Seriál: Gas Powered Games – vývoj AAA titulů na plný plyn

vytisknout velikost písma
I když by se mohlo zdát, že seriál Profil vývojáře slouží pouze pro připomenutí dávných herních ikon, není tomu tak. Zapomínat nesmíme ani na současná vývojářská studia. V dnešním díle se podíváme na zoubek týmu, který je i v současné době stále pod bedlivým drobnohledem herních médií netrpělivě vyčkávajících na každou novou informaci.
Seriál: Gas Powered Games – vývoj AAA titulů na plný plyn

Jméno vývojářského studia: Gas Powered Games
Homepage:
http://www.gaspowered.com
Kontaktní osoba nebo e-mail: Formulář (http://www.gaspowered.com/contactus.php)
Sídlo společnosti: Redmond, Washington (USA)
Aktuální počet zaměstnanců: Více než 90
Aktuální počet volných pracovních míst: 3 (senior/lead content engineer, console systems engineer)
Nejúspěšnější projekt: Dungeon Siege
Aktuální projekt: Space Siege

Vznik a historie firmy

Společnost Gas Powered Games byla založena v květnu roku 1998 známým herním návrhářemm Chrisem Taylorem (tvůrce nezapomenutelné série Total Annihilation) spolu s několika dalšími bývalými zaměstnanci studia Cavedog. Už od začátku bylo jasné, že Chris bude chtít překonat svůj dřívější úspěch, což se v danou chvíli zdálo jako šílený nápad. Nicméně neskutečné se stalo realitou, a tak v roce 2002 bylo vydáno RPG s prostým názvem Dungeon Siege publikované studiem Microsoft Games. Hra získala přízeň hráčů díky kvalitnímu audiovizuálnímu zpracování (použit vlastní grafický engine) a jednoduchými, inovativními RPG pravidly a mechanismy. Přesně o rok později byl obsah hry rozšířen o přídavek s podtitulem Legends of Aranna, na kterém spolupracoval také tým Mad Doc Software. Distribuci opět zařídila herní divize softwarového gigantu Microsoft.

Po téměř dvouletém informačním šumu vypluly na povrch nové informace – bylo ohlášeno pokračování Dungeon Siege 2, jenž se nakonec objevilo na pultech obchodů v srpnu roku 2005. Nemusíme dodávat, že doplňující přídavek Broken Worlds si to přihasil přesně o dvanáct měsíců později. V roce 2006 došlo k odkoupení vydavatelských práv značky Dungeon Siege společností Take-Two, čímž nadobro skončilo téměř čtyřleté produktivní partnerství s herní divizí Microsoftu. I když by se mohlo zdát, že vývojářům nastaly krušné časy, rozhodně tomu tak nebylo, o čemž svědčí i obrovský hit z února letošního roku Supreme Commander vydaný pod hlavičkou THQ. V červnu byl oznámen samostatný datadisk s podtitulem Forged Alliance s plánovaným datem vydání v listopadu 2007. V současnosti autoři pilně pracují na další pecce s názvem Space Siege, přičemž právě pro tento titul uzavřeli partnerství se společností SEGA.

Žijící legenda

Chris Taylor (spoluzakladatel Gas Powered Games, herní designér)

Chris se narodil v městečku Burnaby ležící v Britské Kolumbii. Jeho kariéra začala v osmdesátých letech, přičemž prvním počinem byl Hardball 2 z roku 1989. Po vydání hry se přestěhoval do Seattlu a v roce 1996 rozšířil řady studia Cavedog Entertainment jako designér a vedoucí projektu Total Annihilation plus jeho datadisku s přídomkem The Core Contingency. V roce 1998 založil spolu s několika společníky studio Gas Powered Games a jak jsme si již řekli, jejich debutovým titulem byl Dungeon Siege.

V srpnu roku 2005 přinesl časopis PC Gamer informaci, že GPG vyvíjí další strategii, což znamenalo návrat Chrise k tomuto žánru po dlouhých osmi letech. Podle jistých spekulací je Supreme Commander v podstatě pokračováním úspěšného hitu Total Annihilation, avšak díky vlastnictví značky společnosti Atari bylo nutné hru jinak pojmenovat, což samozřejmě Chris Taylor nikdy oficiálně neřekl. V současné době pilně pracuje na zbrusu novém projektu s názvem Space Siege, o němž najdete podrobnější informace v posledním odstavci tohoto článku.

Vydané hry

Protože se jedná o mladé studio, nesmíme se divit, že prozatímní výčet vydaných her je relativněě chudý. Zde je kompletní výpis všech doposud vydaných PC titulů. Jak sami vidíte, jedná se pouze o dvě různé série, a tak budou pro následný detailnější popis stačit pouze tři zástupci.

Dungeon Siege (2002)
Dungeon Siege: Legends of Aranna (2003)
Dungeon Siege 2 (2005)
Dungeon Siege 2: Broken World (2006)
Dungeon Siege: Throne of Agony (PSP - 2006)
Supreme Commander (2007)
Supreme Commander: Forged Alliance (2007)

Dungeon Siege

Dungeon Siege byl debutovým titulem studia. Jedná se o akční RPG směle konkurující modle Diablo 2 s pár inovacemi, mezi něž patří zejména přirozený vývoj postav. Hra byla skvěle hodnocena díky výtečnému audiovizuálnímu zpracování, o které se zasloužil vlastní grafický engine a podmanivý hudební doprovod. DS bylo koncipováno tak, aby poskytlo maximum zábavy, ale zároveň nebylo obtížnou záležitostí. Ostatně sám Chris Taylor říkal, že hru vytvářel tak, aby ji mohla dohrát i jeho vlastní maminka. Pokud se betatesteři ztráceli po lesních cestách, jednoduše umístili na vhodné místo cedulku s nápisem „Tudy“. Herní doba patřila mezi ty delší, což kladně uvítalo množství hráčů. Dodnes se jedná o nejúspěšnější projekt Gas Powered Games.

Úryvek z našeho článku: „Vývoj postav je zde řešen velice jednoduše a geniálně zároveň - každá postava má čtyři hlavní skilly (boj zblízka, boj na dálku, přírodní magie a bojová magie). Tyto skilly stoupají podle toho, který z těchto skillů využíváte - pokud máte ve zvyku mlátit do svých nepřátel obouručním kladivem, bude vám růst dovednost boje na blízko (a sní zároveň síla a přesnost, zbývající atribut postavy - inteligence - bude růst jen minimálně). Žádné zkušenostní body, žádné skill points, nic takového. Vývoj je naprosto přirozený a mně osobně se zamlouval mnohem víc, než např. u Diabla nebo jemu podobných.“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=100741


Dungeon Siege 2

Po vydání prvního dílu a doplňujícího datadisku byla hráčská obec pořádně namlsaná, a tak skoro všichni s napětím očekávali další přírůstek do série. Nakonec se dočkali – mezi jeho klady patří vydařené a dechberoucí animace, obrovský počet hlavních a také vedlejších úkolůů, příjemná hratelnost a hlavně povedený hudební doprovod od Jeremyho Soulea (autor soundtracku pro Morrowind, Knights of the Old Republic, kompletní sérii her od Black Isle nebo třeba Harryho Pottera). I když je hra vysoce kvalitní záležitostí, přesto se už tak trochu dalo poznat, že autoři hru vyvíjejí také pro peníze a ne jen kvůli lásce ke hrám, což bylo u prvního dílu patrné a sympatické.

  

Úryvek z našeho článku: „DS2 je bezesporu lepší, než obě předcházející pohádky dohromady (čili jako Legends of Aranna, která obsahovala i původní Dungeon Siege). Upoutá si vás na pohled díky mnoha překrásným barevným efektům a výborně zrežírovaným animacím. Hudba Jeremy Soulea (Dungeon Siege, Morrowind, SW: KOTOR, Harry Potter a Tajemná komnata...) je na nebi herních soundtracků stálicí a zde je tomu nejinak. GPG navíc přišli s poměrně vychytaným systémem schopností, díky kterému ani v pozdějších fázích hry nechybí aspoň náznak motivace. Nicméně jedna věc potěší – v dnešní rychlé době je hrací doba DS2 (přibližně 40-60 hodin) úctyhodná.“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=111756


Supreme Commander

Po fenomenálním úspěchu série Dungeon Siege si dali autoři krátkou pauzu a rozhodli se stvořit něco jiného. Nakonec se to však povedlo pouze z poloviny. I když zvolili žánr RTS, čímž vkročili do jiných vod, Chris Taylor zúročil své zkušenosti a nápady z předchozího projektu Total Annihilation, a tak je celkem jednoduše okopíroval a minimálně vylepšil. Mnoho neznalých hráčů se rozplývalo nad originalitou a vynikajícím nápadem drsného generála, avšak v podstatě to samé si mohli zahrát již před lety. Přesto ale bude Supreme Commander jednou z nejúspěšnějších her letošního roku, o čemž svědčí množství dosud posbíraných ocenění a i existence rozšiřujícího přídavku s podtitulem Forged Alliance, jenž by měl vyjít přesně za 2 týdny od vydání tohoto článku v profesionální české lokalizaci společnosti CD Projekt. Mezi nejzdařilejší prvky patří zejména možnost plynulého nazoomování z orbitu až ke kolu vozidla, abyste mohli třeba zkontrolovat, jestli má správně utažené šrouby. Na druhou stranu tím největším negativem jsou krvavé hardwarové nároky, které by však v současnosti již neměly představovat větší problém.

  

Úryvek z našeho článku: „V čem ale Supreme Commander překvapí zdaleka nejvíce, jsou pocity, které budete u hraní zažívat. Málokterá hra vám nabídne podobně věrohodný dojem z velení jednotkám – tady jste prostě generál se vším všudy. Všechno můžete ovlivnit, naplánovat… a aby to bylo ještě lepší také vidět. Slibovanou možnost zoomování „z orbitu až do kokpitu“ autoři zpracovali tak dobře, že se nám o tom ani nesnilo. Kolečkem myši můžete ovlivňovat umístění kamery s velikou přesností – a především do skutečně libovolné výšky. Můžete si přizoomovat až tak, že na jednotlivých strojích budou vidět šrouby.“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=116039

Budoucí plány

 

Co se týče plánů do budoucnosti, autoři mají evidentně jasno. Již letos v květnu byl oznámen zbrusu nový titul s těžce neoriginálním názvem Space Siege, a tak si každý z vás dokáže udělat základní představu o tom, oč se bude jednat. Půjde o klasické RPG vzdáleně připomínající Dungeon Siege, avšak tentokrát se přesuneme od kouzelného fantasy ztvárnění spíše ke stylu pochmurného kyberpunku. Příběh se bude odehrávat na palubě kosmické lodi Armstrong, přičemž vy se zhostíte role Setha Walkera, s nímž budete mít zanedlouho v rukou osud celé lidské civilizace. Cesty k cíli jsou údajně dvě – pokud budete chtít dokončit hru jako člověk a být tak tím hodným klaďasem, nesmíte si vylepšovat statistiky pomocí implantátů, čímž bude hra těžší. V opačném případě si jich do sebe vsuňte co nejvíce, nicméně čím více upgradů, tím více se bude vzdalovat vaše lidská podstata a vy se budete postupně přetransformovávat v ekvivalent toustovače. Samozřejmostí je, že se veškeré vaše chování i úroveň implantátů odrazí například při konverzaci s NPC postavami. Protože má hra vyjít v prvním kvartálu příštího roku, pomalu se už můžete začít těšit. 

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pastvu pro oči

Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pa…

Grand Theft Auto 5 má za sebou již spoustu grafických modifikací. Ta nejnovější ale nastavuje novou laťku grafických orgií.

4.  8.  2017 | | 2 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |