SENTRY - další freewarová pecka!

Před pár lety se mezi hráči objevil remake slavné sinclairácké hry SENTINEL (nebo-li pán smrtících pohledů, jak jej někdo trefně nazval). Podporoval dokonce tuším 3Dfxka, takže těch pár desítek hráčů, co je měli, si hru určitě užilo. Dnes máme všichni možnost zkusit jednu z herních legend i my, a to v podobě naštěstí freewarové.
Před pár lety se mezi hráči objevil remake slavné sinclairácké hry SENTINEL (nebo-li pán smrtících pohledů, jak jej někdo trefně nazval). Podporoval dokonce tuším 3Dfxka, takže těch pár desítek hráčů, co je měli, si hru určitě užilo. Dnes máme všichni možnost zkusit jednu z herních legend i my, a to v podobě naštěstí freewarové. Nečekejte tedy animace, propracovaný příběh nebo snad dokonce CD hudbu, jedinou (a co si budeme povídat, zatraceně silnou) zbraní hry Sentry je hratelnost a neotřelost námětu.

SentrySentry

Jde v podstatě o tohle: (v manuálu je cosi o nějakých robotech, ale to si přečte každý sám) Jste na pravidelném čtvercovém ostrově plujícím v nicotě, nad hlavou se Vám valí hustá mračna a vůbec to tam nevypadá přívětivě. Ostrov je rozdělen do čtverců, z nichž na jednom začíná vaše postavička. Na nejvyšším bodě ostrova stojí "Sentry" nebo-li strážce (ve velmi pokročilých úrovních jich tu najdete klidně několik) a za pravidelného otáčení se rozhlíží

kolem dokola. Jestliže zmerčí vás nebo některou z vašich aktivit, naštve se a začne z Vás (nebo vámi vytvořených objektů) cucat energii, kterou podle typu předmětu rozloží na jakousi (1-3 jednotky) "základní energii", kterou pak v podobě stromů rozhodí po celém hracím plánu.

A v čem je problém?
Jediným a v podstatě stěžejním problémem je fakt, že Váš robot má po startu omezenou zásobu energie, se kterou musí splnit svůj hlavní a jediný úkol, kterým není nic menšího než zničení onoho robošmíráka (-ků). Samozřejmě, aby to nebylo tak snadné, je zde několik dalších drobností, které pěkně otravují život, a to:
  • Na čistou energii, kterou potřebujete k jakékoliv své stavitelské činnosti, můžete rozložit pouze ty věci, které jsou níže nebo na stejné výškové úrovni jako Vy, což vzhledem k faktu, že v podstatě vždy začínáte na nejnižším místě ostrova, je docela problém. Samo sebou že na věc musíte vidět.
  • Váš robot neumí chodit, pouze dokáže vytvořit jiného robota a do něj přenést svoji mysl. Přičemž pokud stavíte na sebe kameny, tak na vrcholek můžete zhmotnit robota (ano, "zhmotnit" je patrně to nejpříhodnější slovo, protože vše vás stojí pouze energii se kterou můžete zcela libovolně nakládat a navíc můžete (resp. MUSÍTE "recyklovat" již použité roboty a stavby, o volně ležících stromech nemluvě) a následně se tam přenést. Tímto poněkud krkolomným (leč originálním) způsobem se zde vlastně překonávají výškové rozdíly, viz. obrázek. Neutrální energie (a tedy i ta, co z vás nasosá ten Energovampír, je k dispozici volně roztroušená po celém herním plánu a nic Vám nebrání (snad kromě příšerky "Meanie") stromy rozložit na energii, absorbovat a tu následně použít jinde.
SentrySentry

A co že to vlastně můžete postavit, respektive vykonat? (pomiňme ovládací ikony s jednoznačným významem, navíc, těch asi pět ikon je popsáno v helpu takovým způsobem,

že by to pochopil i ten největší ňouma, který vystudoval... však to znáte - viz. recenze na Titans of Steel =).

  • Vytvořit strom - cena 1 jednotka energie - Ač vypadá, že k ničemu není, není to tak úplně pravda. Řekněme, že se potřebujete dostat přes plošinku na kterou pořád civí aspoň jeden z těch Strážců, co teď? Snadná pomoc – vytvoříme šikovně nějaký ten stromek a za ten se pěkně schováme...
  • Vytvořit balvan - cena 2 energetické jednotky - Pro překonávání výškových rozdílů. Rovněž praktické pro nalákání nepřátelského robota, který zatímco vycucává kostku, Vás nechá na chvíli na pokoji a můžete v relativním klidu provést nějakou promyšlenou akci.
  • Vytvoř robota - cena 3 energetické jednotky - jak již bylo řečeno, jde v podstatě o VÁS a jedinou možnost transportu.
SentrySentry

Jako jistou pojistku máte možnost použít tzv. "hyperskok", kdy jste umístěni na nějaké náhodné místo na mapě. Pozor! Dvojsečná věc, protože často se stane, že se posunete škodolibě do nějaké díry nebo té nejhorší pozice jaká snad mohla nastat (tj. je na Vás vidět ze všech stran). Takže používat pouze v nouzi nejvyšší, též proto, že jde o energeticky mimořádně náročnou věc a mohli byste skončit v nějaké roklině s jedním stromem, horami okolo a chmurnými myšlenkami ohledně své další kariéry...

Mezi stromy se občas motá onen zmíněný Meanie (nebo je to ona? vypadá to jako masožravá rostlina) a snaží se Vás hyperprostorovat.

Další věcí, která mluví pro genialitu hry Sentry, je fakt, že ji můžete hrát v 3D! (Pozor, tím nemyslím nějakou trapnou 3Dfxkovou akceleraci, ale v případě že máte 3D brýle (nebo si je podle helpu vyrobíte - nemyslí se tu samozřejmě nějaká Hi-tech šílenost za padesát tisíc, ale úplně normální papírové brýle se zasazenými kousky fólie nebo plastu), hra musí být naprosto dokonalá, sice jsem nezkoušel, ale jelikož princip znám, dovedu si představit, o co půjde. Pro neznalé, když už jsme to nakousli, jde vlastně o využití klamu jako např. u stereogramů (taková ta změť, kam když minutu civíte, tak se (možná... =) něco objeví), obraz se ukáže dvakrát, jednou jakoby vyvedený v červené, podruhé v modré (nebo zelené, jak je libo resp. jak si nastavíte), no a jelikož na každém z očí je jiná barva, tak jakoby zatlumí vždy jednu z nich, takže vidíte pouze jednu, druhým okem druhou , ale POSUNUTOU = 3D!!! Pochopili? Doufám... =). Možná se budete v papírových brýlích s jedním okem červeným a druhým modrým cítit jako magor, ale nenadávejte, zážitek bude skvělý (jak věřím)!

SentrySentry

Rovněž, jak si hlavně ti starší (a zkušenější) hráči mezi námi pamatují, byl už klasický Sentinel hrou přímo giganticky rozsáhlou. Zde se autoři snad úplně zbláznili a rozsah dovedli vskutku ad absurdum. Bezprostředně po nainstalování můžete sice hrát jen jeden level (č. 0, to jste nečekali, co? =), ale dalších 99999999 vás ještě čeká. Šílené. Systém levelů je tak trochu podobný hře Populous, kdy nehrajete všechny levely, ale vždy dostanete možnost (podle toho kolik naškudlíte energie na konci kola) začít od kola více či méně pokročilého, např. z levelu 0 se běžně dostanete do 4 s tím, že můžete samozřejmě hrát vše mezi tím. Tj. máte přístup k levelům 0, 1, 2, 3, 4 atd.

No a na závěr, jak je v kraji zvykem, to tak nějak zhodnotíme: Příjemný a dobře provedený remake, s téměř neomezenou znovuhratelností a spoustou vylepšení, vážně aspoň zkuste! (... mimochodem, řekněme, že Vás hra Sentry absolutně nadchla a rozhodli jste se jí zasvětit svůj život. V případě, že budete hrát Sentry po zbytek života 20 levelů denně, pak byste museli žít přesně 13.698 let, abyste stihli přehrát všechna kola... =)!

A kde hru najdete?
Především je to na její homepage na "sentry.homepage.com", a jak tak znám šéfredaktora, tak už se bude určitě povalovat na http://www.vypalcd.cz/ (To jako ta hra, samozřejmě...! =).
Diskuze (1) Další článek: Malý Velký Třesk v roce 3001

Témata článku: , , , , ,