle pryč a jste zpět v plné polní. Schopnosti navíc dostanete velmi brzy a užít si starý dobrý styl hry pomalu ani nestihnete. Tvůrcům rozhodně patří dík za inovaci, tohle ale nějak nedomysleli. Korunku všemu nasahuje umělá inteligence, která se většinou zmůže jen na to, aby dotyční stáli jak buci a stříleli po vás.

SRIV_02_Jump_sc.jpg

Chaos v ulicích

Abych ale jen nehatil, díky schopnostem je hra nesmírně zábavnou záležitostí. Nechybí mise, kdy musíte vytvořit co největší chaos v ulicích či zvládnout pojistný podvod házením šipek pod kola aut. Saints Row zkrátka dokazuje, že byla série vždy především o bezhlavé zábavě, a tak tomu bude vždycky. Bohužel se nemůžu zbavit dojmu, že se jedná spíše o vylepšení trojky, než plnohodnotné pokračování.

 

Hra běží bezproblémově a až na pár bugů jsem nenarazil na výrazné grafické problémy, čekal jsem ale podstatně více

 

Ano, herního obsahu je s přebytkem, grafická stránka ale vypadá jen o malý ždibec lépe, než v případě třetího dílu. Mnohé animace jsou zcela totožné a když nepočítám pár hezkých částicových efektů, vlastně se jedná o tu samou hru. A to v době next-genu není dobré. Jistě, hra běží bezproblémově a až na pár bugů jsem nenarazil na výrazné grafické problémy, čekal jsem ale podstatně více.

09db6b61-83649.jpg3a7837e8-82847.jpg9b82fc1a-82848.jpg

Na druhou stranu zvuková stránka si zaslouží tu nejvyšší pochvalu. Dabing je perfektní, dialogy originální a zábavné a vývojářům se podařilo nasbírat do rádia parádní sbírku hudebních skladeb. A hurá, rádio lze konečně zapínat i mimo vůz, takže můžete mlátit kolemjdoucí s doprovodem oblíbených songů. Obecně je prezentace čtvrtého dílu okořeněna a podána skvěle, jen si vývojáři mohli dát více práce s grafikou samotnou. Holt člověk nemůže chtít všechno.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Akční adventura
Výrobce: Volition
Začátek prodeje: 20. října 2013
  • Skvělá zábava
  • Různorodé mise
  • Superschopnosti
  • Perfektní ozvučení a dabing
  • Graficky zastaralé
  • Nesmyslnost některých prvků
  • Stupidní AI

Když si to shrneme, Saints Row 4 je nesmírně zábavnou záležitostí, která se částečně vrací ke kořenům a částečně se jim zcela vzdaluje. Je to bláznivá kombinace rozličných témat a stylů, která ale dohromady funguje na jedničku. Pokud hledáte odlehčenou zábavu, jste tu správně. Pokud ale prahnete po něčem dospělejším a serióznějším, počkejte si na GTA V.

Diskuze (4) Další článek: Rayman Legends láká na ztřeštěnou srandu ve startovním traileru

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,