Seriál: Profil vývojáře: Cauldron – nejznámější vývojářské studio na Slovensku

V dnešním díle seriálu „Profil vývojáře“ si představíme slovenské studio Cauldron, které za svou existenci vytvořilo pár velice kvalitních herních titulů, jenž jsou vám zcela určitě dobře známy. Pokud se chcete o této společnosti dozvědět víc a nebo si jen utřídit fakta, která již znáte, neváhejte a pusťte se směle do čtení.

Jméno vývojářského studia: Cauldron
Homepage:
http://www.cauldron.sk
Kontaktní osoba, e-mail: David Durčák, durcak@cauldron.sk
Sídlo společnosti: Bratislava, Slovensko
Aktuální počet zaměstnanců: 64
Aktuální počet volných pracovních míst: 3 (programátor, animátor, 3D grafik)
Nejúspěšnější projekt: Battle Isle: The Andosia War
Aktuální projekt: není znám


Vznik a historie firmy

Vývojářské studio Cauldron bylo založeno v roce 1996 v hlavním městě Slovenska, a to v Bratislavě. O své existenci dalo vědět velice úspěšnou strategii Spellcross, kterou si oblíbilo velké množství hráčů jak v České republice a Slovensku, tak i v zahraničí, jelikož byla ve světě vydána společností SCi. V roce 1998 byl vytvořen Mist engine, jenž byl použit ve hře Battle Isle: The Andosia War, přičemž v té době patřil mezi ty nejlepší „outdoorové“ enginy vůbec. V roce 2000 byl dokončen vývoj dalšího grafického enginu a tím byl Cloak. Ten byl v roce 2001 doplněn o moderní funkce jako dynamické osvětlování a stínování, čímž se dosáhlo o dost kvalitnější dynamiky jednotlivých scén, a tak byl engine přejmenován na CloakNT.

Tento engine byl použit v populární hře Chaser vydávanou firmou JoWood a byl mnohými vývojářskými studii licencován. Od samotného vzniku studio vydalo celkem 8 herních titulů, jenž mají nepopiratelně své kvality. Těmito tituly jsou Quadrax, Spellcross, Battle Isle: The Andosia War, Chaser, Conan, Gene Troopers, Knights of the Temple 2 a Civil War: A Nation divided. V současnosti společnost Cauldron zaměstnává 64 lidí, kteří jsou rozděleni do dvou týmů, a tak může studio pracovat třeba na dvou titulech současně.

Pán Cauldronu

David Durčák (ředitel společnosti / spoluzakladatel / programátor)

David Durčák se narodil 30. května 1972 v Havlíčkově Brodě. V průběhu studia na gymnáziu se dostal do kontaktu s počítači, což mu dá se říci změnilo celý život. V průběhu dlouhých bezesných nocí strávených prací (a samozřejmě i hraním) na ZX Spectru přerostl jeho zájem o programování ve vášeň, která mu vydržela až dodnes. Ještě v průběhu studia na Fakultě informatiky Slovenské technické univerzity dokončil svou první hru Quadrax (ZX Spectrum), jež se posléze dočkala svého remake na PC koncem jeho vysokoškolského studia.

Po zdárném dokončení vysoké školy založil spolu se svými přáteli firmu Cauldron s.r.o., ve které působí dodnes. Z pozice programátora a game designéra se podílel na vývoji her Quadrax, Spellcross, Battle Isle: The Andosia War a Chaser. Postupem času si však musel i přes svou nelibost odepřít programování a zhostit se svých manažerských povinností. Tyto povinnosti mu zabírají většinu času, avšak pokud okolnosti dovolí, snaží se alespoň částečně podílet na tvorbě herních titulů své společnosti.

Vydané hry

Nyní si představíme herní tituly, jež vydala dnes prezentovaná společnost Cauldron. Jejich pořadí nebude náhodné, přičemž s jejich popisem začneme pěkně od vzniku společnosti až po současnost.

Quadrax

Quadrax byl prvním počinem studia Cauldron. Jednalo se logickou hru, která byla remakem verze ZX Spectra, v níž bylo zapotřebí se bezpečně prokousat všemi lokacemi do zdárného konce za použití vaší šedé kůry mozkové. Hra obsahovala více jak 100 různých levelů, v nichž jste měli k dispozici dvě postavy, jenž si mohli (spíše museli) pomáhat při překonávání různých překážek, a to tím, že jste s nimi mačkali různé páky, posunovali kamenné bloky či se pohybovali na pojízdných plošinách. Hra si lze zdarma stáhnout z oficiálních stránek studia Cauldron, přičemž ji také  jde připočíst k dobru, že funguje bez problémů na operačních systémech Windows 2000/XP.

  
Ukázka Quadrax 3 

Spellcross

Spellcross podle mého názoru není třeba nijak výrazným způsobem popisovat, jelikož většina z vás tuto hru zcela určitě dobře zná. Jednalo se v podstatě o tahovou hru, v níž byl kladen důraz na dvě stránky, a to na strategickou a taktickou. Během strategické části jste se rozmýšleli kde a jakým způsobem zaútočit, získávali nezbytné finance, vytvářeli svou armádu a opomenut nezůstal i samotný výzkum. V taktické části jste se zaobírali samotným bojem, ve kterém měla každá jednotka svůj specifický počet akčních bodů, díky nimž se mohla pohybovat nebo útočit. Jednalo se o velice populární hru v naší zemičce a na Slovensku a věříme, že se najdou mnozí z vás, kteří si ji i v dnešní době ještě sem tam zahrají.

  

Battle Isle: The Andosia War (http://www.bluebyte.net/battleisle-e/)

BI:TAW byl v pořadí pátým dílem této velice úspěšné série a jak to tak vypadá, rovněž také posledním. Tím ale nechci říct vůbec nic špatného, jelikož se jednalo o velice kvalitní titul, jenž byl velice vysoce hodnocen v našich i zahraničních médiích. Toto pokračování se vrátilo k hodnotám třetího dílu, a tak se jednalo o kvalitní realtime strategii s tahovými prvky (btw. čtvrtým dílem této série byl trochu rozdílný avšak neméně úspěšný titul Incubation).

  

Úryvek z naší recenze: „Battle Isle: Andosia War – konečně zase pořádná tahová strategie, s nezanedbatelnou invencí, skvělým provedením, nádhernou grafikou a zajímavým příběhem. Zkrátka radost hrát, ale to je již téměř tradice, kterou v Blue Byte zavedli, a která je také doložena tím, že Andosia War je již pátým pokračováním (nepočítaje v to datadisky) této oblíbené série.“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=8645

Chaser (http://www.chasergame.com)

Chaser byla povedená sci-fi střílečka z pohledu první osoby, která hráče zavedla do budoucnosti, a to přesně do roku 2044. Ocitli jste se v roli Chasera, čili osoby, jež byla trnem v oku mnoha společnostem a téměř všichni se usilovně snažili o jeho odpravení do věčných lovišť. Vaším úkolem bylo přežít a zjistit, kdo vlastně jste a proč k vám byli všichni tak trochu nepříjemní.

  

Úryvek z naší recenze: „Chaser je nadstandardně dlouhá hra. Vezměte si takový Unreal 2 a jeho deset hodin a pak Chasera a jeho 30+ hodin. Je to způsobeno nejen dvacítkou úrovní, ale především jejich rozlehlostí. I když zde nenajdete mapy typu Operace Flashpoint (exteriéry jsou obecně spíš vzácnější, ale přesto se projdete v zasněžených horách i pustými skalisky Marsu), jsou zde budovy továren a základen, které mají mnohem více podlaží a místností, než je v podobných hrách zvykem. Říct si „dohraji ještě jednu úroveň a jdu spát“ se nezřídka rovná hodinové vyčerpávající akci.“

Celý článek: http://www.doupe.cz/h/PChry/Ar.asp?ARI=104228

Conan

Jak už sám název vypovídá, v této hře jste se ocitli v kůži svalnatého barbara, kterého na filmovém plátně ztvárnil dnes legendární herec a senátor USA  Arnold Schwarzenegger. Jednalo se poměrně kvalitní 3D mlátičku viděnou z pohledu třetí osoby, v níž nebyla nouze o bojové pasáže a moře prýštící krve. Tato hra byla rovněž prvním multiplatformním titulem, jenž vyšel kromě PC také na X-Boxu, PS 2 a GameCube.

  

Knights of the Temple 2

KOTT2 je akční adventurou viděnou z pohledu třetí osoby, v níž byl kladen důraz na nelineárnost, interaktivní systém dialogů, obchodování, mnoho povinných i nepovinných questů, RPG prvky, alternativní konec a také samozřejmě na multiplayer. Jak sami vidíte, mělo by se jednat o velice kvalitní titul, avšak není tomu tak. I když si v jednom německém časopise vysloužila slušivé hodnocení 83%, průměrné hodnocení ostatních serverů již však nebylo tak dobré, což je poměrně škoda, jelikož možný potenciál tu rozhodně byl. I přesto se však jednalo o titul, který si určitě své příznivce našel.

Gene Troopers

Gene Troopers je opět akční fps v budoucnosti, které si však odneslo velice nelichotivá hodnocení jak od našich tak i zahraničních médií. I když se jednalo v podstatě o velice barvitou hru co se týče grafické stránky, v ničem ostatním už hráči nic nenabídla. Zde je zřejmě na místě staré známé pořekadlo: „I mistr tesař se někdy utne“, a tak se nemusíme divit tomu, že se na tuto hru velice rychle zapomnělo.

  

Úryvek z naší recenze: „"SpellCross, Battle Isle, Chaser, Conan. Z těchto čtyř her můžeme klidně udělat součet a za rovnítko dosadit Cauldron. Právě tato čtveřice se totiž postarala o to, že se vývojáři ze slovenského Cauldronu ve světě jakž takž prosadili a vydobyli se renomé zkušených tvůrců, kteří už za sebou mají nějaký ten titul. Proto byste si řekli, že budou pokračovat minimálně na stejné úrovni, ba co více - přiloží pod kotel a vystartují směrem ke hvězdám. Jenže pak..."

Celý článek: http://doupe.cz/h/Konzole/Ar.asp?ARI=113702

Civil War

Civil War je posledním známým titulem dnes představovaného vývojářského studia. Jedná se o hru na zakázku televizní společnosti History Channel s podporou společnosti Activision. Ve hře si lze vyzkoušet a nasát atmosféru doby, v níž v USA došlo ke krvavé občanské válce. Hra nabízí celkem solidní grafické zpracování a na zahraničních serverech si odnesla průměrné hodnocení, čímž sice neudělala díru do světa, ale rozhodně se tímto titulem nijak neztrapnila. Tato hra byla vydána koncem minulého roku.

  

Zajímavosti

Co se týče zajímavostí a perliček z vývoje, mnoho se toho bohužel neví. Co však bezesporu stojí za zmínku je fakt, že nejúspěšnější projekt Battle Isle: The Andosia War byl vytvořen za pouhých 15 měsíců, což je relativně velice krátká doba, a tak patří autorům zcela určitě náš obdiv. Tento rekord byl údajně překonán v minulém roce tvorbou hry Civil War, avšak přesný počet měsíců vývoje se nelze nikde dočíst.

Budoucí plány

Jelikož nám společnost Cauldron neodpověděla na naši nabídku užší spolupráce, nezjistil jsem bohužel žádné nové informace o chystaných projektech. Upřímně řečeno se vlastně ani neví, co se ve firmě právě děje. Docela nás trochu děsí fakt, že je na oficiálních stránkách hry poslední novinka s datem 20. listopadu minulého roku. Doufáme tedy, že Cauldron pilně pracuje na některém novém projektu a bližší informace co nejdříve poskytne široké veřejnosti. V tom případě vás samozřejmě bude vaše oblíbené Doupě ihned informovat.

Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

K boji proti lootboxům se připojují další země, nechybí ani ČR

K boji proti lootboxům se připojují da…

20.  9.  2018 | | 29 N/A
Hráči fotí: Tomb Raider ukazuje ve fotorežimu krásy peruánské džungle

Hráči fotí: Tomb Raider ukazuje ve fot…

Nejnovější Tomb Raider možná není nabitý akcí, jako historický výlet do Mayské minulosti však poslouží skvěle.

23.  9.  2018 | | 1 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A
Shadow of the Tomb Raider: samé hrobky, žádná akce (recenze)

Shadow of the Tomb Raider: samé hrobky…

Reboot Tomb Raidera dospěl do svého zdárného konce a nám chybí jeho začátek.

14.  9.  2018 | | 9 N/A