Sea of Thieves: vzhůru do nudných rozbouřených vod (recenze)

Microsoft cílí na multiplayer a nevadí mu trošku zariskovat. Vyšla z toho zajímavá kooperativní hra Sea of Thieves, která je v základu geniální, její chytlavost však začne velmi rychle upadat.

V dnešní době převažují multiplayerové tituly. Ať chcete nebo ne, multiplayerová střílečka je prostě populárnější než singleplayerové RPG. Nicméně útěchou je, že vznikají také menší experimenty, které se na online multiplayer dívají z trochu jiné perspektivy. Příkladem je nedávno vydaný titul Sea of Thieves od studia Rare.

Bez posádky to rovnou zabalte

Vytáhněte groše z kapes

Nepočítejte s žádným systémem share play.

Pokud si hru koupíte a vaši přátelé ne, 

musíte prostě hrát bez nich.

Myšlenka je prostá. Jste pirátem a plavíte se na lodi. Na rozdíl od Assassin's Creed IV: Black Flag však nemáte k dispozici orchestr zkušených námořníků – veškeré postavy na lodi jsou jiní hráči. Ovládat loď tak vůbec není snadné. Musíte se starat o plachty, kotvu, děla, kormidlo, kontrolovat mapu a případně opravovat díry.

Sea_of_Thieves (13).pngSea_of_Thieves (1).pngSea_of_Thieves (2).pngSea_of_Thieves (3).pngSea_of_Thieves (6).pngSea_of_Thieves (7).pngSea_of_Thieves (8).png
Kooperace je nejzábavnějším prvkem hry

Nutno hned zkraje upozornit, že to všechno můžete teoreticky zvládnout sami. Problém je v tom, že je to jednak obtížné, ale hlavně hrozně nudné. Právě kooperace a rozdělení úkolů na lodi je hlavním zdrojem zábavy. Nemáte-li přátele, doporučuji si hru nekupovat. Naštěstí je hra zábavná i ve dvou hráčích, samozřejmě však stoupá zábava s vyšším počtem hráčů, maximálně se třemi dalšími piráty.

 

Kooperace a rozdělení úkolů na lodi je hlavním zdrojem zábavy. Nemáte-li přátele, doporučuji si hru nekupovat

 

Musím pochválit, že spolupráce na lodi je promyšlená opravdu geniálně. Zpočátku se budete potápět... a to hodně. Úkonů k dobrému plavení sice není mnoho, ale musí se vám to dostat pod kůži. Tu a tam vás navíc potká bouřka či loupeživí piráti. Samotné moře rozhodně musíme pochválit, nejednou s vámi trochu zahází a fyzika vody je velmi slušná. Je opravdu rozdíl, zda se plavíte po klidném moří či zda skáčete na vysokých vlnách

Hurá na průzkum

Hra také dokáže jednu z nejdůležitějších věcí – vzbudit chuť po průzkumu. Mapa je plná nejrůznějších ostrůvků, z nichž některé možná působí jak přes kopírák, ale i tak máte radost, když můžete zakotvit a prodírat se místní vegetací. Na ostrovech často potkáte kostlivce, což jsou vlastně jediní pořádní počítačem ovládaní nepřátelé (nepočítaje Krakena).

Sea_of_Thieves (19).pngSea_of_Thieves (10).pngSea_of_Thieves (11).pngSea_of_Thieves (12).pngSea_of_Thieves (14).pngSea_of_Thieves (15).pngSea_of_Thieves (16).png
Mimo pirátů se z vás stanou nadšení průzkumníci

Hned při prvním souboji bohužel poznáte, že bojový styl není nejlepší. Hra je až moc jednoduchá a nedynamická. Hráli jste třeba Chivalry: Deadliest Warrior? Tam jsou piráti vytvoření velmi dobře a při boji se vždy zapotíte. Tady jsou boje pomalé a primitivní. Se šavlí vám stačí sekat jak cvok a dokážete porazit skoro každého kostlivce. Střelné zbraně také neohromí, střílení je jednoduše řečeno v jiných hrách zábavnější.

Pohled druhého piráta - Ladislav Novák

Již betaverze Sea Of Thieves celkem zřetelně naznačila možné přednosti a nedostatky, na které se musíme v tomto pirátském dobrodružství připravit. A jelikož zmiňovanou betaverzi a plnohodnotné vydání hry nedělil nikterak dlouhý časový úsek, potvrdilo se to, čeho jsme se obávali. Sea Of Thieves je až trestuhodně prázdná hra s neustále se opakujícími aktivitami, které se zajídají nehezky rychle.

Sea_of_Thieves (37).pngSea_of_Thieves (38).pngSea_of_Thieves (39).png

Celý projet však startoval více než slibně, neboť skrýval nemalý potenciál. Představa pirátské kooperace, rekvírování, plenění, hledání pokladů, popíjení rumu… Všechna tato očekávání se sice dočkala svých naplnění, ale ne zrovna šťastným způsobem. Je tak více než politováníhodné, že hlavní herní aktivity zůstávají ve stínu klasického potulování a neplechaření. Právě v této sféře totiž Sea Of Thieves působí paradoxně nejjistěji. Hledání pokladů se sice může zprvu jevit jako zábavná aktivita, bohužel pouze do momentu, než objevíte ceny u místních prodejců, které jsou vzhledem k ziskům z pirátské činnosti nepřiměřené a mnohdy demotivující. O to více, jsou-li možnosti customizace poněkud chudé a v mnohém téměř zbytečné.

Sea_of_Thieves (34).pngSea_of_Thieves (35).pngSea_of_Thieves (36).png

Sea of Thieves je z mého pohledu bohužel zbytečně nafouknutá bublina, která po herní stránce nenabízí příliš mnoho možností. A tolik slibovaný důraz na nutnost kooperace bohužel taktéž nedosáhl svého naplnění. Krásné komiksové zpracování či několik opravdu cool nápadů, které často ústí do komických situací, prázdnost této bubliny spasit nedokáže. A ani těch několik světlých zážitků, které se svými přáteli na plavbách zažijete, v dlouhodobém výhledu nedokáže utlumit bolest ze zklamání, které hru charakterizuje.

Tomu všemu nasazuje korunku otřesná umělá inteligence. Kostlivci pochodují jako ovce a není problém je nalákat ke břehu a zabít střelou z lodního děla. Hotovo! Problém s počítačem ovládanými nepřáteli je i v tom, že jsou to pouze kostlivci a Kraken (případně nezabitelní hadi). Na moři vás nikdy nepotká posádka nemrtvých, maximálně tak posádka jiných hráčů, a to se stává minimálně. Pokud chcete namítnout, že vás na moři může alespoň překvapit Kraken, dodám jen tolik, že i po hodinách hraní jsem ho nepotkal.

Sea_of_Thieves (18).pngSea_of_Thieves (20).pngSea_of_Thieves (21).pngSea_of_Thieves (22).pngSea_of_Thieves (23).pngSea_of_Thieves (24).png
Bojový systém je nevýrazný a pomalý

Čas vyrazit na nákupy

Ve hře můžete kupovat vylepšení lodi a zbraní.

Zde je však problém v tom, že cena je zbytečně

přestřelená. Na každou maličkost budete šetřit,

což vaše nadšení celkem demotivuje.

Vývojáři zamířili jasně k tomu, že tu volnost sice máte, ale volnost je nudná. Můžete dělat... no skoro nic. Ostrovy jsou sice krásné, ale jinak je nemá moc smysl prozkoumávat. Vaším cílem se tedy stane plnění úkolů, které se dělí do tří skupin – hledání pokladů, zabíjení kostlivců a sbírání slepic či prasat pro obchodníky.

Moře plné nudy

Zpočátku vás to bavit bude. Nicméně už do pěti hodin, kdy vykopete spoustu pokladů, zabijete armádu kostlivců a převozíte pár kuřat, začne být hra nudná. Skoro jak kdyby vývojáři vůbec nepomysleli na to, že provádění stále stejných úkolů pořád a pořád dokola je prostě nuda. Hře chybí to, kvůli čemu ji vůbec chcete hrát. Obsah. 

Sea_of_Thieves (41).pngSea_of_Thieves (25).pngSea_of_Thieves (26).pngSea_of_Thieves (27).pngSea_of_Thieves (28).pngSea_of_Thieves (29).pngSea_of_Thieves (30).png
Jen máloco zamrzí víc než překrásný svět, ve kterém není co na práci

V tu chvíli si říkáte, proč hru vlastně hrajete. Z nějakého důvodu vás Sea of Thieves stále láká. To jasně ukazuje, že je to v mnoha ohledech kvalitní hra a budete se radovat i z takových kravinek jako hraní na harmoniku nebo pití grogu. Nemůžete se každopádně radovat věčně, pokud vám k tomu hra nedá další důvody.

 

Skoro jak kdyby vývojáři vůbec nepomysleli na to, že provádění stále stejných úkolů pořád a pořád dokola je prostě nuda

 

Celkový dojem ze hry by se dal popsat jako film. Hra má jednoduchou leč půvabnou grafika a hlavně chytlavý bojový systém – ve filmovém světě bychom řekli, že má povedené vizuální efekty a kvalitní herecké obsazení. No a teď si představte, že místo postupně se vyvíjejícího děje dělají hlavní hrdinové pořád to samé dokola. Dejme tomu jezdí po městě s autem a vozí pizzu.

Je to škoda, opravdu nesmírná škoda. Titul s vynikajícím systémem kooperace a s velice příjemnou atmosférou ztroskotal na tom, že v něm není co dělat. Pokud v budoucnu přijdou nějaká rozšíření, třeba se do Sea of Thieves vrátí život. Do té doby se mi ve spojitosti s ním vybaví pouze jedno prázdné moře.

Hodnocení: 2.5 / 5

Klady:

  • zajímavý systém kooperace
  • výborná fyzika vody
  • nádherný vizuál
  • skvělá atmosféra

Zápory:

  • nezáživný bojový systém
  • slabá umělá inteligence
  • minimum vedlejších aktivit
  • svět působí prázdně

 

 


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

15.  7.  2018 | | 5 N/A
DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

7.  7.  2018 | | 6 N/A
Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

12.  7.  2018 | | 2 N/A
V Minecraftu postavíte cokoliv, podívejte se na Paříž z 19. století

V Minecraftu postavíte cokoliv, podíve…

Minecraft nás svými možnostmi nepřestává překvapovat. Nejzajímavější projekty jsou však stále ty, které simulují reálná města.

17.  7.  2018 | | 8 N/A
KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

10.  7.  2018 | | 5 N/A