Salt and Sanctuary: 2D Dark Souls (recenze)

Dark Souls. Dvě slova, která evokují obrovské emoce jak u skalních příznivců, tak i u hráčů nepolíbených touto sérií.

Soulsborne, jak se souborně říká autorským výtvorům (Demon Souls, Dark Souls, Bloodborne) Hidetaka Miyazakiho, zanechaly nesmazatelný otisk v kuloárech herní historie. Na své miláčky si zarytí fanoušci nenechají sáhnout. Kult, který se kolem magnum opus japonského studia From Software vytvořil, nemá obdoby a spousta ostatních tvůrců by se na něm chtěla přiživit. Nenechte se však zmýlit, vždyť i Pablo Picasso tvrdil, že dobří umělci kopírují a ti nejlepší kradou. Přebrat si tento citát můžete, jak chcete. Jednou za čas se v každé oblasti umění objeví jako blesk z čistého nebe génius typu Hideteka Miyazakiho a na nějaký čas udá směr. Následovat jeho odkaz se rozhodla i vývojářská dvojice ze Ska Studios. Podařilo se jim alespoň přiblížit k věhlasu milované značky?

Hned na začátku to vezmeme hezky z gruntu. Salt and Sanctuary je v jádru dvourozměrná skákačka, vzpomínající na časy titulů jako Metroid a Castlevania. Právě ze subžánru Metroidvania, jenž nese jméno složené z názvů obou zmíněných legend, si Salt and Sanctuary vypůjčuje způsob prozkoumávání herního světa. Na vaší pouti vesměs volně odhalujete jednotlivé lokace. Velice rychle si ale všimnete, že některé oblasti jsou pro vás prozatím zapovězené. Tu vás v postupu zastaví vysoko umístěná plošinka, tuhle vám zase překáží jakýsi světélkující zátaras a támhle narazíte na podezřele silného nepřítele. A ve chvíli, kdy už po několikáté způsobí, že vám na obrazovce vyskočí nápis „Obliterated“ (místní obdoba „You died“), se sklopenou hlavou se vydáte někam jinam.

Místo duší z monster vypadává sůl a za staré známé ohniště tu suplují svatyně

Po pár hodinách si na příkoří, jež na vás bylo bez většího ostychu pácháno, ani nevzpomenete. Když v tu ránu potkáte jedno z mnoha výstředních NPC a po krátkém rozhovoru vám do vínku přidá schopnost, se kterou je pro vás, dosud naprosto nemyslitelné, překonání překážky hračkou. Takovými momenty je Salt and Sanctuary naplněná až po okraj a vyvolává v nich pocity zadostiučinění, jimiž je Souls série vyhlášená. Ono se v průběhu této recenze ještě několikrát ukáže, jak Salt and Sanctuary vzdává Dark Souls hold. Někdy možná až příliš drze. Místo duší z monster vypadává sůl a za staré známé ohniště tu suplují svatyně. Smrt za hráčem zanechá hromádku soli a jestli se k ní zpátky nedostanete v jednom kuse, přijdete o ni navždy. Jednoduché a účinné.

Největší obavy jsem měl z převedení dosti specifického soubojového systému do 2D kabátku. K mému překvapením se s tím manželé James a Michelle Silva vypořádali se vší grácií. Na začátku si vyberete jednu z osmi povědomých dostupných tříd: rytíř, mág, paladin, zloděj, kuchař, klerik, lovec a pauper. Neznamená to však, že se vám během hrací doby, přesahující 25 hodin, nevyprofiluje postava zcela jiná. Klasické lehké a těžké údery lze řetězit do jednoduchých komb, připomínajících Devil May Cry, kdy si nepřítele vyhodíte do vzduchu a v krátkém časovém okénku mu můžete zasadit několik ran. I když se tu přece jen klade značný důraz na, pro skákačky příznačnou, mobilitu, nežene vás hra do kouta, co se stylu boje týče. Preferujete taktičtější odpravování nepřátel se štítem v jedné ruce a mečem v druhé nebo máte hbité prsty a vašimi věrnými přáteli jsou dýky? I na nějakou tu magii dojde.

Podobně jako v Dark Souls je tu soubojový systém úzce spjatý s RPG prvky. Ať už jsou vaše hráčské dovednosti sebelepší, pořád je v pozadí podstatně ovlivňuje moře statistik. Tady se Salt and Sanctuary se svým inspiračním zdrojem rozchází. Za výše zmiňovanou sůl si nakupujete bodíky, které potom sázíte do monstrózního stromu schopností. Zprvu jsem se ho se slovy „tohle teda autoři trochu přehnali“ pořádně zalekl. Postupně jsem se v něm začal orientovat a teď můžu opravdu ocenit jeho komplexnost, jež jde ruku v ruce s variabilitou soubojového systému. Zvláště pak v co-opu s kamarádem pořádně zazáří.

Jako nit se Salt and Sanctuary táhne neustále srovnávání s jeho velkým bratříčkem Dark Souls. A ani v recenzi se mu nelze vyhnout. V čem Salt and Sanctuary za Soulsy bohužel zaostává, je herní svět. Chápu, že Ska je oproti From Software prťavoučké nezávislé studio. I přes to existují způsoby, jak do své hry protlačit atmosferické prostředí a propracovanou mytologii světa. Salt and Sanctuary lokaci od lokace ohromuje krásným pixel artem a nápaditým designem nepřátel. Na druhou stranu se odvážím tvrdit, že nikdy se na ni nebude vzpomínat jako na po příběhové stránce zajímavou hru.

Při každém bossfightu se opakuje dokola pořád ta samá smyčka a při nějakém desátém pokusu ji raději vypnete

Když se podívám na YouTube, kde se to jen hemží videi o bohatém lore Dark Souls, je mi trochu Salt and Sanctuary líto. A to ani nemluvím o naprosto tristní hudbě. Při každém bossfightu se opakuje dokola pořád ta samá smyčka a při nějakém desátém pokusu jsem ji ze samotné frustrace vypnul. Další výtku, kterou k Salt and Sanctuary mám, a která je další ukázkou zbytečného lpění na hardcore hratelnosti Dark Souls, je absence mapy. V precizně navrženém Lordranu dává perfektní smysl, aby se v něm hráč postupně naučil orientovat jen pomocí vlastního orientačního smyslu. Ve 2D světě, kde chybí pro člověka přirozený třetí rozměr, je záhodno mít po ruce nějakou tu mapu.

Dostupné pro: PC, PS4
Žánr: Arkády | Akční plošinovka
Výrobce: Ska Studios
Začátek prodeje: 17. května 2016
  • Soubojový systém
  • Design úrovní
  • Spojení Souls formule a skákačky
  • Absence mapy
  • Nedotažená zvuková stránka

Trochu se zdráhám vynést nad Salt and Sanctuary závěrečný ortel. Jsem šťastný, že se díky oblíbenosti Dark Souls spustila vlna her, které přebírají její specifickou formuli a snaží se jí něčím okořenit. Rád bych však v budoucnu viděl, že se tvůrci pokusí do svých her vnést trochu víc vlastní invence a nebudeme dostávat jen povedené covery. Nakonec bych však Salt and Sanctuary doporučil, a to zvláště těm, komu po dohrání Dark Souls 3 už vyprahlo v ústech po kvalitní hardcore řežbě.

Diskuze (1) Další článek: Worlds Adrift lákají na unikátní dobrodružství v traileru

Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

**Meta má zjednodušit pravidla a být ke všem spravedlivá **Facebook s Instagram věnují samostatný odstavec bradavkám **Pravidla ale neřeší nebinární, transsexuální a intersexuální osoby

Petr Urban
InstagramFacebookSociální sítě
Poslední přelomový produkt vizionáře Jobse. iPad změnil mobilní svět, dnes slaví 13 let

** iPad byl poslední velký projekt Stevea Jobse, a měl pravdu... ** ...mezi telefony a notebooky skutečně něco chybělo ** Ze startu se jednalo jen o přerostlý iPhone, jenže iPad žije dodnes

Martin Chroust
LegendyiPad
Telefon jako kapesní skener v klubech. Vědci přišli se snadnou metodou pro detekci drog v nápojích

** Drogy nasypané do nápojů jsou stále velkým problémem ** Jejich odhalení a dokázání je časově i technicky velmi náročné ** K detekci GHB v nápoji nově poslouží jakýkoliv smartphone

Martin Chroust
StudieDrogySmartphony
Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

** O bublinách v galaxiích toho víme jen velmi málo ** Theo O’Neill a jeho kolegové se to snaží zlepšit ** Zmapovali magnetická pole naší Lokální Bubliny

Stanislav Mihulka
Astronomie
Beton z antického Říma je mimořádně odolný. Dokáže se sám opravit, protože ho Římané míchali za horka

** Pro dnešní inženýry a materiálové vědce je antický římský beton velkou výzvou ** Tajemství výroby tohoto mimořádně odolného konstrukčního materiálu bylo totiž ztraceno ** Řešení letité záhady nedávno nabídl tým amerických a evropských odborníků

Stanislav Mihulka
MateriálHistorie
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Migrační vlny mířily do vikingské Skandinávie jako do zaslíbené země

** Na dobu Vikingů často nahlížíme jako na zlatý věk dalekých plaveb a objevů nových zemí ** Nyní musíme akceptovat, že jejich skandinávská domovina lákala k imigraci lidi z celé Evropy ** Geny imigrantů se ale do dědičné informace Skandinávců neprosadily

Jaroslav Petr
GenetikaHistorie