Sanctum – hon na bludišťáky (recenze)

Stavění, stavění, to nám život zachrání. Postav třeba bludiště, nebo kulometnou věž, každá rána se vstřebá, nepřátele neřeš, nepřátele už neřeš.
Seznam kapitol
  1. Malta, cihly a raketomet
  2. V bludišti smrti

Jednou z možností, jak inovovat žánr, je spojení více druhů her dohromady. Vývojáři s kouzelným názvem Coffee Stain Studios přišli s nápadem spojit dva na první pohled odlišné typy her - akci z pohledu první osoby a strategii na bázi tower defense. Princip hry je velmi jednoduchý na pochopení. Současně si zachovává rostoucí stupeň obtížnosti. Dosud jsme u tower defense her byli zvyklí na pouhé stavění obranných mechanismů a čekání, že vlnu nepřátel dokáží s maximální úspěšností zlikvidovat dřív, než dorazí do srdce naší základny. V Sanctum se ale přímo zapojíte do akce v reálném čase. Zároveň vaše střelecké umění často zásadním způsobem ovlivní celkový výsledek.

Strašáci na věži

Sanctum vznikala již od roku 2009 jako mod pro Unreal Tournament 3. Je to první velká hra vývojářů, kteří doposud měli na svém portfoliu pouze arkádovou plošinovku pro iPhone s názvem I Love Strawberries.

Sanctum spojuje dva na první pohled odlišné typy her - akci z pohledu první osoby a strategii na bázi tower defense

Té vyjádřili poctu formou několika odkazů a achievementů také v Sanctum, což je velmi sympatické a ukazuje to na radost, s jakou toto krátce působící studio tvoří hry. Ve světě Sanctum se ujmete role elitní vojandy Skye.

Ta má za úkol ubránit své domovské město Elysione One od záhadných stvoření z jiného světa. Obranou domova se zde myslí jádro, které zajišťuje životaschopnost města. Na první pohled je jasné, že svět Sanctum nemá s naší Zemí nic společného. To dokazují nejenom futuristické stavby, ale také kolem poletující ostrůvky s roztodivnými rostlinnými druhy. Pohled na toto prostředí je až nečekaně okouzlující. Navíc si tvůrci dali práci s vytvořením iluze nekonečna kolem vás.

Ve hře zatím naleznete jen tři mapy s názvy Mine, Bridge a Arc. Vizuálně se významně liší a každá vyžaduje trochu odlišnou strategii. Princip stavění obranných věží se nijak výrazněji neliší od klasických tower defense her. Z pohledu vlastních očí nejprve vytvoříte z bloků bludiště, které by mělo být co možná nejsložitější. Pro lepší kontrolu stavěcího procesu je možné využít náhledu z ptačí perspektivy. Je škoda, že z nadhledu není možné přímo stavět klikáním myší tak, jako u klasických strategií.

Žádnej blog… ale blok!

Stavění každého bloku zvlášť je docela nudné. Nevyplatí se ale jen tak náhodně plácat jeden blok vedle druhého, protože v pozdějších fázích hry by se vám to nemuselo vyplatit. Vzhledem k postupným checkpointům a nemožnosti využít klasický save je právě stavitelská část naprosto zásadní. Na vystavěné bloky následně umísťujete jeden ze šesti obranných mechanismů. Máte na výběr z kulometu, laseru, blesku, granátometu, raketometu či zpomalovacího bloku. Sedmou stavbou je teleport umožňující během hektické akce okamžitý přesun na místo, kde je vás potřeba. Teleporty je vhodné umisťovat strategicky na taková místa, kam se nemůžete dostat pouhým přeskákáním z bloků na blok. Zároveň není příliš chytré teleportem zabrat místo zbraňovému systému na místě, kde by našel větší uplatnění.

Kromě obranných věží má sám hráč možnost likvidovat nepřátele třemi typy zbraní, které má v ruce. Odstřelovací puška má největší účinek. Často s ní budete likvidovat nepřátele těsně před jejich vniknutím do jádra. Vyplatí se ji také používat hned na začátku nepřátelské vlny z velké dálky. Každá přesně mířená rána a každé oslabení příšerek se následně v bludišti může ukázat jako klíčové. Důležitou zbraní používanou především proti drobným nepřátelům je rychle střílející variace na samopal, který v druhém módu střílí granáty.

Strategicky mimořádně důležitý je zmrazovač. Ten nepřátele dokáže na chvíli zpomalit, či v druhém módu přímo zastavit. Používání posledních dvou zmiňovaných zbraní je limitováno tzv. cool down efektem, který je delší variantou na klasické přebíjení u odstřelovačky. Po každé úspěšně zlikvidované vlně nepřátel získáte kredity. Za ně své bludiště můžete jednak přestavět, jednak lze zbraňové systémy (včetně těch v ruce) upgradovat.

TIP: Stavte co možná nejsložitější bludiště od samého začátku.

Aby hráč věděl, jakým způsobem má své bludiště postavit, dostává před každou vlnou nepřátel informaci o jejich složení. V encyklopedii o nich najde pár řádek a dočte se také o jejich slabinách. Problém nastává ve chvíli, kdy se na scéně objeví dva druhy nepřátel, na které platí rozdílná taktika. Přestavění bludiště je sice možné, ale prodejem postavených obranných mechanismů hráč nikdy nedostane zpět všechny kredity.

Mapy se vizuálně se významně liší a každá vyžaduje trochu odlišnou strategii

Zároveň není možné věže downgradovat, pouze kompletně prodat a postavit znovu. To je finančně dost nevýhodné, a proto by každá stavba měla být dopředu promyšlena. Není na škodu si po checkpointu několikrát jen tak vyzkoušet, jaký další postup je nejvhodnější. U checkpointů je háček v tom, že jsou tři vlny od sebe, což je dost stresující. Na druhou stranu se po dosažení záchytného bodu dostaví pocit uspokojení a úlevy, který klasický systém neomezených savů nemůže nabídnout."

Žánr: Akce | Mix akce a tower defense
Výrobce: Coffee Stain Studios | Webové stránky hry
  • Inovativní mix žánrů