Salt Lake 2002 – ach jo, zase ta olympiáda

Před několika dny skončily XIX. zimní olympijské hry. Pokud byste si chtěli olympijskou atmosféru vyzkoušet na vlastní kůži, máte dvě možnosti – buď budete čtyři roky poctivě makat a do Turína pojedete reprezentovat naši vlast anebo (přijatelnější varianta) zůstanete pěkně doma v teploučku a vyzkoušíte si olympiádu virtuálně v právě vycházející hře od EIDOSu Salt Lake 2002.
Salt Lake 2002 – ach jo, zase ta olympiáda
Platforma: PC
Typ hry: sportovní
Multiplayer: ano
Minimální konfigurace: procesor 450 MHz, 128 MB RAM, 500 MB na HDD, 16MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 128 MB RAM, 700 MB na HDD, 32MB grafická karta
Testovací konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta
Výrobce: ATD (www.atd.co.uk)
Distributor hry: EIDOS Interactive (www.eidos.com)
Distribuce v ČR: Cenega (www.jrc.cz)

Před několika dny skončily XIX. zimní olympijské hry. Pokud byste si chtěli olympijskou atmosféru vyzkoušet na vlastní kůži, máte dvě možnosti – buď budete čtyři roky poctivě makat a do Turína pojedete reprezentovat naši vlast anebo (přijatelnější varianta) zůstanete pěkně doma v teploučku a vyzkoušíte si olympiádu virtuálně v právě vycházející hře od EIDOSu Salt Lake 2002. P.S.: Tento článek je věnován všem těm, kdo se rozhodli pro druhou možnost.

Žádná recenze na „olympijskou“ hru se neobejde bez nostalgického vzpomenutí na dva skvosty od Accolade – Winter Games a Summer Games. Nepřeberné množství disciplín a hlavně skvělá zábava při multiplayerových kláních u jednoho počítače učinila z her doslova modly sportovně naladěných hráčů. Po delším „období olympijského temna“ získal oficiální licenci na hry s olympijskou tématikou EIDOS, který před dvěma lety vydal hru Sydney 2000. Hra se nedočkala u recenzentů příliš oslavného přijetí, ale protože se jednalo o „oficiální hru olympijských her“ určitě se hra docela slušně prodávala, a tak mu máme dnes Salt Lake 2002.

Salt Lake 2002Salt Lake 2002

Salt Lake 2002Salt Lake 2002

První potěšující zprávou je, že se konečně nedočkáme historického ovládání pomocí neúnavného mačkání dvou tlačítek pro dosažení největší rychlosti (které nás ještě v Sydney 2000 strašilo). Ovládání z doby mamutů je konečně zapomenuto (jedinou výjimkou je roztlačování při závodě dvojbobů) a my už konečně nemusíme oplakávat rozbitou klávesnici po každé olympiádě. Celá věc má jeden velký háček. Autoři totiž nevymysleli nějaký nový převratný systém ovládání, ale jednoduše se vystříhali disciplín, kde by to k bušení klávesnice alespoň trochu navádělo. Takže v konečném zúčtování se v Salt Lake 2002 setkáme se šesti disciplínami. V oficiální hře olympiády tak najdete počet módů, který by se hodil možná do první hratelné demoverze :-(.

Světlé stránky hry
  • zábavné než vyzkoušíte všechny disciplíny
  • grafika
Temné stránky hry
  • HW nároky
  • chyby
  • malý počet disciplín
  • pokažený multiplayer

Těmi vyvolenými šesti mušketýry jsou sjezd, skoky na lyžích (na velkém můstku K120), paralelní slalom ve snowboardu, slalom, závod dvojbobů a konečně skoky z akrobatického lyžování. Nutno podotknout, že jde o dvě disciplíny ženské a čtyři mužské. Takže třeba sjezd je mužskou disciplínou, slalom je ženskou, akrobatičtí skokani jsou ve hře skokanky, kdežto snowboardisté asi musí být pořádní chlapi – docela by mě zajímalo, podle jakého klíče autoři disciplíny rozdělili, ale to je celkem nepodstatné.

Malý počet disciplín by zase tak nevadil, pokud by autoři nabídli vícero možností jejich využití, abyste se v každé disciplíně mohli dostatečně „vyřádit“. Bohužel Salt Lake 2002 není tímto případem. K dispozici jsou čtyři módy: Freeform je klasický trénink, Tournament je soutěž v jedné disciplíně vyřazovacím způsobem (systém turnajového pavouka), v Classic Mode máte tři životy a počítač vám zadává postupně úkoly pro každou disciplínu, které musíte splnit nebo ztratíte jeden život – zatím docela nuda, že? Největší naděje jsem vkládal do olympijského módu, avšak ani ten nepřináší nic nového. Po nicmoc animaci zahajovacího ceremoniálu proběhne všech šest závodů, závěrečný ceremoniál (skoro stejný jako zahajovací) cvak a konec. Žádné vyhodnocení medailí, tabulka – prostě nic. Když si odmyslíte, že v olympiádě vyhráváte medaile a v turnajích poháry, tak se módy v podstatě ničem neliší – vždy závodíte proti času nebo bodům, které už jsou předem dány (už na startu se dozvíte, kolik potřebujete na vítězství) a liší se pouze nastavenou obtížností.

Salt Lake 2002Salt Lake 2002

Salt Lake 2002Salt Lake 2002

Ač je Salt Lake 2002 oficiální hra olympijských her, nezávodíte proti Malyzsovi, Kosteličové nebo Ammanovi, ale zahrajete si s hráči France, Finland, Norway nebo Canada. To je motivace, co? Závodíte proti názvům států! Ještě bych potřeboval od autorů vysvětlit jestli disciplíny absolvují státní vlajky, znaky nebo hymny. K dovršení všeho zlého je těchto států pouze 16, takže my opět utřeme nos a ani za naši vlast si nezahrajeme.

Třeba to ještě zachrání provedení samotných disciplín, myslí si věčný optimista. No nebudu vás dlouho napínat, raději se na ně podrobněji podíváme.

Sjezd
Sjezd na lyžích rozhodně není sportem pro každého. O tom by vám mohli povídat pacienti nemocnic v okolí Špindlerova Mlýna, kteří se snažili sjíždět černé sjezdovky „šusem“.Virtuální sjezd je oproti tomu o dost bezpečnější. Nejhůře dostanete křeč do zápěstí v důsledku držení jednoho tlačítka. Tímto tlačítkem se totiž váš lyžař v Salt Lake 2002 skloní do správného aerodynamického postoje. Pak už jen stačí korigovat směr pomocí šipek. I když jsou mezery mezi brankami velké „jak vrata od chlíva“, mnohdy se stane, že se do nich netrefíte a budete diskvalifikováni. Protože však jezdíte pouze po jedné trati, časem se naučíte projíždět i obtížná místa a závod se stane nudnou záležitostí.

Skoky na lyžích
Překvapivě i přes útrpné představení našich skokanů na olympiádě byla pro mě tato disciplína v Salt Lake 2002 jednou z nejoblíbenějších. Určitě za to může velice jednoduché a přirozené ovládání. Musíte vystihnout ten správný moment k odrazu z můstku, za letu usměrňovat rozpětí lyží a správně dopadnout, protože za dopad se hodně strhávají známky. Občas se stane, že bezchybně dopadnete, ale dostanete špatné známky a jindy málem spadnete a přitom získáte tři „dvacítky“ – že by další chybka programu? Každopádně právě díky jednoduchosti disciplíny budete brzy skákat za hranici 130 metrů a počítač pro vás nebude žádná konkurence. Skoky na lyžích tak získávají smysl jen v boji proti lidským protivníkům.

Salt Lake 2002Salt Lake 2002

Paralelní slalom ve snowboardu
Snowboard je jedinou akční disciplínou, kdy jezdíte v reálu proti opravdovému soupeři. Sice ho nemůžete srazit, ale aspoň můžete sledovat, jak si v porovnání s ním vedete. Při závodě je veledůležitý odraz na startu – pokud se málo odrazíte můžete se na vyšších obtížnostech s medailemi rovnou rozloučit. V průběhu závodu musíte dávat pozor, abyste neminuli nějakou zašitou branku, protože jinak následuje opět nemilosrdná diskvalifikace. Závody se stejně jako ve skutečnosti jezdí vyřazovacím způsobem, takže k medaili potřebujete porazit alespoň čtyři protivníky. Snowboard v porovnáním s ostatními hrami ze Salt Lake rozhodně zaujímá místo v horní polovině žebříčku (ale ty diskvalifikace mně lezly krkem).

Slalom
Ze všech alpských disciplín je diskvalifikace nejčastější právě u slalomu, ale tady si s tímto problémem poradili autoři jinak. Skoro by se dalo říct naprosto „realisticky“. Pokud minete nějakou branku, hra vás zastaví a vrátí zpátky. Taky na vás přes monitor dýchá realističnost oficiální hry olympijských her? :-) Motion-capturing se taky „povedl“. Slalomářky zaujímají pouze jednu pozici – nepřirozeně napřímené tělo s pokrčenými koleny. Když sjíždějí po příkrém svahu, tak to možná vypadá hezky, ale když ve stejné pozici stojí v cíli a čekají na výsledky, tak to vypadá, jak kdyby seděly na WC. Další skvělou věcí je, že se v závodě můžete klidně otočit do kopce a bez námahy vyjet až na start.

Salt Lake 2002Salt Lake 2002

Akrobatické lyžování
Už od prvního spuštění hry jsem napjatě čekal, jak vyřeší autoři ovládání téhle disciplíny. Výsledek stojí opravdu za to. V závislosti na obtížnosti skoku se vám při jeho provádění objeví dole malinké rolující menu, kde jsou pokyny, jaké tlačítka máte mačkat. Takže pro salto s jedním vrutem musíte zmáčknout například: mezerník a šipku doprava, mezerník a šipku doleva, alt a šipku dolů, šipku dolů a konečně mezerník a šipku dolů. Složitější skoky samozřejmě vyžadují těžší kombinace tlačítek. Bohužel Salt Lake 2002 vzniklo ještě před olympiádou, takže bohužel nebudete moci pilovat trojná salta s pěti vruty :-).

Dvojbob
Jízdu na dvojbobech jsem od začátku do konce nesnášel. Hned na úvod musíte roztlačit boby zuřivým mačkáním tlačítka a pak už jen nasednout a hurá do ledového koryta. Kamera se okamžitě přepne do „nárazníkového“ pohledu a vy se už řítíte stokilometrovou rychlostí napospas osudu. Jen správným nakláněním v zatáčkách získáte tu potřebnou rychlost, abyste vůbec mohli konkurovat závodníkům na medailových příčkách. Boby jsou bohužel HODNĚ náchylné na překlopení. Po desátém překlopení v řadě jsem už byl opravdu na prášky, ale třeba budete šikovnější a naleznete v téhle disciplíně zalíbení.

Takže bohužel Salt Lake 2002 asi díru do světa neudělá. Ještě mi dovolte zmínku o grafice. Za poslední rok jsem se snad nesetkal s hrou s většími nároky na HW. Salt Lake 2002 byla první hrou, která jsem viděl cukat s procesorem 1,4 GHz v rozlišení 1024x768. Přitom je jediným složitým objektem na obrazovce váš závodník. Ani nechci vidět, jaký stroj bychom potřebovali na fotbal s 22 hráči, který by vytvořili programátoři z ATD. No nic, grafika je jinak docela slušná a pochvalu si určitě zaslouží věrné zobrazení obličejů závodníků (sice jsou to klapzubáci jak vyšití, ale aspoň vypadají jako lidi :-). Špatný není ani replay, ovšem zase se nedá uložit.

Ač hra přímo vyzývá k propracovanému multiplayeru – pro hraní čtyř hráčů u jednoho PC budete potřebovat ČTYŘI ovladače. Disciplíny stejně absolvují závodníci zvlášť, takže jde o naprosto nepochopitelnou blbost autorů.

Přijde mi, že Salt Lake 2002 byla vydaná jen aby se využila výhradní licence EIDOSů. Autoři by se měli napříště zamyslet nad nějakým originálnějším pojetím, ovládáním nebo alespoň přidat větší počet disciplín, protože to co nám přinesli letos je dost slabé.

Grafika: 6/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 5/10
Ani zimní olympiáda EIDOSům nevyšla. Snad bude Athens 2004 lepší.
Celkové hodnocení: 5/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

včera | | 19 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

30.  11.  2017 |
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |
Xbox One vs Xbox One X: grafický pokrok nebo bláboly? (galerie)

Xbox One vs Xbox One X: grafický pokro…

Xbox One X vyšlo nedávno a mezi vylepšeními jasně dominuje grafika. Rozhodli jsme se, že několik her detailně porovnáme v galerii.

29.  11.  2017 | | 30 N/A